Drammensrittet 2009
|
Re: Drammensrittet 2009
[Re: bjerkseth]
15/08/2009 17:43
|
akvilas
Entusiast
|
Entusiast
11.plass er jo som det blir hver gang jeg kommer til mål Som vanlig ble du også beste Bjerkseth...
|
|
|
[Re: BjørnB]
15/08/2009 17:45
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kjørte med Rocket Ron foran og Racing Ralph bak, begge med slange, 2.25 bredde og ca 32 psi. Funka veldig bra, men jeg er jo absolutt ikke blant de raskeste. Det er nesten frustrerende å tenke på at jeg grisebankes med rett i overkant av en time av vinneren. De gutta der er gode, altså!
Tusen hjertelig takk for colaen, Tommy! Den ga meg massevis av ekstra piff. Ikke fullt så mye takk til den unge funksjonæren som sa han gav meg vann, og likevel serverte XL1. Det er drepen for magan min, fyttigrisen så vondt det smaker. Magan vrengte seg helt, ikke noe gøy.
Alt i alt et veldig bra ritt, forholdene til tross.
Re Sykkelklubb
|
|
|
[Re: tommygutt]
15/08/2009 17:59
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Noen dekkerfaringer fra dagens ritt? Er det noe som sitter i det hele tatt på sånt underlag? Jeg kjørte på Panaracer Razer 2.1 slangeløst- LIVSFARLIG. Så mye har jeg aldri sklidd frem og tilbake før, og null grep i bakker med gjørme.  Skulle nok investert i 2.3 utgaven. Hadde 1.9bar foran og bak (74kg), og det var helt perfekt. 4-5 nesten rett i skogen episoder, og en fall. Ned siste bakke mot grusveien mot Mjøndalen. Skjønte at jeg var på vei ut til venstre, så jeg fikk bena løse. Ble slengt over sykkelen på venstre side, men i dag landet man mykt i løypa  Ellers så gikk skivebremsen bak at skogen når det gjenstod 20km eller nok. Skrapa godt inn på skiven, så det ble ekstra tungt siste biten. Ellers så var det ekstremt mange som punkterte i dag. Har aldri sett så mange før! Generelt greit fornøyd (rundt 3,08), men jeg er for pinglete nedover - alle kjører jo forbi.. "svegar", hvordan gikk det for deg?
Redigert av Klaus A.; 15/08/2009 18:04.
mvh. Klaus A.
|
|
|
[Re: NilsRegin]
15/08/2009 18:03
|
eganto
Fersking
|
Fersking
Det her er hva jeg kaller et skikkelig terrengritt! Det var dog j.... tungt de siste 15km, med kramper lang opptil øra. Jeg kjørte på Racing Ralph 2.25 med 30 psi både foran og bak, slapp en gang. Jeg er allikevel litt forundret over alle som på død og liv skal kjøre i "renna" der hvor gjørma har fått overtaket. Mange steder var det en halvmeter gress på hver side som verken var glatt eller spesielt humpete.
Takker også "colagjengen", utrolig hvilken effekt den har.
|
|
|
15/08/2009 18:05
|
bjorn
Entusiast
|
Entusiast
Noen dekkerfaringer fra dagens ritt? Er det noe som sitter i det hele tatt på sånt underlag? Kjørte RR 2.1 med slanger og 31+33 trykk, fungerte etter forholdene svært bra. Den største utfordringen i dag var ikke dekkgrep på stein/røtter, men å bruke riktig svømmeteknikk gjennom gjørma. Kom inn 22 min bak vinneren, hvilket er et knippe minutter for mye, eneste plaster på gjørmesåret var at jeg slo lederen av WC rundbane kvinner, det hadde jeg på forhånd virkelig ikke trodd at skulle være mulig. Hmm... mulig hun hadde en dårlig dag. Og gleder meg enormt til neste gang rittet går med tørr løype, det er nå engang en smule morsommere. Litt varmere hadde heller ikke skadet, klokken min viste 11 grader i snitt...
Bjørn
|
|
|
[Re: bjorn]
15/08/2009 18:14
|
FasterHarderMTB
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Bra ny løype hørte jeg rykter om! Som tilskuer på Bragernes Torg fra start til målgang, så må jeg si at speakertjenesten var helt RÆVA! Vi hørte ingenting fra start, til 1 min før målgang! Det holder ikke midt i Drammen Sentrum, tenk hvilken fest det kunne vært! Stod sammen med en fra Grimstad som kun hadde tatt turen for å se på, han syns det var "fantastisk dårlig" med manglende speakerlyd og musikk med trøkk i!
God sykling trenger godt publikum. Godt publikum trenger god speaker!
Redigert av FasterHarderMTB; 15/08/2009 18:20.
|
|
|
[Re: FasterHarderMTB]
15/08/2009 18:23
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
[på vegne av Front Biker, som ikke kommer inn på forumet pga pc-trøbbel]
Tryna i gjørmebakke og forgiret vrei seg inn i bakhjulet. Fikk låne et verktøysett (Topeak mini 18+)av en som datt i samme gjørmebakken. lovte å levere tilbake i målområdet, men var for mye i tåkeheimen til å lykkes med å finne ham. trodde han sa startnummer 631, men stemmer neppe. Så nå håper jeg han leser dette, og tar kontakt. Mobil: 975 25 425.
Redigert av tommygutt; 15/08/2009 18:28.
|
|
|
15/08/2009 18:38
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjørte Ron og Ralph i 2.1 slangeløst med 32 bak og 30 foran. Var veldig fornøyd med dekkvalget. Trillet bra på gruspartiene samtidig som det var bruktbart grep. Det var noen partier der jeg mistet nesten alt grepet fordi dekkene pakket seg, men det så ut som det gjaldt de andre jeg syklet sammen med også, så jeg tror ikke det ville hjulpet vesentlig å bytte til noe annet.
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: obree]
15/08/2009 19:12
|
sls
Veteran
|
Veteran
Da var det jeg som hadde jobben med å holde ta turen fram etter deg. Kom inn 3-4 sekunder bak. Takk for turen.
SLS
|
|
|
[Re: FasterHarderMTB]
15/08/2009 19:29
|
stiING
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Enig! Jeg var i tillegg i den tro at rytterne ville kjøre runder ut i fra Bragernes som i 2007... noe som førte til MYE unødig venting i pissregn! (Dog min feil..)
MEN, At speaker ikke klarte å opplyse om stilling ute i marka EN ENESTE gang og ei heller lage stemning eller spille musikk med trøkk, det var tarvelig. Så publikumsvennlig var dette ikke.
Neste år blir det oppmøte hos colagjengen, det virket som et friskt pust.
|
|
|
[Re: Blafreræva]
15/08/2009 19:31
|
Rolf
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg kjørte Racing Ralph 2.25 og synes dette bar knallbra! Helt toppers feste opp og ned! Jeg tror det skyldes at du var en av de første gjennom løypa  Noen hundre plasser lenger bak så var det null kontroll med RR 2.25 for mitt vedkommende. Heldigvis bare et fall. Rolf
|
|
|
[Re: Rolf]
15/08/2009 19:44
|
TNO
Avhengig
|
Avhengig
For min del kjørte jeg med RR 2,25 foran og bak. Pakka seg fullstendig i gaffel og baktriangel. Tryna ned en gjørmebakke etter ca. 30 km, med påfølgende lettere hjernerystelse, komplisert brudd i tommelen som må opereres og brist i høyre arm. Gjorde vondt der og da, men bestemte meg for å sykle resten. Kom meg i mål, men bakbremsen hadde mista den ene skiveklossen, så stempelet bremsa på skiva i over tre mil. Skjønte jo at noe var galt, men bremsene var så innsausa med gjørme at jeg ikke så det før jeg var i mål. OT: Går dette an å fikse? er det bare å presse det ene stempelet tilbake og evt bytte ut skiva?
|
|
|
[Re: TNO]
15/08/2009 19:48
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Først, god bedring TNO.
Den kan fikses, opplevde nesten det samme selv i sommer, hadde slitt den ene klossen helt ned. Presset stempel tilbake, byttet begge klossene og problemet var løst. I ditt tilfelle må nok også skiva byttes ja.
|
|
|
[Re: Steinbrenner]
15/08/2009 20:45
|
KristianStr
Avhengig
|
Avhengig
et morsomt, men j... hardt ritt. Noen som vet når resultatene legges ut? I morra med mellomtider sa dem
|
|
|
15/08/2009 21:33
|
bengt
Fersking
|
Fersking
Noen dekkerfaringer fra dagens ritt? Er det noe som sitter i det hele tatt på sånt underlag? Sykla med Racing Ralph 2.25 foran og Speed King 2.3 bak, og synes det fungerte ganske bra, stort sett bra grep på bakdekket. Ellers mange takk for cola!
|
|
|
[Re: bengt]
15/08/2009 21:49
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
mvh. Klaus A.
|
|
|
[Re: Klaus A.]
16/08/2009 00:06
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Så hvor er resultatene?
For øvrig er det trivelig på fest med Jørn Almberg og noen andre kjendiser. Fin flyt her også. Vi er bare sinnssykt gærne, klokka er over to og greier.
sv
Redigert av svegar; 16/08/2009 08:10. Rediger grunn: Tåpelig melding om Austad
|
|
|
[Re: svegar]
16/08/2009 04:26
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Utrolig morsomt ritt, må jeg si! Riktignok kan jeg ikke skilte med å være så veldig tess i gjørmete forhold, men det er vel en treningssak. Værre var det at dekkvalget mitt var helt på trynet så jeg sklei som et såpestykke i et badekar. Enda værre ble det da jeg mistet all bremsekraft på bakbremsen, noe som gjorde at svært mange forsøk på å kontrollere farten med forbremsen resulterte i forhjulsskrens. Vurderte en stund å bryte av sikkerhetsmessige grunner.. men... Men formen var var god så jeg gjorde så godt jeg kunne og det var en veldig artig løype. Alt i alt en morsom dag.  Jeg håper virkelig de beholder trassen med den endringen de gjorde. Etter å har prøvesyklet den egentlig varienten og gårsdagens utgave, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke de har "omkjøringen" permanent og dropper steinrøysa innserst etter grusveien forbi Majordammen/Andorsurd.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
16/08/2009 05:18
|
Sykkel-Erik
Entusiast
|
Entusiast
Jeg var kun tilskuer på torget, og så folk trille i mål. Så ut som en helt crazy opplevelse - håper de som deltar får bedre vær neste år! 
|
|
|
[Re: Sykkel-Erik]
16/08/2009 06:23
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Åpnet for hardt - igjen! Hadde bare et lager med krampe og null trykk igjen siste halvdel. Vurderte å bryte men jeg er så j@vla sta at jeg måtte karre meg til mål. Hadde jeg visst bedre ville jeg ha kledd på meg mer enn langermet. Fikk ikke følelsen av å være kald, men da vi vassa ut i et tjern for å vaske sykla virket vannet veldig varmt.... det burde vel ha vært et hint.
Omleggingen av løypa var ganske vellykket, selv om forholdene gjorde det litt knotete. Var veldig fornøyd med utstyret i dag. Crossmark med 1.8/1.6 bak/foran beit seg fast over røtter og stein, men selvsagt slapp det også i den dypeste gjørma. Satt pris på store hjul, sikker på at det hjalp meg både opp og ned. Hadde kjøpt med nye briller, men de dugga igjen etter 15 km....noen tips til hvordan behandle glassene?
På runden på andre siden av asfalten på Konnerud syklet jeg forbi en fyr med mekaniske skivebremser. Han sa bare kikket rart på meg og sa forskrekket: Har du bremser!??
Ellers må man ta med seg de små tingene når ting går på tverke: jeg syklet ned hele veien fra Konnerud til E134 (gjørmeslalom til heiarop fra de andre deltagerne), og jeg tok ut de aller siste kreftene da jeg spurtet fra de to andre i gruppa mi på oppløpet. Og jeg fullførte!
Topp ritt, kanskje Norges beste - men det ble litt mye gjørme til å finne flyten denne gangen.
Takk til Tommy og Colagjengen: jeg stoppet ikke da jeg hadde hatt et lengre krampeopphold litt lenger ned i bakken og var redd for å ikke klare å komme meg på sykkelen igjen om jeg stoppet opp...
EDIT: skal bli spennende å finne ut hvordan få sykkelen ren igjen. Det knaser til å med i styrelageret...
Redigert av simenf; 16/08/2009 06:25.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: Sykkel-Erik]
16/08/2009 06:34
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Dagen derpå og øynene er fremdeles såre etter å ha blitt kontinuerlig sprøytet med jord og sand i går. Jeg stilte til start med splitter nye Racing Ralph 2.25 som hadde ligget i boden å godgjort seg siden mai. Greit nok feste. Jeg har syklet så mye på disse dekkene nå så jeg vet hva de er gode for.
Sykkelen fungerte prikkfritt med sitt nye kranklager og nye bremseklosser. Ingen punkteringer i motsetning til ca hundre andre.
Omleggingen av traséen var vel kanskje til det bedre, men det førte til veldig mye gåing for oss lengre bak. Jeg skjønner at de fremme kunne sykle igjennom hele. For oss lengre bak så var det såpeglatt.
Jeg var litt overrasket over at det ikke hadde blitt mere strekk i feltet i det vi kjørte inn i skogen ved Hellashytta. Ned Dunkedalen var det til tider kork. Strategien ved å stille seg opp langt bak i pulje 1 for å heller ta igjen folk enn å selv blitt tatt igjen var kanskje ikke så bra.
Herr Krampe banket på døren allerede ved Hagatjern og jeg måtte ta det veldig rolig i alle motbakker herfra og til mål. Dette var utrolig irriterende da jeg ellers var i kjempeform. Gruppa som jeg måtte slippe ved Hagatjern tok jeg imidlertid igjen i løpet av utforkjøringen ned fra Inntaker'n. På slutten fikk jeg kjøre rulle med to-tre andre og klarte så vidt å komme meg inn under 3:09. Målet var under tre timer, men herr Krampe sørget for at det ikke ble noe av.
Det var trivelig å møte øyvindg til en liten andpusten passiar ved Bremsetjern.
Takk til Team MBN for Cola og vaffel og mental støtte.
Jeg gleder meg til neste år for da blir det knusktørre stier og 20 grader.
|
|
|
[Re: Lapavoni]
16/08/2009 07:49
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var trivelig å møte øyvindg til en liten andpusten passiar ved Bremsetjern. Artig at du sa hei. Jeg håper jeg svarte noe fornuftig. Hadde akkurat hatt noen ulyder i giret og brukt noe som virket som ett helt minutt for å få flaska på plass i flaskeholderen, så hodet var fullt av tanker om utstyr som hadde gått i stykker. Det var heldigvis bare falsk alarm, så jeg kom meg greit inn til mål. Må passe på å takke en i helsvart på 29'er som hadde spreke bein og tok 90% av føringene fra siste terrengparti og inn. Hadde jeg ikke fått kjøre sammen med ham hadde jeg fått flere minutter dårligere tid. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: Blafreræva]
16/08/2009 07:57
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Hva er poenget med å slenge dritt om en som ikke er på forumet for å forsvare seg?? Jeg er enig,og hadde allerede justert meldinga mi før jeg så ditt innlegg. Arbeidsuhell da vi var inne og skulle sjekke resultater sammen med de andre som også hadde sykla i et 40-årslag i går. Ble litt stor fart ut over natta... Et noe mindre usaklig innlegg kan nok dreie seg om at jeg synes det er et stort poeng å fullføre konkurranser såfremt det er mulig, selv om en kanskje ikke vinner, og her har muligens Austad litt å gå på. Vel, jeg har sendt deg en PM, og beklager denne håpløse meldinga. Foreslår samtidig at du lar den fortjente kritikken stå, men at sitatet kanskje kan trekkes ut? Jeg ønsker ikke å være eksponent for en sånn tone. sv
Redigert av svegar; 16/08/2009 08:21.
|
|
|
16/08/2009 07:58
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
16/08/2009 08:50
|
olechr
More than words
|
More than words
Hva er poenget med å slenge dritt om en som ikke er på forumet for å forsvare seg?? Jeg er enig,og hadde allerede justert meldinga mi før jeg så ditt innlegg. Arbeidsuhell da vi var inne og skulle sjekke resultater sammen med de andre som også hadde sykla i et 40-årslag i går. Ble litt stor fart ut over natta... Et noe mindre usaklig innlegg kan nok dreie seg om at jeg synes det er et stort poeng å fullføre konkurranser såfremt det er mulig, selv om en kanskje ikke vinner, og her har muligens Austad litt å gå på. Vel, jeg har sendt deg en PM, og beklager denne håpløse meldinga. Foreslår samtidig at du lar den fortjente kritikken stå, men at sitatet kanskje kan trekkes ut? Jeg ønsker ikke å være eksponent for en sånn tone. sv Nå er det vel ikke sikkert du vet hvorfor Austad brøyt i hele tatt?? Mulig han bryter av og til men skjønner ikke helt hvorfor det skal irritere noen som ikke har noe større med han å gjøre. Så sant du ikke er en sponsor ser jeg ikke helt poenget.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
16/08/2009 09:05
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Nå er det vel ikke sikkert du vet hvorfor Austad brøyt i hele tatt?? Mulig han bryter av og til men skjønner ikke helt hvorfor det skal irritere noen som ikke har noe større med han å gjøre. Så sant du ikke er en sponsor ser jeg ikke helt poenget. Neida, men jeg leste DT.no, der sto det at "Liungen Håkon Austad lå lenge helt framme i tetskiktet, men måtte gi seg på grunn av at han frøs underveis." Overhodet ikke noe poeng å slenge dritt om Austad, tror jeg har fått fram det. Men jeg tar gjerne en diskusjon på det sportslige ved å fullføre konkurranser selv om det ikke går stang inn hver gang. Å sykle til mål såfremt det er mulig vitner om god sportsånd og også respekt for konkurrentene som ligger både foran og bak i løypa. Og i en slik diskusjon kan det jo være nærliggende å trekke fram eksempler som mange kjenner til, bare sånn for å understreke et poeng. En kunne for eksempel nevne Kurt Asle Arvesen, og en kunne nevne Håkon Austad. Og det er for øvrig ikke slik at en må være sponsor for å mene noe om sykkelsport. Jeg lover imidlertid å forsøke å argumentere saklig, og væffal holde meg unna tastaturet sånn 8-9 timer inn i et 40-årslag... sv
|
|
|
16/08/2009 09:51
|
Bobben
Fersking
|
Fersking
Måtte starte i pulje 3 - etteranmeldt og de andre puljene var visstnok fulle. Medførte relativt dårlig utvalg av gode syklister å kjøre sammen med, sjøl om det var en to-tre stykker som var i nærheten til stadighet - så det var til å leve. Verre var det at jeg tok igjen de dårligste i gruppe to omtrent ved starten på første terrengparti. Kø og risikable forbikjøringer når alle slenger rundt i gjørmehavet gjorde mye av ellers morsomme stier til mye frustrasjon. Det gjorde sjølsagt ikke saken bedre at 5-600 hadde sykla før meg og maksimert gjørmefaktoren. Stor medfølelse til mer uerfarne syklister i pulje 3 - dette kan ikke ha vært noen god reklame for terrengsykkelritt.
Jeg tror det hadde vært en god ide fra arrangøren å sikre at seedingsopplegget følger prinsippet om at folk skal starte etter forventa fart, ikke etter hvilken rekkefølge de melder seg på i. Jeg anbefaler i hvert ikke noen å etteranmelde seg til Drammensrittet hvis de har ambisjoner om å sykle fort.
|
|
|
16/08/2009 09:58
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Nå er det vel ikke sikkert du vet hvorfor Austad brøyt i hele tatt?? Mulig han bryter av og til men skjønner ikke helt hvorfor det skal irritere noen som ikke har noe større med han å gjøre. Så sant du ikke er en sponsor ser jeg ikke helt poenget. Neida, men jeg leste DT.no, der sto det at "Liungen Håkon Austad lå lenge helt framme i tetskiktet, men måtte gi seg på grunn av at han frøs underveis." Overhodet ikke noe poeng å slenge dritt om Austad, tror jeg har fått fram det. Men jeg tar gjerne en diskusjon på det sportslige ved å fullføre konkurranser selv om det ikke går stang inn hver gang. Å sykle til mål såfremt det er mulig vitner om god sportsånd og også respekt for konkurrentene som ligger både foran og bak i løypa. Og i en slik diskusjon kan det jo være nærliggende å trekke fram eksempler som mange kjenner til, bare sånn for å understreke et poeng. En kunne for eksempel nevne Kurt Asle Arvesen, og en kunne nevne Håkon Austad. Og det er for øvrig ikke slik at en må være sponsor for å mene noe om sykkelsport. Jeg lover imidlertid å forsøke å argumentere saklig, og væffal holde meg unna tastaturet sånn 8-9 timer inn i et 40-årslag... sv Hvorfor skal man på død og liv fullføre et terrengsykkelritt? Hvis man var pisskald så må det da være mer fornuftig å bryte å få på seg noe tørt og varmt tøy, fremfor å sykle rundt i 10 grader og regn å dra på seg en forkjølelse rett før birken. Hvis man selv mener at det er mest fornuftig å bryte så gjør man da det uten å tenke på hva besserwissere kommer til å si i etterkant...
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: Bobben]
16/08/2009 10:00
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror det hadde vært en god ide fra arrangøren å sikre at seedingsopplegget følger prinsippet om at folk skal starte etter forventa fart, ikke etter hvilken rekkefølge de melder seg på i. Jeg anbefaler i hvert ikke noen å etteranmelde seg til Drammensrittet hvis de har ambisjoner om å sykle fort.
Det er jo nettopp slik det er. Pulje 1 er for de som sykler under 3:10, pulje 2 for de mellom 3:10 og 3:40, pulje 3 for de over 3:40. Det er jo også med hensyn til de som vil sykle fort det er tak på hvor mange som kan være med i pulje 1 og 2. Det hadde kanskje vært en mulighet for å hatt enda flere intervaller. Terrengsykkelrittet fungerte jo utmerket på dette punktet, men der var det jo ikke så mange deltakere i år.
|
|
|
[Re: Bobben]
16/08/2009 10:00
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror det hadde vært en god ide fra arrangøren å sikre at seedingsopplegget følger prinsippet om at folk skal starte etter forventa fart Det var vel dette som var prinsippet. De hadde imidlertid satt en maksstørrelse på puljene, så pulje 1 og 2 var fulle før rittdagen og de etteranmeldte havnet i pulje 3. Noen ulemper må man vel regne med når man etteranmelder seg? Jeg synes imidlertid at seedingen burde vært basert på resultater fra andre seedingsritt, ikke hva folk selv tror de kan klare å kjøre på. Siden Drammensrittet er seedingsritt til Birken burde det være mulig å få "låne" seedingsdata fra Birken og plassere folk i puljer deretter. Øivind
|
|
|
|
|