Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt...

Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... #779307 31/07/2009 16:05
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Astarloza har testet positivt på EPO.

Hva skal man si? Sannsynligvis ikke første avsløringen?

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: RoyE] #779313 31/07/2009 16:17
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
De kommer nok som perler på en snor ...

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: Pjoltergeist] #779363 31/07/2009 17:39
Ugla Offline
Besatt
Besatt
At de ikke kan rydde opp i det der en gang for alle, det er bare sørge for at straffen er høy nok. F.eks skrive kontrakter med rytterene at alle penger de har kjørt inn siste x år pluss en passende ENORM bot på toppen av det swom er kjent på forhånd. Med trusselen om personlig konkurs er det neppe like attraktivt. Oppsiden er dessverre for stor slik det er nå.

Lars-Erik
Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: RoyE] #779364 31/07/2009 17:41
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Astarlooser.

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: Ugla] #779372 31/07/2009 18:06
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ugla
F.eks skrive kontrakter med rytterene at alle penger de har kjørt inn siste x år pluss en passende ENORM bot på toppen av det swom er kjent på forhånd.

Og hvordan sikrer du deg mot sabotasje? Når din lege, som er betalt av lagledelsen, som er betalt av sponsoren, som krever resultater, sier at han skal gi deg en enkel vitamin-sprøyte er det kanskje ikke like enkelt å si "nei takk, jeg stoler ikke på deg".

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: Ugla] #779543 01/08/2009 08:40
EgilS Offline
More than words
More than words
At de ikke kan rydde opp i det der en gang for alle, det er bare sørge for at straffen er høy nok.

Det vil alltid være noen som jukser, enten ved å dope seg, bestikke, "filme" seg til straffer, slå ned motstandere, etc. Å tro at man vil unngå alt juks er i beste fall naivt. Det er vel heller ikke ønskelig tatt i betraktning tiltakene som må til for å få det til.

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: Dan] #779693 01/08/2009 18:35
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
F.eks skrive kontrakter med rytterene at alle penger de har kjørt inn siste x år pluss en passende ENORM bot på toppen av det swom er kjent på forhånd.

Og hvordan sikrer du deg mot sabotasje? Når din lege, som er betalt av lagledelsen, som er betalt av sponsoren, som krever resultater, sier at han skal gi deg en enkel vitamin-sprøyte er det kanskje ikke like enkelt å si "nei takk, jeg stoler ikke på deg".

Det er ganske så stor oppmerksomhet rundt hva man får i seg i andre idretter, så hvorfor ikke i sykkel? Jeg har ikke veldig tro på at idrettsutøvere dopes lenger uten at de selv er med på det, i gamle østblokken ja, men ikke nå. At det er uærlige sjeler i støtteapparatet ja, men de gjør det i forståelse med rytteren

Lars-Erik
Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: Ugla] #779698 01/08/2009 18:44
krise Offline
Medlem
Medlem
At de ikke kan rydde opp i det der en gang for alle, det er bare sørge for at straffen er høy nok. F.eks skrive kontrakter med rytterene...

Mener at det var snakk i slike kontrakter, men av en eller annen grunn, som er meg totalt uforstående, så ville ikke rytterne skrive under på slike kontrakter... Sier vel en god del...

tøm det som er fullt, fyll det som er tomt og klø der det klør...
Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: krise] #780534 03/08/2009 08:59
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Løsningen er lag-straff: om en på laget doper seg mister laget lisensen/utstenges fra alle viktige ritt i 12 måneder. Da må laget faktisk jobbe for at alle er dopfrie, og det er lagets ansvar at de er det.

I tillegg må selvsagt utøveren utestenges på livstid. Ingen unnskyldninger.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: simenf] #780545 03/08/2009 09:11
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Det er ihvertfall ingen tvil om at Euskatel nå lurer på om de skal drive videre

http://velonews.com/article/96256/astarloza-case-puts-pressure-on-euskaltel

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: simenf] #780574 03/08/2009 09:44
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: simenf
Løsningen er lag-straff: om en på laget doper seg mister laget lisensen/utstenges fra alle viktige ritt i 12 måneder.

Ja, kollektiv avstraffelse er bestandig en god idé.

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: EgilS] #780590 03/08/2009 10:05
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Problemet er at ikke alle lagene heller ikke tar problemet på alvor - det er på tide å ansvarliggjøre dem. Som nevnt tidligere har ofte lagene/støtteapparatet vært involvert i dopingen historiske sett, noe som taler for at laget må ansvarliggjøres. Slik som det er nå er det litt for mye: han var uheldig som ble tatt...

Om en ansatt i næringslivet gjør noe ulovlig på jobben er selskapet ansvarlig for konsekvensene. F.eks. om en ansatt smører en kontakt i forbindelse med en kontraktskonkurranse kan selskapet utestenges fra videre runder om kontrakten. Er det kollektiv avstraffelse?

Jeg gledet meg stort da Mikel vant, og ble selvfølgelig rimelig skuffet da han ble tatt. Om du jukser med vilje (som 99% av doperne gjør), fortjener du ingen ny sjanse. Du har vist at du ikke respekterer konkurrentene og sporten din.

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: simenf] #780609 03/08/2009 10:29
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg forstår ikke hvorfor ikke de bare utestenger ryttere for alltid? Det må da være straff nok og til advarsel for andre?

Geir
Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: simenf] #780613 03/08/2009 10:34
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: simenf
Problemet er at ikke alle lagene heller ikke tar problemet på alvor - det er på tide å ansvarliggjøre dem. Som nevnt tidligere har ofte lagene/støtteapparatet vært involvert i dopingen historiske sett, noe som taler for at laget må ansvarliggjøres. Slik som det er nå er det litt for mye: han var uheldig som ble tatt...

Du har ikke fulgt med mye? Mange lag tar dette svært så alvorlig. Noe som ikke er så rart i og med at dette har i stor grad blitt er spørsmål om sponsorer eller ikke.

Quote:
Om en ansatt i næringslivet gjør noe ulovlig på jobben er selskapet ansvarlig for konsekvensene. F.eks. om en ansatt smører en kontakt i forbindelse med en kontraktskonkurranse kan selskapet utestenges fra videre runder om kontrakten. Er det kollektiv avstraffelse?

Slik du fremstiller det er det ikke kollektiv avstraffelse.

Dette er ikke sammenligbart i det hele tatt:
1. Hvis en syklist doper seg så vil dette lett kunne gjøres uten at laget eller noen av lagkameratene involveres eller kjenner til dopingen. Om en ansatt i en bedrift driver med bestikkelser så skjer dette for at bedriften, ikke den ansatte, skal vinne på det. Så fremt at den ansatte ikke bestikker ut av egen lomme (noe som neppe skjer så ofte?) så kan ikke dette gjennomføres uten at ledelsen er involvert eller bør kjenne til det.
2. Utestengelse fra videre arbeid med en kontrakt kan best sammenlignes med at en rittarrangør ikke ønsker å invitere laget. Inndragelse av lisenser er formelle tiltak fra "myndighetene" og straff.[/quote]

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: mintman] #780679 03/08/2009 11:54
krise Offline
Medlem
Medlem
Sitat: mintman
Jeg forstår ikke hvorfor ikke de bare utestenger ryttere for alltid? Det må da være straff nok og til advarsel for andre?

Helt enig, her må statueres eksempler...

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: krise] #780692 03/08/2009 12:06
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Joda, men man vil gjerne få tak i bakmennene også. Jeg synes det UCI gjør med Riccó nå er fint - de nekter strafferabatt siden han ikke sammarbeider om avsløringer av bakmenn.

Blir vi kvitt tilgangen, blir vi også kvitt dopede syklister. Om vi hiver ut den ene etter den andre hjelper det lite all den tid syklistene utmerket godt vet om andre i feltet som ikke blir oppdaga. Da blir de frista til å prøve selv også.

Få ut bakmennene! NÅ!

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: mintman] #780697 03/08/2009 12:10
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:

Enig. Og dette bør gjelde alle idretter. Det er vel ingen menneskerett å drive profesjonell idrett (og dermed bedra lagkamerater, sponsorer og tilskuere)?
Følger du ikke spillereglene har du ikke noe der å gjøre. Enkelt og greit.

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: Hæ?] #780702 03/08/2009 12:17
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Hæ?
Joda, men man vil gjerne få tak i bakmennene også. Jeg synes det UCI gjør med Riccó nå er fint - de nekter strafferabatt siden han ikke sammarbeider om avsløringer av bakmenn.

Blir vi kvitt tilgangen, blir vi også kvitt dopede syklister. Om vi hiver ut den ene etter den andre hjelper det lite all den tid syklistene utmerket godt vet om andre i feltet som ikke blir oppdaga. Da blir de frista til å prøve selv også.

Få ut bakmennene! NÅ!

Problemet er vel at bakmenn vil alltid finnes. Når noen forsvinner kommer nye til.

Geir
Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: Hæ?] #780709 03/08/2009 12:24
ultralight Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Hæ?

Få ut bakmennene! NÅ!

tilgangen vil altid vær der så lenge det er interesse...

Redigert av ultralight; 03/08/2009 12:25.

baik...yeeee
Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: ultralight] #780717 03/08/2009 12:32
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Jada, det er jeg ikke i tvil om. Men hvis sykling får rykte for å være særdeles aggressive i kampen mot tilbyderne, så tror jeg det hjelper mye på tilgangen også.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: Hæ?] #780752 03/08/2009 13:15
krise Offline
Medlem
Medlem
Tilbyderne har desvrre ingenting å tape på dette, om de ikke kan selge til "proffene" finnes alltid nisser som vil kjøpe. Straff utøverne hardt, slik at interessen blant "proff-utøvere" av å ta snarveier virkre lite interessant.
Værre er det at fremstillere av dop ligger flere lysår foran jegerne. EPO hadde vel fortsatt ikke vært kjent om det ikke var for "menneskelig svikt". Var vel såvidt jeg kan huske en av "bakmennene" som tipset...

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: krise] #780779 03/08/2009 13:51
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Døh asså!
Epo er et (eller ingrediens i eller osv...) legalt legemiddel som har ønskede (bi)virkninger for utholdenhetsutøvere.
Det er ikke så mye penger i det at man kan drive helt underjordisk utvikling, testing og produksjon av Epo. Det er faktisk ganske rimelig etter hva jeg husker fra Festina-avsløringene.

LarsB

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: larsb] #780794 03/08/2009 14:07
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sa "ikke alle lagene". Dette er fremdeles et problem i flere nasjoner (Spania og Italia) og lag. Det er derfor vi ser sakene dukke opp.

Om en syklist får gode resultater vil også laget ha nytte av dette. Laget bør hele tiden kunne dokumentere overfor seg selv og andre at de bare har rene syklister. Litt usikker på hvordan, kanskje prøvelogger fra WADA-tester og egne prøver. Mulig de gjør det allerede.

Argumentet er bare at man må få involvert lagene mer og vise at dop har konsekvenser for flere enn utøverne. Skal lagene kalle seg PROFFE bør det involvere mer enn å skaffe sponsorer og betale utøverne.

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: krise] #780827 03/08/2009 14:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: krise
Sitat: mintman

Helt enig, her må statueres eksempler...

Jeg synes de skal henges, da er faren for gjentagelse minimalt.

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: Tange] #780829 03/08/2009 14:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Og jeg glemte å nevne at resten av laget skal i gapestokken.

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: Tange] #780858 03/08/2009 15:14
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med å dømme dem til å sykle Giroen, Touren og Vueltaen på singlespeed fixie?

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: oivindg] #781000 03/08/2009 17:55
O
ohels Offline
Entusiast
Entusiast
O
Når det er så store penger involvert i sykling, burde de som doper seg bli tiltalt for grovt økonomisk bedrageri. Bare se på hva Oscar Pereiro mistet av inntekter til Landis i 2006. Å sette de dopede syklistene i fengsel for bedrageri tror jeg vil være en bra måte å få bort noen råtne epler.

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: larsb] #781200 03/08/2009 21:31
krise Offline
Medlem
Medlem
Sitat: larsb
Døh asså!
Epo er et (eller ingrediens i eller osv...) legalt legemiddel som har ønskede (bi)virkninger for utholdenhetsutøvere.

LarsB

Hehe... der ser du hva jeg kan... men det var ikke "hva er EPO" som var poenget mitt... Poenget var at hvem det nå er som produserer hva det nå er ligger foran skjema til de som ikke vil at hvem skal gi hva til syklister... Beklager min uvitenhet om doping... Og ikke doping for den saks skyld da EPO ikke er dop, kan det være jeg blander med detta designerdopet da? Hva hette det da??? Jaja... Drit i det...

Redigert av krise; 03/08/2009 21:48.

Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: krise] #781289 04/08/2009 05:32
Espen Offline
More than words
More than words
Crack?

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Vi er i gang igjen, Astarloza doptatt... [Re: Espen] #781310 04/08/2009 06:23
krise Offline
Medlem
Medlem
Hehe... Neeei, tror nok ikke det var crack...

In 2003, four US Track and Field athletes and at least one famous European sprinter were discovered to have used THG. A scandal erupted involving the use of THG; and suggests that it was manipulated by chemists so that it becomes undetectable during doping tests. The scandal apparently began when an athletics coach anonymously contacted the US Anti-Doping Agency reporting that top athletes have been using THG. He then submitted a syringe containing THG to the doping agency, and they proceeded to analyze the components

Der var det gitt...

Moderator  support