Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan tolke watt-måling på makspulstest

Hvordan tolke watt-måling på makspulstest #758468 22/06/2009 20:12
Sportine Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har sett tabeller hvor man kan finne ut hvordan VO2-målingen ligger ifht. snittet for alderen, finnes noe lignende for watt?
Jeg fikk 350 watts på en test for noen år siden - hva forteller det meg ?

Re: Hvordan tolke watt-måling på makspulstest [Re: Sportine] #762172 30/06/2009 07:51
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Sportine
Har sett tabeller hvor man kan finne ut hvordan VO2-målingen ligger ifht. snittet for alderen, finnes noe lignende for watt?

Jeg har et par kalkulatorer her som til en viss grad kan brukes for å finne en link mellom VO2max og wattproduksjon ved en MAP test:

http://www.sykkeltrening.no/kalkulatorer_vo2max.html
http://www.sykkeltrening.no/watt_trening_map.html

Jeg fikk 350 watts på en test for noen år siden - hva forteller det meg ?

Alle slike tester er protokollspesifikke, det betyr at for å kunne si noe fornuftig om testresultatet må vi også kjenne til nøyaktig hvordan testen ble utført. Hvordan var oppvarming? Var det en all-out 20min test? Utendørs eller på rulle? Var det er gradvis økning intensitet gjennom testen (f.eks. 20W økning hver 30sek)?

Har du noe mer beskrivelse av testprotokoll er det enklere å kommentere :-)

Jørn

Re: Hvordan tolke watt-måling på makspulstest [Re: Aaberg] #762742 01/07/2009 05:48
Sportine Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Aaberg

Har du noe mer beskrivelse av testprotokoll er det enklere å kommentere :-)

Jørn

Det var en test hos NIMI på Ullevål. Var sykkel inne . Begynte rolig og økte gradvis til jeg ikke orket mer. Litt usikker på hvor mye de økte underveis men var jevnlig.

Re: Hvordan tolke watt-måling på makspulstest [Re: Sportine] #763090 01/07/2009 17:13
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
Det var en test hos NIMI på Ullevål. Var sykkel inne . Begynte rolig og økte gradvis til jeg ikke orket mer. Litt usikker på hvor mye de økte underveis men var jevnlig.

Husker du om det var økning ca hvert tredje minutt, eller hvert halvminutt? Var det en laktatprofil hvor du også tok små blodprøver underveis, eller en VO2max test hvor du også hadde på deg oksygenmaske?

Re: Hvordan tolke watt-måling på makspulstest [Re: Aaberg] #763199 01/07/2009 20:35
Sportine Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Aaberg

Husker du om det var økning ca hvert tredje minutt, eller hvert halvminutt? Var det en laktatprofil hvor du også tok små blodprøver underveis, eller en VO2max test hvor du også hadde på deg oksygenmaske?

Har funnet frem skjemaet nå. Står jeg begynte med belastning 50w og økte så hvert 3-4 min med 50w til total utmattelse.
Målte VO2 (44) , makspuls (200) - det er også VE BTPS (141) RQ (1.23) og RPM (91) på skjemaet. Ble ikke tatt noen blodprøver under testen.

Testen var jo for å finne makspuls og 'sjekke helsa' - så da bare stoppet watten her når jeg ikke orket mer rett og slett ? Hadde man skulle målt watt hadde man målt på en annen måte ? Eller er det sammenheng med makspulsen ?

Merker når jeg sykler nå at jeg tror jeg sykler med for lette gir. Har det igjen sammenheng med min 'max-watt' ?? Jo tyngre tråkk man klarer å holde så vil man jo komme fortere fram ..... Hvis jeg sykler med tyngre gir vil jeg bli sterkere og øke watten jeg klarer å ta ut ?

Moderator  support