Tour de France-tråden!
|
Re: Tour de France-tråden!
[Re: bullet]
06/07/2009 20:05
|
ubermensch
Ringrev
|
Ringrev
Herlig å se at Cancellara og Lance kom seg med rykket! Da må vel de andre rytterne/lagene angripe og peise på litt?
Kristian
|
|
|
[Re: ubermensch]
06/07/2009 20:20
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Ja, flott etappe i dag. Veldig kjedelig lenge, før det bare eksploderte i sidevinden. Våkent av Thor å bli med i bruddet, og spennende at Lance satt der og ikke Contador. Ikke overraskende at Cavendish tok spurten igjen. Han er rett og slett raskest. Men vi skal og huske på at han hadde ni mann som alle kjørte for han i finalen, mens Thor satt der med en enslig hjelperytter. Thor er helt tydelig i bra slag, og han vil bli farlig i kampen om den grønne trøya. Boonen og Freire har jo fått en katastrofal start, med null poeng så langt.
Thomas
|
|
|
[Re: ThB]
06/07/2009 21:31
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Jeg leste at Erik Zabel hadde syklet der litt før og merket vinden, og at det var planlagt. Kanskje Hincapie ga Lance et par råd midt i der 
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
[Re: Marius-H]
06/07/2009 22:06
|
ThB
Besatt
|
Besatt
De rådene hvisket Lance tydeligvis ikke videre til Contador, Leipheimer eller Klöden 
Thomas
|
|
|
[Re: ThB]
06/07/2009 22:46
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Tror dere det er mye pissprek der midt i feltene? Klaging over barn og kjærringer? Lite fester? Impotens?
Redigert av eUnaas; 06/07/2009 22:47.
|
|
|
[Re: Kjeserud]
07/07/2009 04:46
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
"(oppussing)"?. AAAAAHHHHHHHH!!! Mellom 10 og 13 da vel...ellers er det jo TV det går i Er da mye igjen av dagen når klokken er 18. ;-) Da har jo kanskje andre halvdel kommet hjem og, så det er hjelp å få. ;-) Det går fint, hun er hjemme i mammaperm. At Tour De France surrer i bakgrunnen når vi tar ned vegger, maler og legger gulv plages hun ikke med i det hele tatt 
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
07/07/2009 06:14
|
Ole M
Entusiast
|
Entusiast
Har brukt siste halvår til å overbevise meg selv om at det ikke er mulig for Lance å være i nærheten av gammelt nivå under touren... Ta det med ro, du er en gammel mann og jeg kan ikke ta så feil! Eller gjør jeg det?? Har han tenkt å gå amok i fjellene igjen? Vil han knekke som en fyrstikk og sette seg gråtende i veikanten og erkjenne at jeg hadde rett?
Finnes det noe midt i mellom for den mannen?
|
|
|
[Re: Ole M]
07/07/2009 06:49
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At Lance satt der han skulle i går, sier lite om hvordan han blir i fjellene.
|
|
|
[Re: Ole M]
07/07/2009 06:53
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Steffen Kjærgård som kjørte med Lance ett par Tourer har vel sagt at Lance stiller ikke opp for hederlige plasseringer. Han er en vinner og vil vinne.... Jeg tipper Lance vil vinne og at han gjør alt for å klare det. Skulle ikke forundre meg om han kommer til å kjøre noen dager i gult (usikker på om han vil vinne), men kult uansett. En av de tingene han var notorisk god i under forrige storhetsperioden var nettopp å plassere seg klokt i feltet, unngå uhell og være med når det skjer. At han ikke har glemt denne egenskapen fikk vi en bekreftelse på i går. Det var utroli kult å se han kjøre i front av gruppen og organisere kjeden sammen med sin gamle kompis Hincapie.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: kjerts]
07/07/2009 09:24
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
At Lance satt der han skulle i går, sier lite om hvordan han blir i fjellene. Nei strengt tatt så gjør det jo ikke det. Men hvis du ser på utviklingen av det han har gjort etter comebacket, så vil en se at han er på gang. Kurven går bare en vei. Han er slik jeg vurderer det en av fire mulige vinnere. Alt avhengig selvfølgelig av hva som skjer med Astana lagets tre andre "potensielle vinnere". Men det ser ut som om det utkrystaliserer seg to kapteiner i Astana. Lance og Contador. Lance har overbevist så langt i touren og vil uansett få mye på den respekten han har opparbeidet seg. Jeg tror det er flere og flere av de yngre rytterene som nå er i ferd med å bli overbevist om noe de aldri hadde trodd på forhånd. Fyren har ikke bare gjort comeback, han har faktisk også hatt en alvorlig skade midt i den viktisgste oppkjøringsperioden. Han er den syklisten ved siden av Hicken som kjenner Touren og dets luner best. Det fikk vi jo et eksempel på i går. Jeg vil uansett aldri avskrive Lance. Han er en utrolig type og fasinerende fyr utifra det jeg har sett og lest. At han kjører med svarte sokker betyr nada i denne sammenheng. Snart vil svarte sokker være standard blant "tøffe" syklister Dan!
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
07/07/2009 09:46
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg syns sykkelsynserne har gitt Lance utrolig lite repsekt for et fantastisk comeback. For det første så overvurderer mange betydningen av alder. Det er ingenting fysiologisk som forhindrer en 37 år gammel kar å være på topp, alder er ingen hindring hvis man har tatt godt vare på seg selv, og det tror jeg nok Lance har gjort.
Resultatene han har oppnådd er intet annet en fantastiske tatt i betraktning kravebensbrudd og 3 år uten konkurranser. 12. plass i Giroen med det grunnlaget han hadde, samt at han flere ganger måtte gi opp tid som domestique for Leipheimer og dessuten ikke selv ble beskyttet er intet annet en fantastisk.
At Contador ikke satt med foran er rett og slett for dårlig av han, og for Astana var det heltt riktig å kjøre. Det var ingen andre i bruddet som er sammenlagttrussel og nå blir det enda verre for de andre kanonene når fjellene kommer. Hvis Lance er i brukbar form må Cadel, Schleck, Kreuziger og Sastre angripe to tidligere tour vinnere. stana hadde alt og vinne og ingeting å tape på å kjøre i går.
At Lance satt foran bekrefter også en av de Lances store styrker, som etter min oppfatning har fått altfor lite oppmerksomhet, han lar ingen detaljer være uutforsket. For de som hørte Kaggestad legge ut om Cavendish forberedelser i går syns jeg det illustrerer veldig godt forskjellen på de som er best og de som er nestbest. Lance er på samme måten, absolutt alle detaljer gjennomgås og analyseres, når dette kombineres med intellekt, erfaring og en vinnervilje second to none blir resultatet 8 TdF seiere.
Forøvrig er det helt utrolig uproft av Cervelo å ikke ha trent mer sammen en de har. Når de forteller at TdF er første ritt hvor alle fire i toget sykler sammen vitner dette om katastrofal svikt i forberedelsene. Hva tror dere Columbia har gjort?
|
|
|
[Re: sigmund1]
07/07/2009 09:51
|
EgilS
More than words
|
More than words
...3 år uten konkurranser... Ikke helt riktig dette da. Lance har vel konkurrert en del, selv om det ikke har vært de helt store rittene. Jeg tipper også at han ikke akkurat har sluppet seg ned så veldig mye formmessig, og at han har trent med comebacket for øye en god stund før det ble annonsert. Slik sett er det bare sånn passe imponerende.  At 37 år ikke er noen alder i denne typen idrett er det massevis av eksempler på.
|
|
|
[Re: DagRS]
07/07/2009 09:54
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
At han kjører med svarte sokker betyr nada i denne sammenheng.
Der tar du nok helt feil, takkskarufaenmeg! Alle med litt innsikt i TdF vet at det foreligger et tett forhold mellom bruken av svarte sokker og inntak av ulovlige preparater! Noen ryttere skal etter sigende tilogmed ha vurdert å røyke sokkene sine av den grunn. Martin
|
|
|
07/07/2009 09:55
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
For de som hørte Kaggestad legge ut om Cavendish forberedelser i går syns jeg det illustrerer veldig godt forskjellen på de som er best og de som er nestbest. Lance er på samme måten, absolutt alle detaljer gjennomgås og analyseres Nå fikk jeg ikke med meg hva Kaggestad sa i går angående Cavendish, da jeg fulgte den danske sendingen. Men, jeg så et intervju hvor de fulgte Columbia og deres forberedelser før viktige ritt. Der viste Cavendish hvilke rutiner han har for å analysere i forkant OG etterkant for å finne muligheter til forbedring. Han fortalte blant annet at han fikk en tekniker til å sykle avslutningen av den første etappen han vant i TdF i fjor, for å finne ut hvilken vei det lønte seg å sykle den siste rundkjøringen. Teknikeren melder tilbake at det var likegyldig, noe som viser seg å være helt feil og Columbia-toget mister 15-20 plasseringer. Nå vant Cavendish den etappen allikevel, men han sa rett ut at hvis han IKKE hadde gjort det, hadde teknikeren fått sparken på stedet. Jeg får mer og mer sansen for Cavendish. Syns han er utrolig flink til å rose laget, og fremhever de nærmest mer enn seg selv. Det er såklart enklere når man står med 2 av 2 seire i år; han er uansett god til det. Dessuten hadde han rosende ord til Hushovd, noe jeg også likte 
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
07/07/2009 10:29
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Jeg må si at jeg også er svært imponert over det Lance Armstrong presterer. Men jeg kan ikke fri meg fra tanken om sykkelsporten må ha spilt totalt fallitt de årene siden han vant sist hvis han igjen skal kunne hevde seg? Nå ser det jo pinadø ut som om han skal gjøre det også, og da tenker jeg at sporten må ha utviklet seg i gal retning, når en "gammel" mann kan komme tilbake etter 4 år (?) uten å være aktiv, og nærmest banke de andre ned i støvlene på gammel rutine.
Er han så vanvittig god, eller har de andre rett og slett blitt dårligere i hans fravær? Jeg heller til å tippe mot det siste. Skulle Kjetil Andre Aamodt eller Lasse Kjus plutselig prøve seg i Kitzbuhel igjen er jeg rimelig sikker på at de ville blitt grisebanka.
Utrolig imponerende av Lance er det jo uansett, og så er det jo knall med all den oppmerksomheten han tiltrekker seg og sykkelsporten generelt!
Redigert av NilsRegin; 07/07/2009 10:30.
Re Sykkelklubb
|
|
|
07/07/2009 10:34
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Jeg får mer og mer sansen for Cavendish. Syns han er utrolig flink til å rose laget, og fremhever de nærmest mer enn seg selv. Det er såklart enklere når man står med 2 av 2 seire i år; han er uansett god til det. Dessuten hadde han rosende ord til Hushovd, noe jeg også likte Veldig enig! Dessuten syns jeg det er artig med sånne typer som tør å si klart og tydelig at "Jeg er best!", litt a la Petter Northug. Cavendish var så overlegen i går at Hushovd ikke hadde sjans i havet, og da er det hyggelig at han kommer med noen rosende ord om Hushovd etterpå. At Cervelo har vært såpass talentløse å ikke kjøre sammen før TdF kan da umulig stemme? Hvilket fotballandslag ville feks drive kun egentrening før VM? Virker helt utrolig at et lag som kjører med en av verdens beste spurtere skal finne på noe sånt.
Re Sykkelklubb
|
|
|
07/07/2009 10:36
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
For de som hørte Kaggestad legge ut om Cavendish forberedelser i går syns jeg det illustrerer veldig godt forskjellen på de som er best og de som er nestbest. Lance er på samme måten, absolutt alle detaljer gjennomgås og analyseres Nå fikk jeg ikke med meg hva Kaggestad sa i går angående Cavendish, da jeg fulgte den danske sendingen. Men, jeg så et intervju hvor de fulgte Columbia og deres forberedelser før viktige ritt. Der viste Cavendish hvilke rutiner han har for å analysere i forkant OG etterkant for å finne muligheter til forbedring. Han fortalte blant annet at han fikk en tekniker til å sykle avslutningen av den første etappen han vant i TdF i fjor, for å finne ut hvilken vei det lønte seg å sykle den siste rundkjøringen. Teknikeren melder tilbake at det var likegyldig, noe som viser seg å være helt feil og Columbia-toget mister 15-20 plasseringer. Nå vant Cavendish den etappen allikevel, men han sa rett ut at hvis han IKKE hadde gjort det, hadde teknikeren fått sparken på stedet. Jeg får mer og mer sansen for Cavendish. Syns han er utrolig flink til å rose laget, og fremhever de nærmest mer enn seg selv. Det er såklart enklere når man står med 2 av 2 seire i år; han er uansett god til det. Dessuten hadde han rosende ord til Hushovd, noe jeg også likte Det var omtrent det han sa, og hettopp her ligger mye av hemmeligheten. Å bli best er et resultat av et så brennende sterkt vinnerønske at man er villig til å gjøre en helt enormt stor mengde med utrolig kjedelig detaljarbeid (sikkert ikke kjedelig for den som er så glødende opptatt av å bli best). Denne historien føyer seg inn i en lang rekke med lignende historier jeg har hørt om andre som har vært unikt gode på sine områder. Dette er også et tema som er tatt opp i to meget spennende bøker som kan anbefales, den ene er Outliers av Malcolm Gladwell som går gjennom hva som kjennetegner enere, og den andre heter The decisive moment og går gjennom siste nytt på hjerneforskning med særlig fokus på hjernen tar besltuninger i pressede situasjoner. Jeg vet ikke hvordan Thor forbereder seg men i intervju med Atle Kvålsvoll i går virket det ikke som de strakk seg på langt nær like langt som Cav. Det bekreftes jo også av at de ikke har giddet å kjøre inn opptrekket før TdF
|
|
|
[Re: NilsRegin]
07/07/2009 10:37
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Som Egil sier - Lance har nok ikke vært direkte innaktiv de siste årene etter han la opp etter 2005-sesongen. Han har deltatt i mange ritt i USA og også lekt litt med sin barndomsgren - svømming. En del løping har det også blitt, bl.a. en og annen maraton ...  I går tror jeg Astana som lag gjorde et sjakktrekk ved å la Armstrong blande seg inn med noen sekunder til gode på Contador. Nå MÅ han tas alvorlig. Jeg la merke til at førstemann som slapp hjulet til første gruppe hadde startnummer 21 ... Tviler egentlig på at det som skjedde var helt tilfeldig, faktisk ... 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: NilsRegin]
07/07/2009 10:38
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
At Cervelo har vært såpass talentløse å ikke kjøre sammen før TdF kan da umulig stemme? Hvilket fotballandslag ville feks drive kun egentrening før VM? Virker helt utrolig at et lag som kjører med en av verdens beste spurtere skal finne på noe sånt.
enig, men det var det som ble sagt i går, at dette var et av de første rittene hvor de fire som var i Thors tog hadde syklet sammen.
|
|
|
[Re: Hæ?]
07/07/2009 10:40
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Som Egil sier - Lance har nok ikke vært direkte innaktiv de siste årene etter han la opp etter 2005-sesongen. Han har deltatt i mange ritt i USA og også lekt litt med sin barndomsgren - svømming. En del løping har det også blitt, bl.a. en og annen maraton ...  I går tror jeg Astana som lag gjorde et sjakktrekk ved å la Armstrong blande seg inn med noen sekunder til gode på Contador. Nå MÅ han tas alvorlig. Jeg la merke til at førstemann som slapp hjulet til første gruppe hadde startnummer 21 ... Tviler egentlig på at det som skjedde var helt tilfeldig, faktisk ... Contador er ikke akkurat en sværing, det kan godt hende at det rett og slett gikk for fort for han i sidevinden. Kan aldri tenke meg at han slapp hvis han ikke måtte. Hadde både Lance og Contador sittet der framme kunne Astana kjørt sammen med Columbia med en gang og da hadde det blitt over minuttet og ikke bare 41 sek til resten av GC konkurrentene.
|
|
|
07/07/2009 10:46
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Jeg synes gårsdagens høydepunkt var når Kaggestad fortalte om den nye sponsoren til Colombia. Sponsoren het HTC og drev med verktøy. Deretter snakket kommentatorene at verktøyprodusentene var usedvanlig godt representert i årets TdF. Shimano Skil teamet er jo også der.
Tror det er en av Kaggestads største blundere.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
07/07/2009 10:48
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Jada, Contador blåser litt bort i vinden. Men det gjør ikke f.eks. Klöden. Astana gjorde ingen ting for å hente inn gruppen foran. Jeg sier ikke at det var planlagt, men det var nok ikke noen ulempe. Av de lagene bak som fikk panikk var det først og fremst Liquigas, Silence Lotto og Saxo Bank som stod på. Med noe hjelp fra Garmin inntil de innså at Farrar aldri kom opp igjen. Hvis Astana ville hatt Contador opp, tror jeg de hadde jobbet mer for det. Det var sterke ryttere igjen der nede til å hjelpe lille Alberto gjennom vinden. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: yoeddy]
07/07/2009 10:51
|
EgilS
More than words
|
More than words
Tror det er en av Kaggestads største blundere. Neppe, han har kommet med svært mye rart i tiden som sykkelkomentator...
|
|
|
07/07/2009 10:52
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jada, Contador blåser litt bort i vinden. Men det gjør ikke f.eks. Klöden. Astana gjorde ingen ting for å hente inn gruppen foran. Jeg sier ikke at det var planlagt, men det var nok ikke noen ulempe. Av de lagene bak som fikk panikk var det først og fremst Liquigas, Silence Lotto og Saxo Bank som stod på. Med noe hjelp fra Garmin inntil de innså at Farrar aldri kom opp igjen. Hvis Astana ville hatt Contador opp, tror jeg de hadde jobbet mer for det. Det var sterke ryttere igjen der nede til å hjelpe lille Alberto gjennom vinden. Når hele feltet ikke klarte å kjøre de inn hadde ikke de resterende Astana rytterne klat det alene. Men jeg er helt enig i at dette ble taktisk sett nesten optimalt for Team Astana. Hvis de klarer å kjøre som et lag kan de klare å ta hele pallen i Paris!
|
|
|
07/07/2009 10:53
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det var sterke ryttere igjen der nede til å hjelpe lille Alberto gjennom vinden. Dessuten virker det ikke som om lille Alberto er så veldig plaget av høy luftmotstand, med tanke på tempoen han kjørte (selv om den var bakkete).
|
|
|
[Re: EgilS]
07/07/2009 10:55
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Det er vel først og fremst sidevind og ikke motvind som skaper problemer her, og det er nok ikke sykkelen til lette Alberto veldig skjermet for ... 
|
|
|
07/07/2009 11:05
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Så forresten et intervju med en dansk tekniker på Columbia HTC.
Han kunne fortelle at de skulle kjøre med digital DuraAce, og han mente de ville spare maaaaange sekunder på dette; faktisk så mange at han mente Columbia var klare favoritter i dag.
Det gjenstår å se. Jeg gleder meg i alle fall til senere i dag :-)
|
|
|
07/07/2009 11:10
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Teknikker? Du mener formodentlig mekaniker, eller sykkelsmed som det heter i Danmark?
Jeg tror også batterigirene til Shimano har mye for seg på temposykler, selv om SRAMs rally-lignende girspaker som alltid peker rett frem også virker bra.
Men når løypa er såkalt teknisk er det greit å kunne gire fra forskjellige steder på styret.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
07/07/2009 11:15
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel først og fremst sidevind og ikke motvind som skaper problemer her, og det er nok ikke sykkelen til lette Alberto veldig skjermet for ...  I sidevind er det de samme egenskapene som gjelder, men for en kaptein vil det kanskje komme brått på å måtte jobbe mot vinden, selv langt bak i rekkene...
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
07/07/2009 11:16
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Teknikker? Du mener formodentlig mekaniker, eller sykkelsmed som det heter i Danmark? Hrmpf, ja det var det jeg mente  Jeg har sagt at hvis jeg etter hvert snakker dask, som Sissel Kyrkjebø / Mia Hundvin, er det bare å kjøre meg til Gilde. Dette går forhåpentlig på en annen feilkonto 
|
|
|
|
|