Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

HJELP! Havarert SD minnekort!

HJELP! Havarert SD minnekort! #790362 15/08/2009 23:25
HaraldW Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Under forrige Tirsdagsklubb i Østmarka ble vi overrasket av kraftig regn og tordenvær.

Da jeg kom hjem så jeg etter kort tid at kameraet, et Canon PowerShot G9, dugget på innsiden av skjermen, samt at en av diodene ved søkeren lyste svakt. Dette forsvant etterhvert, men kameraet er tydeligvis ødelagt. Det vil ikke skru seg på etter en ukes tørke. Jeg tok selvsagt ut batteriet umiddelbart da jeg oppdaget duggingen.

Men også SD-kortet, et Sandisk-kort på 4 gig som kan «brekkes» slik at det blir en USB-plugg, er tydeligvis havarert. Verken Macen eller PCen i huset vil lese den, og spør om det skal formatteres. Størrelsen på kortet oppgis til 64 Mb.

Nå er jeg ganske god på å tømme kortet, men jeg var i et bryllup helgen før, og skulle gjerne hatt disse bildene.

Er det noen som har greie på slikt og kan hjelpe, eller har tips om gode og gjerne gratisprogrammer som kan gjenopprette noe slikt? Jeg betaler for hjelpen, om den lykkes.

Forøvrig noe overraskende at fukt kan zappe kortet, men det er vel jeg som er uopplyst..

Harald

NOTS
Re: HJELP! Havarert SD minnekort! [Re: HaraldW] #790370 16/08/2009 00:22
knusole Offline
Avhengig
Avhengig
Det første du bør gjøre er å "speile" innholdet på minnekortet til en fil på harddisken. Dette "speilbildet" vil da inneholde nøyaktig hva som ligger på minnebrikka og vil være like uleselig, men da har du ihvertfall en kopi av kortet i nåværende tilstand i tilfelle kortet blir ytterligere ødelagt (av fukt eller recovery programmer).

I Linux kan du bruke dd kommandoen, vil tro du kan gjøre det på Mac også. Usikker på om du kan gjøre dette i Windows.

I Linux f.eks: 'dd if=/dev/sda0 of=fil.img'

Re: HJELP! Havarert SD minnekort! [Re: knusole] #790377 16/08/2009 03:54
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Hva som har skjedd er ikke godt å si, men elektronikk og vann er som regel en dårlig deal, også for minnekort selv om det vel hører til sjeldenhetene at de ryker så fort.

Hvis man ikke er veldig kompetent med data og/eller elektronikk ville jeg latt Ibas/Reconsult se på dette. Ja det koster noen kroner, men etter mitt syn verdt det om bryllups bildene er viktige og verdifulle.

Re: HJELP! Havarert SD minnekort! [Re: Christian M.] #790458 16/08/2009 08:30
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Den profesjonelle måten er den eneste riktige, ikke koble til og prøve selv ICON_SMILE

Take Care!
Re: HJELP! Havarert SD minnekort! [Re: oysandr] #790497 16/08/2009 09:45
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
selv har jeg brukt
http://www.ontrackdatarecovery.com/
og http://r-tt.com/
til å redde div. krasjete disker, med alt fra FAT32, NTFS, og RAID0 (ja jeg var en tulling ved å bruke det i første omgang)... og nå nylig for å finne igjen bilder jeg hadde slettet på et SD kort.
Er det mekaniske feil på enheten, er det ikke tvil om at man ikke bør prøve selv. er det noe annet, og man kan lese de første sidene av manualen, kan slike programmer være et godt og billig alternativ til IBAS.
Vet ikke hva de ligger på nå, men for et par år siden fikk en venninne "tilbud" fra dem på mellom 15 - 20 000kr. husker ikke hvor mye de skulle ha for å evt. evaluere jobben. Så for de som ikke har råd til det, er noen timer med manualen og programvaren til r-tt et godt alternativ.

Redigert av MuddyBear; 16/08/2009 09:46. Rediger grunn: staving
Re: HJELP! Havarert SD minnekort! [Re: MuddyBear] #790539 16/08/2009 10:59
HaraldW Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hvilken manual, MuddyBear? Til kortet?

Det slo meg faktisk ikke at kortet kunne være gåent, så det er absolutt forsøkt på på flere maskiner, men med samme feilmelding. Den lille lampa på kortet lyser først fast, for deretter å blinke. Vanligvis veksler den mellom gult oh grønt når det leses fra kortet.

Jeg har ikke tenkt å sende kortet til Kong Ibas den Heilage og svi av en månedslønn på det. SÅ viktige er ikke bildene..

Men sjekker ut nevnte muligheter her, kom gjerne med flere tips!

Harald

NOTS
Re: HJELP! Havarert SD minnekort! [Re: HaraldW] #790683 16/08/2009 15:12
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Manual til softwaret tenkte jeg på.
har du en egen SD kortleser, så at du ikke må bruke USB grensesnittet?

Re: HJELP! Havarert SD minnekort! [Re: HaraldW] #790983 16/08/2009 21:22
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: mann&kona

Jeg har ikke tenkt å sende kortet til Kong Ibas den Heilage og svi av en månedslønn på det. SÅ viktige er ikke bildene..

Hardisker og Minnekort er to forskjellige ting, spesiellt om det er Raid oppsett på disker...fikk tilbud på langt over 40k for ett raid5 array. Minnekort er ikke i nærheten av de prisene og dette var også til jobb mao koster mer.

Elkjøp driver i samarbeid med Ibas med enkel gjennoppretting fra minnekort, funker det ikke betaler du ikke, funker det koster det 590kr. Syns da ikke det er så ille...

Fungerer det ikke hos Elkjøp kan man evnt ta kontakt med Ibas å vurdere om det er verdt evnt kostnad, det koster lite med en telefon og private betaler ikke i nærheten av det firma brukere må ut med.

Re: HJELP! Havarert SD minnekort! [Re: Christian M.] #790992 16/08/2009 21:31
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Slenger meg på siste taler. Jeg hadde et leit datakrasj tidligere i år, og da Elkjøp ikke kunne hjelpe meg med sin software-løsning var jeg SOL...Heldigvis viste det seg at backup-rutinene var gode, og jeg mistet minimalt med data allikevel.

Prisene hos Ibas begynner på 5 laken for harddisker. For minnepinner burde det være billigere, men det er jo også et helt annet felt, siden det ikke er noe mekanikk involvert.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Moderator  support