I går døde jeg nesten
|
I går døde jeg nesten
13/07/2009 11:55
|
Rolf
OP
Veteran
|
OP
Veteran
hadde syklet opp fra Mjøndalen mot Konnerud forbi Hagatjern og var kommet til Stubberudveien? et eller annet, da min verden plutselig tok slutt. En intens smerte i ryggen, og deretter rett mot asfalten. En pickup/varebil? hadde truffet meg bakfra med speilene sine. Knust hjelm, kraftig forslått og har tilbrakt natta på intensiv-avdelingen i Drammen, heldigvis uten at de har funnet noen mer alvorlige skader en dette og skrubbsår. Uten hjelmen min hadde dette være game over. Ditto var det nok tilfeldig at ikke ikke krasjen med bilen gjorde det samme. Nå er jeg ihvertfall utskrevet og har massevis av vondter. Ferien som skulle startet i dag gikk i vasken (får ikke billig hotell på nytt), ungene er lei seg, men i de minste har de en far som fremdeles lever. Dette var ikke noen bevisst handling fra bilfører, han stoppet, ringte ambulanse, hjalp meg og har ringt meg opp senere. Han mente han holdt god avstand og at jeg vinglet, noe jeg ikke helt kan se for meg, bortsett fra den vanlige "asfalt"-vinglingen når det går unna i 40km/t +-. Dette viser hvor aktpågivende man må være i forhold til biler (som syklist) og til syklister som bilist. Her er det dt.no skriver om saken. Dette kunne like gjerne skjedd for en som "bare" skulle ned til butikken eller noe slikt, og dermed synes det er upraktisk med hjelm... Det ville fort blitt vedkommedes død. Regner med å ta bilde av hjelmen etterhvert, men akkurat nå orker jeg bare ikke. Rolf
|
|
|
Re: I går døde jeg nesten
[Re: Rolf]
13/07/2009 11:58
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Bra det gikk bra da.. Ser mange uten hjelm, tom. i rushen i Oslo. Ikke helt trygtnei..
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
13/07/2009 12:05
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Godt å høre at du er i god behold  Kan fort bli stygt mellom syklister og biler, og syklistene er så innmari sårbare også. Flere bør begynne å bruke hjelm!
|
|
|
[Re: Henrik.]
13/07/2009 12:13
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Godt å høre at du tross alt er i fin form Rolf. God bedring 
|
|
|
[Re: tommygutt]
13/07/2009 12:24
|
EgilS
More than words
|
More than words
Godt det gikk bra. Man skal for øvrig vingle fryktelig mye for at det skal gå galt når bilisten passerer på minimum 1,5 meters avstand.
|
|
|
13/07/2009 12:58
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Hei Rolf, dette var ikke bra. Supert at det ser ut til at du slipper unna med helsa i behold!!! Og kanskje har du forsikring som kan redde stumpene av en fin ferie med familien? Når det gjelder avstand til bilister har jeg etter to nesten-ulykker begynt å sykle med refleksvest når jeg sykler langs veier. Eventuelt så bruker jeg disse her om våren, høsten og vinteren. Ved siden av den åpenbare fordelen at du faktisk blir sett, så holder også bilistene merkbart større avstand ved passering. Det er tydelig at de fanger opp meldinga refleksvesten sender ut - "ligg unna, jeg er redd for å bli meid ned!" Ser få ulemper med å slenge på meg en refleksvest, omtrent på linje med ulempen med sykkelhjelm. Skjønner ikke hvorfor ikke flere bruker dette når de sykler landevei. God bedring til Rolf! mvh stein vegar
|
|
|
[Re: svegar]
13/07/2009 13:14
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Det er noe som heter veltebredde, og begrepet husker jeg godt fra teorikurset da jeg tok lappen i 1988. Bilføreren har åpenbart ikke holdt veltebredde, og det forundrer meg om politiet ikke gir bilføreren en smekk for dette.
Selv har jeg en Camelbak Asymetrix 20. Sekken er stor nok til klær og ting til jobb, større enn HAWGen jeg bruker i skogen, og den har dessuten et skrikende gult regntrekk med reflekslogo. Dette trekket har jeg alltid over sekken, for å være synlig. En refleksvest blir fort borte bak en sekk.
I tillegg bruker jeg baklys av det hysterisk blinkende slaget, også på sommerstid når det er skyet eller dårlig sikt.
Godt det gikk bra med deg!
Harald
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
13/07/2009 13:35
|
Dan
More than words
|
More than words
Først av alt, god bedring Rolf! Godt det ikke gikk så ille som det kunne. I tillegg bruker jeg baklys av det hysterisk blinkende slaget, også på sommerstid når det er skyet eller dårlig sikt. Jeg ser noen som sykler med baklys i dagslys, men jeg ser det ikke før jeg er veldig nære, så jeg vil nesten si at dette er falsk trygghet. Men det var en dag jeg syklet grusvei i Lommedalen da jeg så et baklys på sikkert hundre meters avstand og begynte å lure på hva det var for en type lys. Det viste seg da jeg kom nærmere at det bare var litt oransje fluoriserende teip som satt på verktøyvesken under setet. Teipbiten var ikke større enn en lykt og "lyste" likevel mange ganger så bra som en batterilykt. Så jeg lurer på om jeg skal utstyre alle mine sykler med en liten teipbit rundt 5 cm av setepinnen.
|
|
|
[Re: Dan]
13/07/2009 13:45
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Jeg vil påstå at denne fra Smart synes godt også i dagslys når ikke sola skinner. Men fluoriserende tape er jammen en god idé. Får ta en tur til Gubbdagis og sjekke hyllene. Harald
NOTS
|
|
|
[Re: EgilS]
13/07/2009 14:00
|
tonesam
Avhengig
|
Avhengig
God bedring og så bra at det gikk så bra! Og ALLE bør bruke hjelm!
Selvutnevnt sinke
|
|
|
[Re: tonesam]
13/07/2009 14:23
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Godt å høre at det gikk bra med deg, forholdene tatt i betraktning. Føler meg aldri 100% trygg når jeg sykler langs veien, bilister er uberegnelige, så da bruker jeg alltid hjelm.
|
|
|
13/07/2009 16:04
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Blir litt forbanna og litt mer engstelig for å sykle langs landevei når jeg leser sånn. Samtidig blir jeg veldig glad på dine vegne at du faktisk får beholde helsen etter en slik hendelse. Synes også det er et bittelite pluss til bilfører at han stopper og tar ansvar. Det skulle egentlig bare mangle, men det er desverre ikke alltid tilfelle at de gjør slikt.
Håper at du ikke har tatt skrekken og at du er tilbake på veien så snart du har anledning og at du og familien kommer dere på ferie slik det var tenkt. God bedring.
Dag
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
13/07/2009 16:55
|
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Huff og huff. God bedring.
Har noen ganger blitt spurt hvorfor jeg har lys midt på dagen.
'så du la merke til det?' er da standard svar
|
|
|
[Re: Fast gjest]
13/07/2009 17:30
|
Dan
More than words
|
More than words
Har noen ganger blitt spurt hvorfor jeg har lys midt på dagen.
'så du la merke til det?' er da standard svar Men da spør jeg, er det en bilist, som har noen få sekunder på seg til å oppdage deg, som åpner vinduet og spør, eller er det en annen syklist, som har brukt et halvt minutt på å ta deg igjen og etter hvert har lagt merke til at du har "glemt" lykten på? Man må huske at det er stor forskjell på å se at sykkelen har lys og det å oppdage sykkelen fordi den har lys. Så selv om syklisten selv har testet, og kanskje har stått femti meter bak sykkelen og sjekket at lyset går å se, så er ikke det det samme som at det hjelper bilister å oppdage en. Jeg har derfor mye større tro på fluorisernde vester, ryggsekkstrekk eller teip, mens jeg tror baklys bare er en falsk trygghet.
|
|
|
[Re: Dan]
13/07/2009 17:54
|
rene-iden
Entusiast
|
Entusiast
Fint at du er oppe uten for store skader. har selv blitt nedkjørt i en rundhjøring, og hvet at sjokket sitter i en god stund. Ut og trill. Jeg ligger altid 0,7-1 m.fra hvit strek. Ungår på den måten at biler presser seg forbi når det er motgående. Dan: Pulserene lys på dagen synes faktisk bedere en ingen lys. Jeg tror jeg blir dyttet i grøfta av stilpolitiet om jeg kom i løpevest med Intersport på bryster. Ellers så er det ikke dumt med reflex på sykklen. Bare ikke i eikene.
Veien til startstreken er den lengste.
|
|
|
13/07/2009 19:57
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Huff, jeg grøsser ved tanken. Utrolig hvor sløve bilister kan være. Godt at det gikk sånn noenlunde bra med deg.
God bedring!
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: svegar]
13/07/2009 20:43
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Hei Rolf, dette var ikke bra. Supert at det ser ut til at du slipper unna med helsa i behold!!! Og kanskje har du forsikring som kan redde stumpene av en fin ferie med familien? Når det gjelder avstand til bilister har jeg etter to nesten-ulykker begynt å sykle med refleksvest når jeg sykler langs veier. Eventuelt så bruker jeg disse her om våren, høsten og vinteren. Ved siden av den åpenbare fordelen at du faktisk blir sett, så holder også bilistene merkbart større avstand ved passering. Det er tydelig at de fanger opp meldinga refleksvesten sender ut - "ligg unna, jeg er redd for å bli meid ned!" Ser få ulemper med å slenge på meg en refleksvest, omtrent på linje med ulempen med sykkelhjelm. Skjønner ikke hvorfor ikke flere bruker dette når de sykler landevei. God bedring til Rolf! mvh stein vegar Jeg har dessverre ikke samme gode erfaring med å bruke refleksvest(og masse blinkende lys) Problemet er at enkelte bilister hater oss syklister og vil gjerne presse oss av veien. Senest på lørdagen forsøkte en eldre bilist bevist å presse meg av veien. Han kjørte forbi med og la seg brått inn og stoppet. Men da jeg likevel klarte å holde meg på veien og syklet forbi han, ble han forbanna og la seg på hornet mens han forsøkte på nytt å ta knekken på meg... tror han mente jeg burde bruke den ikke-eksisterende sykkelstien, for han pekte bestemt inn mot høyre. Neste gang får jeg vel gjøre det da...
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
[Re: sykkelfantometJF]
13/07/2009 20:57
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Jeg og to andre var ute langs veien i går ettermiddag da en bil med ungdommer kastet en ølflaske mot oss i det de kjørte forbi...vi fikk tatt skiltnr og ringte politiet som så klart ikke fant de igjen, men lovet de skulle ringe og snakke til de...de ringte sikkert ikke en gang...burde fått lappen inndratt spør du meg...aldri opplevd å fått noen ting kastet etter meg, kun idiotiske forbikjøringer og tuting.
|
|
|
[Re: Skoje]
13/07/2009 21:08
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
huff.... godt å høre at du er i god behold. Men altfor mange tror de eier veien når de kjører bil. http://www.facebook.com/home.php?#/group.php?gid=2368760652Håper ikke han er medlem i denne gruppen her. kke mye pent om sykkelister der
Redigert av edmann; 13/07/2009 21:17.
|
|
|
[Re: edmann]
13/07/2009 21:25
|
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
beste beskyttelse er vel en laaaang blond parykk
|
|
|
[Re: Fast gjest]
14/07/2009 07:04
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
God bedring Rolf og håper du og familien får tatt igjen ferieturen på et vis senere.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
14/07/2009 15:56
|
Rolf
OP
Veteran
|
OP
Veteran
|
|
|
14/07/2009 16:05
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Hjelmen gjorde nå jobben sin så godt den kunne Du får ha god bedring
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
[Re: Skoje]
14/07/2009 22:07
|
biffo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg og to andre var ute langs veien i går ettermiddag da en bil med ungdommer kastet en ølflaske mot oss i det de kjørte forbi...vi fikk tatt skiltnr og ringte politiet som så klart ikke fant de igjen, men lovet de skulle ringe og snakke til de...de ringte sikkert ikke en gang...burde fått lappen inndratt spør du meg...aldri opplevd å fått noen ting kastet etter meg, kun idiotiske forbikjøringer og tuting. Send REGNR <bilnummer> til 2822 så får du eier på bil. Så kan du jo bruke den informasjonen til det du føler for avhengig av sinnsstemning... Fint å ikke gå helt av konseptene. Men har forsøkt noen få ganger å ringe folk som har holdt på å kjøre på meg, og de blir litt paffe over at du finner de... Uten at jeg skal foerslå ulovligheter så kan man jo kaste ølflasken tilbake... biffo
|
|
|
[Re: biffo]
14/07/2009 22:25
|
Mauritsius
Fersking
|
Fersking
Tror det skal være til 2282
|
|
|
[Re: Mauritsius]
14/07/2009 23:18
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Hvis politiet ikke gjør noe så er ikke jeg noen motstander av litt kollektiv opptreden... Tipper kjøtthuene tenker seg om en gang om det plutselig står ti stk syklister utenfor døra som vil ha et ord med dem. Ikke trenger man gjøre noe ulovlig heller, selv om noen helt sikkert vil være fristet ;-)
Ut på tur!
|
|
|
[Re: edmann]
14/07/2009 23:46
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Ikke den eneste av den type grupper, dessverre. La i sin tid inn en link til veitrfikkloven på en av sidene av den sorten, og fikk da en unnskyldning fra Admin som også slettet sine bombastiske postinger. Dette skjedde vel å merke da jeg var ubevandret på Facebook og lot meg proivosere. Nå velger jeg helst overse slike grupper (og for den saks skyld alle andre grupper som starter med "For oss som hater..) MEN, da jeg fikk se dette bildet http://www.facebook.com/group.php?gid=23...;oid=2368760652og leste kommentarene som er skrevet så, økte pulsen litt . Om blidet ikke kommer frem når dere trykker på linken, så kaaan det være fordi jeg valgte å "report this photo". Hint, hint; om det fremdeles er der så hjelper det sikkert omk flere gjør det samme. Bare synd at man ikke kan "reporte" hele gruppoen på samme grunnlag som bildet, nemlig "for attacking individuals or group".
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
15/07/2009 06:27
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kommentarene slike steder sier vel nok om medlemsskaren her: klokka 02:14, den 23. mai klassikker. vurderer og mekke på asylmottak (kufanger), på bilen. :-)
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
15/07/2009 07:17
|
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Bra du overlevde, på tross av at jordens største problem ikke er global oppvarming, men overbefolkning...
Ikke giddet å lese alt her, MEN sosiale medier gir en helt annen mulighet til å spre et budskap til mange - godt eller dårlig. Forvalt muligheten godt. En dårlig hjulbygger, et dårlig bilverksted, sykkelbutikk, sykkelverksted, en dårlig vare kan fort få svi. Denne virkeligheten har ikke gått opp for mange...
Samtidig sykler jeg til jobb uten hjelm til og fra jobb. På fortau, sykkelstier, i lite trafikkerte villa-veier og tror og forventer at dette ikke vil skje meg FORDI jeg er 110% oppmerksom, tilstedeværende og aktsom. Jeg ser MANGE syklister som i mitt hode provoserer og skaper vanskelige situasjoner. Det er mange av dem og at det er et visst frafall er naturlig. Naturens lov. Darwinismen råder...egentlig...fotgjengere og syklister blir i prinsippet "spist til frokost"...
Det gjør imidlertid ikke at bilister oa. har en jobb å gjør ifht. aktsomhet osv., men de er mindre utsatt. Mange syklister har et ego de tror beskytter, men nei...
Anyway - som innledningsvis nevnt - bra du overlevde, men flere har sikkert lært av dette.
|
|
|
[Re: janeb]
15/07/2009 08:07
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Det er en aldeles basic paragraf i Vegtrafikkloven som burde brukes mer, som kan brukes mot BÅDE bilister og syklister, enten syklisten tråkker på skrå over kryss med rødt lys eller bilisten sneier syklisten og hytter med nevene.
§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
NOTS
|
|
|
|
|