Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Stein Erik Hagen stikker

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Espen] #776425 27/07/2009 11:23
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Innslagspunktet var litt lavere under forrige regjering, så de under 400K betalte bittelitt. Ellers var satsene uendret, men utgjorde likevel en forskjell fordi formuen ble regnet annerledes. Taket på 0,8xinntekt gjorde at en del med store formuer fikk lavere skatteprosent enn dem med med mindre formuer. Det er helt riktig.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: EgilS] #776455 27/07/2009 12:02
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: EgilS

Det er mulig at norske bedrifter ikke har opplevd den fulle effekten av finanskrisen ennå, men jeg for min del er svært skeptisk til hva "sjefsøkonomer og næringslivsledere" sier når det gjelder egne rammebetingelser. De har vel mildest talt stor egeninteresse av å fremstille situasjonen som verre enn den er, noe de til stadighet også prøver på.

Enig med hva du sier til slutt, jeg burde ha sagt at jeg siktet til de få som ofte har litt begrunnelse i sine kommentarer og ikke bare utspill uten dekning.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Andreas83] #776462 27/07/2009 12:11
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
GeirK, hadde du vært mer fornøyd med at eiendomsskatten styrkes og formueskatten forsvinner/minker betraktelig? Eiendomsskatten er vel det mest nevnte alternativet til formuebeskatningen.

Siden jeg har fått med meg at du er bedriftseier og vil anta at det er derfor du finner debatten litt mer spennende enn den vanlige ideologen i gata, hva føler du er rettferdig beskatning av en bedriftseier?

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Andreas83] #776465 27/07/2009 12:17
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Jeg blir svært overrasket om jeg noen gang i livet kommer til å betale formueskatt, så for meg personlig er dette et svært likegyldig anliggende. Det meste av formuen min er bundet opp i belånt eiendom der gjelden langt overstiger ligningsverdien. Det er urettferdigheten og udugeligheten i dette som provoserer meg.

Nå som hullet med skattefritt utbytte er tettet, holder det å innføre skatt på lotterigevinster og vips, så er all ervervelse av midler for å bygge en formue allerede beskattet. Det holder med en knøttliten økning i kapital- og inntektsskatt og så er statens inntekter opprettholdt.

Hvorfor man skal betale en årlig skatt av midler man allerede har skattet av? Og, hvorfor skal man i tillegg betale en årlig skatt av eiendom man teoretisk kunne ha tjent penger på, men i såfall måtte betalt skatt av?

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776485 27/07/2009 12:51
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Lottogevinster og gevinst fra idrett er vel av de få skattefrie gevinstene som finnes i Norge. Rart at en idrettsutøver som får 1-2 million for å gå en kamp slipper å skatte mens en som vinner en pokerturnering må skatte.

Inntektsskatten er vel allerede så høy at det er uaktuellt å sette høyere satser uten at det blir offentling lysnjing.

Kapitalbeskatning synes jeg personlig burde fått flere fratrekk/friheter, siden det er ofte de med liten kompetanse som betaler hele regningen, mens de med kompetanse omplasserer formuen sin slik at alt går i balanse. De balanserer formue vs lån, og betaler heller renter til en bank enn å betale skatt. Hadde de funnet en måte å beskatte den siste gruppen hadde de fått inn ekstra penger og de rike ville måtte dempe sin utvidelse(akkumulering?) av formuen, noe som igjen ville dempe skillet mellom fattig og rik. Det er vel det som er hele hovedpoenget til sosialismen som ideologi.

Nå er vel eiendomsbeskatningen ikke noe de fleste ville merket så godt. Men de som har mye vil gjerne kjenne den siden de sitter med flere eiendommer og ofte balanserer formue/lån hvor utleie dekker kostnaden ved bolig #2-10. En annen ting er at det ville dempet boligprisveksten, siden det ville blitt ugunstig å investere i bolig for avkastningens skyld.

Jeg hadde en foreleser i økonomi som opprinnelig var SV'er (utmeldt i protest) som presenterte meg for et regnestykke om hvor mye man egentlig betaler i skatt per kr man får inn. Det var en nokså sjokkerende høy prosentandel. Litt festlig at staten tar inn mye penger i beskatning, men de sliter å få nok nytte/"råd til nok goder" per krone. De burde kanskje begynne å se på sin egen organisasjonsorganisering, lønnsorganisering og byråkratlønninger, samt utnytte potensialle i trygdede/sosialklienter.

Andreas
-litt glad han studerer økonomi, men samtidig litt frustrende

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Andreas83] #776495 27/07/2009 13:04
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: Andreas83
De balanserer formue vs lån, og betaler heller renter til en bank enn å betale skatt.

De rentene blir det skatt av uansett fordi de ender opp som skattbart resultat hos banken.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Espen] #776542 27/07/2009 14:24
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: Espen

Etter å ha prøvd å lese litt mer, ser jeg ganske fort at det hele ER ganske så sammensatt.
Eller rettere sagt, det er en mengde muligheter til å redusere det totale skattetrykket.

Kanskje formueskatten er urettferdig, men den blir balansert av at det er flere meget gunstige andre orninger.

Dette gjelder spesiellt de med store formuer og dermed mange muligheter. Det er jo ofte de som fronter disse sakene også.
e

Her treffer du et vesentlig poeng; (som jeg ikke helt tror du selv mente)
De med MYE kapital kan bruke en del resurser på flinke rådgivere, som lar dem beholde mest mulig aktiv kapital fra beskatning. Spørsmålet er jo da, hvorfor gjør det
a) Lønnsomt å bruke resurser på dette
b) Skille slik at de som ikke har slike muligheter får økt skattetrykk. (se posten til SantaCruz for eksempel)

Prinsipielt er jeg ingen tilhenger av det andre argumentet du ser ut til å ha; nemlig at skattesystemet er så komplisert at den nok treffer de fleste sånn ca. riktig, så la oss ikke forbedre den.

Jeg ser det som ønskelig med et så enkelt skattesystem som mulig, som er mest mulig gjennomsiktig, og som skatter der verdisynet tilsier at det skal. Kompliserte regler lønner seg for advokater, revisorer osv. samt de med mye kapital.

Skrekk eksempelet på dette er USA, hvor man må regne ut likningen TO ganger, på to forskjellige måter, og betale den som er høyest. (eller var det lavest) Der er reglene og unntakene svært sammensatte.

Leste nettopp kronikken til Anders Heger i Dagsavisen fra Lørdag. Ganske interessant, for han utviser manglende kunnskap om det han (i sterke ordelag) kritiserer. Fra det han skriver høres det ut som han enten ikke har fått med seg at Hagen solgte ICA kjeden, eller at han blander sammen Hagen og Reitan. Det er for eksempel: "det er en jævla frekkhet av godteripusheren å pynte seg med det ordet." [Persona non grata] jeg stusser over.

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776846 28/07/2009 01:22
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: GeirK
Hvorfor man skal betale en årlig skatt av midler man allerede har skattet av? Og, hvorfor skal man i tillegg betale en årlig skatt av eiendom man teoretisk kunne ha tjent penger på, men i såfall måtte betalt skatt av?

Programleder i BBC's TopGear:
Quote:
[Nominees for the 'Lifetime Achievement Award']
James: Ken Livingston for deciding that if you earn a living and pay tax and spend some of what's left on a car; and then pay Value Added Tax on that, and then buy some Road Fund Licence Tax to put the car on the road, and then pay Fuel Duty Tax on the fuel and Value added tax on that Fuel Duty tax, You should then pay 25 pounds TAX to drive into the centre of the capital.

Men fra spøkt til alvor, problemene rammer først og fremst slik:
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2832126.ece

At Hagen er den som som får oppmerksomhet i media er vel faktisk og ett bevis på medienes latskap innen research.

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Christian M.] #776909 28/07/2009 07:39
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: Christian M.

Men fra spøkt til alvor, problemene rammer først og fremst slik:
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2832126.ece

Jeg slutter ikke å bli provosert av den graverende innkompetanse blant de imbecilene som synes dette var en "good idea at the moment". Kristin Halvorsen synes enten at dette fremdeles er en god idé, eller så har hun ikke mot til å innrømme at det ikke er det. Jeg vet ikke hva som er verst. Jeg fatter ikke at ikke en av de riksdekkende TV-kanalene har fått med seg dette og konfrontert henne med virkeligheten - dvs. fått henne til å fortelle en av trippelskattofrene hvorfor det skal være slik.

Tenk om vi kunne hatt politikere som har hatt jobb i det private næringsliv slik at bedriftseiere slapp å bli offer for tankegangen til folk som gjennom hele livet har vært lønnet gjennom det vi betaler i skatt og avgifter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #777039 28/07/2009 10:48
EgilS Offline
More than words
More than words
Tenk om vi kunne hatt politikere som har hatt jobb i det private næringsliv slik at bedriftseiere slapp å bli offer for tankegangen til folk som gjennom hele livet har vært lønnet gjennom det vi betaler i skatt og avgifter.

Vi har da hatt en del slik rundt regjeringsbordet også, av forskjellig politisk farge, uten at det har gjort noen forskjell. Jeg tipper at de som sitter rundt dette bordet stort sett er over gjennomsnittet intelligente og at de fint ser de samme utslagene av politikken som det du (og andre her inne) ser, men at de også ser at det er svært mange andre ting å ta tak i og langt flere hensyn å vurdere, enn hva man som forumbruker på terrengsykkel.no trenger å bry seg med.

Merkelig dette med at de beste politikerne aldri involverer seg i politikk, de beste fotballdommerne aldri dømmer noen fotballkamp, de beste dommerne aldri dømmer i noen rettsaker...

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #777082 28/07/2009 11:39
trailfox Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Helt riktig - og Jens Ulltveit Moe samtykker med Hagen.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1711552.ece

Greit at vi fikk oppklart det.

Det er vel bare halve sanneheten, jmf.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/okonomi/article2828751.ece

Quote:
Milliardæren Jens Ulltveit-Moe har stor sympati for skatteflyktningen Stein Erik Hagen, men enda mer for finansministeren Kristin Halvorsen.
[...]
– Hagen føler formodentlig at hans formue er noe som er hans, som skal gå videre til barna i størst mulig skala. Kristin Halvorsen føler at han forvalter en del av nasjonalformuen en stund, og derfor har samfunnet krav på den, sier Jens Ulltveit-Moe.

– Jeg er i grunnen mye nærmere Kristin Halvorsens syn på dette. Derfor vil ikke jeg flytte ut, slår han fast.

Ellers en interessant vinkling her

http://e24.no/makro-og-politikk/article3188661.ece

1 meter opp er 1 meter ned
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: EgilS] #777094 28/07/2009 11:56
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
[
Merkelig dette med at de beste politikerne aldri involverer seg i politikk, de beste fotballdommerne aldri dømmer noen fotballkamp, de beste dommerne aldri dømmer i noen rettsaker...

Her er det nok noe litt fundamental du ikke har sett.
For å bli en god fotballdommer, kreves det at man kan ballspill, kan dømme, og har svært god fysisk form. Jo bedre disse er, jo bedre dommer blir en.
For å bli en god dommer, må man kunne loven svært godt, kunne anvende den og være upartisk. Jo bedre disse er, jo bedre dommer blir en.
For å styre et land, må man kunne ha et god evne til å få overblikk, veie hensyn til flere parter, innhente og forstå et mylder av informasjon, ta komplekse avgjørelser, samt sørge for at det er gjennomførbart. For å komme i posisjon til å gjøre dette, må man appellere til et bredt spekter mennesker som ikke klarer å forstå at verden er kompleks, man må være villig til å love gull og grønne skoger som man vet ikke finnes, la seg eksponere i media, tråkke pent rundt skittkastingsøkter, og holde et våkent øye for å bli dolket i ryggen, eller hengt ut på torget.
Kompetansen som kreves for å komme i regjering har altså ikke så mye med kravene jobben i regjering har. (Victor Norman er et eksempel på en som var flink til å styre, men en elendig politiker)

Det er derfor ikke i det minste rart at de beste til å styre landet ikke arbeider som politikere.

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: trailfox] #777107 28/07/2009 12:06
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: trailfox

Ja, den er flott. Han sier rett ut at formueskatten hindrer bedrifter i å vokse over en viss størrelse.

"For dem som vil bevare formuen med minst mulig arbeid, er formuesskatten slitsom,"
Joda, men den er også slitsom for dem som har en bedrift med høy verdi og liten inntjening. Det nevner han ingen ting om.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #777191 28/07/2009 14:16
progres Offline
Besatt
Besatt
rett nok kan skattetrykket til tider virke høyt, men heller det enn at vi får et samfunn av egoister og nullskatteytere.
Norge har vel ikke så mye å skamme seg over sammenlignet internasjonalt. Jeg sitter heller tilbake med et inntrykk av at vi holdes fram som en robust rollemodell for et samfunn der gledene deles noenlunde fornuftig.
Da får alle bidra . Også Hagen

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: MuddyBear] #777302 28/07/2009 18:06
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: MuddyBear
[

Her er det nok noe litt fundamental du ikke har sett.
For å bli en god fotballdommer, kreves det at man kan ballspill, kan dømme, og har svært god fysisk form. Jo bedre disse er, jo bedre dommer blir en.
For å bli en god dommer, må man kunne loven svært godt, kunne anvende den og være upartisk. Jo bedre disse er, jo bedre dommer blir en.
For å styre et land, må man kunne ha et god evne til å få overblikk, veie hensyn til flere parter, innhente og forstå et mylder av informasjon, ta komplekse avgjørelser, samt sørge for at det er gjennomførbart. For å komme i posisjon til å gjøre dette, må man appellere til et bredt spekter mennesker som ikke klarer å forstå at verden er kompleks, man må være villig til å love gull og grønne skoger som man vet ikke finnes, la seg eksponere i media, tråkke pent rundt skittkastingsøkter, og holde et våkent øye for å bli dolket i ryggen, eller hengt ut på torget.
Kompetansen som kreves for å komme i regjering har altså ikke så mye med kravene jobben i regjering har. (Victor Norman er et eksempel på en som var flink til å styre, men en elendig politiker)

Det er derfor ikke i det minste rart at de beste til å styre landet ikke arbeider som politikere.

Du oppfattet nok ikke poenget mitt.

For øvrig er jeg ikke nødvendigvis enig med deg. Det er nok ofte svært flinke folk som sitter i regjering, men på grunn av de punktene du nevner kan de ikke alltid gjøre hva som er best for folk og land.

Det er nok også slik at de egenskapene som kreves for å sitte i bedriftsstyrer ofte er nøyaktig de samme som de som kreves for å være flinke politikere; ha bekjentskaper og være flink til å prate for seg.

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #777308 28/07/2009 18:24
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: trailfox

Ja, den er flott. Han sier rett ut at formueskatten hindrer bedrifter i å vokse over en viss størrelse.

"For dem som vil bevare formuen med minst mulig arbeid, er formuesskatten slitsom,"
Joda, men den er også slitsom for dem som har en bedrift med høy verdi og liten inntjening. Det nevner han ingen ting om.

Høy verdi og lite overskudd mener du?

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: EgilS] #777329 28/07/2009 19:00
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A

For øvrig er jeg ikke nødvendigvis enig med deg. Det er nok ofte svært flinke folk som sitter i regjering, men på grunn av de punktene du nevner kan de ikke alltid gjøre hva som er best for folk og land.

Er det derfor endel i akademia har kritisert at politikerne nå er blitt en gruppe bestående av yrkespolitikere som er opplært innad i partiet ofte uten relevant utdannelse eller kompetanse?

Greit med et naivt syn på at politikerne kan det de driver med, men etter å tuslet rundt på universitet i endel år har jeg oppdaget hvorfor endel gir seg etter 1 semester på universitet og starter i politikken. Det er som oftest ikke fordi de briljerer med faktakunnskaper.

Det er helt klart noen få godt utdannede i politikken, men hvis du ser statistisk på det så er politikerne i Norge rangert som en av de lavest utdannende i Europa. De gode har markert seg godt ved at de som oftest ikke sier så mye basert på ideologi, men ofte kan tenke langsiktig og begrunne det de sier.

Sånn rett fra hode så tenker jeg på finansminister som såvidt har mellomfag(såklart uten økonomi), finanspolitisk rådgiver som går i Che Guevara t-skjorte(burde kanskje lest litt bøker), finanspolitisk talsmann(FRP) som lærer økonomi fra Dagens Næringsliv(dette er en avis og gir ikke alltid nøytral fakta), tidligere næringsminister som var skogsarbeider(og ble ledd av innad i partiet). Vondt å si det, men dette er ikke unntak, dette er det som skjer når politikk blir en karrierevei og ideologi kan overskrive kunnskap og fakta. Man vinner som oftest ikke velgere på å gi dem fakta, men å si at skattene skal ned og alt skal bli bedre.

Litt trist at noen går rundt å tror at de beste folkene blir i partiene. I de tre partiene jeg kjenner medlemmer så fremstår det som det er de som er mest taktiske og sleipe som klarer og komme langt, de flinke får ofte kontakter og begynner å jobbe i departementer eller i det private, alt ettersom hvilken side i politikken de kommer fra.

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: progres] #777358 28/07/2009 19:39
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: progres
rett nok kan skattetrykket til tider virke høyt, men heller det enn at vi får et samfunn av egoister og nullskatteytere.
Norge har vel ikke så mye å skamme seg over sammenlignet internasjonalt. Jeg sitter heller tilbake med et inntrykk av at vi holdes fram som en robust rollemodell for et samfunn der gledene deles noenlunde fornuftig.

Har du overhodet fått med deg det som diskuteres i denne tråden?

Redigert av perbl; 28/07/2009 19:42.

Per B.
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: perbl] #777369 28/07/2009 19:52
progres Offline
Besatt
Besatt
fått med seg og fått med seg du. Jeg registrerer at OP i en av sine første postinger i denne tråden skriver at
Den skatten vi snakker om her, er skatt han betaler fordi selskapene hans er verd mye

Jeg synes faktisk at det er et bra grunnlag for å betale litt skatt for jeg.
Fikk du det med deg nå?

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: progres] #777448 28/07/2009 21:06
perbl Offline
More than words
More than words
Så du synes det er helt i orden at det er verdien i form av et tall noen vurderer på papir som kan svinge noe vanvittig fra år til år, spesielt i disse finanskrisetider som skal ligge til grunn for skatteberegningen, og ikke de faktiske pengene han tar ut av selskapet? Det synes nemlig jeg er et bra grunnlag for å betale skatt.

Per B.
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: progres] #777517 29/07/2009 00:45
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn

Hva legger du til grunn for å si noe så generelt som at " skattetrykket til tider virke høyt"?

Det er ikke slik at det er en skatt. For bedriftseiere er det mange forskjellige. Spørsmålet her er faktisk hva som blir skattet, ikke det totale skattetrykket.

Og hva vet du om hvordan skatten er sammenliknet internasjonalt? Se litt på hva et selskap skal tjene, for at en lønnsmottaker kan kjøpe noe for 100kr. etter at alle skatter og avgifter er betalt.

Rollemodellen du refererer til er nok mer aspektet at alle har like muligheter, mens få faller igjennom sikkerhetsnettet. Ikke skattemodellen vi har.

Har inntrykk av at du skriver primært ut i fra en magefølelse, litt som den aller største majoriteten av velgere til høsten.

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: progres] #777520 29/07/2009 05:06
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Jeg synes faktisk at det er et bra grunnlag for å betale litt skatt for jeg.

Forklar.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Andreas83] #777550 29/07/2009 06:43
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: Andreas83

Litt trist at noen går rundt å tror at de beste folkene blir i partiene. I de tre partiene jeg kjenner medlemmer så fremstår det som det er de som er mest taktiske og sleipe som klarer og komme langt, de flinke får ofte kontakter og begynner å jobbe i departementer eller i det private, alt ettersom hvilken side i politikken de kommer fra.

Og den nye generasjon sosialister viser stor økonomisk innsikt allerede nå:

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article385578.ece
------------------------------
Sosialistisk Ungdoms leder Mali Steiro Tronsmoen åpner ifølge Finansavisen for at de rødgrønne kan doble dagens beskatning av formuer.

- Jeg vil understreke at vi er fornøyde med at regjeringen har økt bunnfradraget på formuesskatten. Men så mener vi også at man godt kan ta hardere i, sier hun. Steiro Tronsmoen mener nivået på formuesskatten godt kan økes betydelig.

- Hvor mye da? En dobling?

- Jeg stiller meg ikke avvisende til en dobling. Man bør i hvert fall se på en betydelig økning, sier Mali Steiro Tronsmoen.

Også AUF åpner for økt formuesskatt.

- Jeg tror det er rom for å øke formuesskatten for de største formuene. Når jeg ser at Stein Erik Hagen har betalt 1,8 prosent i skatt de siste ti årene, tenkerjeg at det ikke ville ha ødelagt ham eller norsk næringsliv om han betalte mer, sier Martin Henriksen, leder i AUF.

--------------------------------------

Når ble det relevant for norsk næringsliv generelt hva Stein Erik Hagen betaler i skatt?

Imbeciiler i alle land, foren eder!

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: MuddyBear] #777553 29/07/2009 06:47
progres Offline
Besatt
Besatt
jeg synes det holder i massevis med magefølelse her, og er på ingen måte opptatt av teknikaliteter for hvordan skatten beregnes. Ser dog at det - slik GeirK er inne på - kan være problemer knyttet til verdfastsettelse som slår ugunstig ut iblant. Men en måte som er "perfekt" til dette formål finnes vel neppe.
Jeg merker meg dessuten at du ikke synes det totale skattetrykket er interessant, men hva som skattes.
I den grad vi er opptatte av å ta vare på velferdsstaten forutsettes det at alle bidrar. Jeg klarer derfor - og det er dessverre på nytt basert på ren magefølelse - ikke å mobilisere noen som helst form for sympati eller medfølelse for sytpeiser ala S.E. Hagen, skipsredere på rømmen, idrettssjerner i Monaco og desslike .

Nei - da er jeg mye mer opptatt av hvordan nyhuset til GeirK ser ut ICON_SMILE. Det må nå vel være ferdig og innflyttet ? Show us Geir

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: progres] #777562 29/07/2009 06:56
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

I den grad vi er opptatte av å ta vare på velferdsstaten forutsettes det at alle bidrar.

Ja, men man må ikke skattlegge de samme pengene to eller tre ganger for å få til det. Ei heller trenger man å snekre sammen en skatt som tapper firmaene for kapital slik at det blir færre goder å bygge velferdsstat av. I de aller fleste land skattlegger man verdier kun når de tjenes. Det er stort sett bare her i steinrøysa at noen opprettholder idéen om at man skal skattlegge pengene også ETTER at man har tjent dem, eller verre, skattlegge verdier som man teoretisk kunne ha tjent på. Da synes jeg førstnevnte metode er langt mer "perfekt".

Nei - da er jeg mye mer opptatt av hvordan nyhuset til GeirK ser ut ICON_SMILE. Det må nå vel være ferdig og innflyttet ? Show us Geir

Må bare få lagt epoxybelegg og metallrister i spylerommet samt innredet gutterommet under garasjen så skal det bli.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #777572 29/07/2009 07:10
progres Offline
Besatt
Besatt
Bra, men hør nå GeirK : det er vel en masse eksempler på at vi skattlegges for de samme pengene en helsi#€s mange ganger i.e moms, veiavgift,bompenger , egenandeler etc etc.
At man også skattlegges for penger man i teorien kunne tjent - se det høres merkelig ut, men jeg tar det for hva du sier. Imidlertid - når jeg kommer til makta så skal jeg ta affære på akkurat det punktet. Trust me.
Få nå heller epoxyen på plass og gutterommet i orden - så skal vi her på forumet i plenum foreta en verdifastsettelse som gunnlag for formueskatten ICON_SMILE ( tihi - billig den der men kunne ikke dy meg )

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: progres] #777573 29/07/2009 07:16
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
( tihi - billig den der men kunne ikke dy meg )

He he. Den dagen gjelden på dette huset blir lavere enn likningsverdien, har det enten fått en ny eier, eller så er jeg kommet i en alder der jeg antakelig sykler en del mindre i terrenget.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #777577 29/07/2009 07:23
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
I de aller fleste land skattlegger man verdier kun når de tjenes. Det er stort sett bare her i steinrøysa at noen opprettholder idéen om at man skal skattlegge pengene også ETTER at man har tjent dem, eller verre, skattlegge verdier som man teoretisk kunne ha tjent på. Da synes jeg førstnevnte metode er langt mer "perfekt".

Hvis det er så forbasket enkelt og innlysende, hvorfor har da ikke de folkevalgte innsett dette for lengst og endret metodene?

Misunnelse, dumhet og andre FRP-argumenter kan du la ligge en stund og prøve å forklare på en voksen måte hvorfor Norge ligger så langt etter resten av verden?

Én ting er at finansministeren er en halvstudert røver, men hennes rådgivere og de ansatte i departementet er neppe det og skiftes ikke ut etter 4 år heller.

Anonym5
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: anonym5] #777592 29/07/2009 07:51
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: pointiff

Hvis det er så forbasket enkelt og innlysende, hvorfor har da ikke de folkevalgte innsett dette for lengst og endret metodene?

Jeg stiller det samme spørsmålet, som betyr at jeg ikke vet. De folkevalgte i Sverige, Danmark og Finland har uansett innsett dette.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #777611 29/07/2009 08:12
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Da Sverige fjernet formueskatten i 2005/2007, medførte det et inntektstap på 2,6 milliarder kroner for den svenske stat. Dette ble kompensert med skatteskjerpelser på andre steder. Disse rammet i all hovedsak de samme småbedriftene som dro nytte av den fjernede formueskatten.

Tar jeg ikke helt feil, er regelen i Frankrike at den totale skatten (inkl. formueskatten), ikke kan overstige 50 % av hva bedriften tjener. Men står du med 0 i inntekt er jo saken lett. Mulig man må lage spesialregler for alt.

Som apropos har India den samme formueskatten som Norge. Lite som vitner om utflagging der. Og det har sikkert med helt andre forhold enn formueskatten å gjøre.

Redigert av anonymous5; 29/07/2009 08:27. Rediger grunn: Vive la France

Anonym5
Side 5 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support