Jeg kjøpte min første drikkesekk for ikke så lenge siden. Og siden jeg ikke har hatt en før hadde jeg heller ingen formening om hva jeg så etter. Selve sekken er jeg kjempefornøyd med, men problemet kommer når jeg skal rengjøre/få vannet ut av posen. Hullet er jo så lite at det er ikke snakk om å få hendene nedi der. Er det noen som har funnet en genial løsning på dette? (så i ettertid at campelback har laget noen med store hull i, men hjelper ikke meg så mye nå)
Så lenge du bare bruker vann trenger du ikke å skrubbe nedi drikkeblæra. Bare fyll noen ganger med rent vann og tøm blæra igjen.
Camelbak har laget en tørkeanretning som holder posen åpen mens den henger og tørker. Jeg laget i sin tid min egen tørkeanretning av en trådkleshenger som jeg bøyde i en bølgeform slik at den kunne holde blæra åpen.
Pass på at du får alt vannet ut fra slangen også når du henger den fra deg.
For å gjøre livet litt lettere: fyll kun vann i drikkesekken. Sportsdrikk er forbeholdt flasker.
Hør på Ninjaen. I tillegg finnes det det rensetabletter som du kan bruke dersom du er redd for at det lever store kolonier med usynlig liv i vannblæra.
Ja har kun vann i drikkesekken. Men hvis den skulle bli liggende våt i noen måneder, vil ikke vannet begynne å bli ekkelt? Eller er det bare hvis det er sukker i det? Tenker jo også på når det nå blir vinter og jeg ikke blir å bruke den på noen måneder, holder det bare å skylle den? er der jeg synes det høres litt ekkelt ut.
Eg har aldri vaska min camelback (er vel sånn tre år no), og den har gjerne blitt liggande med vatn i i eit par mnd om vinteren. Ingen kolonier som eg ser iallfall
Hvis du begynner å få et tynt belegg på innsiden av drikkeblæra så er et gammelt triks å fylle opp blæra med varmt vann og ha i 2-4 spiseskjeer bakepulver, skru på lokket, riste blæra, la ligge over natta og så skylle godt.
Bakterier er ikke så glade i bakepulver.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Mye macgyver løsninger her, jeg henger den øver dusjdørren i den der plasthåndtaket (camelback med svær åpning) og vrir litt runt der slangen sitter fast for at få ut det meste av vannet. Har ikke merkt noe galet enda.
Vet ikke hvor mye der ligger en det der "advanced-anti-bacterial-material" som camelback skryter av i de små lappene som følger med når man kjøper den..?
Skylles med varmt vann, henges til en rask tørk med litt kjøkkenpapir i bunn for å fjerne det meste av vannet og så legges den i fryseren til neste gang..
Jeg heller ut mesteparten av vannet, men lar det være litt igjen før jeg slenger den i fryseren. Da får du en liten klump med is som holder vannet deilig og kaldt neste gang du fyller på.