Post nummer 4011 om hjul
|
Post nummer 4011 om hjul
#793040
19/08/2009 13:32
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Hei! Jeg har i åtte år flyttet hjulsettet mitt fra Look til Colnago til BMC. Det er et egenbygd Ultergra/Revo/Open Pro som har vært 100% problemfrie i forhold til alt av mishandling jeg har utsatt dem for. Hull i asfalten, nordmarksgrus og fortauskanter betyr ingen ting. Stivhet og komfort er også tilfredsstillende. Hjulsettet veier 1770 gram Men la oss for et øyeblikk anta at jeg har 4000 tilgjengelig til et nytt sett racerhjul. La oss videre anta at jeg ønsker meg følgende egenskaper: Lettere vekt, clincherdekk, mulighet for road tubeless, litt mer æro men mest av alt problemfrie og bekymringsløse. Og så kan de godt være kule  Noen som har noen flotte tips om mest for pengene her? Ferdig eller bygge selv eller brukt er alternativene jeg ser, og det gjør ikke noe om ikke hele budsjettet går med heller. Til orientering veier jeg 80 kilo og kjører mye på elendig asfalt i oslo-området. LarsB
Redigert av larsb; 19/08/2009 13:33.
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: larsb]
#793050
19/08/2009 13:51
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053 |
Kontakt Spinn i Stavanger. De har (har hatt) et visst lager av Mavic Ksyrium SL 2006-modeller. Jeg fikk mitt sett for 3500 kroner i vår. Men jeg så senest for to uker siden at de fortsatt hadde igjen av de hjulene.
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: torinb]
#793071
19/08/2009 14:29
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: torinb]
#793072
19/08/2009 14:31
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076
thasle
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 1,076 |
Ksyrium SL var ein kanonhjul i 2002, kanskje ikkje like spennande i dag, sjølv om det fortsatt gjer jobben. Aerodynamisk er det i alle fall ikkje.
Mitt tips er Shimano, etter mi meining noko av dei mest undervurderte hjula i marknaden. Kjedelege ja, men solide, aerodynamiske og til å stola på.
Eg fekk for eksempel tak i DA 50 mm tubular veldig billeg for eit par år sidan. Så billeg at eg har trent på dei, brukt dei i regn og på all slags underlag. Fungerer fortsatt knall, og er blant dei aller beste hjula eg har prøvd.
Er det viktig med tubeless? Kvifor ikkje pariser? Du er jo nesten i prisområdet for å få kjøpt brukte solide karbonhjul. Det ville komplementert hjulparken i større grad enn eit clincherhjul med tilnærma samme vekt og aeroegenskaper.
Høgprofil alu handbygg med for eksempel Velocity ringar, eller kanskje ferdigbygde Hed Ardennes (med breiare felg) er kanskje andre outsidere.
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: thasle]
#793081
19/08/2009 15:06
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Se om bikeshop har noen Fulcrum på lur. 3 eller 1 kan kanskje skaffes til den prisen. Alternativt Zonda fra Campa. Alle med tett felg, dermed isipisi å sette opp slangeløst. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: Hæ?]
#793086
19/08/2009 15:20
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 994
Yeti-man
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 994 |
Ring Ben ( www.hjulkompaniet.com). Si hva du trenger og han kan sikkert hjelpe deg.
Redigert av Yeti-man; 19/08/2009 15:20.
Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: Yeti-man]
#793128
19/08/2009 16:56
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715 |
Har benyttet meg av Udo Wiedemeier hos http://www.superlight-bikeparts.de og endte opp med dette hjulsettet. Opptil 85kg, 1290gr. ut fra dagens kurs knapt over 4000NOK pluss frakt. Plukket det opp i Tyskland, men han har også gode fraktpriser og vet at han skal trekke fra tysk moms. Jeg har ennå ikke hatt tilstrekkelig mange turer for å felle en klar dom, men så langt lover det godt. Sjekk gjerne også de andre hjulsettene han tilbyr under Laufradsätze. Martin
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: M@rtin]
#793169
19/08/2009 18:40
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 483
beast666
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 483 |
Har benyttet meg av Udo Wiedemeier hos http://www.superlight-bikeparts.de og endte opp med dette hjulsettet. Opptil 85kg, 1290gr. ut fra dagens kurs knapt over 4000NOK pluss frakt. Plukket det opp i Tyskland, men han har også gode fraktpriser og vet at han skal trekke fra tysk moms. Jeg har ennå ikke hatt tilstrekkelig mange turer for å felle en klar dom, men så langt lover det godt. Sjekk gjerne også de andre hjulsettene han tilbyr under Laufradsätze. Martin Hvorfor ikke kjøpe i norge? http://fast-bikes.no/e-vendo.php?shop=fa...1157&p=1157
Redigert av beast666; 19/08/2009 18:41.
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: beast666]
#793185
19/08/2009 18:58
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715 |
Nei, se der ja.
Nå er dette vel et sett med andre FRM-felger hos Fastebaiken. Derfor også den tyngre vekten, antar jeg. Dyrere er det også, dog ikke så veldig mye mer dersom man bestiller fra Tyskland. Goill-fargen er nok smakssak.
Takk for opplysningen.
Martin
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: Fast gjest]
#793753
20/08/2009 13:37
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Pariser er ikke superaktuellt. Dyre dekk, plunder og tja? det var ikke gøy sist jeg hadde sånne. Alt jeg husker er at det setter seg småstein i limet, det regner når man punger. Og når det superdyre supersettet med Vittoriadekk punkterte var det ganske trist. Men ingenting er helt utelukket. LarsB
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: thasle]
#793756
20/08/2009 13:44
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Ksyrium SL var ein kanonhjul i 2002, kanskje ikkje like spennande i dag, sjølv om det fortsatt gjer jobben. Aerodynamisk er det i alle fall ikkje. Enig. Litt kjedelig nå om dagen. Mitt tips er Shimano, etter mi meining noko av dei mest undervurderte hjula i marknaden. Kjedelege ja, men solide, aerodynamiske og til å stola på.
Eg fekk for eksempel tak i DA 50 mm tubular veldig billeg for eit par år sidan. Så billeg at eg har trent på dei, brukt dei i regn og på all slags underlag. Fungerer fortsatt knall, og er blant dei aller beste hjula eg har prøvd.
Jeg har gode følelser for alt som ruller på nav fra Shimano. Hadde jeg funnet det samme som deg, hadde jeg nok slått til. Er det viktig med tubeless? Kvifor ikkje pariser? Du er jo nesten i prisområdet for å få kjøpt brukte solide karbonhjul. Det ville komplementert hjulparken i større grad enn eit clincherhjul med tilnærma samme vekt og aeroegenskaper.
Hvorfor ikke tubular?, se over. Det trigger ikke voldsomt på ha-lysten min. Jeg tror at Tubeless er bra saker på veien også. Med Open Pro kan jeg ikke teste det. De fleste andre felger tillater konvertering med Stans felgbånd. Men lukkede felger gir minst plunder og sikrest resultat likevel. Om alt stemmer ellers kunne jeg selvsagt fortsatt med slanger. Høgprofil alu handbygg med for eksempel Velocity ringar, eller kanskje ferdigbygde Hed Ardennes (med breiare felg) er kanskje andre outsidere.
Heds "belgiske" hjul ser fine ut. Brede felger har jeg tro på. Fordelene er tydelige på terrengdekk og bør nok kunne merkes på smalere dekk og felger også. LarsB
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: M@rtin]
#793762
20/08/2009 13:50
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Har benyttet meg av Udo Wiedemeier hos http://www.superlight-bikeparts.de og endte opp med dette hjulsettet. Opptil 85kg, 1290gr. ut fra dagens kurs knapt over 4000NOK pluss frakt. Plukket det opp i Tyskland, men han har også gode fraktpriser og vet at han skal trekke fra tysk moms. Jeg har ennå ikke hatt tilstrekkelig mange turer for å felle en klar dom, men så langt lover det godt. Sjekk gjerne også de andre hjulsettene han tilbyr under Laufradsätze. Martin Takk for linken. Jeg ser han også har morsomme felger i tillegg til hjulene du linker til. Jeg lurer på om dine ikke blir litt i spinkleste laget til mitt bruk? Men i virkeligheten aner jeg ikke. Kanskje lage selv på FRM's halvhøye 370 grams kunne vær noe? LarsB
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: beast666]
#793763
20/08/2009 13:52
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Beast 666. Jeg kunne sagt mye om hvorfor ikke handle (akkurat der) i Norge. Men de der går i alle fall over budsjett for å holde det på et pent plan  LarsB
Redigert av larsb; 20/08/2009 13:52.
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: beast666]
#847114
11/11/2009 18:07
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Tanken på å bruke mange tusen på nye hjul til raceren døde ut i august. Men så kom det en post på et forum nær dere og jeg er på kjøret etter ny racerhjul igjen. Denne gangen skal det bli 50 mm dype karbontubularfelger, intet mindre. Felgene er handlet inn fra Cannondalist. Jeg kan røpe så mye som at de ser fine og rutete ut, de er ikke for tunge og har 29 hull i seg  Jeg myser etter lette nav som ikke er for dyre og ikke for dårlige, og takket være M@rtins link over har jeg funnet disse på www.superlight-bikeparts.de http://www.superlight-bikeparts.de/d_Crit_VR_Nabe_Vorderradnabe_Criterium__ca__65_Gramm.phphttp://www.superlight-bikeparts.de/d_Crit_HR_Nabe_Hinterradnabe_Criterium__ca__215_Gramm.phpDette ser ille likt American Classic ut, gjør det ikke det? Vekta er fem gram over de klassiske amerikanerne og prisen på 1070 - tysk mva + frakt og norsk mva gjør det veldig fristende. Er det noen som vet noe enda lurere å slå til på i sjangeren lette, rimelige 28 hulls racernav? Spørsmål to er om det er noen praktiske forskjeller på DT Aereolite eller Sapim CX ray i bygging, bruk og holdbarhet? Og er det noen steder det simpelthen bare er så billig at det er galskap å handle andre steder, eller er 20 kr pr. stk for CX-Ray på cc greit nok? Til slutt; Siden felgene jeg har kjøpt ikke finnes noen steder på internett har jeg målt ERD selv, etter metoden til Damon Rinard på www.sheldonbrown.com http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm#MeasureHubAndRimDen tar lengden til enden av nippelen. Jeg mener å huske, men klarer ikke å søke opp at det er to måter å gjøre dette på, og bare en av måtene passer i kalkulatoren til DT. Er det noen som har svar på hva som gjelder for ERD? LarsB
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: larsb]
#847138
11/11/2009 18:53
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 144
grove
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 144 |
Spørsmål to er om det er noen praktiske forskjeller på DT Aereolite eller Sapim CX ray i bygging, bruk og holdbarhet? Og er det noen steder det simpelthen bare er så billig at det er galskap å handle andre steder, eller er 20 kr pr. stk for CX-Ray på cc greit nok?
Jeg har hørt, og delvis opplevd at lakken på CX-ray kan bli dårlig akkurat i knekken ved navet. Vet om hjulbyggere som har byttet til DT Aerolite bare pga av det. Funksjonsmessig er de temmelig like.
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: grove]
#847144
11/11/2009 19:06
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Jeg er en kjedelig asket og sier at du likevel skal ha tunge felger, så kjør på med noen nav som tåler litt. Det er ikke navene som er mest avgjørende for hjulvekten, siden vekten i et nav sitter i ... eh ... navet i hjulet. Microlager og slike kanskje-de-er-bra?-nav ville jeg spart til et lett klatresett som du kommer til å bygge i mars ... 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: Hæ?]
#847266
11/11/2009 22:03
|
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 2,579
kjull
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 2,579 |
Helt OT: Posten burde hett Post 4711 om hjul....
"47-11, 47-11, det er hjula som får damene til skjelve..."
Fritt etter eldgammel reklame....
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: kjull]
#847314
12/11/2009 02:31
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523 |
Det er "sjukt" mange som har kopiert American Classic sine nav og du kan egentlig faa de i alle farger til alle prisklasser. Kvaliteten vet jeg dog ingenting om, men generelt sett er jeg ikke fan av tynne hoey flanger da de lett boeyes om du enten krasjer eller noen eiker ryker.
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: lim3]
#847487
12/11/2009 12:18
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451 |
overdriver du ikke? Flanger/eiker tåler da veldig mye. Gud sier "It is important to note that in most wheels torque loads are already adequately supported by the small-flange hubs, so large-flange hubs provide no functional advantage and have the disadvantage of added weigth." (tandem er unntaket)
Så preiker han en masse matematikk som gjør meg svimmel.
Men Gud ække ferdig: "Wheels with large-flange hubs, spoked tangentially, are about twice as stiff, torsionally, as small-flange hubs. [...] ...their reduction of torque-inducted spoke might improve fatigue life slighty. However, with larger flanges the spoke angle at the rim becomes farther from perpendicular, causing spokes to bend at the nipple. The bend increases failures at the threads and probably cancels any gains from reduced torque loads. To avoid this problem, large-flanged are often spoked in a less than fully tangential pattern negating part of the claimed advantage of large flanges"
/venter fremdeles spent på hjulene. "kjeeedelig!"
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: atlekristensen]
#847505
12/11/2009 13:07
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523 |
Ja, flanger taaler i utgangspunktet alt, men har opplevd aa faa ordentlig kast i selve hubben naar noen syklet paa hjulet mitt i ritt. Men alle disse American Classic "kopiene" har veldig fin pris i forhold til vekt og et generelt bra kjoep 
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: atlekristensen]
#847602
12/11/2009 16:09
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Dette høres ikke ut som Gud, men snarere Gert? Eller røper jeg her at det er lenge siden jeg har lest min bibel? Ole.
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: Hæ?]
#847779
12/11/2009 21:17
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
...ville jeg spart til et lett klatresett som du kommer til å bygge i mars ...  Hei! Jeg kan slutte når jeg vil, jeg er ikke hekta ikke sant, skjønn det a' ikke sant a'. Ellers er jeg normalt ikke motstander av at ting varer. Men i dette tilfellet ser det ut som om jeg både kan få lettere vekt og mere aerodynamisk hjul på en gang. I tillegg må det sies at lette landeveisnav er ofte fryktelig dyre. Tune, DT og King har jeg rett og slett ikke lyst til å betale for. Dura Ace legger på en hekto omtrent, og det i seg selv er ikke så ille, men prisdifferansen mellom det og Ritcheynavet gjør at det siste er fristende. Hvor finner jeg 28 hulls Dura Ace rimeligst? Jeg har hørt, og delvis opplevd at lakken på CX-ray kan bli dårlig akkurat i knekken ved navet. Vet om hjulbyggere som har byttet til DT Aerolite bare pga av det. Funksjonsmessig er de temmelig like. Jeg liker bedre sølv så den saken er grei. Ole høres ikke gud ut som Jobst og ikke Gerd? LarsB
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: larsb]
#847805
12/11/2009 21:37
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541 |
Den tar lengden til enden av nippelen. Jeg mener å huske, men klarer ikke å søke opp at det er to måter å gjøre dette på, og bare en av måtene passer i kalkulatoren til DT. Er det noen som har svar på hva som gjelder for ERD? Hvis jeg ikke tar helt feil, så bruker DT sin kalkulator samme metode. Dette kan du sjekke med Spocalc for sikkerhets skyld, den bruker i alle fall den metoden. Det teoriske målet tar ikke hensyn til strekk i eika, så du må gå runde nedover på lengden for ikke å få den for lang. Jeg ville i tillegg trukket fra dybden på skruesporet i nippelen siden jeg synes det er ideelt at eika slutter nederst i sporet og ikke på toppen av nippelen. Irriterende hvis eikene blir litt for lange og bunner i gjengene før du får strammet dem skikkelig, selv om nippelen tåler at du vrir litt til. Jeg er litt usikker på om det er noen annen metode for beregning av ERD. Er det kanskje Mavic sin Spoke Support Diameter du tenker på? Den forveksles ofte med ERD, men måles på flaten der nippelen ligger an på felgen, så den er noen millimeter mindre enn ERD. Det har det vært diskusjoner om her tidligere. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: larsb]
#847820
12/11/2009 21:54
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 623
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 623 |
Og er det noen steder det simpelthen bare er så billig at det er galskap å handle andre steder, eller er 20 kr pr. stk for CX-Ray på cc greit nok? LarsB
Ser ut som CC har få igjen av CX-Ray i lange lengder, 3stk i 284mm f.eks. De hadde 50% på de og endel andre eiker for et par uker siden....Jeg mener å ha lest at CC skal slutte å selge eiker stykkvis, noen som vet noe om det? Et alternativ om du skal ha CX-Ray er Starbike.com
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: oivindg]
#847971
13/11/2009 10:03
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 324
lassis
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 324 |
Den tar lengden til enden av nippelen. Jeg mener å huske, men klarer ikke å søke opp at det er to måter å gjøre dette på, og bare en av måtene passer i kalkulatoren til DT. Er det noen som har svar på hva som gjelder for ERD? Hvis jeg ikke tar helt feil, så bruker DT sin kalkulator samme metode. Dette kan du sjekke med Spocalc for sikkerhets skyld, den bruker i alle fall den metoden. DT sin kalkulator påstår at den skal ha ERD målt mellom anleggsflatene for niplane: "The rim diameter is measured at the nipple seat and corresponds to the rim diameter of the DT Swiss spoke length calculation table." Det ERD-målet som er lagt inn på førehand i kalkulatoren er imidlertid ikkje målt slik, t.d. for Open Pro. Sist eg bygde hjul gjekk eg ut frå den lengda som vart lista når eg valde felgen i kalkulatoren (Open Pro, 604mm). Mavic sjølv lister ERD til 602mm, og det er definitivt målt mellom anleggsflatene (som dokumentert på tech-mavic.com). Eikene, slik dei vart målt med DT sin kalkulator, vart litt for lange (ja, eg runda ned ein del for å ta omsyn til strekk). Neste gang eg bruker DT sin kalkulator kjem eg difor til å bruke ERD slik Mavic måler det. Dessutan vil eg nok bruke ein annan kalkulator i tillegg for å sjekke at eg får same resultat. Sivert
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: lassis]
#847987
13/11/2009 10:35
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541 |
Jeg sjekket et par hjul i Spocalc og DT sin kalkulator, og svarene blir de samme. I mitt hode betyr det da at teksten til DT om måling av ERD er misvisende, i og med at den strengt tatt medfører at man skal legge til noen millimeter på ERD-målene som ligger inne. Min erfaring er at ERD-målene i kalkulatoren til DT er "vanlig" ERD, altså nippelhode eller skruespor. Det har imidlertid vært noen av ERD-målene som har vært litt "rare", så jeg har dobbeltsjekket med folk som har bygget med de samme felgene tidligere eller målt selv når jeg har hatt sjansen.
Uansett, formelen som Spocalc (og DT) bruker for å beregne eikelengden er slik at enden på eika vil ende i flukt med en sirkel med diameter lik det man har puttet inn som ERD. Så, når man har målt ERD selv, vil man uansett ha kontroll. Vil man ha enden på eikene i flukt med enden på niplene måler man ERD på den måten, vil man ha dem i flukt med bunnen av skruesporene måler man dem på den måten.
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
Re: Post nummer 4011 om hjul
[Re: oivindg]
#848013
13/11/2009 11:09
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 324
lassis
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 324 |
Jeg sjekket et par hjul i Spocalc og DT sin kalkulator, og svarene blir de samme. I mitt hode betyr det da at teksten til DT om måling av ERD er misvisende, Ja, du har nok rett. Når eg les litt meir nøye ser eg at DT skriv: "For example, Mavic’s values require approximately 4 – 5 mm be added when using the DT Swiss program." Uansett, formelen som Spocalc (og DT) bruker for å beregne eikelengden er slik at enden på eika vil ende i flukt med en sirkel med diameter lik det man har puttet inn som ERD. Så, når man har målt ERD selv, vil man uansett ha kontroll. Vil man ha enden på eikene i flukt med enden på niplene måler man ERD på den måten, vil man ha dem i flukt med bunnen av skruesporene måler man dem på den måten. Jepp, har ein felgen og måler sjølv er det ikkje nokon sak. Problemet er at ein oftast ikkje har tolmod til å fyrst bestille felgene, vente til dei kjem, måle dei, og *så* bestille eiker... Sivert
|
|
|
|
|