Jeg referte bare til Nespressos resirkulerings-opplegg i Frankrike ++. Kaffen brukes visst bare til "natural fertiliser" og "green energy for domestic heating" jmfr linken tidligere. Vet fint lite mer enn det som står i reklamen.
Jeg blander meg ikke inn i motstand mot storkapitalen, den kampen kan andre føre!
NexPod ser spennede ut. Bra med konkurranse, selv om Nespressos Gilette-konsept ikke vil virke - altså (nesten) gi bort maskinen og tjene penger på kaffen.
Jeg har hørt det bli hevdet at Nespresso (og sikkert andre typer ufiltrert kaffe) er mer helseskadelig enn standard filterkaffe, siden mye usunt fett blir liggende igjen i filteret ved vanlig trakting. Synspunkter?
Det er antagelig riktig, og det er blitt forsket på i Norge;
...cholesterol-raising lipids cafestol and kahweol in unfiltered coffee. Dr. Arild C. Rustan of the Department of Pharmacology, University of Oslo identified these two lipids as “the most potent cholesterol-raising components known”.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
Men da er det vel kanskje ikke så billig alikevel? Hvis du må tilføre friskluft hele tiden?
Tror uansett at vettug utnyttelse av sollyset mtp utforming av vinduer og avskjerming er langt billigere.
us
-Jan har rett. Alle nye hus har anlegg for balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Jeg hadde dette også i forrige bolig som ble oppført i 2003. Lufta som suges inn i huset varmes opp av lufta som blåses ut gjennom en roterende varmeveksler i aggregatet. Det er energibesparende å ha frisk luft på soverommet uten å måtte åpne vinduene vinterstid.
Vi bruker virkelig ikke telys som hovedoppvarmingskilde, jeg synes bare det var en artig betraktning. Når det gjelder utnyttelsen av sollyset om vinteren, avgir det for liten varme her i Trøndelag til at det har særlig effekt. Dessuten har alle store glassflater i huset vårt solreflekterende glass, som stopper 80% av solvarmen slik at det blir levelig her om sommeren.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
-Jan har rett. Alle nye hus har anlegg for balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Jeg hadde dette også i forrige bolig som ble oppført i 2003. Lufta som suges inn i huset varmes opp av lufta som blåses ut gjennom en roterende varmeveksler i aggregatet. Det er energibesparende å ha frisk luft på soverommet uten å måtte åpne vinduene vinterstid.
Vi bruker virkelig ikke telys som hovedoppvarmingskilde, jeg synes bare det var en artig betraktning. Når det gjelder utnyttelsen av sollyset om vinteren, avgir det for liten varme her i Trøndelag til at det har særlig effekt. Dessuten har alle store glassflater i huset vårt solreflekterende glass, som stopper 80% av solvarmen slik at det blir levelig her om sommeren.
Men virkningsgraden på varmevekslere (som varmepumpe) gjør at den mengden friskluft som må skiftes ut (og dermed også varme/energi som tapes) sannsynligvis gjør at "besparelsen" du får fra å fyre opp en haug med telys går tapt.
Uansett, en morsom betraktning. Og sikkert trivelig med mye telys også.
Hva angår solavskjerming vs oppvarming fra sollys kan man sikkert diskutere i en evighet, men dette var vel en nespresso tråd. Men det er fullt mulig å utnytte store sørvendte glassflater til oppvarming vinterstid i trøndelag (det finnes vel drivhus der?) med effektiv avskjerming sommerstid. Sola står lavere på vinteren, ergo kan takutstikk utnyttes. Men du er nødt til å ha avskjerming som kan styres får å ikke koke bort sommerstid. Her er umoderne og stygge markiser mest effektive (hvis du synes markisene er fine fungerer de alikevel altså. Utvendige persienner duger også.
Rune som børster støv av bygningsfysikken fra høyskolen
Ventilasjonsaggregatet er ikke der for at vi skal kunne fyre med telys. Alle nye hus har dette for å oppfylle byggforskriftenes krav om luftutskiftning. Det gir et fantastisk mye bedre inneklima enn hva du oppnår i et helt tett hus uten ventilasjon. Ja, en taper noe varme, men tradisjonelt avtrekk på bad og kjøkken som nødvendigvis må dra kald luft inn ett eller annet sted, samt tradisjonell lufting, kommer ikke opp mot moderne varmegjenvinning i det hele tatt. Mange hus har avtrekk på bad som drar luft inn på badet, varmer den opp over flisegulvet og sender den rett ut. DET er ikke energiøkonomisk.
Vi har takutsikk over våre store, sørvendte vindusflater, men dette er kledd med plater i klar polykarbonat for å slippe lyset inn, og varmen går rett igjennom. De er også utformet som to foldevegger i glass med bredde på hhv 2,7 og 4,2meter så det er upraktisk med utvendige persienner. Idéen med etasjen er uansett å slippe inn maksimalt med dagslys og da stenger vi varmen ute, men ikke lyset - så får vi heller svi av noen kWh på de få fine høstdagene da en kunne fått inn varme OG lys.
Hvis du vender ansiktet mot sola i Trøndelag i desember (i løpet av de fire timene den såvidt er synlig over horisonten), kjenner du ingen varme i det hele tatt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
No har eg fulgt denne debatten med interesse, og får lyst til å prøve korleis "perfekt" kaffe smakar. Nokon som veit om ein kafe i Trondheim der dette er mogleg?
Sjølv traktar eg ei kanne koffeinfri (evnt. half-caf) butikkaffe kvar dag, og heller det over på ein god termos, så eg har kaffe heile dagen. Ja, eg kjenner at kaffen sikkert kunne smakt betre, men det å kunne bøtte innpå store mengder utan å bekymre seg for koffein betyr meir for meg.
De som er ekspertar på dette, kva er forresten det ypperste innan koffeinfri kaffe?
...jeg foretrekker et liv i lykkelig uvitenhet. Skrekksenarioet ville jo være om jeg måtte innse at den trakteren jeg har på benken ikke er så bra som jeg hadde trodd, og at jeg har levd i flere år uten VIRKELIG bra kaffe!
Det ville ha blitt dyrt. Og sikkert medført handling av snasent elektrisk utstyr til kjøkkenet..hmmm... Time to reconsider...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
No har eg fulgt denne debatten med interesse, og får lyst til å prøve korleis "perfekt" kaffe smakar. Nokon som veit om ein kafe i Trondheim der dette er mogleg?
Dromedaren på Bakklandet har baristaer som er med høyt oppe i NM hvert år.
Quote:
De som er ekspertar på dette, kva er forresten det ypperste innan koffeinfri kaffe?
Hva er det ypperste innen alkoholfritt øl og alkoholfri whiskey?
Jepp, Dromedar på Bakkelandet og på toppen av Nordre anbefales i så måte.
Quote:
Quote:
Hva er det ypperste innen alkoholfritt øl og alkoholfri whiskey?
Haha, tøysekopper! Hva blir det neste? Girløse sykler?
Ok, skal ta ein tur. Kva bør eg kjøpe?
Espresso om du skal ha full pakke smaksmessig, ellers er jeg veldig glad i en americano (50/50 espresso og varmtvann)
I kategorien jålekaffe for varme sommerdager har Dromedar i Olav Tryggvasons gate (og bare denne etter hva jeg skjønner) noe de kaller Frozen Cappucino, dette tror jeg er den beste måten jeg har vært borti å ødelegge god kaffe med melk (sikkert fordi melka har blitt til iskrem først..)
...jeg foretrekker et liv i lykkelig uvitenhet. Skrekksenarioet ville jo være om jeg måtte innse at den trakteren jeg har på benken ikke er så bra som jeg hadde trodd, og at jeg har levd i flere år uten VIRKELIG bra kaffe!
Det ville ha blitt dyrt. Og sikkert medført handling av snasent elektrisk utstyr til kjøkkenet..hmmm... Time to reconsider...
Haha, snakk om å dra seg selv ut på glattisen ... Kan du ikke bare bestille en Rancilio Silva og en Rocky kvern med det samme?
Jeg tror jeg skal flagge et sitrende ønske om en Rocky-kvern til bursdagen, så kan jeg bli med de som kverner den tilmålte mengde hver gang. Fram til nå har jeg nemlig klart meg med ferdigmalt fra min lokale leverandør og levd lykkelig "uvitende" om det tapet av kvalitet som skjer på den drøye uken jeg bruker på å gå gjennom lageret.
Fram til nå har jeg nemlig klart meg med ferdigmalt fra min lokale leverandør og levd lykkelig "uvitende" om det tapet av kvalitet som skjer på den drøye uken jeg bruker på å gå gjennom lageret.
Det hørtes trist ut. Har du virkelig greid deg uten nymalte bønner til hver deilige kopp espresso. Hvordan kan du la kaffemannen på hjørnet avgjøre perfekt konsistens for din gane og maskin?
Det hørtes trist ut. Har du virkelig greid deg uten nymalte bønner til hver deilige kopp espresso. Hvordan kan du la kaffemannen på hjørnet avgjøre perfekt konsistens for din gane og maskin?
La oss ikke dvele ved fortiden, men samles i glede over at vår venn har sett lyset!
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Fram til nå har jeg nemlig klart meg med ferdigmalt fra min lokale leverandør og levd lykkelig "uvitende" om det tapet av kvalitet som skjer på den drøye uken jeg bruker på å gå gjennom lageret.
Nå er kaffemannen en dame, men nok om det. Jeg har klart meg fordi jeg helst ikke vil være en kaffenerd(selv om jeg innser at jeg er på vei dit, eller egentlig er der allerede), dessuten vil jeg helst ikke oppleve at det skal være sååå utrolig mye bedre, da vil jeg jo bare bli irritert over at jeg ikke fikk meg kvern tidligere
Espresso om du skal ha full pakke smaksmessig, ellers er jeg veldig glad i en americano (50/50 espresso og varmtvann)
Då har eg vore på Dromedar og smakt americano. Fyldig og god, og med ettersmak og det heile. Men trass i at dette er "utvatna espresso" og eg dessutan bestilte ein dobbel, var det ein forholdsvis liten kopp. For ein som er glad i å drikke kaffe heile dagen, som eg er, ser eg ikkje for meg at dette er det riktige alternativet for meg, med mindre eg har lyst til å ende opp som Will Ferrell i Kicking & Screaming:
Nemlig. Jeg har aldri drukket en barista-espresso, så den sammenligningen har jeg aldri hatt anledning til å gjøre. Jeg synes bare det ville vært artig å høre en nøytral sammenligning fra noen som har greie på det.
GeirK må være en av de mest misforståtte deltakerne her på forumet. Om det vitner til at det er mange deltakere har middelmådige leseforståelse eller om det er noe annet som ligger til grunn skal jeg ikke spekulere i her.
Dog er litt fascinert over at GeirK har vært nysgjerrig på hva en nøytral kaffekjenner (om noe sånt kan finnes) vil synes om smaken på en Nespresso i en blindtest, men selv ikke har oppsøkt smaksopplevelsen på noe baristakunst. Jeg er helt klart en av de tullingene som har hoppet til ville antagelser om at GeirK hadde egne referanser å vise til, når han har skrevet så mange poster i omtrent alle Nespressotrådene som har vært på forumet de siste årene.
My mistake.
Jeg har nå også funnet noe jeg ville syns var artig: om GeirK kunne ta turen til f.eks. Dromedar, be om en espresso, og så skrive litt om hvordan han opplever en slik epresso; og gjerne da til sammenlikning med en Nespresso.
GeirK må være en av de mest misforståtte deltakerne her på forumet. Om det vitner til at det er mange deltakere har middelmådige leseforståelse eller om det er noe annet som ligger til grunn skal jeg ikke spekulere i her.
Jeg mener det kommer av enkeltes tilbøyelighet til å ville gjette hva andre mener i stedet for å lese hva de skriver.
Jeg skal bestille espresso neste gang jeg er på kaffebar. Jeg pleier alltid å bestille vanlig kaffe fordi den, i motsetning til espresso, ikke er drukket opp på 15 sekunder.
Jeg skal bestille espresso neste gang jeg er på kaffebar. Jeg pleier alltid å bestille vanlig kaffe fordi den, i motsetning til espresso, ikke er drukket opp på 15 sekunder.
Neste gang jeg er på bar skal jeg bestille en god øl som er vannet ut 50/50 for da varer den jo lenger 1-literen er det som gjelder fra nå av