Nå har jeg endel turer på Ventepølsa og har gjort meg opp en slags mening. I tillegg har jeg gjort det som forhåpentligvis er de siste justeringene.
Vertcally stiff, and horisontally also Sykkelen er vertically stiff. Og horisontaly også. Den er merkbart stivere enn de jeg har hatt etter '94 Cannondalen. Til forskjell fra den er BMC ikke helt brutalt stiv. Men i sakte fart på grov asfalt er den definitivt slagete. Heldigvis blir den mer komfortabel jo fortere det går. Den jevner ut slagene. Et eksempel på dette kjenner jeg bla på vei opp til Grefsenåsen eller Maridalen opp mot Sandemosen. På den elendige afalten spretter bakjulet litt i humpene på veien oppover, og slagene går forholdsvis ufiltrert gjennom sykkelen. I høyere fart nedover og på flatene jevnes det hele litt ut. Toppene tas av slagene for å si det sånn. Men det kiler påfallende mer i føttene på dårlig asfalt enn med noen annen racer jeg har prøvd siden gamle R900
På brostein i nabolaget kjenner jeg samme effekt. Drar man på blir det roligere og jevnere, roer man ned spretter det mer. Filtereffekten fra Colnagoens slanke stålrør er ikke her på samme måte rett og slett.
Plussiden av denne mer direkte følelsen er selvsagt at man ikke "gjemmer" bort effekt i tråkket. Den er direkte her også. Når man drar til er det ikke noe som må "trekkes opp" før noe skjer. Når jeg har stått og spurtet har fronten virket litt myk. Easton EC 70 gaffelen flekser synlig og det har ikke vært helt samsvar mellom ramme og gaffel. Jeg har regnet med at dette er fleks som på de andre syklene mine har vært gjemt i fronttriangelet men kommer til syne i gaffelen på denne.
Stabil i meste laget Nedover har den vært utpreget stabil og kanskje litt treig å svinge. Den har svingt når jeg har gitt klar beskjed om det, men gitt inntrykk av å være veldig selvopprettende. På en måte sånn at den heller går rett fram enn i kurver hvis den får bestemme selv. Likevel gjør den stive ramma at det for det meste er å peke sykkelen dit den skal og holde kurven. Det er ikke nødvendig å småstyre den gjennom svingene som med Look KG281 som var i overkant "horisontaly compliant"
På flater holder den greit fart og går det litt unna er ikke komfort eller mangel på det noe å snakke om. Stiv ramme og stabil geometri at det bare er å ligge i bukken og presse på. Men det er et problem med å ligge i bukken.
Ergonomi-mikk At jeg skal ha problemer med å kjøre i bukken og på hendlene er rart, for det er svært liten forskjell på oppsettet på Colnagoen og BMCen. Likevel virker det som om det er for langt fram til å sitte komfortabelt med hendene på bremsene og for langt både fram og ned til å være komfortabel i bukken. På det flate partiet på styret derimot sitter jeg suverent bra til klatring og krusing.
Litt tenking og surfing gjør som kjent alltid at man tror man kan kjøpe seg fordeler. Jeg tenkte at et moderne mer kompakt styre enn det svære 44 cm c-c Ritchey WCS med klassisk bøy jeg har hatt glede av i mange år kunne trekke bukken litt opp og hendlene litt tilbake. Samtidig håpet jeg at jeg kunne få litt mer livlig styrerespons med et styre som var ett hakk smalere. Kortere stem var lite aktuelt siden jeg da ville endre på den supre plasseringen av det rette partiet.
Siden jeg hadde slått meg på svarte aludeler med hvit jålepynt, og Sportslageret har et OK utvalg av 3T-saker tok jeg en tur. Are og de andre var som vanlig greie og hjalp meg til en positiv handleopplevelse og et moderne semikompakt Ergosum Pro fra 3T. Det gjorde akkurat det det skulle. En cm kortere ut til hendlene, en cm mindre dypt og to cm smalere.
Resultatet er en kjapp men stabil sykkel, ikke den litt overstabile følelsen den hadde. Nå skjærer den svinger med de beste uten å ville rette seg opp på egen hånd. I tillegg blir det naturlig med en litt kjappere takt når jeg står, og vekta kommer ikke så langt fram at gaffelen virker myk lengre. Det var definitivt verd de kronene det kosta. I tilleg har den fått blå og litt tjukkere styretape.
Dekk Det eneste som nok skal ordnes er å ende på noen dekk. De 27 mm brede Michelin 25 mm dekkene sløver ned responsen mer enn jeg liker. Conti GP 3000 settet er utslitt. De er bare montert for Klatringen til Tryvann i et vektsparestunt. Jeg har handlet et sett Vittoria Open Pavè i 24 mm bredde (u)brukt på forumet. Disse er supre rett og slett, men så dyre nye at jeg får litt dårlig samvitighet av å pendle på dem. Likevel tror jeg at grønne og svarte PRO utseende brosteinsklassiker-dekk skal få fast plass på Ventepølsa selv om de veier ca 100 gram mer enn Conti.
Ønsker meg til bursdagen I tillegg savner jeg Speedplay etter over ti år på dem. Det blir nok et par nye i løpet av vinteren. Jeg har postet om nye hjul, men det legger jeg til side om det ikke kommer noe usedvanlig fristende rett for nesa på meg.
Konklusjon Etter å ha kjørt på denne en stund er jeg veldig fornøyd med det jeg fikk for under 4000 kroner. Det er en avansert og solid ramme med komforgeometri og flott finish. Den er et utmerket eksempel på at moderne alurammer er good stuff. Selv for prisen for 2009 ramma, som forøvrig er forenklet en smule, er den verd pengene. Jeg har nå noe helt annet enn den skadede Colnagoen på godt og vondt. men jeg slipper i alle fall å lure på klassiske trøyer på en stund. Alt i alt er det 8,5 kilo med moro.
Nå tror jeg ventepølsa er ferdig.
pluss suveren value for money avansert aluramme suveren finish og detaljer stiv og responsiv
minus noe tung i XL kunne vært mer komfortabel BMC forklarer ikke hvem denne er ment for, eller noe om den påståtte teknologien som ligger bak vaierføring kunne vært lurere lagt opp
.... og sånn helt til slutt. Jeg mangler langturer på over tre timer på den. Dessuten mangler jeg dessverre også referanser innen moderne karbonrammer.
Liker ditt faste fotostudio! Spørs om ikke de blå i 23 hadde blitt rå-gummi i kombo med rammen.... Bli med på neste episke topptur-loop, og få langturerfaring!
Flott sykkel. Stabiliteten du skriv om, må jo vera eit enormt pluss for mosjonssyklistar...
Jeg fikk det ikke tydelig nok fram over ser jeg, men Streetfire er litt i gata Gran Fondo/komfort/mosjon. Den har litt lengre styrerør enn de fleste proffsykler, den er ganske stabil og har litt lengre kjedestag enn normalt. Cervelo gjør det samme med RS modellen sin. Fint om man er stiv i ryggen eller vil ha litt mer utsikt rundt seg. Det er også fint for meg som trives med å kjøre mer i bukken enn de fleste gjør. Nå er styret der jeg har best nytte av det og jeg slipper masse spacere. Det er fortsatt et støvlokk på 20mm over lageret om jeg skulle bli desperat etter å ligge flatere. Men jeg tror heller jeg bøyer albuene
Veldig fin sykkel! Da jeg leste blå styretape ble jeg skeptisk, men du har faktisk fått det til å se veldig bra ut. Gratulerer med godt kjøp og god jobb.
Jeg vet jeg har sett en tråd med Larsb og hans Colnago, først som ramme sammen med Larsb...deretter som ferdig bygget stas-sykkel.
Så dukker det i ettertid opp en tråd med denne ventepølsa hvor ordene delvis med Colnagoens uheldige skjebne, som beskrevet i en annen tråd blir brukt.
Jeg har i all beskjedenhet prøvd å være min egen derrick i denne saken, men jeg finner bare ikke ut hva som har skjedd med den Colnagoen.
Det er åpenbart at den tråden hvor hele forklaringen finnes ligger et sted...men siden dette nå nærmer seg besettelse får jeg bare krype til korset å spørre. - hva skjedde med den ferdige Colnagoen siden ventepølse ble nødvendig ?
Beklager hvis jeg trekker fortrengte skjeletter ut av skapet nå altså
Nå står Colnagoen pakket pent i bobleplast på badet og venter på time hos doktor. Jeg for min del blir mer i tvil om hva den endelige løsningen blir. På den ene side .... på den andre side.....
Uansett har jeg syklet mye racer de siste ukene og angrer ikke på pølsekjøpet.
Jeg tror jeg har standardisert på PRO-kule grønn/svarte Vittoria Open Pavè. Det er supre dekk med flott "taktilitet". I tillegg passer det godt med det imaget på lurvete osloasfalt. Anbefales til alle terrengyklister på 80 kilo som sykler mye i byen
og så trenger jeg nye Speedplaypedaler. Eller brukte om noen vil kvitte seg med et par.
- flott sykkel. gratulere. OG det er faktisk vel så moro å følge med på den sykkeltekniske kunnskapen som finnes her blant en del forumdeltakere som selve sluttreultatet.
og så trenger jeg nye Speedplaypedaler. Eller brukte om noen vil kvitte seg med et par. LarsB
PBK har Zero stål til ca 605+MVA og fortollingsgebyr i alle fall. Gratis frakt. Har aldri bestilt noe derfra til over 200,- så jeg aner ikke om de er kreative med verdipåskriving.
....bare at den hersens Blackburn airtower 2 eller hva den nå heter, fotpumpen har låst seg på bilventil så jeg ikke får luft i dekkene. Samma kan det være. Får ikke syklet uansett. Basselusker eller hva f.....n det er
...regnet vel ellers litt med pepper for generøs kapping av gaffelrøret. Det er meningen å kappe igjen når jeg er sikker på stem/drop etter litt tid med den :-)
Flott sykkel! Det ser ut til at bremseklossene dine ikke treffer felgen, spesielt bak? Ventilene er plasser midt på dekalene, der de skal være. Stilpolitisk (og praktisk, som "alle" stilpolitiske regler)riktig plassering.