Hvilke(t) dekk i Birken?
|
Re: Hvilke(t) dekk i Birken?
[Re: olechr]
12/08/2009 05:19
|
TeddyTrB
Veteran
|
Veteran
. Er du tung og punkterer lett ta noen dekk som er litt tyngre/mere solid.
Har som sagt tenkt å kjøre med The Raven, har både 2.0 og 2.2 i boden. Er det et rimelig solid dekk og burde jeg gå for 2.2 og få litt volum siden jeg er 90+?
/Audun
|
|
|
[Re: Pedalsyre]
12/08/2009 08:21
|
TrulsT
Fersking
|
Fersking
Ble resultatet målt med en sykkelcomputer? Hvis ja, endret du rulleomkretsen på computeren når du byttet dekk? Kan fort bli forskjeller av slikt 
|
|
|
[Re: TrulsT]
12/08/2009 08:25
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ble resultatet målt med en sykkelcomputer? Hvis ja, endret du rulleomkretsen på computeren når du byttet dekk? Kan fort bli forskjeller av slikt Ikke i tid. Klokka går jo uavhengig av hjulstørrelse. Men fartstallet vil selvfølgelig være påvirket.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
12/08/2009 09:15
|
TrulsT
Fersking
|
Fersking
Selvfølgelig. Tenkte på snitthastigheten. Men sant det, var jo stor tidsforskjell også. Kanskje han hadde lånt computeren min. Den har en tendens til å stoppe opp litt av og til, så effektiv tid blir VELDIG effektiv på lange turer 
|
|
|
[Re: TeddyTrB]
12/08/2009 10:05
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Har som sagt tenkt å kjøre med The Raven, har både 2.0 og 2.2 i boden. Er det et rimelig solid dekk og burde jeg gå for 2.2 og få litt volum siden jeg er 90+? Har du testa Crow vs Raven? Regner med å måtte bytte ut Crow dekka mine snart og lurer på å kjøpe Raven 29" istedet?
|
|
|
[Re: Ketle]
12/08/2009 10:50
|
TeddyTrB
Veteran
|
Veteran
Har som sagt tenkt å kjøre med The Raven, har både 2.0 og 2.2 i boden. Er det et rimelig solid dekk og burde jeg gå for 2.2 og få litt volum siden jeg er 90+? Har du testa Crow vs Raven? Regner med å måtte bytte ut Crow dekka mine snart og lurer på å kjøpe Raven 29" istedet? Nei, dessverre ikke gjort det. Men liker at det er litt bedre/høyere knaster på siden av dekket for økt feste i svinger o.l
/Audun
|
|
|
[Re: TeddyTrB]
12/08/2009 12:28
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
ja jeg forandret computeren, men tar selvsagt dataene derfra med en klype salt. men distansene stemte bra på begge turene , og som nevt går jo klokka uansett..
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
[Re: Oddefa]
12/08/2009 14:54
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
Litt morsomt dette egentlig. Har inntrykk at eliten har et ganske avslappet forhold til dekk, akkurat som du Ole at de dekkene dere velger er de som dere er vant til... ...Jaja, jeg sykler ihverfall med det jeg har gjort de siste årene (FW330 + latexslange). Å velge dekk er lett for eliten fordi de må sykle på sponsorens dekk. For oss andre som velger fritt er det mye å hente på egne og andres erfaringer og tester for å finne det optimale kompromisset mellom punkteringssikkerhet, kantgrep, lav rullemotstand osv. Du har for eksempel selv en klar preferanse utfra egen erfaring og har valgt et meget lett dekk med lav rullemotstand, men med under middels grep og punkteringssikkerhet. Det er sikkert et bra kompromiss dersom man veier under 80 kg og har brukbar teknikk. Diskusjon av dekk er kanskje ikke like viktig som skismøring i klassisk langrenn, men at det er så engasjerende fordi det faktisk gjør en forskjell. Erfaringskunnskapen om dekk på dette forumet er en stor ressurs for de som har et litt bevist forhold til sin sport.
|
|
|
[Re: egbl]
12/08/2009 15:12
|
Oddepila
Fersking
|
Fersking
Jeg har ikke veldig mye erfaring med dekkvalg og lurer på om jeg skal invistere i noen nye dekk før Birken. Sykler på en GF Paragon 2008. Når jeg kjøpte den i fjor høst fikk jeg med et par Bontrager Jones dryX som selger sa skulle være bra til lette stier og grus.
Synes selv det er veldig behaglig å sykle på, men har ikke prøvd noen av de dekkene som vanligvis nevnes her. Er det noen andre her som har erfaring med dette og som kan si meg hvordan dette er sammeliknet med f.eks. Racing Ralph og the Raven?
Takker for all hjelp.
Who dies with the most toys wins!
|
|
|
[Re: Oddepila]
12/08/2009 20:01
|
suzuki421
Avhengig
|
Avhengig
Hadde det bare vært dekkvalget som er problemet? Jeg kjører enten rask hardtail med Bontrager jones XR. Eller så tar jeg stisykkel med Maxxis Ardent 2.4 foran 2.25 bak. Siste alternativ. Stisykkel med rå lette felger og Racing Ralph. Vi får se hva det ender opp med. Hardtailen er uten tvil raskest, men tid er ikke alt. Må også ha stil.
|
|
|
[Re: suzuki421]
13/08/2009 07:11
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Etter å ha lest intervjuet med han som vant Birken i fjor i Birkenmagasinet så kan man vel sitere Lance igjen: "It's not about the bike".
Fjorårets vinner sier at det er stort sett amatørene som har veldig fokus på utstyr og vekt. Han setter funksjon foran vekt og konsentrer seg om treningen mer enn delevalg.
|
|
|
[Re: Ketle]
13/08/2009 07:16
|
drillingman
Fersking
|
Fersking
Hei, tror dere det går greit med 1.95 dekk til Birken?
Fikk anbefalt dette i min sykkelbutikk men er selv litt skeptisk mot så tynne dekk.
|
|
|
[Re: drillingman]
13/08/2009 07:46
|
okl
Avhengig
|
Avhengig
Tja, FW 330 er vel et 1.9 dekk og det har funket for meg i hvert fall.
Øystein
|
|
|
[Re: okl]
13/08/2009 08:03
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Hadde Bontrager Jones på min sykkel da den var ny. Da de var utslitt bytta jeg til Racing Ralph. Fikk en liten aha-opplevelse. Har ikke konkrete tidstester å vise til, men virker raskere samtidig som de har bedre grep på løst og vått underlag. Nå må jeg legge til at jeg sykler Birken på samme dekk som jeg sykler på resten av sesongen. RR er et godt alrounddekk for mitt bruk på hovedsakelig grus med litt sti og god kroppstyngde. Et punkteringssikkert dekk som triller lett.
|
|
|
13/08/2009 09:05
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Litt morsomt dette egentlig. Har inntrykk at eliten har et ganske avslappet forhold til dekk, akkurat som du Ole at de dekkene dere velger er de som dere er vant til... ...Jaja, jeg sykler ihverfall med det jeg har gjort de siste årene (FW330 + latexslange). Å velge dekk er lett for eliten fordi de må sykle på sponsorens dekk. For oss andre som velger fritt er det mye å hente på egne og andres erfaringer og tester for å finne det optimale kompromisset mellom punkteringssikkerhet, kantgrep, lav rullemotstand osv. Du har for eksempel selv en klar preferanse utfra egen erfaring og har valgt et meget lett dekk med lav rullemotstand, men med under middels grep og punkteringssikkerhet. Det er sikkert et bra kompromiss dersom man veier under 80 kg og har brukbar teknikk. Diskusjon av dekk er kanskje ikke like viktig som skismøring i klassisk langrenn, men at det er så engasjerende fordi det faktisk gjør en forskjell. Erfaringskunnskapen om dekk på dette forumet er en stor ressurs for de som har et litt bevist forhold til sin sport. Tror nok du overvurderer hvor mange i eliten som har sponsorer som gir bort dekk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
13/08/2009 10:25
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt morsomt dette egentlig. Har inntrykk at eliten har et ganske avslappet forhold til dekk, akkurat som du Ole at de dekkene dere velger er de som dere er vant til... ...Jaja, jeg sykler ihverfall med det jeg har gjort de siste årene (FW330 + latexslange). Å velge dekk er lett for eliten fordi de må sykle på sponsorens dekk. For oss andre som velger fritt er det mye å hente på egne og andres erfaringer og tester for å finne det optimale kompromisset mellom punkteringssikkerhet, kantgrep, lav rullemotstand osv. Du har for eksempel selv en klar preferanse utfra egen erfaring og har valgt et meget lett dekk med lav rullemotstand, men med under middels grep og punkteringssikkerhet. Det er sikkert et bra kompromiss dersom man veier under 80 kg og har brukbar teknikk. Diskusjon av dekk er kanskje ikke like viktig som skismøring i klassisk langrenn, men at det er så engasjerende fordi det faktisk gjør en forskjell. Erfaringskunnskapen om dekk på dette forumet er en stor ressurs for de som har et litt bevist forhold til sin sport. Ikke uenig mht at folk poster erfaringer og tester av dekk her på forumet. Tvert i mot er jo det som er så flott med dette forumet. Selv her jeg ikke prøvd for mange dekk, har mine preferanser ja, og har jeg blitt fornøyd med noen så skal det en del til at jeg bytter. Men fordi jeg ikke har prøvd så mange er det lærerikt å lese andres erfaringer med dekk. Men hele min "kritikk" (mer undring egentlig) går på at vi stresser, spesielt i disse birkentider, med å velge dekk. Når det finnes så mange dekk som er tilnærmingslik (sannsynligvis) like gode, og ikke påvirker tiden spesielt mye.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
13/08/2009 10:56
|
Oddepila
Fersking
|
Fersking
Takk for hjelpen Larsemannen. Jeg er ikke den som skifter dekk i tide og utide jeg heller, og det er egentlig bare nå i det siste jeg har tenkt noe særlig over det. Og nr jeg å begynner å tenke blir det som vanlig kluss - spesielt siden jeg ikke hadde noe grunnlag for å tenke
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
13/08/2009 13:55
|
olechr
More than words
|
More than words
Litt morsomt dette egentlig. Har inntrykk at eliten har et ganske avslappet forhold til dekk, akkurat som du Ole at de dekkene dere velger er de som dere er vant til... ...Jaja, jeg sykler ihverfall med det jeg har gjort de siste årene (FW330 + latexslange). Å velge dekk er lett for eliten fordi de må sykle på sponsorens dekk. For oss andre som velger fritt er det mye å hente på egne og andres erfaringer og tester for å finne det optimale kompromisset mellom punkteringssikkerhet, kantgrep, lav rullemotstand osv. Du har for eksempel selv en klar preferanse utfra egen erfaring og har valgt et meget lett dekk med lav rullemotstand, men med under middels grep og punkteringssikkerhet. Det er sikkert et bra kompromiss dersom man veier under 80 kg og har brukbar teknikk. Diskusjon av dekk er kanskje ikke like viktig som skismøring i klassisk langrenn, men at det er så engasjerende fordi det faktisk gjør en forskjell. Erfaringskunnskapen om dekk på dette forumet er en stor ressurs for de som har et litt bevist forhold til sin sport. Tror nok du overvurderer hvor mange i eliten som har sponsorer som gir bort dekk. Det trur jeg også. Etter det jeg vet er det ikke så mange i elite som er sponset med fri dekk. De fleste sykler nok på det de kjøper til en redusert pris og det de syntes er best.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/08/2009 14:05
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
*Jeg* tror det er lett for eliten fordi de er supertrent og alltid sykler fort uansett, mens enkelte av oss andre må finne et dekk som sparer inn en 15-20 minutter over fjellet i forhold til standard allerede lett-trillende dekk, og det er pokker ikke lett!  (Det blir nok RR på meg som vanlig, tenker jeg, men *neste* år skal jeg finne superdekket! Basta)
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
13/08/2009 15:06
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Hadde jeg funnet ett dekk som sparer in 15-20 min over fjellet så hadde jeg vært lykkelig hehe...Det kommer nok ann på den som sitter på syklen.Viktigste for meg er og finne ett dekk man stoler på når det går fort i svingene.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: særp]
13/08/2009 17:37
|
suzuki421
Avhengig
|
Avhengig
Har rulletestet Bontrager Jones XR med shimano XT felger. Mot Racing Ralph på Bontrager X-lite felger (dobbelt så dyre) 30 pund i dekka. Ruller akkurat like langt i testbakken min. Tasten blir tatt i lav hatighet på asfalt. Tror nok Bontrager dekka ruller like bra som mange andre, men er glatte. Synes Racing Ralph er oppskrytt.
|
|
|
13/08/2009 18:44
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Har selv vært veldig i tvil om hva jeg skal kjøre på.. har Crossmark 2.25 og crow 2.0. Idag har jeg brukt dagen til å teste dekkene, og DÆSKØLIATENDØTTI for noen rulle-forskjeller... Crossmark dekkene har sittet på sykkelen i ca 25 mil, og må si jeg er imponert over grep i svinger og klatringer, men synes det "pakker" seg litt lett i gjørme. Og jeg synes de har virket litt trege og "tunge". Men jeg har gitt formen skylden... (syklet absolut mest på god grusvei.) Crow dekkene ble mine først i går (kjøpt brukt av en jeg kjenner, de har gått ca 10 mil). Så grep o.l hvet jeg ingen ting om ennå... så det som har blitt testet er rulle-egenskaper på asfalt, siden dette var det beste alternativet i nærområdet. testen ble gjort fra stille start, ved å løfte beinet fra bakken sette seg på setet og trille en bakke nedover bakken er ca2,5km og -100 høyde-meter. Bakken har ingen skarpe svinger eller hindringer, slik at man behøver ikke bremse i det hele tatt. Etter bakken flater det ut slik at sykkelen bare kan trille til den stopper. Så til resultater: Crossmark ble klokket inn på "mellomtid 1" (bunn av bakken) på 5.21. stoppet å trille på 7.05, det gav snitt på 28.09, max hastighet på 45,52 og lengden før stillstand ble 3,29km. Crow: mellomtid 1 4.23 stoppet å trille på 5.53 (passerte stoppested til crossmark på 5.33.) Dette gav snitt på 34,34 max hastighet på 52,22 og lengde før stillstand ble 3,34km. Dette synes jeg var mye i forskjell, men er nok ikke så langt fra realitet. siden testene ble gjort med ca 1t mellomrom og det ikke var noen mrkbare forkjeller i vær/vind etc. samme rytter, samme sykkel og samme hjulsett. og slanger ble brukt på begge. (selvsagt litt ekstra forkjell på 2.25 og 2.0) Dette gjorde iallefall meg sikker på valget. rull for alle penga... innspill?? mvh Da er det samme gjort med RR 2.10. 35 foran og 37 bak(psi) men på vått føre uten at jeg ttror det gjør så mye, siden det er asfalt hele veien. mellomtid 1: 4.44. stoppsted crossmark på 5.53 distanse ved fullstopp 3.32. max hastighet 52,3 Dette likte jeg  allround favoritten til nå er RR, godt grep og god rull, hard underlag hele veien er det ikke tvil Kråke for alle penga..
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
13/08/2009 19:00
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Supert med tall! Takker og bukker!
|
|
|
[Re: suzuki421]
14/08/2009 07:34
|
Oddepila
Fersking
|
Fersking
Takker Suzuki.
Får tenke litt lenger... Og med mitt tempo blir det vel sannsynligvis Bontrager dekk fra Rena til Lillehammer
|
|
|
[Re: Oddepila]
14/08/2009 07:59
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jeg sykla på Python i 2006 & 2007. Det var bra dekk. Jeg sykla på RR 2.25 i fjor, og det var også veldig bra dekk.
Tidene:
2006: 3:30 (ca) første gang, pulje 10 tror jeg det var. 2007: 3:38 (ca) motvind, pulje 7 tror jeg dette var. 2008: 3:10 (ca) medvind, pulje 2 er jeg sikker på av det var.
Jeg vet neimen meg ikke om det var dekka som gjorde utslaget.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
14/08/2009 13:18
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Har ikke lest alle innleggen her, men tror ikke jeg har sett Panaracer Racer XC vært nevnt noen sted her. Noen som kan si det ene eller det andre om det dekket i bredde 2.1?
|
|
|
[Re: Kjesk]
15/08/2009 15:10
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Hvor mye sparer man egentlig på valg av dekk på Birken? Er det snakk om 5 min eller kan det være så mye som 15?
40årskrisesylist
|
|
|
15/08/2009 18:00
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har tidligere kjørt problemfritt med Twister, men siden jeg trolig kjører med stiv gaffel i år satser jeg nok på mere volum av komforthensyn.
Blir det føre som i dag (ref. Birken 2004) tror jeg jaggu jeg setter på et par gamle Michelin XCR DRY (ikke DRY2, men forgjengeren med Wildgripper-mønsteret). Det er mye mulig det bare er i hodet mitt, men jeg synes det ruller veldig godt på på den suppa som blir når det er orntli' vått på veiene over fjellet (har de på gamlesykkelen på hytta, så de er testet en rekke ganger på de aktuelle veiene).
Alternativet er Race King
|
|
|
[Re: Oystein L]
16/08/2009 10:25
|
Johannes(MCK)
Avhengig
|
Avhengig
Har ikke lest gjennom hele tråden, og vet ikke om det er nevnt, men vurderer faktisk litt å sette på The Crow til birken. Vanligvis sykler jeg på Ardent framme og Crossmark 2.25 bak. Tror muligens at dette blir en lett overkill til birkensammenheng, men samtidig at The Crow er litt for tynt... Er ikke redd for punkteringer, men er redd for å tape litt på utforkjøringer på grus og stipartier. Er det virkelig så mye å spare på rullemotstand og vekt, at det blir verdt det?
Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
|
|
|
[Re: gauter]
16/08/2009 17:57
|
tyggebein
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
jeg skal sykle med bontrager jones xr team issue 2.0 forran og xr1 team issue 2.0 bak med 40 psi, jeg tror det er en bra combo fra Rena til Lillehammer.
dekkene er lette de er billige de ruller bra jeg har ikke punga enda, etter mange turer.
|
|
|
|
|