|
|
Test i siste nr. full dempa mot hard trail
|
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail
[Re: sykkeloyvind]
09/07/2009 16:16
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Haugseth kjørte også en del ritt med FD da han var på Team Høydahl.
|
|
|
[Re: -Jan]
09/07/2009 16:19
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Rune Høydahl har vel sagt at "de" står fritt med å velge de syklene de vil ha/bruke. Med "de" vil jeg anta at han sikter til laget han styrer. Dette står i et av de siste Terrengsykkel-bladene.
Sånn ren tipping så vil jeg tro at elitesyklister er mer opptatt av treningen sin enn å tenke over hva slags deler de har, så lenge delene som oftest fungerer knirkefritt og ikke veier for mye.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
09/07/2009 16:48
|
wasrud
Veteran
|
Veteran
jepp...litt sånn motsatt av mange av oss her inne på forumet, som er mer opptatt av hva vi sykler på enn hvordan/når/hvor vi sykler...
|
|
|
[Re: wasrud]
09/07/2009 17:08
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Hei, nå må dere ikke ødelegge rittaktikken min her! Fortsett å kjøre HT!
På styrken hadde laget vårt(FS så klart) flere ganger fordel av å kjøre inn temposterke ryttere på 71/73-ritthardtail i oppoverbakker, utforkjøringer, og tekniske partier, for så å såvidt klare å ligge i dragsuget på grusflatene.. T
|
|
|
[Re: Andreas83]
09/07/2009 17:24
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Rune Høydahl har vel sagt at "de" står fritt med å velge de syklene de vil ha/bruke. Med "de" vil jeg anta at han sikter til laget han styrer. Dette står i et av de siste Terrengsykkel-bladene.
Sånn ren tipping så vil jeg tro at elitesyklister er mer opptatt av treningen sin enn å tenke over hva slags deler de har, så lenge delene som oftest fungerer knirkefritt og ikke veier for mye. Det er definitivt ikke riktig, hvis du leser intervjuet med Ole Christian i siste Terrengsykkel vil du se at han er svært opptatt av utstyr, det samme er Geir Lien, ihvertfall nok optatt av det til at han bruker hjul med blå titaneiker (gjorde ihvertfall det i fjor). Cervelo har jo tilogmed sagt at et viktig poeng med å starte pro laget var å få innspill fra de toppsyklistene som var opptatt av utstyr. Lance er definitivt opptatt av utstyr, og etter min oppfatning er det egetlig litt uproft å ikke være opptatt av utstyr hvis du har mål om å bli proffrytter. Som jeg skrev på bloggen min igår, enerne er enere blant annet fordi de er opptatt av detaljer og utstyret er nettopp en slik viktig detalj. Ikke misforstå, rytteren er viktigst og jeg er ingen stashhore for eksempel syklet jeg VM birken i 2005 på en Trek 8000 til ca 12.000 NOK uvaska, men jeg hadde antageligvis hvert en bedre rytter hvis jeg var litt mer opptatt av utstyr.
|
|
|
[Re: Kjeserud]
09/07/2009 19:32
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Syntes det er herlig å se all skepsisen på forumet, til tross for relativt klare resultater i testen.
Finnes ikke skeptisk, jeg, selv om jeg ikke har fnugg av ritterfaring de siste 15-16 årene. 
|
|
|
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard TAIL
[Re: -Jan]
09/07/2009 19:37
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Kaller du dette saklig?: 90% av rittsyklister i norge tror fremdeles at det er 71/73-graders hardtail med smale dekk, smale styrer, lange stem, 10 cm lavere styre enn sete og 4 bar i dekkene som gjelder. ...Og lockout. Ikke glem lockout! Hvis det først MÅ være demper foran, skal vi i hvert fall låse den! Alle vet jo at demping ødelegger tråkket og stjeler krefter. Nei, i og for seg ikke, men det var et forsøk på humor med en kjerne av sannhet. Noe jeg tror alle skjønte. Mulig jeg kom til å kaste stein i et hus av noe som er ganske likt glass, men sitatet jeg kalte sarkastisk oppfattet jeg mer som fornærmethet enn et nyttig bidrag i debatten. (Ikke at jeg klager på offtopic svar og tull i trådene, men her svarte jeg i alle fall bare på tiltale.) Jeg skjønner at det er flere med ømme tær her.
|
|
|
[Re: Stein]
09/07/2009 20:33
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Mange gode argumenter for og i mot - innkjøpspris, vedlikehold, fordeler/ulemper på ulikt underlag, komfort, kjørefølelse, vane/kjørestil og trendsetternes adferd.
Morsomt å se alt engasjementet.
Her hjemme på "vårt berg" fortsetter vi å kjøre våre Scott Spark som kun veier 4-700 gram mer enn en hardtail, og med mulighet for lockout og halv dempervandring. Jo tregere resten av markedet er til å komme etter, jo lengre vil vi ha et teknologisk forsprang på våre nærmeste konkurrenter i rundbaneritt og røffe maratonritt. Det er vi selvfølgelige godt ornøyd med ;-)
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
09/07/2009 20:34
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Mulig jeg kom til å kaste stein i et hus av noe som er ganske likt glass, men sitatet jeg kalte sarkastisk oppfattet jeg mer som fornærmethet enn et nyttig bidrag i debatten. Deg om det, det var i alle fall ikke ondsinnet fra min side, jeg ønsker TEH alt godt. Har ikke fanga opp at noen ironiske meldinger er på sida av kotymen her på forumet, etter å ha lest gjennom en gang til synes jeg budskapet fremgår greit. Jeg er mer bekymra for at jeg glemte å berømme testpanelet for en svært god test, til tross for at resultatene ikke helt stemte med mitt verdensbilde. Nå gleder meg meg til samme test av en topp 29er vs. en topp rittfulldemper! Når det gjelder disse gutta som sykler så innihelvetes fort på all slags utstyr så er jeg ikke uten videre enig i en del av valgene de gjør, noen av dem er åpenbart både unge og uskolerte og har en lite "vitenskapelig" tilnærming, men helt tjukke i huet er de heller ikke. Når de vier ti år av sitt liv til å sykle fort så har jeg liten tro på at de er villig til å svelge så mange kameler med hensyn til utstyr, til det er utstyret for viktig i sporten vår. Ei god ramme går forresten omtrent like fort etter at en setter på DBS-klistremerke på den, så det er jo mye en kan få til med små midler. Tipset er gratis til alle som føler seg murt inne av sponsorer med begrensa produktspekter. sv usponsa
|
|
|
[Re: svegar]
09/07/2009 20:53
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Deg om det, det var i alle fall ikke ondsinnet fra min side, jeg ønsker TEH alt godt. Har ikke fanga opp at noen ironiske meldinger er på sida av kotymen her på forumet
Neida, selvsagt ikke. Vi er alle venner her.  Jeg er mer bekymra for at jeg glemte å berømme testpanelet for en svært god test, til tross for at resultatene ikke helt stemte med mitt verdensbilde. Nå gleder meg meg til samme test av en topp 29er vs. en topp rittfulldemper!
Evt. en rittfulldemper med 26" hjul mot en topp rittfulldemper med 29" hjul. Gary Fisher HiFi Pro 29 mot Gary Fisher Supercaliber, for eksempel. helt tjukke i huet er de heller ikke. Selvsagt ikke. Jeg sier bare at hype, gamle "sannheter", og ikke minst hva "alle andre" bruker kan ha stor betydning. Også for semiproffer.
|
|
|
09/07/2009 21:49
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
[quote=svegar] Men jeg tror som mange er inne på at de som er svært gode teknisk, og i så god form at de ikke taper vesentlig på å sløse litt med kreftene på et totimersritt, taper mindre i teknisk terreng enn oss mosjonister. Tror dette er riktig; at så gode ryttere ikke har så mye å hente på komfort, og at de har god nok teknikk til å takle de fleste løyper med hardtail, og dermed har mer igjen for lavere vekt enn økt komfort og grep. Det hadde vært moro å se hva som hadde skjedd dersom de byttet til bakdemper. Testløypene var på +- 6 min, da har komfort ingenting å si. Så det er ikke komforten som gjør FD raskere, ihvertfall ikke for eliten. Testpanelet ligger ikke noe tilbake for proffene teknisk. Noen er bedre enn oss (Anders, Ole Chr og sikkert noen til), noen er dårligere. I terreng såpass teknisk/bratt at man ikke kan tråkke går det ikke så mye fortere med FD. F.eks. utforkjøringen ned til plankene i Skullerudrunden. Her er det farten i det man treffer plankene som er begrensningen, og den er nesten lik med HT med som FD. Den store forskjellen ligger i at man med en FD kan tråkke mye mer*. Du kan tråkke stående der HT må dempe slag, og du kan tråkke sittende der HT må stå. At FD er raskere for mosjonister har jeg aldri vært i tvil om. Men denne testen har ihvertfall overbevist meg om at FD også vil være raskere for eliten. Hvorfor så mange fortsetter på HT har jeg ikke noe godt svar på, men jeg tror det er frykten for å skille seg ut. Den psykiske effekten av å sykle på FD når alle andre er på HT, kan være negativ hvis ikke du er 100 % sikker på at du har gjort riktig valg. * Dette er noe jeg tror.
Redigert av marley; 09/07/2009 21:50.
|
|
|
[Re: Mmar]
09/07/2009 22:28
|
tommy
Entusiast
|
Entusiast
hyggelig å se at diskusjonen bølger frem og tilbake :-) erkjennelsen blir jo at fremtiden er fulldempet og har skivebremser, og den har vært her en god stund allerede! Moro å se folk i marka på terrengsykler som gjør opplevelsen så mye bedre enn om man skulle startet på helt stiv sykkel slik det var før.
Fyller akkurat tjue år som terrengsyklist og har enda minner om min DBS 1800S som vel veide ca 18,5 kilo når jeg hadde plukket av skjermer, bærer og støtte ;-)
Dagen idag på sykkel med 100-150mm vandring i begge ender gjør jo opplevelsen så fantastisk mye bedre for alle som har lyst å prøve seg utenfor grusvei, og øker mestringsfølelsen og morofaktoren i n'te potens. Kjempeeksempel i telemarksstøvler av lær og morofaktor med plast og kontroll.
(har for ordens skyld vært der med lave lærsko og null spenner på telemarkskoene, og vært på puristbarrikadene lenge om at plast var for pyser... Nå mener jeg lær er for kyr... og var lenge skeptisk til dempegafler... kjøpte ikke dempegaffel på min stokk stive Klein Attitude før høsten '96 etter syv år med stive sykler i full overbevisning om at det var det eneste rette. Hank Djernis gjorde jo furore på helt stive sykler i WC...)
I butikker er det mest en mental øvelse å pushe sykler med fjæring i begge ender, nå begynner endelig teknologien å bli både lett nok og pengebokvennlig nok til at det kanskje blir litt volum av fulldempere ute blant folket.
Hadde det beste vært å ha "full kontakt med underlaget" type stokk stive greier hadde nok de som kjører med motor i Formel-diverse på asfalt og betong hatt helt stive rigger, men der er det også fjæring og demping gitt ;-) Hvorfor iallverden skal vi som driver og kjører utenfor asfalt da tro at det er mer effektivt når det er stokk stivt??
nuvel, bottom line, supert at det blir fokus på fullfjæring! Moro med slikt i marka, happy trails karer og god sommer!
-tommy
--- det blir et annerledes liv i Dronning Mauds Land ---
|
|
|
[Re: tommy]
10/07/2009 08:45
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er kanskje et element (for å forsatt velge HT) at å velge riktig FD med så mange forskjellige design og utførelser kan også virke litt komplisert og skremmende.
Er akkurat denne konstruksjonen optimal for mitt bruk??? Vanskelig å stille inn demperen? Hvor mye ekstra vedlikehold er det?
HT er jo litt enklere så lenge geometrien passer. Men så lenge man tar en kikk på testene burde det ikke være for vanskelig.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
10/07/2009 09:08
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Hadde akkurat Reed Waldo innom her, og spurte hva han mente. Fulldempet, fulldempet, fulldempet! Så spurte jeg om man ikke mister mye i tråkket ved å sykle på fulldemper.. 1% hadde de testet seg frem til i USA mente han.. Da er det jo ikke mye tvil.. Da demping gjør alt mye mer komfortabelt utenom de gangene man står å tråkker for harde livet.. Neste år så blir det fulldempet 
|
|
|
[Re: Andrehua]
10/07/2009 09:21
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Jeg sitter på gjerdet.
Ikke fordi er ikke tør å kjøre ritt på HD, men fordi jeg er fornøyd med det jeg har.
Man kan har det like morro med en hardtail ramme, og jeg trives med noe som er knirk og vedlikeholdsfritt.
Det sakt, så må det har noe for seg. etter 2 år på heldempet, slet jeg litt i starten på hardtail fordi jeg hadde blitt "lat" i krevende terreng. Nå må jeg følger mer nøye på sporvalg osv..
#Pedalenkrs
|
|
|
[Re: RobG]
10/07/2009 09:41
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jeg stilte spørsmålet om hvorfor ikke flere i eliten i inn- og utland fremdeles velger HT når FS så tydelig er raskere og krver mindre energi og jeg fikk til svar at det enkelt og greit hadde å gjøre med flere av proffenes sykkelstil å gjøre. Noen var mer aktive i å stå og andre sterkere i beina og kunne sitte mer. Dessuten, kan man bli litt bortskjemt av å sykle på en HF og med det kanskje miste noe av edgen.
Er man i verdenstoppen, så er man og kanskje litt forsiktig med å endre sykkelstil og type?
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
10/07/2009 09:50
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Det er kanskje et element (for å forsatt velge HT) at å velge riktig FD med så mange forskjellige design og utførelser kan også virke litt komplisert og skremmende.
Er akkurat denne konstruksjonen optimal for mitt bruk??? Vanskelig å stille inn demperen? Hvor mye ekstra vedlikehold er det?
Enig med deg der. Er i kjøpemodus etter FS nå men blir noe forvirret av de forskjellige designtypene, mange kreative sjeler som har laget løsninger. Hva fungerer bra til hvilken type kjøring? Hva bør man vær oppmerksom på ved det forskjellige løsningene, fordeler/ulemper etc. Hadde vært fint med en oppklarende artikkel i Terrengsykkel på forskjellige dempersystemer på FS.
|
|
|
[Re: kolli]
10/07/2009 10:54
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
..Hadde vært fint med en oppklarende artikkel i Terrengsykkel på forskjellige dempersystemer på FS. Dette er et bra sted å begynne for å få en oversikt Wikipedia Men støtter forslaget!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
10/07/2009 11:39
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
De fleste moderne demperoppheng fungerer veldig bra. Demperprodusenten lager også dempere som tunes/shimmes osv til de forskjellige rammene og opphengene.
I ritt-sammenheng er det små forskjeller på hva de forskjellige opphengene gjør.
Generellt kan man kanskje si at rammer med stivt stag fra et ledd på seterøret til dropouten bak har en tendens til å stivne litt når det bremses, og til å sette seg litt mer i bratte motbakker, men dette er ikke en regel uten unntak. Scott Spark har et slikt oppheng, leddet på setestaget er mest for å sørge for at demperen ikke blir belastes for skjevt.
Treks ABP, leddet kjedestag(horst link/FSR), VPP/Maestro/DW/Zero og andre multilink-oppheng er eksempler på andre oppheng uten typisk stive kjedestag.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
10/07/2009 12:52
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
De fleste moderne demperoppheng fungerer veldig bra. Demperprodusenten lager også dempere som tunes/shimmes osv til de forskjellige rammene og opphengene.
I ritt-sammenheng er det små forskjeller på hva de forskjellige opphengene gjør.
Generellt kan man kanskje si at rammer med stivt stag fra et ledd på seterøret til dropouten bak har en tendens til å stivne litt når det bremses, og til å sette seg litt mer i bratte motbakker, men dette er ikke en regel uten unntak. Scott Spark har et slikt oppheng, leddet på setestaget er mest for å sørge for at demperen ikke blir belastes for skjevt.
Treks ABP, leddet kjedestag(horst link/FSR), VPP/Maestro/DW/Zero og andre multilink-oppheng er eksempler på andre oppheng uten typisk stive kjedestag. Ninetysixen har vel også dette? Oops, glemte quote.
Redigert av Pondus; 10/07/2009 13:14.
|
|
|
Re: Test i siste nr. full dempa mot hardtail
[Re: Juffe]
10/07/2009 13:13
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ja, 96 er til forveksling lik Spark, men rammen er kanskje hakket flottere. Samt at den har kortere vandring.
Det heter forresten hardtail - ikke trail som overskriften her har vært en stund nå.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
10/07/2009 13:19
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Ja, 96 er til forveksling lik Spark, men rammen er kanskje hakket flottere. Samt at den har kortere vandring.
Det heter forresten hardtail - ikke trail som overskriften her har vært en stund nå.
Jeg var og så på en 96 i går, og fikk beskjed om at den fint kunne brukes i freeride. Ser du noen der nede (oppe) i alpene?
|
|
|
[Re: Juffe]
10/07/2009 13:48
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Jeg var og så på en 96 i går, og fikk beskjed om at den fint kunne brukes i freeride.
??? Det er helt totalt fullstendig feil! Alle rittsykler kan brukes i relativt grovt terreng, men freeride med hopp og dropp er å ta vel hardt i. 96 er en reinspikka rittsykkel! Jeg syklet i min tid mye i Frognerseteren på en hardtail med 80 mm vandring, 72 grader styrevinkel, smalt styre og v-bremser. Jeg har syklet utforritt med HT og xc-ritt med 140 mm vandring foran og bak. Så alt kan i prinsippet brukes til alt så lenge du tilpasser farten etter forholdene. Men for en selger å si at 96 kan brukes til freeride er direkte løgn.
|
|
|
10/07/2009 14:58
|
FrankHH
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
 for et kløne hue jeg er, åsså trail da he he (det må være fordi jeg har fått pariserhjul på hjernen)
Redigert av FrankHH; 10/07/2009 15:02. Rediger grunn: pariserhjul
Specialized, Ghost, TREK, Giant +++
|
|
|
[Re: FrankHH]
10/07/2009 15:39
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Meget rart at det ikke har blitt påpekt før  . Har lest i tråden flere ganger,og alltid vært sikker på at det stod hardtail. Tror jeg må pusse brillene  . Gleder meg til en liten tur på den nye fulldempern i om en halvtimes tid 
|
|
|
[Re: SimonS]
10/07/2009 16:14
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Det er neppe tilfeldig at siste verdensmester på treski var norsk!
Enig med Mathias som skrev følgende: "At FD er raskere for mosjonister har jeg aldri vært i tvil om. Men denne testen har ihvertfall overbevist meg om at FD også vil være raskere for eliten. Hvorfor så mange fortsetter på HT har jeg ikke noe godt svar på, men jeg tror det er frykten for å skille seg ut. Den psykiske effekten av å sykle på FD når alle andre er på HT, kan være negativ hvis ikke du er 100 % sikker på at du har gjort riktig valg. "
(ja-ja., unormal quotemetode der altså...)
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: svegar]
10/07/2009 18:18
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykla helstiv sykkel i fjor, savna demping bak, dempegaffelen savna jeg faktisk mindre. Nesten så jeg setter på stiv gaffel på Spark, med 29er forhjul :-) Den tanken har jeg tenkt også, men har ikke vært gæern nok til å si det høyt!  Trur Spideren kunne blitt fin med svært framhjul.  Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
10/07/2009 18:32
|
goiddebæh
Entusiast
|
Entusiast
Og når vi nå er inne på rett- eller riktig skrivning, så skrives vel "full dempa" i vår betydning fulldempa...
|
|
|
10/07/2009 20:01
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jeg var og så på en 96 i går, og fikk beskjed om at den fint kunne brukes i freeride.
??? Det er helt totalt fullstendig feil! Alle rittsykler kan brukes i relativt grovt terreng, men freeride med hopp og dropp er å ta vel hardt i. 96 er en reinspikka rittsykkel! Jeg syklet i min tid mye i Frognerseteren på en hardtail med 80 mm vandring, 72 grader styrevinkel, smalt styre og v-bremser. Jeg har syklet utforritt med HT og xc-ritt med 140 mm vandring foran og bak. Så alt kan i prinsippet brukes til alt så lenge du tilpasser farten etter forholdene. Men for en selger å si at 96 kan brukes til freeride er direkte løgn. Det er vel en grense for hva alt kan bruke til. Første og siste gang jeg satte utfor en DH-løype var i Andorra rett etter de hadde avholdt WC(?) der og de to jeg sykla med fortjener ros for å ha klart å dra meg ned svart løype på første forsøk. Det var ikke moro...(les HT "og der hadde de jammen meg snekra i hop et hopp ja"). Da er nok snirklete sti og klatring over røtter og stein mere min vei.
|
|
|
10/07/2009 20:28
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Men for en selger å si at 96 kan brukes til freeride er direkte løgn. Eller rett og slett mangel på kunnskap. Løgn er et sterkt ord.
Thomas
|
|
|
|
|