Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor hardt skal den strammes?

Hvor hardt skal den strammes? #776994 28/07/2009 10:02
sigten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
er det noen som vet hvor hardt delen på bildet skal strammes? bakhjulet slingrer som bare juling og jeg min tentative diagnose er at det er denne som skaper alt tullet. mao, er dette en momentnøkkeloppgave eller er det bare å stramme til det sitter ok ? fingeren min er litt lubben og delen jeg egentlig prøver å peke på er 1.5cm lavere og vel og merke på begge sider av navet. (navet er et shimano slx)

og et lite ekstraspørsmål , er det overhodet mulig å bytte styrerør på en dempegaffel ? ( fox vanilla)

Re: Hvor hardt skal den strammes? [Re: sigten] #777002 28/07/2009 10:11
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du kan ikke bare skru til den der. Se http://sheldonbrown.com/cone-adjustment.html for tips om justering. Den delen med unbrakospor ytterst på navet ditt fungerer som det som kalles locknut hos Sheldon Brown.

Det går an å bytte kronerør på mange forskjellige merker, men jeg personlig har ikke gjort det på Fox, så jeg kan ikke si det for sikkert.

Re: Hvor hardt skal den strammes? [Re: Vanilla Ninja] #777009 28/07/2009 10:19
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
En tidligere dikusjon rundt fox-gafler og kronerør indikerte vel at man måtte bytte hele innerrør-stasen inkl. krone...

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Hvor hardt skal den strammes? [Re: Vanilla Ninja] #777017 28/07/2009 10:25
sigten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
iogmed at jeg er på min siste kaffekopp før jeg skal på jobb så leste jeg ikke så grundig igjennom , men jeg fikk inntrykk av at "Sheldon" brukte fastnøkler ( 13´,15´,17´) på locknuten for å justere "cone´n" ?

slingringen i hjulet har trolig blitt holdt i sjakk av bremsene, men ble plutselig betydelig verre da jeg var på tur igår. mulig dette høres kjent ut for noen ?

Re: Hvor hardt skal den strammes? [Re: sigten] #777098 28/07/2009 11:59
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vanlige låsemutre strammes med fastnøkkel (vanligvis 17mm), men mange nye nav har 5mm unbrako i enden i stedet. Prinsippet er dog det samme.

Hvis låsemutter/hylse har vært dårlig strammet fører dette til én av to ting: lageret blir løsere eller lageret blir strammere.
Ved første alternativ kjenner du at hjulet begynner å vingle, og du ser at du kan vippe det fra side til side. Tar du tak i dette tidlig nok trenger det ikke å bli noe videre galt.
Ved andre alternativ blir derimot lageret så stramt at kulene blir presset inn i lagerkoppene og kan ødelegge lageret. I så fall må navet byttes.

Du har tydeligvis havnet ved det første alternativet og kan føle deg heldig ICON_SMILE

Re: Hvor hardt skal den strammes? [Re: Vanilla Ninja] #777494 28/07/2009 22:00
sigten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
hehehe.. bra!!!

da skal jeg se nærmere på linken imorgen og gi tilbakemelding om utfallet :-)

jeg er svært omsorgsfull ovenfor sykkelen (spesielt fordi den er et selvbygg og jeg tviler på egne ferdigheter) og kan med sikkerhet si at jeg ikke har syklet lenge på den i slik tilstand :-)

Re: Hvor hardt skal den strammes? [Re: sigten] #777549 29/07/2009 06:41
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sigten
og et lite ekstraspørsmål , er det overhodet mulig å bytte styrerør på en dempegaffel ? ( fox vanilla)

Fox-gaffel: Offisiellt går det ikke å bytte, men du får nye innerrør/krone og styrerør for en fornuftig penge, og kan dermed bytte hele stasen.

Uoffisiellt -ja det går an å presse det ut (litt forsiktig varme og hydraulisk presse, samt at du må lage deg et mothold -denne delen har jeg gjort), og jeg tror du kan bruke et styrerør til Marzocchi -diameteren gjennom krona er styrt av innvendig diameter på den nedre lagerbanen på styrelageret, og maskiningeniører er ikke veldig kreative når det gjelder presspassninger så mye tilsier at det skal gå (har ikke testet dette ennå, men har planer, og da med lett oppvarming av krona, og styrerøret i fryseren før montering). Ja også mister du jo alle former for garanti og denne advarselen om at du kan dø av terrengsykling trer sterkere i kraft - men vi bor i Norge, så dermed er det litt mindre farlig og det er jo ikke garantien vi sykler på, det er sykkelen...

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Hvor hardt skal den strammes? [Re: KTL] #778184 29/07/2009 21:04
sigten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Quote:
Uoffisiellt -ja det går an å presse det ut....

takk for gode svar!! jeg må enten bytte til et stem som bygger vesentlig lavere , eller bytte kronrør.. hehehe.. sikkert et svææært enkel valg for mange av dere :-p

for de som lurer på nav-saken.. tålmodigheten gikk slutt så jeg gikk løs på den med noen fastnøkler og en rørleggertang.. så nå er brunøgla kjørbar igjen :-)

Moderator  support