Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Jeg henger ikke med i bakkene

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: SturlaS] #792506 18/08/2009 20:10
FrankHH Offline
Ringrev
Ringrev
Hvordan ser de som henger med i bakkene i Tdf ut?
Ser det ut som det har trent mye styrke?

Husker ikke helt men, tror Thor Hushovd sykla Birken for et par år siden å ble gruset det samme ble vel KAA i fjor?

Specialized, Ghost, TREK, Giant +++
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: FrankHH] #792515 18/08/2009 20:20
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: FrankHH

Husker ikke helt men, tror Thor Hushovd sykla Birken for et par år siden å ble gruset det samme ble vel KAA i fjor?

Han har vel kasnkje spisset seg inn på litt andre ting da enn å følge muskelatrofiske kyllinger i terrenget thinking

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Fast gjest] #792530 18/08/2009 20:28
FrankHH Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Fast gjest

Han har vel kasnkje spisset seg inn på litt andre ting da thinking

jo.. men jeg er redd EBH ville gruset eliten i Birken?
Vi snakket jo om bakker å styrketrening, jeg tviler ikke på styrken til Thor osv. han har svære lår, men det gjør han ikke til spesielt god i bakkene, det var lissom poenget da...

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: FrankHH] #792555 18/08/2009 20:44
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Det var vel ikke akkurat i oppoverbakkene Arvesen slapp i fjor?
Han holdt jo greit følge til rittets høyeste punkt.

Men enig i poenget.

Har likevel tro på enkelte styrkeøvelser, men da først og fremst for å trene de stabiliserende musklene, heller enn de store tråkkemusklene.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: simson] #792564 18/08/2009 20:57
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Nå driver jeg mer andre ting enn sykkel, og har god nytte av utfall og knebøy.

Biefekter som uansett kan nyttes bakke eller ikke, er sjangsen
for å holde skader på avstand samt stimulering til økt testo.
prod. ved trening av de største muskelgrupper.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: FrankHH] #792602 18/08/2009 21:42
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Fast gjest

Han har vel kasnkje spisset seg inn på litt andre ting da thinking

jo.. men jeg er redd EBH ville gruset eliten i Birken?
Vi snakket jo om bakker å styrketrening, jeg tviler ikke på styrken til Thor osv. han har svære lår, men det gjør han ikke til spesielt god i bakkene, det var lissom poenget da...

Nå er vel thor bedre i Bakker en de fleste her hjemme.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: FrankHH] #792698 19/08/2009 06:59
jan erik Offline
Besatt
Besatt

Enig anngående Thor Hushovd. Beina hans er lagd for korte spurter. Når det gjelder Knut Kurt Asle så er vel han forholdsvis god til å klatre? Han er ikke så god til å sykle raskt utfør på MTB på trange stier. Litt kylling kan man vel si. Og det har han jo "innrømmet" selv også!

Redigert av jan erik; 19/08/2009 07:02.
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: jan erik] #792706 19/08/2009 07:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Nå skal vi vel klare å styre unna en ny "styrketrening for syklister"-diskusjon (selv om de er innmari morsomme!), men det er vel ingen hemmelighet at KAA trener en del styrke. Om det har noe for seg, se det er en annen diskusjon.

At TH og KAA blir "gruset" i Birken tyder vel på at det er hold i påstanden om at man må trene på det man skal bli god på. Jeg tipper at Hovdenes og compani ville blitt "gruset" dersom de hadde stilt i f.eks. Paris-Roubaix.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Øyvind V] #792716 19/08/2009 07:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hovdenes og kompani stiller forresten i OGP i dag. Skal bli spennende å se om det blir gruset på de sprukne hellene i Karl Johan.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Øyvind V] #792757 19/08/2009 07:47
FrankHH Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Øyvind V
Jeg tipper at Hovdenes og compani ville blitt "gruset" dersom de hadde stilt i f.eks. Paris-Roubaix.

Årets understatement!

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: FrankHH] #792808 19/08/2009 08:54
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Jeg tipper at Hovdenes og compani ville blitt "gruset" dersom de hadde stilt i f.eks. Paris-Roubaix.

Årets understatement!

Jeg er ikke like sikker.
Har dere ikke fått med dere hvem som vant de franske tempo-mesterskapene? f.eks. Chavanel hadde ikke sjangs mot terrengsyklisten Peraud.
http://www.cyclingnews.com/news/mountain-biker-peraud-to-race-road-worlds

Men P-R er selvfølgelig mye lenger enn vanlige xc-ritt og tempo, men ganske så lik varighet som maraton-ritt internasjonalt. De beste terrengsyklistene har jo vist gang på gang at de matcher landeveiseliten.
Tipper Lance hadde fått mye hardere konkurranse i Leadville også hvis noe virkelig gode terrengsyklister hadde stilt opp. Selv jeg slo Wiens i et to og en halv times xc-ritt i Sea-Otter i 1999.

Øyvind Aas
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Juffe] #792819 19/08/2009 09:02
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Juffe
Styrketrening er viktig. Fortsett med det. Det forebygger skader, og kan være med på å bedre teknikk. Det gjør det enklere å trene mer intensivt. Å bygge muskelvolum i de store musklene kan og være med på å øke forbrenningen og dermed redusere vekt.

Skaderisikoen ved styrketrening er høgare enn ved sykling.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: dagfink] #792840 19/08/2009 09:30
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: dagfink
Styrketrening er viktig. Fortsett med det. Det forebygger skader, og kan være med på å bedre teknikk. Det gjør det enklere å trene mer intensivt. Å bygge muskelvolum i de store musklene kan og være med på å øke forbrenningen og dermed redusere vekt.

Vil ikke det avhenge litt av hva slags type styrketrening en driver med?

Jeg kan vanskelig forestille meg av vanlige mage/rygg-øvelser, samt bryst/skulder-øvelser bør droppes av fare for skader til fordel for sykling.

'...once more, and more intensity!'
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Juffe] #792852 19/08/2009 09:47
ubermensch Offline
Ringrev
Ringrev
Trening av maksstyrke øker ikke volumet heller, så tror ikke vi skal trekke inn lårstørrelse som et mål på styrke.

Er veldig mange vektfokuserte klatrere som trener maksstyrke.

Kristian
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: sykkeloyvind] #792867 19/08/2009 10:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: sykkeloyvind
Hvis jeg hadde spurt om det samme når det gjalt langrenn eller løping i motbakker så ville det vært helt opplagt at styrketrening ikke var førstevalget.

Er tilhvis del enig men det er ialle fall en masse snakk om styrketrening inom langrenn.

Det er dokk mest i samband med stakking og derfør styrke før øverkroppen.

Hvis du tex går in på et skiforum og spør om hur du ska trena før vasaloppet anbefaler folk nestan garantert styrketrening.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: dagfink] #792898 19/08/2009 10:50
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: dagfink

Prøv å missforstå riktig da....en sterkere muskulatur er lettere å holde skadefri ved samme belastning...

Jeg kan dessuten ikke si at jeg noen gang har pådratt meg skader
ved vekttrening (?).....Løp og sykkel derimot ICON_SMILE

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Fast gjest] #792920 19/08/2009 11:11
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Tidligere trente jeg mye vekter dvs fra 3 til 6 ganger per uke (kun vekter faktisk). Holdt vel på med dette i 16-17 år, og har aldri hatt en skade. Vil påstå at hvis du løfter riktig så er det mindre fare for å skade seg med vekttrening enn ved Ludo.

Viktig å huske på å varme opp og stabiliser mage/rygg, dropp også tester av max løft. Så blir det brille fint.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Dexter] #793001 19/08/2009 12:37
C
CKS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Når man trener styrke forbrenner man fett ?
Og muskler er tyngre enn fett ?

Så hvis jeg klarer å omdanne 2 kg fett til 2 kg muskler og fortsatt veier totalt 95 kg, skulle en vel tro at jeg kom raskere opp bakkene med 2 kg mer muskler ?

Og det er tross alt ikke meningen å blir styrkeløfter selvom man tar noen knebøy ?

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: CKS] #793014 19/08/2009 12:54
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hvis O2-opptaket ditt er det samme så er det ikke sikkert at 2 kg ekstra muskler i beina gir deg noe mer fart i bakkene. Men bevares tren styrke hvis det der det du vil, men hvis målet er fart i motbakker på sykkel så er det mer effektive treningsformer.

Øyvind Aas
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: jan erik] #793019 19/08/2009 13:04
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: jan erik
Enig anngående Thor Hushovd. Beina hans er lagd for korte spurter.

Det er nok helt feil. Thors bein "er lagd" for først å sykle 200 kilometer i 42 km/t for så å yte maks de siste trehundre meterene. Det er helt andre saker enn de som virkelig sprinter:

Dette er banesprinterne Gregory Bauge og Azizulhasni Awang. Disse gutta er "kun" gode på maksfart fra stillestående. Men til gjengjeld tar de 0-70 fortere enn bilen min.

Hushovd er en kjempesterk allrounder og kommer bare til å bli bedre på det etter hvert*. Han ser ut til å omskolere seg fra spurter til klassikerrytter. Om det skjer med eller uten knebøy aner jeg ikke.

Følg med på p-r til neste år.

LarsB

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: larsb] #793051 19/08/2009 13:52
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast
Mener å huske at Kaggestad sa under året TDF at Thor at droppet mye av styrketreningen fordi han bygde for stor muskler av det, altså at han ble for tung (om det var akkurat slik det ble formulert står jeg ikke innefor, men meningen var i den retningen i hvert fall).

Vegard

Redigert av Sancho Panza; 19/08/2009 13:52.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: larsb] #793087 19/08/2009 15:20
Zwartander Offline
Veteran
Veteran
De syklene der så "laterally stiff, not vertically compliant" ut.

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Sancho Panza] #793281 19/08/2009 20:46
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Sancho Panza
Mener å huske at Kaggestad sa under året TDF at Thor at droppet mye av styrketreningen fordi han bygde for stor muskler av det, altså at han ble for tung (om det var akkurat slik det ble formulert står jeg ikke innefor, men meningen var i den retningen i hvert fall).

Vegard

Det kan sikkert kaggestad ha sagt, men det er enda et eksempel på hvor utdatert den mannen er. SOm noen nevnte tideligere i tråden, man bygger ikke muskler ved å trene maksimal styrke.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Sancho Panza] #793304 19/08/2009 21:02
capreynolds Offline
Medlem
Medlem

Vegard

Det var vel Kvålsvoll som sa dette. Thor bygger for mye muskler ved styrketrening, og eneste han kjørte var mage/rygg øvelser (mener jeg det var). Noen har sikkert mere anlegg for bygging av muskler enn andre? Uansett, noe gjør Kvålsvoll/Hushovd rett for makan til form på den mannen i år! ICON_SMILE

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: KenR] #793308 19/08/2009 21:07
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: maxminus

Vegard

Det kan sikkert kaggestad ha sagt, men det er enda et eksempel på hvor utdatert den mannen er. SOm noen nevnte tideligere i tråden, man bygger ikke muskler ved å trene maksimal styrke.

Det ble nevnt styrketrening...Ikke hvilke % av 1 RM ICON_WINK

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: sykkeloyvind] #793317 19/08/2009 21:14
C
CKS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Jeg har ikke noe spesielt lyst til å trene knebøy :-) Som gammel volleyballspiller og sprinter har jeg tatt mine løft :-)

Men jeg lytter til de rådene som er blitt gitt meg, og har strøket knebøy fra programmet ;-)
Så får jeg vel høyne O2 opptaket fra 52% til 58 % i løpet av noen år

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: CKS] #793453 20/08/2009 07:46
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Skal du bli god i en bakke som er lengre enn 100 meter er det ikke mye annet du kan gjøre enn å gå ned i vekt, øke O2 opptaket og sykle som f... i bakkene på trening. Styrketrening kan gjøre deg sterkere på flatene.
Det virker som mange er opptatt av trening med vekter, hvorfor det? Er dere forfengelige og vil ta dere godt ut på stranda, eller vil dere sykle så fort som mulig?

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Kaffelars] #793501 20/08/2009 08:46
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Kaffelars
Glem knebøy, såfremt du ikke gjør hundrevis av repetisjoner per sett. Det er fullstendig forskjellige fysiologiske egenskaper du trener selv om bevegelsen er nokså lik.

Knebøy i vanlige former (under 15 repetisjoner/serie) har marginal effekt på aerob muskelfysiologi, men stor innvirkning på maksimal og submaksimal muskelstyrke. Dette er imidlertid ikke utfordringen ved å sykle bakker. Hvert enkelt tråkk er i og for seg en liten kraftanstrengelse målt i Newton (eller kg x 9.8 om du vil), utfordringen er å gjenta en liten kraftanstrengelse noen hundre til noen tusen ganger.

80 tråkk/min, 10 min bakke = 800 repetisjoner per bein

Er ikke helt sikker på om jeg er helt enig i det. Jeg hadde i fjor mye vondt i knærne, sikkert pga en egentlig totalhavrert kropp etter mye kontorstoltilværelse.
I vinter trente jeg en del knebøy, noe som i år har resultert i at jeg tåler mer trening på sykkel, og fremgangen har vært markant.
Smertene i knærne er også helt borte, og dette tror jeg er pga at man bør ha en hvis basisstyrke.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: jodajoda] #793715 20/08/2009 12:44
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
ALL trening må tas gradvis...

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Hekta-MTB] #793754 20/08/2009 13:42
capreynolds Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Hekta-MTB

Det virker som mange er opptatt av trening med vekter, hvorfor det? Er dere forfengelige og vil ta dere godt ut på stranda, eller vil dere sykle så fort som mulig?

Ja takk begge deler! ICON_SMILE Kjører litt (meningsløst for mange her) styrke på overkroppen. Men nå er ikke jeg SÅ opptatt av å gjøre hva som helst for å sykle raskest mulig. Prøver å være allsidig (mosjonist+ i flere grener) og da er god basisstyrke på hele kroppen fint. OG, det er helt greit å få en bra strandkropp på kjøpet! ICON_WINK For meg..

Redigert av capreynolds; 20/08/2009 13:43.
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support