Tips til mellomstor stasjonsvogn
|
Re: Tips til mellomstor stasjonsvogn
[Re: ØKD]
14/08/2009 11:57
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Vi hadde tenkt å ta en titt på Superb også, men det kokte litt bort. Dog tviler jeg litt på at den kan konkurrere med Passat på bagasjeplass, og når prisen er ca det samme... Den kommer som stasjonsvogn, men først en gang på nyåret. Nå har vi forsåvidt ingen hast, og forhandler antydet forsiktig at prisen ville ligge ca 20.000 over dagens Superb, så det er jo noe å tenke på.
|
|
|
[Re: Arne_And]
15/08/2009 15:02
|
befe
Veteran
|
Veteran
Må bare si det: kjører selv en Skoda 105Hk Diesel med 4x4 og er kjempefornøyd. 105hk er mer enn nok for norske fartsgrenser og raske forbikjøringer med den torque som en dieselmotor har. Sier ikke at dette er den beste bilen i væ´la, men det er mye bil for penga. Vurderte også Passat, som sikkert er håret bedre og litt større (som jeg ikke trengte). I dag kroner 304K kontra 469 før tillegg. Altså såååååå mange flere kroner for kun såå mye mere bil. Differansen blir mange gotteposer med andre ting, det! Også for kona. Befe
Jorden er absolutt ikke flat !
|
|
|
[Re: befe]
15/08/2009 19:06
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
105hk er mer enn nok for norske fartsgrenser og raske forbikjøringer med den torque som en dieselmotor har.
Sorry at jeg nok en gang blander meg inn i ting som ikke direkte omhandler tråden, men bil engasjerer også. Her må jeg bare få si til uttalelsen over: Ehh... Nei! Har A3 med 105hk tdi og der må man virkelig jobbe for å kjøre forbi sammenlignet med 320d-en med 150hk. Faktisk fått meg et par ahaopplevelser og måtte avbryte forbikjøringer fordi jeg "glemte" forskjellen i motorkraft...
|
|
|
[Re: Larsemannen]
15/08/2009 20:44
|
befe
Veteran
|
Veteran
Din A3 er muligens sliten.. Snakker torque her; skal en bensinmotor matche en skikkelig turbodiesel på 2 liter, må ccm´en være opp i mot 3 liter. Det fins sikkert unntak, men etter din uttalelse forstår jeg ikke at jeg har overlevd. Bilen jeg har nå er den raskeste jeg noen gang har hatt. Jeg må virkelig konsentrere meg for å unngå fartsbøter. Og bemerk; jeg nevnte norske fartsgrenser! Og ikke det å ligge i 130 for å passere noen i 132km/t eller høyere. Men jeg ser at din fortid er BMW og tdi og 150hk, da kan man nok slappe av og enda kjøre for fort. Min opplæring er Fiat 850, Peugeot 404 Diesel (Itteno turbo her,nei. 38HK-man måtte virkelig forberede seg når den gamle drosja skulle passere enda eldre Pobeda´er. Men fader for en fin bil! Jeg kjørte hele Europa rundt med den, med cross-sykkel bak, på stativ). Så Opel Ascona og mange Suzuki SUV´er (V6).
Befe
Redigert av befe; 15/08/2009 20:54.
Jorden er absolutt ikke flat !
|
|
|
[Re: befe]
15/08/2009 21:46
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Audien er gått 10.000km og vi kjøpte den i august, så sliten er den ikke  Den drar godt opp til kanskje 3000rpm, men da "stopper" den liksom opp å dra som man forventer og som bmw-en gjør. Den er for ordens skyld en -04 som har gått 120k km. Men nå må jeg si meg uenig i at du må ha en 3l bensin for å matche en 2l tdi også.  Edit: Jeg må få legge til at jeg synes 105hk tdi til VAG er en fin motor som passer til de fleste kjøreforhold og en fornuftig motor i mange sammenhenger. Men, jeg syntes det ble veldig misvisende å si at den er ypperlig til raske og effektive forbikjøringer, for skal man kjøre forbi må man planlegge og være mer bevisst enn med f.eks. 2.0tdi til VAG.
Redigert av Larsemannen; 16/08/2009 06:50.
|
|
|
21/08/2009 07:23
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Da har vi prøvekjørt Passat og Octavia, og har noen litt overraskende observasjoner. Passat har 7 cm lengre bagasjerom, de er like brede, Octavia har en god del høyere bagasjerom. Begge består barnevogntesten, dvs barnevogna kan legges inn både i bredden og i lengden. Barnevogna som går greit inn i lengden i Octavia berører bakluka i Passat, så selv om lengden er forskjellig så er de tilsynelatende like barnevognvennlige. (Nei, det er ingen boller på gang). Octavia har bedre plass i bredden i baksetet. Ja, det høres rart ut, men slik var det i de bilene vi prøvde. Vi målte først avstanden senter-senter mellom venstre og høyre sitteplass, Octavia var 3,5 cm bredere der. Så satte samboeren seg i midtsetet og jeg i det ene sidesetet. I Octavia hadde vi litt klaring mellom skuldrene, i Passat måtte jeg trekke meg mye lengre til siden. Passat-setet var til overmål utformet slik at det er veldig ubehagelig å sitte lengre til siden, mens dette er problemfritt på Octavia (men altså unødvendig for oss to). Mulig Passat-setet gir litt bedre sidestøtte når man er to, men seteplass til tre er viktigere synes vi. Octavia har forøvrig 10 cm kortere snute, og som nevnt 7 cm kortere bagasjerom. Den er 20 cm kortere enn Passat, dvs innvendig plass er anslagsvis 3 cm kortere enn Passat, det har liten/null betydning for oss som er korte. Vi synes Octavia var bedre å kjøre. Jada, nok et merkelig resultat. Passaten var veldig hard på bremsen, dvs dårlig modulasjon. Sikkert en vanesak. Den var også mer følsom på clutch-en, så jeg presterte å kvele den flere ganger. Sikkert en vanesak det også, men da oppdaget jeg bilens store bug: når du kveler bilen så slås den automatiske parkeringsbremsen på, selv om bilen fortsatt beveger seg fremover. Det ble en ganske ubehagelig bråbrems, og hvordan det blir på vinterføre har jeg liten lyst til å finne ut. Note to Volkswagen: Keep It Simple! Parkeringsbremsehåndtak fungerer utmerket. Hvorfor skal dere bytte det ut med automatisk bremse med trykknapp og automatisk bakkeholder? HVORFOR? Mer mikk som kan gå i stykker, uten at det gir meg noe som helst.  Passaten hadde kjørt ca 15.000 km, og hadde allerede litt ulyder, og litt rar oppførsel (klarer ikke helt å beskrive det). Jeg opplevde Passaten som litt mer støyende enn Octavia. Det skyldes antakelig motoren, eller feil i min subjektive oppfatning. Det eneste vi likte bedre med Passaten var den regulerbare korsryggstøtten. Octavia har også dette, men ikke like bra. Vi skal titte på sportssetene til Octavia. Konklusjonen har du vel allerede gjettet. Vi har satt opp en liste over aktuelt ekstrautstyr, og ser om vi får en bra deal nå. Hvis ikke har det ingen hast, så da kan vi vente og se om de kommer med noen gode kampanjer.
|
|
|
21/08/2009 07:40
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Grundig testing, det skal du ha! Det er en liten ting som slår meg når jeg leser innlegget ditt: En Octavia er like bred (?) som Passat, men har 3.5 cm bedre plass innvendig. Den er 20 cm kortere utvendig, men bare 7 cm kortere inni. Det er noe som sier meg at man i en Octavia dermed sitter "nærmere omgivelsene", altså at du er mindre beskyttet. Og sikkerhet nevner du ikke i det hele tatt 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
21/08/2009 07:50
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Grundig testing ja  Selv vurderte jeg kun plass og komfort i forsetene og kjøreglede da jeg testa bil (har sittet baki en gang på 2,5 år tror jeg så det driter jeg i så lenge det ikke er store unger i familien  ) Er overrasket over resutatet ditt, men da er det jo ingenting å lure på hva som er den beste bilen for deg Synes det jeg har kjørt av Passat har vært bra, men har aldri kjørt nyere Octavia så kan ikke sammenligne. Må legge til at jeg ikke kan leve uten sportsstoler og sportsunderstell (og helst litt mer senk+stivhet) så det går nok mye på preferanser.
|
|
|
21/08/2009 07:59
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Grundig ja!  Vi tok mange flere mål: - Juster fremsetet slik jeg vil ha det, sett meg i baksetet, mål avstand kne-fremsete - Sett meg i baksetet, mål avstand opp til taket - Mål høyde fra baksetet opp til vinduet (utsikt for barn) - Høyde opp til takrails - Bredde og høyde på bakvinduet De skilte seg kun nevneverdig på siste pkt, Octavia-vinduet var vesentlig smalere, men rygging gikk finfint for det. Det er en liten ting som slår meg når jeg leser innlegget ditt: En Octavia er like bred (?) som Passat, men har 3.5 cm bedre plass innvendig. Den er 20 cm kortere utvendig, men bare 7 cm kortere inni. Det er noe som sier meg at man i en Octavia dermed sitter "nærmere omgivelsene", altså at du er mindre beskyttet. Og sikkerhet nevner du ikke i det hele tatt  Godt poeng. Snuten er som nevnt 10 cm kortere. Innvendig bredde kan like godt skyldes baksetets utforming. Vi målte ikke den fulle bredden, bare avstand mellom setene. Passat-setene er nok laget for at to personer skal ha det maksimalt komfortabelt.
|
|
|
26/08/2009 09:01
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Stæsjspørsmål fra biln00b:
Gir tåkelys fremme bedre sikt i tett snødrev? Kjører man med langlys blir man blendet, kjører man med nærlys ser man ikke spesielt mye. Blir det bedre sikt med tåkelys?
Ryggesensor: vi prøvekjørte Passat med ryggesensor, og den var VELDIG ivrig på å pipe. Litt piping straks du begynner å rygge, og varselspipingen starter når du har igjen flere meter til hindringen. Sikkert fint for folk som aldri har rygget før, men jeg fant det mildt sagt slitsomt. Er Octavia-implementasjonen lik? Jeg kunne tenke meg en sensor som ikke gir en lyd før du er ganske nære en hindring. Ideelt sett skulle den være fartsfølsom slik at den trigger på avstand i tid, ikke lengde, men det er vel litt mye forlangt.
|
|
|
26/08/2009 10:05
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Tåkelys framme vil jeg påstå er nesten like mye for kun det estetiske som store felger. Det lyser omtrent like langt fram som du bruker 0,5sek på å kjøre i 80 km/t. Veldig fint (så sant det brukes lovlig og altså kun i kombinasjon med parklys og ikke nærlys), men lyser ikke opp noe. Det eneste det gjør er å ødelegge nattsynet ditt framover siden bakken rett foran bilen blir lyst godt opp.
På de bilene jeg har kjørt og hatt har det typisk vært slik at ryggesensoren begynner å pipe på kanskje et par meter avstand og at pipingen tiltar i intesitet til det piper konstant på 20-30 cm avstand. Har kjørt Passat med ryggesensor og reagerte ikke på at den pep så tidlig at det plaget meg. Vanesak. Prøv å rygg med bil uten sensor etter å ha hatt det en stund. He-he... Har vært nære på et par ganger selv, ser jo bare i sidespeil og rygger etter pipinga ellers. Skummelt vanedannende.
|
|
|
26/08/2009 10:23
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Da strykes tåkelys fremme fra lista. Jeg har lyst på ryggesensor, spares jo inn på å unngå én bulk bak, men madamen er skeptisk. Vi får se hvem som vinner.
|
|
|
26/08/2009 10:27
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det er to ting jeg savner på min Passat: Ryggesensor (fordi det er praktisk), og Xenon-lys (fordi det lyser bra og ser bra ut). Selv om bilen er kjørt både forover og bakover i halvannet år så er jeg fortsatt ikke heeeeelt "der" hva gjelder full kontroll på hekken ved rygging. Så sensorer ville hjulpet, selv om den piper litt tidlig.
|
|
|
26/08/2009 10:29
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Xenon-lys koster ca 7500 kr. Dyrt, men er det noe som "alle" vil ha når vi en gang skal selge?
|
|
|
26/08/2009 10:32
|
okl
Avhengig
|
Avhengig
..., men madamen er skeptisk. Det var min også fordi hun trodde det var utvendig ryggevarsling a la lastebil... I ettertid er hun strålende fornøyd med at vi tok med ryggesensor. Øystein
|
|
|
[Re: okl]
26/08/2009 10:40
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Er fruen skeptisk til ryggesensor? Med fare for å være fordomsfull så trodde jeg fruer var hovedgrunnen til at ryggesensor fantes jeg  Xenon er nok et pluss ved salg ja. Har dessverre ikke dette på min bil selv, og frykter det kan bli prutningsargument når den skal selges. Forøvrig så er det til dels sjokkerende stor forskjell på vanlige lyspærer. Jeg har nå Osram Nightbreaker og de står ikke tilbake for svigers sin like bil med xenon. Bilder jeg har tatt med manuelle innstilling fra biltaket viser at Nighbreaker lyser nesten like godt på nærlys som standardpærene gjorde på fullys. Levetiden og prisen er motargumentene, men mine har vart i to år nå.
|
|
|
26/08/2009 10:41
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Xenon-lys koster ca 7500 kr. Dyrt, men er det noe som "alle" vil ha når vi en gang skal selge? Prioriter dette foran mye annet. Lyser MYE bedre, om det ser kult ut vet jeg ikke. Antar det er noe nestemann også gjerne vil ha.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
26/08/2009 10:51
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Utstyr som øker bilens verdi: ESP (elektronisk stabilitetsprogram) Elektronisk klimaanlegg Integrert alarm Ny modell Firehjulstrekk Integrert navigasjonssystem Stasjonsvogn eller SUV 5 dører (for småbiler) Automatgir (for dyrere biler) Skinn (for dyrere biler) Aluminiumsfelger Xenonlys (for dyrere biler) Integrert stereosystem Sportsseter Integrert mobilhandsfree Kurant farge
Utstyr som tas for gitt: ABS-bremser Airbag - front Servostyring Manuell aircondition Startsperre Sentrallås - fjernbetjent Elektriske vinduer foran Oppvarmet bakrute Setevarme Elektriske speil Radio med CD-spiller
|
|
|
26/08/2009 10:52
|
Dan
More than words
|
More than words
Prøv å rygg med bil uten sensor etter å ha hatt det en stund. He-he... Har vært nære på et par ganger selv, ser jo bare i sidespeil og rygger etter pipinga ellers. Skummelt vanedannende. Jeg har ryggesensor og førstegirssensor, altså varsling rundt om. Det negative er som du sier at man fullstendig glemmer hvordan man parkerer biler uten sensor. Sidespeil og piping så tar man seg inn i selv den trangeste luken. En fordel med piping foran i tillegg er ikke bare at man klarer å parkere latterlig nære ting uten å bumpe, men det er faktisk til hjelp i trange smug også, hvor det bare er akkurat nok plass til å passere. Frontpipingen går jo ut til siden i tillegg, så man kan lirke bilen inn på steder hvor speilene bare så vidt går fri.
|
|
|
[Re: CyberTrack]
26/08/2009 14:26
|
Stålestil
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har en Avensis og den har fungert veldig bra. Har nå kjørt 80 000 km med den uten en eneste feil. Bilen har totalt gått nesten 200. Dette gjelder da den forrige Avensis modellen, men hvis dagens er like bra har jeg ihvertfall ikke et eneste vondt ord å si om bilen. Det jeg har gjort er å skifte olje regelmessig, samt å bytte ut en pakning i eksospotta.
|
|
|
[Re: Stålestil]
26/08/2009 16:36
|
mixmazdaT
Medlem
|
Medlem
Tåkelys blir vel ofte blandet med Kurve/grøftelys. Tåkelys skal ha gult lys dersom det skal ha noen funksjon, grunnet fargerefleksjoner. Kurve/grøftelys kan ha en viss funksjon dersom det er bekmørkt og man kjører på veldig svingete veier. Da bør selvfølgelig også hastigheten tilpasses deretter.
Har ikke Octavia en knapp der man kan skru av p-sensoren?! Min e91 BMW har det. Synes det fungerer finfint, da denne også piper litt tidlig.
T:)
Redigert av mixmazdaT; 26/08/2009 16:39.
Jepp!
|
|
|
[Re: mixmazdaT]
27/08/2009 12:12
|
Gjermund
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg vurderte også Octavia, men endte opp med Golf V Stasjonsvogn. I bunn og grunn samme bil og samme størrelse, og til omtrent samme pris.
Har Xenon og tåkelys. Xenon er bra, men tåkelys en mest pynt som jeg kun har testet 1 gang. Savner ryggesensor da det er små vinduer bak, men det meste blir en vane.
Bortsett fra noe hjulstøy på grov asfalt er jeg veldig fornøyd med bilen.
|
|
|
[Re: Gjermund]
27/08/2009 13:28
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Enda et spørsmål. Jeg er elendig til å prute, virkelig elendig. Har dere noen gode tips til prutestrategi? Er det noe poeng å gradvis avsløre alt ekstrautstyret vi skal ha, og be om gode priser hver gang? Det er jo en arbeidssom strategi. Eller er det bedre å holde igjen én ting som vi insisterer på å få med til samme pris? Vi har tenkt å gjøre det tydelig at vi vurderer andre biler, og kanskje sammenligne pris- og utstyrsnivå med f.eks. Qashqai+2.
Jeg har jo skjønt at det er bedre å ha argumenter når man pruter enn å bare be om lavere pris. Men hvilke argumenter biter?
|
|
|
27/08/2009 13:43
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
|
|
|
28/08/2009 09:02
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Møller Bil i Trondheim har nå høstkampanje; Volkswagen Passat stv. BlueMotion. Bilen er basert på Comftorline modellen som blant annet har standardutstyr som:
• Cruise-kontroll
• Multifunksjonsratt
• Alufelger
• Climatronic
• 6 veis regulerbare komfortseter
Pris kr. 299.500,- (Spar kr. 32.600,-)
|
|
|
28/08/2009 09:23
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Jup, vi fikk vite av forhandler at denne kampanjen skulle komme. Det er et bra avslag. Vi besøkte Skoda-forhandleren i går, og prutingen gikk heller dårlig. Han kunne strekke seg til 8500 i avslag. Det blir likevel en god del under Passaten, men jeg tror nok at Passaten vil holde seg bedre i pris når utgangspunktet er såpass gunstig. Hm, hm.
|
|
|
30/08/2009 07:32
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Vi har tenkt å gjøre det tydelig at vi vurderer andre biler, og kanskje sammenligne pris- og utstyrsnivå med f.eks. Qashqai+2.
Jeg har jo skjønt at det er bedre å ha argumenter når man pruter enn å bare be om lavere pris. Men hvilke argumenter biter? Du argumenterer med at du får mer utstyr/finnesser i andre biler. Fortjenesten på bilen er liten, fortjenesten på utstyr er stor, derfor man kan få store avslag om man har gått på ekstrautstyrbananas. Når du argumenterer så fremhever du jo at du får mere utstyr og finesser i tilsvarende biler, feks at i Q+2 (acenta rc) så får du 7 seter i den andre,18"alu, panorama glasstak, regnsensor, integrert navigasjon med i samme pris da det er standard. Utstyr som du i BMW,Auda,VAG katalogen fort må betale 50.000 for. Da kan du sikkert få med mer utstyr til samme pris. Men det perfekte teoretiske valget er vanskelig å ta, av og til blir det begrenset rasjonelle valg ut fra lyst, følelser osv. Ryggesensor foran og bak får du ettermontert fra 700.- stk pluss montering. Hvorfor dette koster mye fabrikkmontert er rart. Men de kommer sorte/ulakket. Kan du skru selv så er det gjort på en kveld. Ikke vanskeligere enn å montere ett sorroundanlegg. Xenon er ikke lov å ettermontere, men har gjort det på fjernlys med 4300K Xenon med linselykt type, koster 1300.- med mva og frakt. Lyser utrolig mye bedre enn gode halogenpærer. Monteres på 30minutter, plug and play koblinger. Klarer en å bytte pære, klarer man dette. En ulempe med "nymotens" xenon orginallys og linselykter er at selv om det er krav om vask av glassene, kan disse bli så fulle av dritt at du mister mye av lysstyrken når alt lyset skal ut en stråle på 7cm diameter. Men det gjelder jo selv store halogensatser til en viss grad. Samme med diode baklys, ved kjøring i snøfokk tettes baklys og bremselys!! Bilen vi har nå har xenon på nær og fjern orginalt, og det er utrolig lys. Er sikkerhet i praksis det. Angående ulyder i brukt passat. Du har nå en gammel subaru, og de går og går, sjelden feil selv 10år gammel. Svigermor har VW, og er 2,5år nå og har feil med ABS, termostat, feilkoder på motorlampe. Motor? 1,6 sugemotor. De parkerte hos oss i vinter under snøfall og kom ikke seg frem på flatmark engang, der Subarun tok bakkestart med slepetau og 235/40-18 vinterdekk. Tror du kommer til å savne subbens trofasthet og fremkommelighet. Men jeg er inhabil på det punktet.
Redigert av silverwrx; 30/08/2009 07:58.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: silverwrx]
31/08/2009 07:45
|
titanlars
Entusiast
|
Entusiast
*kremt*
Hvis orginale ryggesensorer for VW/Skoda/Audi bare koster 700 kr for deler (inkl ledningsett og innvendige brytere) så synes jeg det er veldig rart. Jeg tror du skal være en over middels kompetent mekanikker/bilelektrikker for å ettermontere dette skikkelig og pent. Det er vel også slik at det er egne støtfangere som har klargjorte fester for sensorene på disse bilene. Hvis du tenker på biltema løsning, så må jeg bare si NEI NEI. Ikke på en ny bil!!!!
En annen sak som jeg mener er en dårlig løsning, er å ettermonterte Xenon lamper. Grunnen til at dette ikke er lov er at Xenon skal ha automatisk justerebare lys slik at de justerer seg ned når du fullaster bilen. Oftere og oftere blir jeg blendet av ettermontert Xenon og dette er farlig for medtrafikkanter. Mulig du alltid husker å manuelt justere ned, men det er det få som klarer...
Avstandssensorer foran og bak, samt Xenon lys er noe du MÅ ha med på utstyrslisten når du skal kjøpe ny bil Arne!
Mvh Lars
|
|
|
[Re: titanlars]
31/08/2009 07:52
|
Arne_And
OP
More than words
|
OP
More than words
Avstandssensor foran? Jeg ser nytten i å ha det bak, men foran mener jeg at jeg har rimelig grei kontroll. Jeg har ikke tenkt å kjøre så mye i trange labyrinter.
Xenonlys: jeg ser nytten, men det er jo dyrt da. Hm, sliter med å overbevise madamen tror jeg. Jeg får prøve å dra sikkerhetsargumentet.
Jeg er bilmekanisk inkompetent, så enhver ettermontering som krever andre verktøy enn skrutrekker er helt uaktuelt. Bor, sag, fil osv holder jeg langt unna bilen.
Redigert av Arne_And; 31/08/2009 07:53.
|
|
|
31/08/2009 08:09
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Å i det hele tatt vurdere å sløyfe xenon er bare tull. Ja, vi klarte å kjøre uten også, men du store hvor mye mer behagelig, og ikke minst sikkert det er med godt lys. Avstandssensor foran er vel litt vel råflott?
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
|
|