Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Test i siste nr. full dempa mot hard trail

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Tjuvtrener] #765031 05/07/2009 18:46
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Tjuvtrener
Skal man han en fulldempet sykkel som kan brukes til alt fra f.eks Birken til rundbaneritt må man så grådig opp i pris.

Man må ikke betale så voldsomt mye. Jeg har kjøpt en Canyon Nerve MR 7.0 til omtrent 15000,-. Vekt like over 11,5 uten pedaler.
Jeg bytter en del deler og får den ned på rundt 10,5 kg med pedaler. Lette hjul, samt dekk, har jeg fra før så der sparer jeg en del.
Totalt ender jeg vel på rundt 17-18000,- uten at jeg har regnet så voldsomt på det.

Går man for karbon må man så klart ut med atskillig mye mer, kanskje opptil 10000,- ekstra? Det er mye for å spare en halv kilo. Og særlig mange andre grunner enn vekt ser jeg ikke for min del.

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: EgilS] #765037 05/07/2009 19:01
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et greit utgangspunkt kan være å kjøpe en Spark 35. Den får du til ca. 20'. Bytt deler etter behov og lommebok.

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: erling] #765064 05/07/2009 19:52
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sånn til sammenlikning veier min GF HiFi 29er fulldemper 11.8 kg uten spesiell vekttyning, og Jet9 til Trond Vidar 11.5 med lette hjul. Så det går ann å ha både fulldemper og store hjul uten at det veier så alt for mye.

Men disse syklene vil nok alltid ligge minst en kilo over sammenliknbare 26er fulldempere...

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: simenf] #765134 05/07/2009 21:43
Loki Offline
Besatt
Besatt
En liten svakhet med testen (i hvert fall når man vet resultatet) er at alle testpiloter er dyktige syklister som har syklet med FS tidligere. Hadde vært artig og sett hva en HT purist hadde oppnådd av resultater.
Sjøl gir jeg blanke i sparte sekunder med FS, det er den deilige behagelige følelsen som er kronargumentet.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Loki] #765136 05/07/2009 21:44
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Loki
En liten svakhet med testen (i hvert fall når man vet resultatet) er at alle testpiloter er dyktige syklister som har syklet med FS tidligere.

Hvorfor skulle det være en svakhet?

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Stein] #765152 05/07/2009 22:16
Loki Offline
Besatt
Besatt
Hadde vært bedre om pilotene ikke hadde vært så "like". Ikke at jeg tror resultatet hadde særlig anderledes, men kanskje må man tilvenne seg FS-sykling?

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Loki] #765168 06/07/2009 06:34
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg er jo hardtail-entusiast selv og trodde egentlig at jeg både foretrakk dette og hadde teknikken til å få det til å funke, men rundene mine på fs gikk i enda større grad fortere enn for Andreas og Mathias som begge sykler ritt på fs.

Ulempen med å bruke urutinerte testere er at det blir vanskeligere å vite om rundene er sammenlignbare.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: sykkeloyvind] #765176 06/07/2009 06:48
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Enig.

For at testen skulle vise "riktig" resultater må rytterene kunne beherske begge type sykkel.

Noe ala 29`er test. Hvis man ikke er vant med større hjul blir det vanskelig utnytte potensialen. Derfor synest det var bra at superly`en ble med på langtids test ifor.

#Pedalenkrs
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: NilsRegin] #765190 06/07/2009 07:12
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: NilsRegin

Husker at Rune Høydahl her inne for ikke så veldig lenge siden mente at langt de fleste deltakere i de aller fleste ritt ville kjøre fortest på en FS. Usikker på om han med det mente Birken, men skulle ikke forundre meg.
Man blir i hvert fall veldig mye mindre sliten med FS enn med HT, selv på Birken, og da er det naturlig for meg at det går fortere.

Undertegnede lot seg påvirke av Rune for noen år siden og gikk til innkjøp av en Giant NRS. Har aldri angret, og er fortsatt overbevist om at den ekstra kiloen betyr mindre enn det jeg sparer i rufsete terreng (på grunn av dårlig teknikk?).

Har dog aldri brukt den på rene grusritt som Birken, og det kommer jeg nok ikke til å gjøre heller....

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: RobG] #765191 06/07/2009 07:12
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men vil en middels god syklist tråkke raskere på en ht pga vekten på denne sykkelen kontra fs? Øyvind Aas er jo en knall god syklist, mener da de som er ett lite stykke bak ham. Vil ikke de kunne merke vektforskjellen? Mulig de tar det igjen på komforten dempingen gir?

CK ELVERUM

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Otoen] #765194 06/07/2009 07:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg er overbevist om at det er lettere for mindre garva terrengsyklister å sitte og tråkke på over røttene enn å time rumpeløft og tråkk perfekt hele tiden.
God hardtailteknikk fordrer at man klarer å lette på rumpa, løfte bakhjulet, tråkke og styre samtidig. Med ritt-fs kan man kutte drastisk ned på de to første.

Denne forskjellen utgjør mye mer enn en evt vektforskjell.

Øyvind Aas
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Otoen] #765197 06/07/2009 07:21
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Generelt sett tror jeg de som er lenger ned på resultatlisten har større fordel av FS.

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Mmar] #765198 06/07/2009 07:23
Loki Offline
Besatt
Besatt
Jeg er ikke uenig i det, men her kunne man altså benyttet anledningen til å vise akkurat det.

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: sykkeloyvind] #765209 06/07/2009 07:47
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Jeg er overbevist om at det er lettere for mindre garva terrengsyklister å sitte og tråkke på over røttene enn å time rumpeløft og tråkk perfekt hele tiden.
God hardtailteknikk fordrer at man klarer å lette på rumpa, løfte bakhjulet, tråkke og styre samtidig. Med ritt-fs kan man kutte drastisk ned på de to første.

Denne forskjellen utgjør mye mer enn en evt vektforskjell.

Jeg ser meg om etter en ny rittsykkel, og jeg kjører i dag en Merida FLX 4000 (HT). Jeg testet NM-løypa i går og jeg er sikker på at utforkjøringen der nok ville vært mer behagelig med en FS, men jeg merker jo og at med trening, så går det lettere og lettere. Og for meg, så er det noe av gleden med teknisk terrengsykling. Å bli flinkere og mestre noe men relativt enkelt utstyr. For meg er og en fulldemper en sykkel som har mer av det som kan gå i stykker. Også jeg som ikke engang har skivebremser...

'...once more, and more intensity!'
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Mmar] #765221 06/07/2009 08:07
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: marley
Generelt sett tror jeg de som er lenger ned på resultatlisten har større fordel av FS.

Jeg er en av de som alltid vil figurere som listefyll og trur akkurat det samme.
At man trur man kommer lenger opp på lista samtidig som man har det litt mer behagelig på turen må jo sies å være en god kombinasjon ICON_SMILE

Re Sykkelklubb
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: NilsRegin] #765236 06/07/2009 08:31
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg er selv listefyll, men en ting jeg merker med FS er at dersom jeg kommer først inn i terrengpartier på maraton-ritt, ja så sykler jeg rett og slett fra de som eventuelt måtte ligge på hjul, selv på flat og rellativt enkel sti.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: NilsRegin] #765252 06/07/2009 08:48
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Håper ikke alt for mange leser denne tråden...... Er det mange som gjør det vil merketiden på birken bli strammere.
Jeg var en real grus mann helt innkjøpet av min Spesialized epic i fjor. Før valgte jeg stier og veier som jeg greide å sykle (dette ble noe begrenset utvalg). Nå vil jeg hele tiden prøve å finne nye og mer tekniske stier. Altså er terreng etterhvert ikke noen hindring lenger. Jeg fikk virkelig testet sykkelen i fjorårets Drammensritt. Der var det eneste stort + med FS i de tekniske partiene, i tillegg var jeg ikke så sliten da grusen og asfalten kom. Jeg fulgte alle og det var svært få som sykkla fra meg de siste 5-6 km'erne. Jeg mener du skal være svært sprek, teknisk god og veldig tynn for å kunne sykle kjappere med en HT. Slå til på en FS og skogen vil åpne seg for deg! (du vil ikke trenge sti engang)

20 start, to merke og en brutt!
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Henning i Re] #765260 06/07/2009 09:01
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Henning i Re
Håper ikke alt for mange leser denne tråden...... Er det mange som gjør det vil merketiden på birken bli strammere.
Jeg var en real grus mann helt innkjøpet av min Spesialized epic i fjor. Før valgte jeg stier og veier som jeg greide å sykle (dette ble noe begrenset utvalg). Nå vil jeg hele tiden prøve å finne nye og mer tekniske stier. Altså er terreng etterhvert ikke noen hindring lenger. Jeg fikk virkelig testet sykkelen i fjorårets Drammensritt. Der var det eneste stort + med FS i de tekniske partiene, i tillegg var jeg ikke så sliten da grusen og asfalten kom. Jeg fulgte alle og det var svært få som sykkla fra meg de siste 5-6 km'erne. Jeg mener du skal være svært sprek, teknisk god og veldig tynn for å kunne sykle kjappere med en HT. Slå til på en FS og skogen vil åpne seg for deg! (du vil ikke trenge sti engang)

Hmm...dette minner meg litt om den gangen jeg skulle lære meg telemark. Jeg ble anbefalt å bruke skinnstøvler og fjellski fordi jeg på den måten ville lære meg teknikken fra grunn. Og så ville jeg over tid bli veldig god. Noen år etter var det en venn som sa, "jo, du kan se det på to måter, du kan fortsette å stå på skinn (jeg var fremdles ikke blitt god) og bli sakte men sikkert bedre og bedre. Eller du kan kjøpe telemarkski med innsving og plaststøvler og bare ha det gøy."

Det siste var morsommere... men, jeg savner litt konsinga og treningen fra da jeg holdt på med skinnstøvlene. Selv om jeg suger i dag, skal jeg prøve meg på telemarksving på fjellski.

Redigert av Pondus; 06/07/2009 09:04.

'...once more, and more intensity!'
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: simenf] #765323 06/07/2009 10:28
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: simenf
Sånn til sammenlikning veier min GF HiFi 29er fulldemper 11.8 kg uten spesiell vekttyning,...

Hvordan vil du sammenligne HIFI'en mot f.eks en ht 29'er(Paragon etc) til allsidig terrengsykling og ritt?

Del stien, skru av Strava
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: ] #765541 06/07/2009 16:12
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Ja, alternativ 2 er faktisk brukt av meg også i år. Høres jo merkelig ut, men på flate sti-partier kan pulsen falle mange slag hvis man går inn for å hente seg inn igjen, samtidig som man kan sitte i feltet med HT-folk rundt seg. På 2. stiparti på Farrisrunden i år kom jeg først inn i skogen i pulja. Sykla med samme intensitet videre innover, kom ut av skogen, snudde meg og gruppa var rett og slett borte. Jeg kunne bruke nesten et halv minutt på mat og drikke før feltet var tilbake på plass. En rå opplevelse som bekrefter hvorfor jeg sykler FS ICON_SMILE

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: tommygutt] #765659 06/07/2009 19:39
Per-henrik Offline
Avhengig
Avhengig
men banketten vinner du med fulldemper, for du får en mere behaglig tur over fjelle. ogsså blir ikke øl`en i ihjel rista :-P

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Per-henrik] #765664 06/07/2009 19:43
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Også ett godt poeng ICON_SMILE

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: tommygutt] #765680 06/07/2009 19:59
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Har ikke finlest hele tråden, så det er mulig at svaret står her et sted... Men:

Det virker ikke som det er så mye tvil blant folk om at en FS er en HT overlegen. At en kilo fra eller til ikke spiller så mye rolle. At en ritt-FS ikke trenger å koste skjorta. Osv osv.

Hver gang jeg leser diskusjonen "HT vs FS", der konklusjonen er så entydig, lurer jeg rett og slett på hvorfor det ikke er flere som kjører FS... Stod ved start på Craft MTB 6-dagers, og ble overrasket over hvor få FSer som stod på strek. Hvis FS er så fantastisk mye bedre, hvorfor kjører ikke Saw, Bjørnstad, Manengen osv med FS? Er det fordi de er så gode med HT at forskjellen er minimal? I såfall, hvorfor vil de ikke i det minste bruke det mest komfortable verktøyet?

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Øyvind V] #765685 06/07/2009 20:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Øyvind V

Hver gang jeg leser diskusjonen "HT vs FS", der konklusjonen er så entydig, lurer jeg rett og slett på hvorfor det ikke er flere som kjører FS...

Fordi både butikker og kunder er reaksjonære, eller i det minste konservative, og har ikke fått med seg at de siste 8-10 årene har faktisk bakdempingen begynt å virke bra. 90% av rittsyklister i norge tror fremdeles at det er 71/73-graders hardtail med smale dekk, smale styrer, lange stem, 10 cm lavere styre enn sete og 4 bar i dekkene som gjelder. ...Og lockout. Ikke glem lockout! Hvis det først MÅ være demper foran, skal vi i hvert fall låse den! Alle vet jo at demping ødelegger tråkket og stjeler krefter. ICON_WINK

...Og selvsagt pga. pris.

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Stein] #765691 06/07/2009 20:17
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Og fordi i ritt som Birken så er det mer usikkert om en fulldemper faktisk er best. De fleste syklister i norgescupen må klare seg med en sykkel. Denne skal brukes til alt fra Raumerrittet og Birken til Bukkerittet, Nissancup, Terrengsykkelrittet og andre rundbanecuper.

Etter å ha vært med på testen er jeg selv rimelig sikker på at det må bli fulldemper neste sesong. Da passer det jo fint at seks slike akkurat har blitt testet ferdig til august-utgaven.
Pris: mellom 35 000 og 41 000.

Trek topfuel 9,8
Ghost Lector RT world cup
Yeti ASR SL
Giant Anthem Advanced
Scott Spark 20
Merida 96 3500

Øyvind Aas
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Stein] #765692 06/07/2009 20:18
Per-henrik Offline
Avhengig
Avhengig
vi har hatt en spark 35 inne i butikken som jeg jobber i. til meget hyggelig pris...
men hva jeg i som står i butikken sier. å at vi er 3 av 4 ansatte som forguder fulldempere spiller ingen rolle.
så lenge trenings kompisen sier helt noe annet. og vekt er alt.
å så lenge det er så mange som sykler stiv gaffel i birken er lista lagt...

ha di "rette" personen i miljøt kjørt med kurv, fordi det var praktisk å ha vannflaska der, å kurven var i carbon hadde halve norge sykla med det også.... spiller ingen rolle hva han i butikken sier...

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: Per-henrik] #765719 06/07/2009 20:46
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Kona og jeg har hatt hver vår Scott Spark (ca 9,5 kg) og Scott Scale (8-9 kg) siste to sesonger. Vi sykler Nissancup, rundbane NC senior/vet og noen maratonritt + leker oss i skogen.

Etter en opptelling i slutten av juni fant vi ut at konas Scale hadde blitt brukt på 5-10 treninger og 2 ritt (av ca 20) på et drøyt år. Det var Birken og Farrisen, og i farrisrunden savnet hun Scott Spark. Jeg syklet på Spark da jeg manglet bremser på Scalen, og savnet ikke HTen.

I kveld solgte vi en meget pent brukt Scale basert på 2 sesongers erfaringer, og den beslutningen ble tatt før Terrengsykkelmagasinet havnet i postkassa... Det er vel bare spørsmål før min Scale på 7,5-8 kg ryker...

Selvfølgelig er det mer vedlikehold på en fulldemper hvor man jevnlig (årlig?) bør bytte lagre i bakramma, men det er mer komfortabelt, raskere på ujevnt underlag og gir bedre fremkomlighet.

For de som ikke har mye penger å legge i et sykkelbytte, er fjærende setepinne, f.eks Thudbuster, et rimelig alternativ.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: tbh] #765727 06/07/2009 20:56
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Innlegget til tbh burde også være en tankevekker for mange ICON_SMILE Du er jo heller ingen sinke i løypa for å si det mildt og med års erfaring fra diverse ritt og tester av all verdens utstyr, er det gøy å se at Sparken er den som blir stående i boden ICON_SMILE

Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: tbh] #765734 06/07/2009 21:01
ThB Offline
Besatt
Besatt
Som forrige taler har jeg en Scale (snaut 8.5 kg) og en Spark (snaut 9.5 kg) tilgjengelig, og jeg opplever samme tendens: Sparken brukes flittig, mens Scalen står mye i ro innerst i garasjen. Selv på Raumerrittet perset jeg med fulldemper. Akkurat på Birken blir det likevel Scalen som skal til pers. Det er nok mest av frykt for å tape litt opp til Skramstad. Når gruppene først har satt seg etter skogspartiet, skulle jeg nok ha sittet med like greit med fulldemper.

Jeg knegget litt da jeg leste rapporten fra Tor H. Bjørnstad fra helgas Bukkeritt. Her er et lite utdrag, resten er å finne på framsida:

Quote:
Opp stigninga gjekk det relativt bedagelig, men då me tippa over toppen fyrte bokstavelig talt Manengen av ein rakett i baken. Han sykla fulldempa og formelig berre forsvant.

Thomas
Re: Test i siste nr. full dempa mot hard trail [Re: sykkeloyvind] #765736 06/07/2009 21:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: sykkeloyvind

Trek topfuel 9,8
Ghost Lector RT world cup
Yeti ASR SL
Giant Anthem Advanced
Scott Spark 20
Merida 96 3500

Er spent på Yetien, Øyvind, men er det ASR C eller vanlig ASR?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support