|
|
Test i siste nr. full dempa mot hard trail
|
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail
[Re: Stein]
07/07/2009 15:54
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Det kan vel også være slik at siden hardtails selger som VG i Torrevieja i det norske markedet, mens fulldempere selger som grillkøl i februar, velger de som sponser norske syklister å markedsføre hardtails for å selge mer av det markedet vil ha.
Ha - Ha - HaFantastisk godt sagt!:)
|
|
|
07/07/2009 16:56
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg snakket vel ikke bare om proffer.
Nei, men jeg gjorde i utgangspunktet det, da jeg lurte på hvorfor det ikke er flere som kjører FS hvis det er så fantastisk mye bedre enn HT. Du vet kanskje bedre enn meg, men jeg tror faktisk ikke det er sånn at de "sponsa" gutta tar til takke med hvasomhelst, bare de får seg en sykkel. Hadde noen slengt en flunkandes ny HT etter meg, hadde jeg jublet og gitt beng i at det ikke var en FS, men for de som konkurrerer helt i toppen tviler jeg på at de gir f så lenge noen gir dem en høvelig sykkel.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
07/07/2009 17:02
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg er ikke så sikker på at det er så veldig mange proffer som er i den posisjon at de kan diktere så veldig mye?
|
|
|
07/07/2009 17:03
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Selvsagt ikke internasjonale verdenscup-proffer. De velger sikkert ganske fritt blant syklene til sponsoren, og de aller beste velger sikkert sykkel ganske fritt og får satt logoen til sponsor-merket på ramma. ;-) ...men i Norge finnes det kanskje ikke veldig mange slike, og de som er sponset i større eller mindre grad med sykkel og utstyr, tror jeg i de aller fleste tilfeller tar den sykkelen de får, jo. Men selvsagt har jeg ingen kontakt med hverken konkurransemiljøet eller annet enn bekjente i bransjen for tiden, så strengt tatt er alt dette bare synsing. Jeg TROR jeg har rett, dog.  Jeg gjetter videre på at i Norge er det blant de som kan velge fritt mellom HT og FS, mye større andel som velger HT enn i utlandet. Dette fordi sykkelmiljøet i Norge er mer konservativt enn andre steder, og vekthysteriet fra nittitallet aldri har sluppet taket. Men jeg kan selvsagt ikke bevise dette.
|
|
|
07/07/2009 17:25
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men jeg kan selvsagt ikke bevise dette. Hva?! Uhørt! 
|
|
|
07/07/2009 17:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg gjetter videre på at i Norge er det blant de som kan velge fritt mellom HT og FS, mye større andel som velger HT enn i utlandet. Dette fordi sykkelmiljøet i Norge er mer konservativt enn andre steder, og vekthysteriet fra nittitallet aldri har sluppet taket.
Min gjetting er at detta har mer med ritt som birken at gjøre. En annen gjetting er at det er veldig mange fler som sykler tekniskt enkla ritt i Norge en i andre land. Betvivlar at FS er tingen på grus og at det i alle fall ikke er verdt de ekstra pengarna hvis man er mest interessert i Birken.
|
|
|
[Re: fredriks]
07/07/2009 17:48
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Selvsagt hadde fordelen med fulldemper vært mer åpenbar hvis ikke "terrengsykling" var ensbetydende med "birkebeinerrittet" for de aller fleste her i landet.
Jeg er ikke så sikker på at de aller fleste[1] ikke ville kjørt fortere fra rena til Lillehammer på 10-11 Kg race-fulldemper enn på 8-9 kg race-hardtail.
1: Kanskje med unntak av eliten, som er så godt trent og har så mye igjen for de to kiloene i fart, at den ekstra komforten og veigrepet blir underordnet i et ritt med så lite teknisk terreng.
Sykkeløyvind?
|
|
|
07/07/2009 17:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, men er ikke en 10-11 kg race-FS veldig dyr og en FS før 10-15 tusen har ganske mye semre utstyr og ramme en en hard tail før samme pris?
Hur stor tror du egentligen førskjellen i tid er mellan ulike sykler? Jeg vet ikke og har ikke syklat birken.
|
|
|
07/07/2009 18:07
|
Håkon SSL
Avhengig
|
Avhengig
Er det nå jeg skal legge ut sykkelen min for salg? høhø...
Øyvind!: du har sikkert testet denne sykkelen mer en jeg har kjørt på den allerede, lurer på en ting. pga opphenget bak med detta pivot opplegget, er det noe i veien for å få på Powertap på detta hjulopphenget?
beklager min dype tekniske innsikt. høhø..
- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM - Trek Top Fuel 9.9 SSL Sponsor: Bilforumet AS www.bilforumet.no
|
|
|
07/07/2009 18:13
|
Håkon SSL
Avhengig
|
Avhengig
vanskelig å måle tid på bare sykelen. Det står vel mest på rytteren. Ta eks meg...blir frakjørt av de fleste...selv med den sykkelen. testsykelen som er omtalt her, har en listepris på 60k. mæd mye for mange vil jeg tro. om jeg skulle brukt 15k, tror jeg at jeg ville gått for en lett HT. siden jeg har nok vekt selv 
- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM - Trek Top Fuel 9.9 SSL Sponsor: Bilforumet AS www.bilforumet.no
|
|
|
[Re: erling]
07/07/2009 18:17
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
At Cannondale Scalpel og Specialized Epic ikke er med i testen vår er beklagelig. Da disse distrubueres via et europakontor og ikke gjennom norske importører er det litt mer komplisert å få dem levert til test. Denne gangen klaffet det ikke. En Epic kom levert på kontoret for sent til å få være med på testen, men vil bli omtalt/testet på nettet over sommeren. Hva med SC Blur XC Carbon. Dere skulle vel teste en slik også mener jeg å huske. Vi ble lovt denne til testen ja, men importøren klarte ikke å levere.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
07/07/2009 18:23
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ja, men er ikke en 10-11 kg race-FS veldig dyr og en FS før 10-15 tusen har ganske mye semre utstyr og ramme en en hard tail før samme pris? Jo, så klart. En konkurransedyktig FS vil koste MYE mer enn en birken-hardtail. Hur stor tror du egentligen førskjellen i tid er mellan ulike sykler? Jeg vet ikke og har ikke syklat birken. Aner dessverre ikke.
|
|
|
07/07/2009 21:45
|
EgilS
More than words
|
More than words
Selvsagt ikke internasjonale verdenscup-proffer. De proffene som lagene konkurrerer om står naturlig nok i den situasjonen at de kan velge og vrake. For de aller fleste er det heller omvendt. For de er det nok ganske stor konkurranse om de øvrige plassene på sponsorlagene og mange er vel glade for å få en plass i det hele tatt?
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/07/2009 06:47
|
Sportine
Entusiast
|
Entusiast
At Cannondale Scalpel og Specialized Epic ikke er med i testen vår er beklagelig. Da disse distrubueres via et europakontor og ikke gjennom norske importører er det litt mer komplisert å få dem levert til test. Denne gangen klaffet det ikke. En Epic kom levert på kontoret for sent til å få være med på testen, men vil bli omtalt/testet på nettet over sommeren. Er det noen som har noe kjennskap til/erfaring med Cannondale Scalpel da - hvordan den er ? For det er den jeg sikler på
|
|
|
[Re: Sportine]
08/07/2009 07:01
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg snakket med Fredrik Kessiakoff høsten da han sluttet på Cannondale og sluttførte forhandlingene med Full Dynamix. En av de tingene han gledet seg til da han skulle bytte merke var å kunne være mer delaktig i å påvirke utstyret enn han var på Cannondale. Full Dynamix skrøt dessverre på seg både bart og fart og resultatet ble en nedtur for kaffe-Fredrik.
Jeg har også snakket med Roel Paulissen om at Cannondales M-rammer har så kort setepinne, mens L-rammene er så lange. Paulissen sliter også med å få en ramme som passer og tilpasser en litt for liten M.
Han har også fått customrammer opp gjennom, men da med 6-13 teknologi som dikterte en del av vinklene og blant annet gjorde at kranken ble for høy til at f.eks Fredrik ville sykle på den.
Jeg tror at det omtrent bare det er Sauser som har skikkelige muligheter til å få akkurat den sykkelen han vil. Selv Absalon syklet jo lenge på den tyngste sykkelen i verdenscup-toppen da han syklet på Bianchi. Nå med Orbea og tett samarbeid med Sram har han etterhvert fått en sykkel som matcher Scott, Merida på vekt, men han er likevel prisgitt de syklene Orbea har å by på.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/07/2009 07:58
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
er selv storfornøyd med den gamle modellen av scalpelen, men jeg bruker den ikke til xc sykling i terrenget. For alle praktiske hensyn er rammen som en litt tung hardtail som er behagelig. Den nye rammen skal visstnok være en god del bedre. MBR hadde den som favoritt i sin test av slike sykler helt til det ene kjedestaget hoppet av festet sitt ved drop outen (et løst problem på en svært begrenset batch). Ellers se test blant annet her jeg er storveis fornøyd med min og hadde nok helt klart gått for den nye modellen om min skulle byttes ut. Det er og et par av den gamle modellen til salgs på finn for tiden om det kan være interessant her (medium xtr nivå utstyr) og her
|
|
|
[Re: Mmar]
08/07/2009 09:02
|
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
Jeg humrer fortsatt litt inni meg av at Manengen og Lien kalte seg "Team 96", selv om de begge syklet på hardtailer  Nå er vel navnet valgt utifra hele sesongen og ikke kun terrengstyrken. Hvorfor de ikke heter Team Merida tror jeg har noe med UCI-reglement å gjøre. Jeg syns ikke "Team Merida" ville hørt så mye bedre ut heller, siden Manengen sykla Scott Scale.
|
|
|
08/07/2009 09:12
|
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
EDIT: Hvorfor valgte du og Henrik HT, Jørn? Hvis FS er så mye bedre?
For min del så har jeg bare én aktuell terrengsykkel til konkurransebruk nå, og det er Zaskar. Terrengstyrken inneholder faktisk så mye tid på urolig underlag at jeg like godt kunne tenkt meg å kjøre fulldemper om jeg hadde hatt en aktuell sådan. Man kan si at vi kompenserte noe for manglende bakdemper ved at vi hele veien kjørte med store dekk bak (for det meste Racing Ralph 2,25) med 30 psi, og det oppsettet gir eksempelvis vesentlig mer (mikro)demping enn de små Bontrager-dekkene Trek-syklene var satt opp med i HT vs FS-testen. En fordel med hardtail er forøvrig at det er mindre som kan gå i stykker: det kom en innom oss på en Scott Spark etter femte etappen og spurte om vi hadde noe han kunne erstatte sin knekte bolt i bakdemperopphenget med.
|
|
|
[Re: heinrich]
08/07/2009 09:20
|
Sportine
Entusiast
|
Entusiast
Takk for link til test !
Spør litt mer jeg: På Scalpel er det bakdemper med lockout - hvordan vil den være å bruke kontra specialized sine "brain'dempere" ? Disse vil jo da åpne og lukke seg selv etter terrenget slik jeg skjønner det. Jeg synes jo det høres ut som en lur ting - hvis det fungerer.
|
|
|
[Re: Sportine]
08/07/2009 09:35
|
Kjeserud
Avhengig
|
Avhengig
De fleste Scalpelene kommer med en Fox Float RPL bak, disse har Pro Pedal. Enkelt sagt så strammer det opp demperen, så den fortsatt reagerer på harde støt, men ikke på tråkking og rytterbevegelser. Hvis jeg har forstått Brain-sakene til Spec riktig, så kan man si at dette er en enkelere (og i mine øyne bedre) løsning. Mener å ha lest erfaringer fra andre om at Spec sin Brain kan finne på å løse ut mitt i en sving, mens Pro Pedal vil være ganske jevn over det hele. Jeg har ihvertfall aldri merket noe særlig til bakdemperen når jeg har på Pro Pedal på min Fox Float.
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
|
|
|
[Re: EgilS]
09/07/2009 08:24
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På 21 km/1500 meter motbakke vil 1 kilo utgjøre 50 sekunder. Og da går det kun oppover. Og så var det det med teori og praksis da - og testen i TS viste jo tydelig at praksis vinner hver gang :-)
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
09/07/2009 08:48
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På 21 km/1500 meter motbakke vil 1 kilo utgjøre 50 sekunder. Og da går det kun oppover. Og så var det det med teori og praksis da - og testen i TS viste jo tydelig at praksis vinner hver gang :-) Ja, i praksis vil gjerne 1kg bakdemping utgjøre enda dårligere tid om underlaget er jevnt :-)
|
|
|
[Re: kjerts]
09/07/2009 09:45
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En av løypene var vel en grusklatring der det ikke var noen ulempe med fulldemper? Har ikke bladet foran meg, men synes å huske at de mente at vektforskjellen på 700g(?) var kommentert som ubetydelig. Med at praksis vinner mener jeg at det er gode argumenter for HT i teorien (vekt, respons/stivhet), men at denne testen isolert sett viser at (på variert underlag) den økte vekten ikke har noen praktisk negativ effekt i forhold til fulldemperens totale fordeler.
Som nevnt tidligere, lån deg en fulldemper og test den selv på favorittrunden et par ganger og sammenlikn med HTen...
Når selv sykkeløyvind er overbevist (sjekk alle hans innlegg on HTen fortreffeligheter tidligere) må det ha noe i seg....mener jeg, også etter egne erfaringer.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
09/07/2009 09:58
|
EgilS
More than words
|
More than words
På 21 km/1500 meter motbakke vil 1 kilo utgjøre 50 sekunder. Og da går det kun oppover. Og så var det det med teori og praksis da - og testen i TS viste jo tydelig at praksis vinner hver gang :-) Disse 50 sekundene forutsetter at alle andre forhold er like; rullemotstand, grep, luftmotstand,... At FS er raskere i enkelte løyper er fordi alle andre forhold IKKE er like; en FS vil for eksempel ha bedre grep og man slipper å jobbe like mye med rumpa av setet.
|
|
|
[Re: kjerts]
09/07/2009 10:01
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Kort erfaring med fulldempet: overlegen flyt, feeling og komfort. Smooooth! Om det går raskere? Har ikke peiling. Bakdemperen er Fox Float. Med psi omtrent som i anbefaling fra Fox så har jeg mer eller mindre ikke behov for låse den. Ved stående sykling/grus etc på flatt underlag så er det fordemper som står for bevegelsene, ikke bakdemperen(minimalt). Jeg er overrasket over hvor bra det funker. Slag og ujevnheter slukes samtidig som det kjennes fast ut. Demperne og produsentene er nok smartere og bedre enn jeg trodde. Det er rett og slett overbevisende bra så langt i forhold til HT, uansett underlag i skogen. At FS var bra på sti var forventet, at det var så bra på grus også var en overraskelse. Min vurdering er for meg som gla'syklist som sykler mye sti, en god del grus/skogsvei og f.eks Birken på "merket". Hva som tar en med rittfokus og intet annet raskest fra a-å mener jeg lite om
Del stien, skru av Strava
|
|
|
09/07/2009 11:33
|
svegar
Besatt
|
Besatt
...men i Norge finnes det kanskje ikke veldig mange slike, og de som er sponset i større eller mindre grad med sykkel og utstyr, tror jeg i de aller fleste tilfeller tar den sykkelen de får, jo. Skulle vel tro at gutta på Team Etto Høydahl kan velge mellom hardtail og Anthem, men jeg har til gode å se noen med fulldemper bortsett fra sjefen sjøl. Terrengsykkelrittet, Vestmarkrittet, Grenserittet, NC rundbane, World Cup. Alltid hardtail. Sikkert fordi fulldemper er helt overlegent uansett forhold? Eller skyldes det at Giant sliter med å ta fram en fulldemper som er konkurransedyktig? Men jeg tror som mange er inne på at de som er svært gode teknisk, og i så god form at de ikke taper vesentlig på å sløse litt med kreftene på et totimersritt, taper mindre i teknisk terreng enn oss mosjonister. Et annet aspekt som jeg synes har vært for lite diskutert er at de aller fleste maratonrittene har et teknisk enkelt og raskt parti i starten slik at feltet strekker seg før stipartiene, gjerne med en del stigning. Dette gjelder Birken, Raumer, Grenserittet, Sykkelenern, Montebello, Nordsjørittet og sikkert en god del flere. For min del trenger jeg den hjelpen jeg kan få for å sitte lengst mulig fram etter starten, og etter dette har jeg sjelden problemer med å henge med gruppa mi i tekniske partier. Det er derfor ofte startfarta som avgjør hvor bra det går, fordi det er (ofte) for tungt å greie å kjøre seg opp i neste gruppe aleine. Men får jeg plass på Grenserittet stiller jeg med Spark. Sykla helstiv sykkel i fjor, savna demping bak, dempegaffelen savna jeg faktisk mindre. Nesten så jeg setter på stiv gaffel på Spark, med 29er forhjul :-) sv
|
|
|
[Re: svegar]
09/07/2009 14:58
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Skulle vel tro at gutta på Team Etto Høydahl kan velge mellom hardtail og Anthem
Vet ikke. Det er ikke sikkert. Spørs jo hva Din Sykkel/Giant vil profilere, det. men jeg har til gode å se noen med fulldemper bortsett fra sjefen sjøl. Terrengsykkelrittet, Vestmarkrittet, Grenserittet, NC rundbane, World Cup. Alltid hardtail. Rart. Skulle tro at i hvert fall noen av disse ga selv så gode ryttere merkbar fordel av demping bak. Sikkert fordi fulldemper er helt overlegent uansett forhold? Ingen grunn til å ty til sarkasme i en ellers saklig diskusjon. Eller skyldes det at Giant sliter med å ta fram en fulldemper som er konkurransedyktig? Sikkert ikke, men VET du at de har fritt valg, eller at de VET og ikke bare TROR at hardtail går fortere? Men jeg tror som mange er inne på at de som er svært gode teknisk, og i så god form at de ikke taper vesentlig på å sløse litt med kreftene på et totimersritt, taper mindre i teknisk terreng enn oss mosjonister. Tror dette er riktig; at så gode ryttere ikke har så mye å hente på komfort, og at de har god nok teknikk til å takle de fleste løyper med hardtail, og dermed har mer igjen for lavere vekt enn økt komfort og grep. Det hadde vært moro å se hva som hadde skjedd dersom de byttet til bakdemper.
|
|
|
09/07/2009 15:07
|
Kjeserud
Avhengig
|
Avhengig
Men jeg tror som mange er inne på at de som er svært gode teknisk, og i så god form at de ikke taper vesentlig på å sløse litt med kreftene på et totimersritt, taper mindre i teknisk terreng enn oss mosjonister. Tror dette er riktig; at så gode ryttere ikke har så mye å hente på komfort, og at de har god nok teknikk til å takle de fleste løyper med hardtail, og dermed har mer igjen for lavere vekt enn økt komfort og grep. Det hadde vært moro å se hva som hadde skjedd dersom de byttet til bakdemper. Som det har blitt påpekt tidligere i tråden så må man ikke glemme at denne testen ble ikke gjennomført av tre mosjonister som sykler seg en tur på grus i uka. Det er habile syklister som deltok i testen, og de var fortsatt raskere på FS. Syntes det er herlig å se all skepsisen på forumet, til tross for relativt klare resultater i testen. Jeg er ihvertfall glad i min FS og kommer nok ikke til å kjøpe meg HT igjen, selv om jeg gjerne bruker en time nå og da til å sikle på diverse HTer. :-)
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
|
|
|
[Re: svegar]
09/07/2009 15:48
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
...men i Norge finnes det kanskje ikke veldig mange slike, og de som er sponset i større eller mindre grad med sykkel og utstyr, tror jeg i de aller fleste tilfeller tar den sykkelen de får, jo. Skulle vel tro at gutta på Team Etto Høydahl kan velge mellom hardtail og Anthem, men jeg har til gode å se noen med fulldemper bortsett fra sjefen sjøl. Terrengsykkelrittet, Vestmarkrittet, Grenserittet, NC rundbane, World Cup. Alltid hardtail. Sikkert fordi fulldemper er helt overlegent uansett forhold? Eller skyldes det at Giant sliter med å ta fram en fulldemper som er konkurransedyktig? Martin Bratland syklet fulldemper i Terrengsykkelrittet.
|
|
|
09/07/2009 15:55
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingen grunn til å ty til sarkasme i en ellers saklig diskusjon.
Kaller du dette saklig?: 90% av rittsyklister i norge tror fremdeles at det er 71/73-graders hardtail med smale dekk, smale styrer, lange stem, 10 cm lavere styre enn sete og 4 bar i dekkene som gjelder. ...Og lockout. Ikke glem lockout! Hvis det først MÅ være demper foran, skal vi i hvert fall låse den! Alle vet jo at demping ødelegger tråkket og stjeler krefter.
|
|
|
|
|