Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte til stiv gaffel - hjelp!

Bytte til stiv gaffel - hjelp! #791627 17/08/2009 18:18
W
wilfredo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Jeg har en Scott Scale 30 (2007) og har kjøpt meg en stiv karbongaffel på Birk (Trigon) som jeg har tenkt å montere på Scalen for å bruke i Birken.

Men når jeg skulle ta av Crown Race (den delen som sitter nederst på kronrøret og har kontakt mot styrelageret - vet ikke hva det heter på norsk) fra Fox-demperen, fant jeg ut at jeg ikke får den av, ihvertfall ikke uten å ødelegge et eller annet, så det tar jeg ikke sjansen på.

I spec'en på Scalen står det at styrelageret er FSA Nr.9/ 1 1/8'' alloy cups semi integrated 44/50mm (jeg finner ikke noe som heter det på FSA sine sider?). Noen som vet hvor jeg kan få tak i et ekstra Crown Race til dette? Må det være fra FSA eller kan jeg bruke fra andre leverandører?

Alle tips mottas med glede og jeg har sett at det finnes mye teknisk kompetanse her på forumet.

-wilfred

Re: Bytte til stiv gaffel - hjelp! [Re: wilfredo] #791715 17/08/2009 19:40
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Hei,

Ta en Mora-kniv eller tilsvarende, og sett bladet inn mellom crown-racen og krona. Slå på toppen med en hammer, slik at det blir en glippe hele veien rundt.

Kanskje du klarer å lirke den av nå, evnt finn frem en bred, flat skrutrekker (eller noe annet, tilsvarende mer skånsomt) og tapp forsiktig rundt slik at du ikke lager merker, til ringen løsner.

Så finner du fram en baufil, eller Dremel og lager et snitt i crown-racen, fjerner alle skarpe kanter og grader, og trer den på den nye gaffelen din, mens du har tørket den ren og lagt en liten film med fett rundt bunnen på kronerøret på gaffelen din.

Monter alt sammen igjen, og smør gjerne styrelager etc når du først er igang.

Nå har du fått på ny gaffel, og gjort jobben med å bytte mellom de to svært mye enklere i fremtiden!

Happy Trails!

/Are Nicolai
Re: Bytte til stiv gaffel - hjelp! [Re: nicolai] #791742 17/08/2009 20:01
W
wilfredo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Takk for kjapt svar - skal prøves. Sikkert lurere med kniv enn kun skrutrekker. Når du sier lage "snitt" i crown race mener du å sage den tvers av, slik at den blir lettere å sette på? I såfall er det så vidt jeg vet slik FSA sine crown race lages nå.

-wilfred

Re: Bytte til stiv gaffel - hjelp! [Re: wilfredo] #791845 17/08/2009 21:40
N
nicolai Offline
N
Snitt som i å skjære den helt igjennom ja (nettopp, en del styrelager kommer allerede slik fra fabrikken, og de er mye lettere å ha med å gjøre. Ingen problem å konvertere sitt eget!).

/Are Nicolai
Re: Bytte til stiv gaffel - hjelp! [Re: nicolai] #791854 17/08/2009 21:52
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: nicolai
Snitt som i å skjære den helt igjennom ja (nettopp, en del styrelager kommer allerede slik fra fabrikken, og de er mye lettere å ha med å gjøre. Ingen problem å konvertere sitt eget!).

ADVARSEL
Til alle dere DIY-sykkelmekkere der ute. Ikke kapp tvers gjennom styrelageret uten først å ha konferert med Nicolai. Det kan hende det er noe annet han faktisk mener ICON_LAUGH

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Bytte til stiv gaffel - hjelp! [Re: MortenML] #791866 17/08/2009 22:32
N
nicolai Offline
N
Neida!

Frem med vinkelsliperen nå gutter!

VROOM VROOM!

ICON_SMILE

/Are Nicolai
Re: Bytte til stiv gaffel - hjelp! [Re: nicolai] #792218 18/08/2009 12:57
OLedward Offline
Avhengig
Avhengig
Men for å gjøre hele operasjonene med gaffelbytte enda enklere, er dt noen som vet om ekstra crown race (gaffelkonus?) til styrelager lar seg kjøpe?

Re: Bytte til stiv gaffel - hjelp! [Re: OLedward] #792276 18/08/2009 13:56
supermario Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: OLedward
Men for å gjøre hele operasjonene med gaffelbytte enda enklere, er dt noen som vet om ekstra crown race (gaffelkonus?) til styrelager lar seg kjøpe?

http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=86

Det er stort sett greit å få tak på. Jeg har kjøpt 2 til mitt King lager. Men vær forberedt på at din LBS ikke aner hva du skravler om hvis du spør om dette.. ICON_SMILE

F.

Re: Bytte til stiv gaffel - hjelp! [Re: supermario] #792313 18/08/2009 14:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Du kan kjøpe nytt FSA nr.9 lager og. Så har du i reserve i tilfelle.
Ellers er det greit å passe på at du får CR i samme dim som FSA-lageret. Ikke alle (semi-)integrerte lager har samme målene på den, og det er lett (dumt) å få et slarkete oppsett med feil type.

Redigert av Tange; 18/08/2009 14:53.
Re: Bytte til stiv gaffel - hjelp! [Re: supermario] #792436 18/08/2009 18:57
OLedward Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: supermario
Sitat: OLedward

http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=86

Det er stort sett greit å få tak på. Jeg har kjøpt 2 til mitt King lager. Men vær forberedt på at din LBS ikke aner hva du skravler om hvis du spør om dette.. ICON_SMILE

F.

Takk for tipset!

Moderator  support