Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Stein Erik Hagen stikker

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776233 27/07/2009 06:53
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: EgilS

Vel, de siste årene har norske bedrifter hatt så gode rammebetingelser at de ikke har fått tak i alle folkene de ønsket å ansette...

Og femdeles er rammebetingelsene slik at norske bedrifter er langt mindre rammet av finanskrisen enn i de fleste(?) andre land...

Og derfor er det greit å skattlegge eierne etter verdien på bedriften uansett om de har evne til å betale skatten eller ikke?

Jeg svarte på det som gjaldt rammebetingelsene generelt. Beskatning av eiers private formue er vel en av de rammebetingelsene som har absolutt minst betydning for hvordan det går med bedriftene.

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: MuddyBear] #776235 27/07/2009 06:57
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: MuddyBear
Men få gjør det, og enda færre tør satse det på en ide som kan bygge fremtidige arbeidsplasser.

Gjør en det skikkelig bra, kan en jo ende opp som Bunnpris-gründer Trond Lykke i Trondheim. Han betaler 3x brutto inntekt i skatt.

Dette er ikke sosialisme, det er statlig gårdighet, og hvis ikke de rødgrønne sleivkjeftene innrømmer dette innen 14. september, håper jeg at nok velgere gjør det og feier dem langt inn i den politiske skammekroken.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: EgilS] #776237 27/07/2009 06:58
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Jeg svarte på det som gjaldt rammebetingelsene generelt. Beskatning av eiers private formue er vel en av de rammebetingelsene som har absolutt minst betydning for hvordan det går med bedriftene.

Absolutt ikke, for når eierens private formue ER bedriften, må eierene ta av bedriftens overskudd for å betale denne skatten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Andreas83] #776238 27/07/2009 07:00
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Andreas83

Og fremdeles er rammebetingelsene slik at norske bedrifter er langt mindre rammet av finanskrisen enn i de fleste(?) andre land...

Hvordan kan du bruke rammebetingelsene til å forklare dette?

Rammebetingelsene er kanskje en av faktorene, men jeg tipper endel andre faktorer(tiltakspakker, rentepolitikk, kortsiktige forbrukere, stor offentlig sektor etc) spiller mye sterkere inn så etterspørselen i varemarkedet ikke har falt så kraftig enda. Ikke for å være negativ, men det er kanskje ikke helt tilfeldig at endel sjefsøkonomer og næringslivsledere sier at norske bedrifter ikke vil kjenne etterspørsfallet fra utlandet før i 2010. I tillegg er inflasjonen snart 1-2% mer enn Norges Bank ønsker, så de har ingen grunn til å holde renta lav lenge, og som kjent så blir konsummønsteret i Norge påvirket av renta.

Hvis innenlandskonsum går ned og etterspørselen fra utlandet går ned, så vil jeg tippe det vil bli økning i konkurser og utflagging av bedrifter. Men det er en helt annen debatt enn formuebeskattning.

Tiltakspakker og rentepolitikk er så absolutt en del av rammebetingelsene. Og det mye mer enn hva beskatning av privatformuen til eier er det.

Det er mulig at norske bedrifter ikke har opplevd den fulle effekten av finanskrisen ennå, men jeg for min del er svært skeptisk til hva "sjefsøkonomer og næringslivsledere" sier når det gjelder egne rammebetingelser. De har vel mildest talt stor egeninteresse av å fremstille situasjonen som verre enn den er, noe de til stadighet også prøver på.

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776239 27/07/2009 07:04
EgilS Offline
More than words
More than words

Absolutt ikke, for når eierens private formue ER bedriften, må eierene ta av bedriftens overskudd for å betale denne skatten.

En slik fremstilling er nok noe overdrevet som et generelt argument mot formueskatten. Det finnes nok tilfeller av dette, men jeg vil tro at de aller fleste bedriftseiere (svært mange aksjeeiere med små muligheter til å bestemme utbyttet) klarer å betale 1% i formueskatt uten å ta ut noe ekstra utbytte ut over det de normalt ville tatt ut. Mange av de slipper nok å betale formueskatt i det hele tatt.

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776245 27/07/2009 07:09
EgilS Offline
More than words
More than words
Dette er ikke sosialisme, det er statlig gårdighet,

Det har vel neppe med noen av delene å gjøre. Dette er vel et utslag av hvor vanskelig det er å utforme et skattesytem å gjøre.

"Statlig grådighet" er et tullete uttrykk i og med at "Staten" som sådann er ikkeeksisterende, men kun et begrep som omfatter oss alle.

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776254 27/07/2009 07:21
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
hvis ikke de rødgrønne sleivkjeftene innrømmer dette innen 14. september, håper jeg at nok velgere gjør det og feier dem langt inn i den politiske skammekroken.

Med tanke på alternativene, stemmer jeg nok på status quo, uansett hva du eller Syte-Hagen måtte mene.

Anonym5
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: EgilS] #776256 27/07/2009 07:23
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
"Statlig grådighet" er et tullete uttrykk i og med at "Staten" som sådann er ikkeeksisterende, men kun et begrep som omfatter oss alle.

Slik at det nesten kan oppfattes som "det norske folks grådighet", noe som de fleste sikkert er fortrolig med.

Anonym5
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: EgilS] #776260 27/07/2009 07:29
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Dette er vel et utslag av hvor vanskelig det er å utforme et skattesytem å gjøre.

Ikke vanskelig i det hele tatt. I de fleste andre land har de forstått at å skattlegge formuen til bedriftseiere etter verdien på siste aksjetransaksjon nyttårsaften, er en dårlig og urettferdig idé, så de har fjernet den. Hvis Kristin Halvorsen satte seg ned og tenkte litt over hvordan velferden hun forvalter og fordeler, egentlig kommer fra, så kan det hende hun hadde forstått det hun også.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776321 27/07/2009 09:08
Espen Offline
More than words
More than words
Professor Terje Hansen, som har skatt som spesialtet, har skrevet div "lettfattelige" forklaringer og eksempler på hvordan systemet i realiteten fungerer for forskjellige grupper i Norge.
Han understreker også at systemene er ekstremt kompliserte, og at de ferreste politikere på stortinget forstår dette til fulle.

Disclamer:
Det kan jo tenkes at Terje Hansen farer med løgn, eller er en innhabil kompis med de rødgrønne, men jeg har tatt utgangspunkt i at det han sier er riktig.
...og jeg er ingen skatteekspert, men har nå gjort et lite forsøk på å forstå litt mer. Jeg har velutviklet radar som ringer hver gang det dukker opp saker som er vesentlig mer sammensatt enn de kan virke ved første øyekast.

Etter å ha prøvd å lese litt mer, ser jeg ganske fort at det hele ER ganske så sammensatt.
Eller rettere sagt, det er en mengde muligheter til å redusere det totale skattetrykket.

Kanskje formueskatten er urettferdig, men den blir balansert av at det er flere meget gunstige andre orninger.

Dette gjelder spesiellt de med store formuer og dermed mange muligheter. Det er jo ofte de som fronter disse sakene også.

Kristin Halvorsen har rett når hun hevder at Hagen i realiteten ikke betaler urettmessig mye skatt i forhold til mange andre i Norge.
Formueskatten slår ikke urettferdig ut for Hagen, fordi han har kunnet ta ut beløp i hundremillionersklassen helt uten beskatning.

Hvor mye forskjellige betaler i skatt, vil det nok alltid være diskusjon om.
Jeg er ingen ubetinget forsvarer av Kristin Halvorsen, eller dagens regjering. Jeg har aldri stemt på noen av disse partiene, men ser at det finnes gode poenger hos alle parier, inkl FRP og Rødt.
Politikk og regjeringer blir alltid en avveining mellom gode og mindre gode saker, og hva som gjør mest nytte/skade allt i allt.

Kristin og Jens har jo fått brukabre skussmål fra næringslivet i forbindelse med krisetiltakene i forbindelse med finansuroen.

Hvis man ser på "skattelettepartiet" Høyre, er faktisk ikke skattelettene de foreslår SÅ store allt i allt. Kankje de er fornuftige, og vil føre til et mer rettferdig system, men de representere ikke de store beløpene.
FRP er alltid i en egen klasse når det kommer til forslag om radikale endringer, og sist jeg hørte noe var det vel Amundsen som ikke utelukket en total skattereuksjon rett oppunder 100 milliarder! Det høres jo hvertfall mye ut?

Slik det ser ut for meg (jeg gjentar, uten å ha detaljert kunnskap) er det ikke ekstraordinært rike bedriftseiere, eller eiere av mellomstore bedrifter, men pensjonister og lønnsmotakere med penger i banken som betaler mest i formueskatt. De ferreste har enorme beløp stående, så det blir jo ikke så mye ut av 1,5-2%

Hagen har selv bidratt til at retorikken spisser seg til. Kommunist-Norge og den slags. Kåre Willoch tilhører nå kanskje ytterste venstre(?), men han beskriver Hagens opptreden i sterkere ordelag enn jeg gjør.

Jeg tviler ikke ett sekund på at Hagen er oppriktig interressert i et velfungerende næringsliv i Norge.
Hvordan man legger til rette for dette, er det delte meninger om.

Finansministeren burde uansett gjøre sitt til at debatten holdes på sporet.
Kristin Halvorsen har sin egen stil, og sine egne uttrykk. Dette er hun imidlertid ikke alene om.
Både Siv Jensen, Carl I, Lars Sponheim og mange andre er karakteristiske politikere som sikkert provoserer sine meningsmotstandere ved måten de ordlegger seg på.

Fyll gjerne på og korriger hvis min oppfatning av dette skulle vise seg å være på viddene.

Nå slipper dere mer sprøyt på en ukes tid, da ferden går til bondelandet i Frankrike en ukes tid.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Espen] #776338 27/07/2009 09:33
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: Espen

Slik det ser ut for meg (jeg gjentar, uten å ha detaljert kunnskap) er det ikke ekstraordinært rike bedriftseiere, eller eiere av mellomstore bedrifter, men pensjonister og lønnsmotakere med penger i banken som betaler mest i formueskatt. De ferreste har enorme beløp stående, så det blir jo ikke så mye ut av 1,5-2%

Det resonnementet ser ut som en gedigen selvmotsigelse, synes jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776339 27/07/2009 09:35
Espen Offline
More than words
More than words
utdyp

post@espenwettre.no
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Espen] #776343 27/07/2009 09:40
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
For meg ser det ut som om du sier at pensjonister og lønnsmottakere med penger i banken betaler mest i formueskatt fordi de ikke har særlig stor formue.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776348 27/07/2009 09:48
Espen Offline
More than words
More than words
Nei, fordi de betaler en høyere prosentsats.

Både Willoch og Terje Hansen, påpeker at folk ikke reagerer, fordi det utgjør lite beløp så lenge man ikke sitter på store verdier.

e

Redigert av Espen; 27/07/2009 09:52.

post@espenwettre.no
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Espen] #776356 27/07/2009 09:56
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Nei, fordi de betaler en høyere prosentsats.

Hvem betaler en større prosentsats?

De omleggingene som rødgrønnfolket har gjort i sin periode, har stort sett BARE gitt økt formueskatt til bedriftseiere og de med store formuer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776365 27/07/2009 10:04
EgilS Offline
More than words
More than words
Hvis Kristin Halvorsen satte seg ned og tenkte litt over hvordan velferden hun forvalter og fordeler, egentlig kommer fra, så kan det hende hun hadde forstått det hun også.

Jeg forstår heller ikke hvorfor Kristin Halvorsen er den som skal ta støyten for dette? Skattesystemet har vel vært slik i ganske mange år, uavhengig av hvilken farge regjeringen har hatt?

Nå har ikke jeg hørt eller lest hva hun har sagt om Hagen, men at han er den som blir skyteskive i en del saker er det han selv som legger opp til. "Sitting duck" er vel en grei karakteristikk når det gjelder den fyren.

Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Espen] #776366 27/07/2009 10:04
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Kristin Halvorsen har sin egen stil, og sine egne uttrykk.

Hun burde i likhet med Hagen, koble munnen til hjernen FØR hun snakker. I går fikk hun seg til å si at dersom vi ikke beskatter de rikes formuer, ender de opp som nullskatteytere. Jeg vil ikke bo i et land med en finansminister som enten ikke behersker elementær prosentregning og skjønner at 28% to ganger er 48,16%, som er forskjellig fra null - eller som ikke har fått med seg det at bedriftsutbytte beskattes to ganger.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: EgilS] #776371 27/07/2009 10:10
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Jeg forstår heller ikke hvorfor Kristin Halvorsen er den som skal ta støyten for dette? Skattesystemet har vel vært slik i ganske mange år, uavhengig av hvilken farge regjeringen har hatt?

Nei. De rødgrønne fjernet 80-prosentsregelen (regelen om at formueskatt kan ikke overstige 80 prosent av inntekten) samt rabatt på ikke-børsnoterte aksjer. Dette er hovedgrunnen til at Trond Lykke nå betaler 3x inntekt i formueskatt, noe han IKKE gjorde under forrige regjering.

Jeg skulle like å se Kristin Halvorsen fortelle ham hvorfor det skulle være sånn. Enten det eller så kunne vi gitt Kristin Halvorsen 2,5 millioner i skatt i noen år og så tatt en evaluering på hvordan hun synes det fungerte for henne.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776374 27/07/2009 10:17
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Enten det eller så kunne vi gitt Kristin Halvorsen 2,5 millioner i skatt i noen år og så tatt en evaluering på hvordan hun synes det fungerte for henne.

Har Kristin Halvorsen en inntekt eller så stor eierandel i bedrifter at hun må betale så mye skatt?

Eller vil du bare at hun skal føle på kroppen hvor "urettferdig" skattesystemet kan oppleves av noen?

Anonym5
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: anonym5] #776377 27/07/2009 10:20
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Det siste.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776379 27/07/2009 10:26
Espen Offline
More than words
More than words
Pensjonister og lønnsmottakere betaler høyere prosentsants, av mange grunner. Satsen er feks høyere på lavere beløp.

Her er vi ved en de da mange innviklede sidene ved formueskatten og hvordan andre forhold påvirker.

Her er det bare å lese seg opp.

Tror man bør være ganske godt skolert skattejusist for å få et skikkelig innblikk i skattesystemet.

e

post@espenwettre.no
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776383 27/07/2009 10:30
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Ok, ærlighet er en dyd.

Jeg har ikke stor kjennskap til økonomi, skattesystem eller andre viktige faktorer i denne debatten, men det dukker opp noen spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på:

- Er ikke formueskatt en måte å unngå at folk som Hagen blir nullskatteytere, når de sitter på kjempestore verdier men ikke har noen "inntekt"?
- Har Hagen råd til å betale denne skatten, uansett hvor urettferdig den er, når han sitter i sitt palass ved Kragerø til minst det dobbelte av denne formueskatten han må betale?
- Kan Hagen, gjennom litt triksing og tallflytting, tilegne seg store verdier i form av bolig, bil og annet, uten at han har brukt "inntekten" sin på det, i motsetning til jeg som får utbetalt lønn og går til en butikk og kjøper det jeg trenger?
- Er det mindre urettferdig at jeg må betale store summer i skatt fordi noen som velger å røyke seg i hjel har krav på behandling fra det offentlige?
- Sett all skatt jeg (en helt vanlig skatteyter)og Stein Erik Hagen må betale, hvem betaler størst andel av den totale pengesummen jeg eller han kan bruke, uansett om den er i eiendom, papirer eller under madrassen?

Ingen ironi eller sarkasme her, bare noen spørsmål jeg trenger svar på...

Redigert av anonymous5; 27/07/2009 10:33. Rediger grunn: presisering

Anonym5
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: anonym5] #776388 27/07/2009 10:38
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: pontiff

- Er ikke formueskatt en måte å unngå at folk som Hagen blir nullskatteytere, når de sitter på kjempestore verdier men ikke har noen "inntekt"?

Hagen har tatt ut utbytte uten å betale skatt den tiden det var mulig. Med dagens regler vil alle midler som går med til å bygge en formue skattlegges når de tjenes eller realiseres, slik at de "kjempestore verdiene" en sitter på allerede er beskattet.

- Har Hagen råd til å betale denne skatten, uansett hvor urettferdig den er, når han sitter i sitt palass ved Kragerø til minst det dobbelte av denne formueskatten han må betale?

Akkurat Hagen har råd, men mange bedriftseiere har ikke, og bedriften ender med å betale den og dermed skattlegges deler av overskuddet TRE ganger.

- Er det mindre urettferdig at jeg må betale store summer i skatt fordi noen som velger å røyke seg i hjel har krav på behandling fra det offentlige?

Jeg ser ikke sammenhengen.

- Sett all skatt jeg (en helt vanlig skatteyter)og Stein Erik Hagen må betale, hvem betaler størst andel av den totale pengesummen jeg eller han kan bruke, uansett om den er i eiendom, papirer eller under madrassen?

Aner ikke og jeg skjønner ikke hvorfor det spørsmålet er i debatten, men en som eier en bedrift, kan godt være i den situasjon at han betaler langt mer skatt enn han kan bruke, og jeg tipper du hadde vært rimelig sur hvis det gjaldt deg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776393 27/07/2009 10:41
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Aner ikke og jeg skjønner ikke hvorfor det spørsmålet er i debatten

Spørsmålet er ikke med i debatten, men var noe jeg lurte på. Du svarte og jeg setter pris på det.

Jeg ser altså at formueskatten kan være urettferdig for de som har en bedrift som er verdt veldig mye, men tjener veldig lite på den.

Takk.

Anonym5
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Espen] #776396 27/07/2009 10:44
Espen Offline
More than words
More than words

post@espenwettre.no
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Espen] #776401 27/07/2009 10:50
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Pensjonister og lønnsmottakere betaler høyere prosentsants, av mange grunner. Satsen er feks høyere på lavere beløp.

Jeg er ikke en godt skolert skattejurist, men jeg behersker matematikk på ungdomsskolenivå (samt at jeg er i stand til å Google frem nettkalkulatorer som gjør dette for meg). I tillegg svelger jeg aldri ting som høres helt usannsynlige ut uten å undersøke litt selv.

Litt plugging av tall på http://www.dinside.no/494048/formueskattekalkulator , gir meg:

100 000: 0%
200 000: 0%
400 000: 0,4%
800 000: 0,7%
1 600 000: 0,9%
3 200 000: 1%
...
1 Milliard: 1,1%

Hvordan konkluderer du med at prosentsatsen lavere for små beløp?

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: Espen] #776406 27/07/2009 10:56
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Sitat: Martin Kollberg
Men siden formuesskatten er en av de skatteartene som mest tydelig treffer vårt mål om en rettferdig fordelingspolitikk,

Martin Kollberg har en helt annen definisjon på rettferdighet enn hva jeg har - enten det eller så prater han om noe som han ikke har greie på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776411 27/07/2009 11:02
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Martin Kollberg har en helt annen definisjon på rettferdighet enn hva jeg har - enten det eller så prater han om noe som han ikke har greie på.

Han snakker her vel om de milliardærene som hadde blitt nullskatteytere om man hadde fjernet formueskatt, og ikke de bedriftseiere som betaler tre ganger inntekten.

Anonym5
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: anonym5] #776415 27/07/2009 11:08
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Han snakker her vel om de milliardærene som hadde blitt nullskatteytere om man hadde fjernet formueskatt, og ikke de bedriftseiere som betaler tre ganger inntekten.

OK. Han ser ikke helheten med andre ord. Skal man snakke om et rettferdig system, må man se på alle som rammes under ett.

- Robert Green Ingersoll
Re: Stein Erik Hagen stikker [Re: GeirK] #776421 27/07/2009 11:18
Espen Offline
More than words
More than words
Kankje dette er en av endringene dagens regjering har gjort?

e

post@espenwettre.no
Side 4 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support