Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 53 1 2 10 11 12 13 14 52 53

Hvordan kjøre slangeløst?

Re: hjelp en fersk noob! [Re: oivindg] #774623 23/07/2009 22:37
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: oivindg

For meg har det fungert greit på ritt så langt i år, men jeg går med en litt utrygg følelse som jeg ikke blir helt kvitt. Med tynne dekksider er det jo bare en ganske liten rift som skal til før det ikke tetter, og da står jeg der. Men det har jo gått bra så langt, så det er kanskje bare å krysse fingrene og la det stå til resten av sesongen også?

Jeg la på Raven dekk på felgene som fulgte med sykkelen (Alexrims DP17)min bare for å teste tubeless. Av med dekk og slange, rengjorde og tok på felgbånd m ventil direkte oppå gammelt felgbånd. Fulgte prosedyren fra Stan. Dekkene ble tette de og jeg satte ut på tur i dag for å teste dekka.
Jeg var overlykkelig over alle gode egenskaper dekka gav meg og med bredere og bredere glis gjøv jeg på tøffere utfordringer. Midt i en utforkjøring ble det plutselig tåkete. Jeg hadde fått en rift i sideveggen og guffa sprutet ut av fordekket.
Dekket ble flatt og jeg fikk ikke pumpet det opp igjen.

Hva skjer nå? Riften er ca 1-2 mm. Jeg har fylt på ny guffe og pumpet opp. Vil dette holde eller må sideveggen repareres? I Så fall Hvordan?

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #778325 30/07/2009 07:31
K
kero Offline
Entusiast
Entusiast
K
Fikk mine nye Raven først i dag, sommel fra "Lageret". Skal monteres på Bontrager race x lite, tube less. Tar jeg sjangsen på montering i dag for å kjøre dem på Grenserittet? Får bare prøvd dem i dag.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: kero] #778409 30/07/2009 09:17
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: kero
Fikk mine nye Raven først i dag, sommel fra "Lageret". Skal monteres på Bontrager race x lite, tube less. Tar jeg sjangsen på montering i dag for å kjøre dem på Grenserittet? Får bare prøvd dem i dag.

Ja du tar sjansen!
Det kan være litt lekkasje på sideveggene fra småhull, er derfor viktig å følge stans prosedyre (se filmen som er linket til tidligere). Skulle du ikke rekke full prosedyre/ikke lykkes er det jo bare å sette i slange igjen. Du må jo uansett ha med deg slange på tur.
Jeg vet ikke hvilke dekk du har erfaring med fra tidligere, men jeg opplevde stor bedring når jeg byttet til mine Raven dekk. Jeg er enda litt smånervøs i svinger på grus (har ikke fått testet ut skikkelig på Raven-dekka), men dette henger igjen etter at de forrige dekka slapp alt for tidlig og brått.

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: gunner_one] #778520 30/07/2009 11:48
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg satte på Schwalbe UST rocket ron 2.25 på vanlige felger med notubes-bånd. Men jeg ødela 3 dekkspaker når jeg skulle ha de på for det var så utrolig trangt å få de på. Når de nå først er på så er det greit, men jeg gruer meg hvis det punkterer og jeg må sette inn slange - spesielt når det skjer i ritt. Kommer jo ikke til å få det av og på innen alle er i mål. Er dette riktig? Hva kan jeg gjøre med dette?

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: thomasengen] #778642 30/07/2009 15:16
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Har selv vært ute for samme problem. Jeg tok ut Notubes felgbåndet. Videre la på to runder med FRM bred lufttett tape, inn med slangeløsventil og så blåse opp.

Øyvind
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Terskel] #778643 30/07/2009 15:19
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Terskel
Har selv vært ute for samme problem. Jeg tok ut Notubes felgbåndet. Videre la på to runder med FRM bred lufttett tape, inn med slangeløsventil og så blåse opp.

Felgbåndet er ikke problemet, men det vanskelige var å få det over kanten på felgen.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: thomasengen] #778674 30/07/2009 16:10
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Tror nok det er felgbåndet som er problemet. Det er felgbåndet som gjør at det er vanskelig å få på dekket. Felgbåndet gjør at felgens diameter i øker.

Øyvind
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Terskel] #778678 30/07/2009 16:40
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
hmm... Men spørs om jeg gidder å ta dette av nå. Kjører med det til det punkterer - og håpe at det ikke skjer i ett ritt.
Hvor får man tak i FRM bred lufttett tape?

Redigert av thomasengen; 30/07/2009 16:48.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: thomasengen] #778690 30/07/2009 17:07
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: thomasengen
hmm... Men spørs om jeg gidder å ta dette av nå. Kjører med det til det punkterer - og håpe at det ikke skjer i ett ritt.
Hvor får man tak i FRM bred lufttett tape?

Fast Bikes selger FRM tubelessdeler. Ellers kan du vel bruke Stan's teip også? Den har vel både Oslo Sportslager og Dogstar. Og sikkert mange andre.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: oivindg] #778748 30/07/2009 18:38
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Argh.

Jeg svettet forgjeves i lang tid for å få RR 2.1 evo til å sitte på en Mavic Crossmax SLR-felg, uten felgbånd eller tape. Ikke tale om, jeg fikk bare ikke pumpet nok til å smette dekket på plass. Joe's litt breie felgbånd hjalp heller ikke. Et gammel Eskar 2bliss jeg hadde slangeløst på gamlefelgen smatt heller ikke på. Enten trenger jeg en kompressor, eller så trenger jeg et annet felgbånd dekket kan gli på. Jeg ser Stan's anbefaler sitt eget Olympic felgbånd på SLR, men jeg tror egentlig dette er et perfekt påskudd til å kjøpe kompressor.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: oyvin] #778809 30/07/2009 20:22
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er problemet at det tar luft, men ikke smetter helt på plass, eller at lufta bare lekker ut så du ikke får trykk i dekket?

Øivind

Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: oivindg] #778859 30/07/2009 20:56
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Lufta bare lekker ut så det blir ikke trykk. Noen ganger begynner dekket såvidt å ta form, men fortsatt er det langt igjen til det får noe reelt trykk.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: oyvin] #779018 31/07/2009 08:11
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: oyvin
Argh.

men jeg tror egentlig dette er et perfekt påskudd til å kjøpe kompressor.

DET ER DET! yes En kompressor kan du jo bruke til så mangt. En billig spikerpistol med på kjøpet og det begynner å bli morsomt!. Kan jo også teste egenskapene til slangeløst med spikerpistolen ICON_WINK (Path of Death http://www.notubes.com/support_movies.php)

Med min komressor smatt dekket på uten problemer!

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: oyvin] #779333 31/07/2009 17:00
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oyvin
Lufta bare lekker ut så det blir ikke trykk. Noen ganger begynner dekket såvidt å ta form, men fortsatt er det langt igjen til det får noe reelt trykk.

OK. Da er jo kompressor fristende. Eventuelt å ta det med på bensinstasjonen.

En siste mulighet er å sette det opp med slange først, sånn at begge dekksidene smetter skikkelig på felgen, og så ta av bare den ene dekksiden og lure ut slangen. Da kan det være lettere å få fylt det med luft etterpå.

Øivind

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: oivindg] #779522 01/08/2009 06:58
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: oivindg
En siste mulighet er å sette det opp med slange først, sånn at begge dekksidene smetter skikkelig på felgen, og så ta av bare den ene dekksiden og lure ut slangen. Da kan det være lettere å få fylt det med luft etterpå.

...eller "seat'e" dekket med en dekkspak, og pumpe med det du har...

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #779791 01/08/2009 20:47
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
Nå har jeg lest denne tråden opp og ned et par ganger og fant ut at nå er det like gjerne greit å bare prøve selv så man lærer.

Jeg monterte opp Racing ralpg 2.25 på Stans NOtubes ZTR 335 felg og på Bontrager Race X Lite.

på begge felgene brukte jeg kun løs ventil.
Jeg brukte zalovann for å ''lube'' opp dekksidene før jeg pumpet opp med vanlig pumpe. dekkene festet seg til felgen og tok luft, så da skulle det være håp.
Fylte på med 2½ skuup med guffe. klemte dekket på felgen og pumpet opp til 50 psi. børsta på med zalovann for å se etter lekasjer. rista dekket et par runder rundt. vips ferdig. Dette var grei gjennomføring, og veldig morsomt når man får det til seff. jeg fulte anvisningene på videos fra notubes.com

Anbefaler dere som ikke har testa dette å bare sette i gang. ICON_SMILE

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #780329 02/08/2009 20:32
astein Offline
Medlem
Medlem
Jeg har satt opp Racing Ralph (2.25) på Bontrager Rhythm 29 slangeløst. Det ser ut til å fungere fint og tok ca 1 time per dekk å få satt opp.

Fikk ikke tak i Bontragers 29er felgbånd for tubeless og har gått for standardpakken til Notubes med tape, felgbånd og tetningsvæske.

Deretter omtrent som følger:
1) Fjernet eksisterende felgbånd.
2) Tapet to runder med gul tape over eikehullene (det er den smale tapetypen som følger med pakken).
3) La på plass Notubes´ felgbånd (trengte ikke å strekke noe særlig, selv om det altså er en 29er felg).
4) La på dekkene (trange å få på, men heldigvis ingen slange å stikke hull på med dekkspaken...).
5) Forsøkte biltemas 12V kompressorpumpe - FAIL!
6) Kjørte på bensinstasjonen og fikk blåst på plass dekket.
7) Hektet av den ene dekksiden og fylte i 1,5 kopp væske.
8) Blåste opp dekket og begynte "snu- og risteprosessen" uten bruk av såpevann (det var greit å høre hvor det lakk).

Dekk nummer to fikk jeg ikke blåst på plass ved første forsøk, men etter å ha tatt av dekket, rettet på felgbåndet og satt på dekket igjen, tok det luft og lot seg tette.

Jeg har ikke fått utsatt dekkene for skikkelig testing enda, men de har ikke lekket noe merkbart med luft på 48 timer, så jeg krysser fingrene.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: astein] #780713 03/08/2009 12:29
Highvoltage Offline
Entusiast
Entusiast
Hei. Har bare gode erfaringer med Stan's guffe i RR. Pittelitte lufttap har jeg hatt siden jeg satt på disse i våres. Men der er av mindre betydning.
Har lest i tidligere post at det bør/kan etterfylles i løpet av sommeren. Det gjorde jeg i dag. Null problem. Tett med en gang.
Det jeg lurer på er om noen kan si meg hvorfor jeg fant følgende inne i dekket: http://picasaweb.google.no/npj123/StanSGuffe?feat=directlink
Diameter er ca. 3 cm.

Er det overskytende guffe som har "koagulert"?
Jeg kan si at sykkelen står stille i 2 ukers perioder innimellom (jobber i oljå).

Niels Petter
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Highvoltage] #780871 03/08/2009 15:28
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser ut som guffe, ja. Men jeg har ikke sett så store klumper i mine dekk. ICON_SMILE

Øivind

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: oivindg] #781604 04/08/2009 12:11
Jan ErikA. Offline
Fersking
Fersking
Etter to punkteringer i Vestmarkrittet ble jeg overbevist om at slangeløst var tingen. Dagen før Grenserittet ble hjulene satt opp (DT Swiss 455 med nye RR 225) - vet at det var lovlig sent, men det var det ferieplanen tillot. Etter en del frem og tilbake med forsøk med håndpumpe endte jeg opp på bensinstasjonen og der satt dekkene som et skudd. Tettet effektivt med prosedyre i hht beskrivelsen i Stans kit. Fungerte strålende på grenserittet. Anbefales! :-)

Felgbånd eller ikke? [Re: Jurgmeister] #781642 04/08/2009 12:50
astein Offline
Medlem
Medlem
Ser at enkelte velger å bruke kun tape mens andre bruker tape og felgbånd for slangeløst oppsett.

Er det kun enkelte felg/dekk-kombinasjoner der felgbåndet er overflødig, eller kan man som regel bruke kun tape, og leve med noen ulemper (hvilke?) ettersom man sparer vekt? Er det evt andre grunner til å droppe felgbåndet?

Re: Felgbånd eller ikke? [Re: astein] #781684 04/08/2009 13:27
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sjekk på NoTubes sine sider, der står det en felg-oversikt og om det holder kun med tape.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Felgbånd eller ikke? [Re: tommygutt] #782309 05/08/2009 11:12
jan357 Offline
Entusiast
Entusiast
Dette må være måten å få dekkene til å ta luft, he-he.

http://www.youtube.com/watch?v=TzbgyRrQybQ&feature=related

Dog virker det som om det gjelder å ikke bli grådig med godsakene.

http://www.youtube.com/watch?v=KI38RZ2f6Ls&feature=related

Re: Felgbånd eller ikke? [Re: jan357] #782619 05/08/2009 19:26
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Hehe, virket effektivt dette ja ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #782668 05/08/2009 20:30
M
MoHo Offline
Entusiast
Entusiast
M
Har nylig satt opp et par hjul (RR 2.1 på Crossmax Enduro felger) med Stans guffe, med svært god erfaring.

Satte deretter opp et annet par hjul, da med Maxxis Flyweight 330 på ett sett eldre Crossmax UST hjul for skivebremser. Dette er jo tynne dekk - men selv om jeg gjorde alt rett ihh. til "boka" holder ikke særlig det ene hjulet på lufta mer enn en max en time. Når jeg testet med såpe så jeg at dekket er tynt og porøst (mikrobobler dannet seg på hele dekksiden - lite i overgangen dekk/felg) - men er det ikke nettopp alt porøst + hull guffa skal tette? Snodig at det ene hjulet holder luften, mens det andre ikke, selv om jeg gjorde alt rett mht. risting etc.

Lurer litt på om jeg ikke ristet flaska nok, eller om jeg fylte på for kjapt, før de berømte krystallene hadde seget ned i væsken jeg slo over i koppen?

Noen erfaringer eller anbefalinger?

Redigert av MoHo; 05/08/2009 20:33.

"A singletrack require a multimind"
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: MoHo] #783160 06/08/2009 12:12
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Er det slik at jeg kan benytte mine Mavic Crosmark felger (beregnet for UST) til vanlige dekk, slangeløst? Pare å fylle i guffe og pumpe opp?

Jeg kjører UST dekk, men disse er totalt 450.g tyngre enn vanlige dekk...

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Torlog] #783176 06/08/2009 12:39
M
MoHo Offline
Entusiast
Entusiast
M
Ja det kan du!
Ikke noe problem når du benytter "guffe" fra Stans eller Joes. Som du ser av tråden er er det litt blandet erfaring med ulike dekk, men jeg har i hvert fall meget god erfaring med Racing Ralph 2.1 dekk og guffe. Lett og sett opp (selv drar jeg ned på bensinstasjonen og blåser dekket på plass i felgen før jeg fyller i guffa) og slipper omtrent ikke luft.

Med UST felger slipper du også å benytte felgtape og felgbånd, i tillegg til slangen. Mao masse gram å spare sammenliknet med å benytte tunge UST dekk - og langt mer punkteringssikkert (enn vanlige dekk m slange).

Sjekk ut Notubes.com og se de ulike videoene om punkteringssikkerhet + om hvordan montere dekk m guffe. Følg anvisning, men husk at du kan kutte ut felgbånd og tape med Mavic´s UST felger. Da holder det at du kjøper:

-Flaske med guffe.
-Ventiler hvor du kan fjerne kjernen, og dermed fylle guffe gjennom. Gode sykkelbutikker har slike fra Stans/Notubes.
-Verktøy for å skru ut ventilkjernen (også fra Stans/Notubes)
-50 ml sprøyte (20-30 kr på apoteket) til å fylle i guffa

Med ventilene nevnt her kan du etter å ha blåst på plass dekket lett fylle i guffa + etterfylle etterhvert. Uten å demontere/montere dekket.

Gjorde dette sent i juni og er strålende fornøyd!! Ikke én punktering siden (ødla i mai/juni to NissanCup ritt pga. punktering) + bedre kjøreegenskaper.

Lykke til!

Redigert av MoHo; 06/08/2009 12:42.

"A singletrack require a multimind"
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: MoHo] #783180 06/08/2009 12:46
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: MoHo
Ja det kan du!
Ikke noe problem når du benytter "guffe" fra Stans eller Joes. Som du ser av tråden er er det litt blandet erfaring med ulike dekk, men jeg har i hvert fall meget god erfaring med Racing Ralph 2.1 dekk og guffe. Lett og sett opp (selv drar jeg ned på bensinstasjonen og blåser dekket på plass i felgen før jeg

Perfekt. Takker for et meget "enkelt" og forklarende svar. Da går UST dekka rett i bøtta!!!

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Torlog] #783181 06/08/2009 12:48
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Hva er forresten vitsen i å benytte UST dekk, når en kan benytte vanlige dekk med guffe??? UST har er riktignok litt tykkere sidevegger, men det er ikke her jeg punkterer...

Noen som har noen veldig gode momenter for å benytte UST kontra vanlige dekk slangeløst m guffe??.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Torlog] #783305 06/08/2009 16:02
ThB Offline
Besatt
Besatt
Det er og blir mye tryggere i forhold til punktering å benytte UST, og da særlig med guffe. Rett og slett. Ulempen er som nevnt vekt. Såkalte Tubeless Ready dekk, eller tilsvarende, er en fin mellomting. Schwalbe og andre begynner også å lage noen UST versjoner som ikke er så altfor tunge.

Thomas
Side 12 av 53 1 2 10 11 12 13 14 52 53

Moderator  support