Stein Erik Hagen stikker
|
Re: Stein Erik Hagen stikker
[Re: ElGordo]
07/08/2009 07:31
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Nå er ikke SV det partiet som står meg nærmest, men om en ser bort fra akkurat denne saken synes jeg kristin har gjort en god jobb. Hun fremstår for meg som trygg i rollen. Jeg har opplevd forutsigbarhet og nøkternhet i pengepolitikken (hvilket vi nok kan takke AP for, men allikevel) Når det gjelder det faglige er jeg sikker på at vi har hatt mindre dugelige ministre tidligere. Ingen navn nevnes. Jeg husker godt KLMs herjinger med Gunnar Berge. 1. En gjeng banksjefer ligger og vrir seg av latter over bordet på et møterom. En av dem (Knut Lystad) sier mellom hikstene "Ta ... den .. EN gang til'a". Lars Mjøen forsikrer seg om at alle er med og trykker på PLAY på videospilleren. Her får vi se et innslag fra Dagsrevyen der Olav Gran Ohlson intervjuer finansministeren. "Men hva vil Berge gjøre dersom bankene IKKE følger oppfordringen om å sette ned renten." "Då skal eg lova deg at då blir'kje finansministeren nådig!" Hvorpå banksjefene vrir seg i krampelatter igjen. 2. Kirkvaag parodierer Gunnar Berge: "Og neste år får me ei svert enkel sjølmelding. Det blir bare tre spørsmål: * Kor mange pengar har du tjent? * Kor mange pengar har du att? ...og... * Når kan me henta dei?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: MuddyBear]
07/08/2009 08:26
|
progres
Besatt
|
Besatt
Her kommer det frem et verdigrunnlag jeg mener ofte å se på venstresiden: nemlig at det er et eget og selvstendig mål å skattlegge gitte grupper i samfunnet.
Kan du konkret vise til eksempler her ? Hvem sikter du til når du nevner "gitte grupper"? Så for meg, er skatter et verktøy, ikke et mål. Mon tro hvem som ville være uenige i det ? På nytt - kan du fortelle meg hvilke partier eller hvilke personer det er som definerer skatt som et eget og selvstendig mål?
|
|
|
[Re: progres]
09/01/2010 09:37
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Det er ikke rart at Hagen stikker til Sveits Han har jo så dårlig råd stakkaren,at han måtte få støtte fra Oslo kommune for å kjøpe seg varmepumpe Jaja,jeg får huske på å gi mannen en tier til kaffe hvis jeg treffer på han... 
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
[Re: jonnykast]
09/01/2010 09:46
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
......der den blant annet sørger for å varme opp kjøpmannens private svømmehall. La fyren ta et par svømmetak, ikke klag......
Redigert av Tange; 09/01/2010 09:47.
|
|
|
[Re: Tange]
09/01/2010 09:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
– Det var ikke akkurat Stein Erik Hagen vi tenkte på da denne støtteordningen ble laget, medgir byråd for samferdsel, miljø og næring i Oslo, Jøran Kallmyr (Frp). Neida........
|
|
|
09/01/2010 09:58
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Er det sånn å forstå at uansett kva SEH gjer så er det feil?
Om tilbodet er der allment tilgjengelig, så kvifor ikkje nytte seg av det? Eller er det berre sånn at folk med så lite inntekt at "folk flest" ikkje er avundsjuke skal få lov å nytte seg av det?
Han hadde vel ikkje merka det på kontoen om han måtte legge ut sjølv; men sosiale gode skal vel ikkje berre vere tilgjengelig for "oss fattige"?
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
09/01/2010 10:05
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Uansett, husk å ta alle faktorer med i betraktningen her. Mannen har fått 180.000 i støtte ja. Men for å kjøpe ei pumpe som koster tre millioner!
Dette tilsvarer en støtte på seks prosent av kjøpesummen.
Med andre ord, han har lagt inn 600.000 kroner til statskassa, bare i moms. Også får han refundert 180.000 kroner. Totalen vil altså si at statskassa har fått 420.000 kroner MER enn om han ikke hadde kjøpt varmepumpa, selv etter at støtten er trukket fra. Så når folk klager over at "vi" betaler for pumpa hans blir det jo bare helt feil.
I tillegg, poenget her er jo at folk flest skal oppfordres til å redusere energiforbruket sitt. Og vi vet alle at dersom en enkelt huseier reduserer strømforbruket sitt, så har det fint lite å si fra totalen, siden det er industrien og andre storforbrukere som trenger å spare. Hagen, ved å redusere sitt strømforbruk, tar i så det holder, og det gir et utslag som tilsvarer mange ganger av hva en gjennomsnittlig huseier kunne drømme om. Så dette er med på å sende oss alle mot målet som er satt mot et lavere strømforbruk totalt, og som også er med på å sørge for at strømleveransen til oss andre som ikke bruker like mye, blir mer stabile.
Hva er problemet? At reglene også gjelder for de rike? Burde han heller fått straff fordi han var flink til å spare pengene sine, kanskje han skulle betalt 50% moms istedenfor?
Ja, det tror jeg hadde vært mye mer rettferdig.
Anders
|
|
|
09/01/2010 11:22
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, Oslo er borgerlig styrt av Frp og Høyre, jeg sier ikke mer!
Så det, så! Jævla borgerlige, ass! 
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
09/01/2010 12:17
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
TV2 til Rimi-Hagen 3.1: Har du gjort noe for å spare energi da? Rimi-Hagen: Senest i dag har jeg bestilt et mobilstyrt strømanlegg til hytta slik at det alltid er varmt når jeg kommer dit.
Tipper SEH fyller bassenget med sparedusj....
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
09/01/2010 12:36
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var ikke Hagen sitt bidrag til å få ned overforbruket at han sendte skjortene sine til England for å bytte ut snippene heller enn å få sydd nye skjorter?
LJ
|
|
|
09/01/2010 12:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Njal og Anders: – Det var ikke akkurat Stein Erik Hagen vi tenkte på da denne støtteordningen ble laget, medgir byråd for samferdsel, miljø og næring i Oslo, Jøran Kallmyr (Frp). Neida........ Antar at deres bidrag var direkte rettet mot meg. Hvor skriver jeg at jeg ikke synes at Hagen skal benytte seg av mulighetene?
|
|
|
09/01/2010 13:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Totalen vil altså si at statskassa har fått 420.000 kroner MER enn om han ikke hadde kjøpt varmepumpa, selv etter at støtten er trukket fra. Når jeg tenker på dette. Ville Hagen betalt mere i moms (på strømmen som han sparer nå på å bruke varmepumpe) til statskassa uten varmepumpe ?
|
|
|
[Re: Anders]
09/01/2010 13:02
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Uansett, husk å ta alle faktorer med i betraktningen her. Mannen har fått 180.000 i støtte ja. Men for å kjøpe ei pumpe som koster tre millioner!
Med andre ord, han har lagt inn 600.000 kroner til statskassa, bare i moms. Også får han refundert 180.000 kroner. Totalen vil altså si at statskassa har fått 420.000 kroner MER enn om han ikke hadde kjøpt varmepumpa, selv etter at støtten er trukket fra. Så når folk klager over at "vi" betaler for pumpa hans blir det jo bare helt feil.
I tillegg, poenget her er jo at folk flest skal oppfordres til å redusere energiforbruket sitt. Og vi vet alle at dersom en enkelt huseier reduserer strømforbruket sitt, så har det fint lite å si fra totalen, siden det er industrien og andre storforbrukere som trenger å spare. Hagen, ved å redusere sitt strømforbruk, tar i så det holder, og det gir et utslag som tilsvarer mange ganger av hva en gjennomsnittlig huseier kunne drømme om. Så dette er med på å sende oss alle mot målet som er satt mot et lavere strømforbruk totalt, og som også er med på å sørge for at strømleveransen til oss andre som ikke bruker like mye, blir mer stabile.
Hva er problemet? At reglene også gjelder for de rike? Burde han heller fått straff fordi han var flink til å spare pengene sine, kanskje han skulle betalt 50% moms istedenfor?
Ja, det tror jeg hadde vært mye mer rettferdig. Hvis jeg hadde hatt så mye penger som han der Hagen fyren,hadde jeg ikke brydd meg om å prøve å få penger fra det offentlige Jeg synes det er direkte ufint at han som svømmer i rikdom skal få støtte til noe som helst Men sånn er nå de fleste av de som har masse penger,de vil helst ha enda mer,og helst alt som fins
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
[Re: Anders]
09/01/2010 13:12
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir dette helt riktig, da? Ifølge artikkelen jeg leste er det selskapet Canica som eier huset og som har installert varmepumpen. Det er rimelig å anta at dette selskapet er MVA-pliktig, og dermed får de 420.000 kroner tilbake ved neste terminregnskap. Altså har vi fattige, frysende student-wannabeer gitt 180.000 for at Hagen skal ha varmt vann i bassenget. Statskassen får kanskje noe igjen i form av skatt fra Canica på leien til Hagen, eller skatten Hagen betaler for å få bo der gratis hvis han gjør det, men vi er jo avhengig av at Canica øker leien for at regnestykket skal bli positivt for Staten. Eller hva? LJ
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
09/01/2010 13:18
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Da blir det noe annet selvsagt. Men er denne støtteordningen til for bedrifter? Uten å ha lest noe om dette, så trodde jeg det kun var for privatpersoner. Men om det faktisk også teller for bedrifter, så ser jeg ihvertfall ikke noe problem med dette. For da vil det jo også si at vi fattige frysende student-wannabeer like gjerne har eller kunne ha gitt penger for at telenor får billigere varme i sine lokaler. Er det noe bedre eller verre?
Tange: innlegget mitt var mer en generell vurdering, og måtte bare plasseres et sted siden det ikke var et direkte svar på et konkret innlegg.
Anders
|
|
|
09/01/2010 15:33
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Njal og Anders: Antar at deres bidrag var direkte rettet mot meg. Ikkje mitt. Det var "sånn ut i lufta, lissom"..
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: NjalVM]
09/01/2010 17:07
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg synes det norske samfunnet burde gi han mer støtte jeg.
Det er vel kanskje ikke økonomisk støtte som er det viktigste for godeste Hagen, men kanskje han trenger moralsk støtte?
Min personlige og høyst subjektive oppfatning, er at Hagen er selve prototypen på en feit, rik, jålete julegris uten sosial intelligens.
Dette føyer seg inn i en lang rekke hjelpeløse utsagn og handlinger.
E
|
|
|
[Re: Espen]
09/01/2010 17:19
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Men du kan ikke beskylde ham for å være inkonsekvent i det minste  LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
09/01/2010 17:40
|
Espen
More than words
|
More than words
Denne klovnen av en mann er helstøpt, det skal han ha.
E
|
|
|
[Re: jonnykast]
09/01/2010 17:45
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Mannen har fått 180.000 i støtte ja. Men for å kjøpe ei pumpe som koster tre millioner!
Med andre ord, han har lagt inn 600.000 kroner til statskassa, bare i moms. Også får han refundert 180.000 kroner.
Jeg synes det er direkte ufint at han som svømmer i rikdom skal få støtte til noe som helst Men sånn er nå de fleste av de som har masse penger,de vil helst ha enda mer,og helst alt som fins +600.000 Hagen betaler moms (=luksusskatt) -180.000 Momsfradrag -------------------- 400.000 til Staten. Eksludert "investering" i varmepumpefirma: mersalg = økt forbruking. Økt forbrukning = Økt fortjeneste. Økt forbruking/fortjeneste kan gi lavere priser for deg og meg. Fint ikke sant? Nå lurer jeg på to ting: Hva slags tiltak foreslår du for rikinger som svømmer i penger for å få de til å slutte å forbruke pengene? Hva slags tiltak foreslår du at Staten innfører for å få de til å slutte å tjene så mye penger? Hva kommer å skje da når folks forbruk blir begrenset? Hva kommer til å skje når folk ikke fikk lov til å kjøpe fiine, svarte BMW'er? (denne her ville jeg like!) Jeg snakket med en venn av meg om leder, han klaga og syta over at ledelsen tjener så mye penger, han ville ha høyere lønn. Så spurte jeg ham: "Hva fikk de til å søke den jobben?" "Hvorfor har du ikke brydd deg om å SE hva det er som gjør at de tjener mer penger enn deg?" Til slutt måtte jeg spørre ham: "Hvorfor vil du tjene MER penger, men ikke GJØRE mer for å få det til?" More is Less. Less is More. Never Less = More.
|
|
|
[Re: atlekristensen]
09/01/2010 18:02
|
Espen
More than words
|
More than words
Han TRENGER moralsk støtte.
Som nevnt, dette skaper negativ blest rundt han som person.
Jeg vet jo ikke, men jeg blir ikke overasket hvis Hagen nå stiller opp i et intervju der han er vonbråten fordi det norske folk ikke gir han cred fordi han tar miljøansvar.
Han har jo tross allt forsynt landet med verdens kjipeste butikkjede.
e
|
|
|
[Re: atlekristensen]
09/01/2010 18:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
"Hvorfor har du ikke brydd deg om å SE hva det er som gjør at de tjener mer penger enn deg?" Dette har jeg faktisk gjort i en god del år nå, uten helt å ha funnet/fått svaret for mange av dem. Annet en at de har en litt høyere stilling en meg selvfølgelig (men spørsmålet går vel egentlig ut på hvorfor de har fått denne stillingen ;-) ) "Hva fikk de til å søke den jobben?" Troen på at de hadde en sjanse til å få jobben? Lyst på mere penger? Kammeraderi (guttenklubben grei)? Som springbrett til neste steg i karrieren? osv. Pick one. Har trur jeg egentlig ikke helt skjønt hva dette har å gjøre med Hagen. Hvem er denne Hagen egentlig?
|
|
|
[Re: Espen]
09/01/2010 18:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Han TRENGER moralsk støtte.
Som nevnt, dette skaper negativ blest rundt han som person.
Jeg vet jo ikke, men jeg blir ikke overasket hvis Hagen nå stiller opp i et intervju der han er vonbråten fordi det norske folk ikke gir han cred fordi han tar miljøansvar.
Han har jo tross allt forsynt landet med verdens kjipeste butikkjede.
e Var det ikke noe sånn tilfelle og med eieren av en av verdens kjipeste hotelkjeder? Som forøvrig ikke ser ut til å ha behov for moralsk støtte.....
|
|
|
[Re: ]
09/01/2010 20:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Progressive avgifter har det nok vært snakk om tidligere, også i andre sammenhenger. Men den rokker nok ved folkesjela. Grensen burde selvfølgelig ligge ved 23.000 kWh (eller gjennomsnittsforbruket) og det burde være bonus for folk som har forbruk under halvparten av grensen (som meg f.eks ;-) ). Dersom det var avgjørende for Hagens beslutning om å gjennomføre dette prosjektet at han fikk denne støtten, så har det vært vel anvendte penger. Hva var det snakk om, 6%? Hvis denne investeringen sto eller falt på grunn av de 6 % støtte så er Hagen (eller Canica) en fattig lus. Jeg ville i hvert fall ikke valgt bort en slik løsning pga. fattige 6% støtte. Det var nok ikke snakk om en luft-luft-varmepumpe fra Foma..... Formålet med fondet, og betingelsene for hvem og hvilke tiltak det gis støtte til ble vedtatt lang tid før Jøran Kallemyr hadde noen funksjon i byen. Hvis Jønna har lyst til å ta på seg mere skyld enn nødvendig så gjør dette det hele bare mere morsomt for min del.
|
|
|
[Re: ]
10/01/2010 15:43
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Jeg syns nå dette er blitt litt moro med mobbingen av Hagen i media.
Enten han flagger ut eller velger å benytte seg av tilskuddsordninger for å redusere energiforbruket, alt er feil. Og litt for mange faller for fristelsen til å bruke en hver anledning til å hakke på en person.
Ja, Hagen er nok litt uspiselig slik han fremstår i media. Men i disse klima tider så vil jo hans kwt innsparing tilsvare mange ganger den gjennomsnittlige hustands forbruk. Om ALLE som bruker ekstremt mye strøm gjennomførte dette vil det spares enorme mengder med strøm. Men når man regner i kroner og øre er ikke alltid miljøveien den mest økonomiske...rik eller "fattig", da trengs gulrot siden pisk ikke finnes enda.
Hagen er jo direkte miljøvennlig sammenliknet med Hafslund sitt fjernvarmeanlegg borti gata, står semitrailere der hver kveld i kulda...med fyringsolje.
|
|
|
[Re: Christian M.]
10/01/2010 17:17
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hehe, ja, det er en helt tragisk debatt. Men det skal sies at han har stilt seg laglig til for hogg, og da kan man ikke forvente annet. At "rikingene" ikke skal kunne benytte seg av de samme godene som vanlige dødlige faller vel på sin egen urimelighet? Skal de ikke ha mulighet til å bruke fastlege eller legevakt fordi de har så god råd? Som du sier, hans utskifting av oljefyr tilsvarer vel 10x oljefyrer i andre husstander. La oss nå fokusere på hva som var tanken BAK denne støtteordningen og ikke hvem som mottar støtten...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
|
|