Å slippe 200 overtente sykelister fri fra start i en slak nedoverbakke - det kommer ikke til å gå bra. Dere kommer til å se stygge massevelt i hver eneste pulje, det kommer til å gå i 60 km/t+ bort til undergangen med en 180graders sving og sykler med brede styrer..nei-nei-nei..
På Farris slipper masterbilen feltet når det virkelig drar seg til nedover (rett etter rundkjøring nr 2). Den brukes bare for å få feltet ut av bebyggelse og trafikk. Birken har ikke masterbil.
På Farrisrunden er det tilstrekkelig med plass etter rundkjøringene. I Birken kunne jeg tenke meg at det blir litt knutete ved Koppangveien/Rogsveveien (med et par hundre syklister som er fulle av adrenalin)og lurte på om de skal begynne med masterbil her også? Men må innrømme at jeg ikke er lokalkjent her.
Birken har ikke hatt masterbil så langt. Men vet du om de skal begynne med det i år?
Med 75 puljer som starter hvert 5 minutt så vil vel masterbil by på mer problemer enn det løser, så vi løser nok dette greit selv ved å være litt mer forsiktige selv. Man vinner uansett ikke rittet på de første 2.3 km.
Dersom noen gamper ut, ofrer liv og helse for å få 5-10 sekunders ledelse i bunn av Skramstadseter bakken, så henter du lett det i ett magadrag når bakken begynner. Om du er nr 1 eller 25 inn i 180 graders svingen blir likegyldig.
Så lenge folk tar "litt" hensyn så går nok dette bra
Rusle.
Bra teori, spm. er vel hvor mange som tenker slik med adrenalin opp til skjortekraven og "under 3 timer" ambisjoner
Uansett, hvis de fleste passer på seg selv, så går det vel stort sett greit. Noe dekksubb får man vel alltids i et slik ritt, selv med gårsdagens startordning.
Redigert av Elgvenn2; 01/07/200910:56.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Rusle.
Bra teori, spm. er vel hvor mange som tenker slik med adrenalin opp til skjortekraven og "under 3 timer" ambisjoner
Uansett, hvis de fleste passer på seg selv, så går det vel stort sett greit. Noe dekksubb får man vel alltids i et slik ritt, selv med gårsdagens startordning.
Jeg vil tro at de med sub-3t som ambisjonsnivå har såpass erfaring i å sykle grus/terreng/lendevegsritt at det ikke er noe problem med en 180 graders sving på bilveg sammen med likesinnede.
Jeg hiver meg på det som er sagt om masterbil. Ofte skaper det bare fler farlige situasjoner.
En mulighet kan være å sette igang klokkene etter at de antatt skumle partiene er passert. Noen vil fortsatt stå på for å få en god posisjon, men ganske sikkert færre.
En mulighet kan være å sette igang klokkene etter at de antatt skumle partiene er passert. Noen vil fortsatt stå på for å få en god posisjon, men ganske sikkert færre.
Glitrende forslag: gjør som i Grenserittet, sett tidtakning (mattestart) etter 2,3 km, så blir jo distansen uendret. Og jeg kan opprettholde "under 3:30" som målsetting.
Tone, hører du? Tone!? Ikke det, nei.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Hmmm... Grenserittet gjør jo dette i tillegg til master start og selv om klokkene ikke starter før en stund etter startskuddet så har jeg da sett folk som desperat bruker fortau og grøfta som passeringsalternativer for å posisjonere seg i feltet.
Generelt synes jeg masterbil er et helvete. Det blir så nervøst i feltet, det smeller nesten alltid og det er helt tilfeldig om de som velter kan skylde seg selv eller ikke.
Jeg er ikke lokalkjent på rena så jeg vet ikke hvor smal denne svingen er, men det var jo to 90 garders svinger på de første 200 metre i den gamle traseen og det har jo gått veldig bra. Men hvis ryttere kan bruke hele veiens bredde og skal sluses inn i en trang sving så kan jo dette prosjektet bli en interessant øvelse :-)
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Hva var hensikten igjen? Selge flere salgstelt-plasser ved start?
"Hovedgrunnen til denne endringen er at vi trenger mer plass på Rena torg slik at bl.a. sykkelservicen kan forbedres. Det blir romsligere og servicen til deltakerne vil flyte bedre."
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Til Birkenadmin: Et lite tips. Hør på på oss syklister. Vi har forståelse for at ting må forbedres med årene. Men denne kan mange av oss ikke helt skjønne. Hva er viktigst? Bedre plass på torget, eller syklistenes sikkerhet? Starten slik den har vært de siste årene har vært helt genial med tanke på sikkerheten. En jevn motbakke fra start medfører en rolig og sikker start. Ikke ødelegg denne.
Re: Birken, 2.3 km lenger.
[Re: ]
#76310601/07/200917:58
Skal sykle birken for første gang og utifra hva jeg har lest her så har jeg bestemt meg for å ta det helt piano ut fra start og til rittet er kommet skikkelig i gang, skal heller fullføre på 10min lengere tid en å gå på skogen på de første 2-3km.
Men som førstereisgutt lurer jeg jo på en del ting som sikkert faller veteranene naturlig.
Bør jeg spise litt på alle matstasjonene? med tanke på at man ikke skal gå tom imellom om man skulle ta en bråkjekk å dundre rett forbi. har jo såklart en liten nødrasjon i sekken men planen var å ikke stoppe "unødvendig"
Også tenker jeg litt på dette med dekkvalg, det er vel svært lite teknisk terrengkjøring i denne trassen så et dekk som f.eks continental race king eller maxxis crossmark vil vel fungere fint?
Ellers, hva kan være fint å ha med seg i sekken i tilleg til de 3,5kg?
Skal sykle birken for første gang og utifra hva jeg har lest her så har jeg bestemt meg for å ta det helt piano ut fra start og til rittet er kommet skikkelig i gang, skal heller fullføre på 10min lengere tid en å gå på skogen på de første 2-3km.
Men som førstereisgutt lurer jeg jo på en del ting som sikkert faller veteranene naturlig.
Bør jeg spise litt på alle matstasjonene? med tanke på at man ikke skal gå tom imellom om man skulle ta en bråkjekk å dundre rett forbi. har jo såklart en liten nødrasjon i sekken men planen var å ikke stoppe "unødvendig"
Også tenker jeg litt på dette med dekkvalg, det er vel svært lite teknisk terrengkjøring i denne trassen så et dekk som f.eks continental race king eller maxxis crossmark vil vel fungere fint?
Ellers, hva kan være fint å ha med seg i sekken i tilleg til de 3,5kg?
Det kan være lurt å ta en halv banan på matstasjonene. Det er kjedelig å stå på toppen av rosinbakken uten energi. Rosinene vi fikk i rosinbakken i fjor fikk jeg ikke i meg før jeg kom i mål, da de var klistra til esken. Cola på elgåsen var helt konge! I tillegg har du barer eller gel på lomma i tilfelle du trenger noe i mellom matstasjonene. I fjor klarte jeg meg med nesten bare medbrakt drikke, dvs. 1.5L på ramma og ca 1L i sekken.
I fjor måtte jeg legge i ca. 800g i sekken for å få den opp på 3.5kg, så det eneste du evt. trenger i tillegg er drikke.
I sekken hadde jeg da (3.5kg): Slange x2 Dekkspaker Pumpe Multiverktøy m/kjedekutter kjedestump/hurtigkobling girøre Ett dekk Drikkeblære Bukse som jeg brukte mens jeg varma opp.
fra det ene til det andre, er det mulig å regne ut en tid man må sykle på for å klare merket i sin pulje? jeg sykler vel i: 11:35 - 13:35 Pulje 57 -79 Useedete puljer kvinner og menn. Nettotid. jeg må vel isåfall regne utifra hva bestetiden på 5 av de ble i fjor?
Det ligger på web-sidene til Birk'en en oversikt over merkekravet de siste årene. Men dette varierer mye fra år til år. Merketiden er jo sgs fastsatt når du starter så kanskje du kan få hjelp av noen på Lillehammer til å sende deg tiden? Evt om arrangøren kanskje har tiden også på Rena.
fra det ene til det andre, er det mulig å regne ut en tid man må sykle på for å klare merket i sin pulje? jeg sykler vel i: 11:35 - 13:35 Pulje 57 -79 Useedete puljer kvinner og menn. Nettotid. jeg må vel isåfall regne utifra hva bestetiden på 5 av de ble i fjor?
Jeg er fornøyd med en pekepinne på tiden bare.
Utrolig hvor morsomt det er med Excel og tall 1 dag før ferien begynner
Her ser du tidene til puljene du ville se på. Forskjellen i tid skyldes i stor sak at det var gode vær/vind forhold i 2008
Glitrende exel-bruk. Og det viser jo tydelig viktigheten å få seedet seg fram til en pulje der tyngdepunktet i slutt-tid ligger under merkekravet. Det er mulig å klare under 3:40 i pulje 50+, men statistikken viser at sannsynligheten er liten.
Ps: stikker til Bukkerittet ved lunsjetid. Feriestart!!!!!!!!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Meld dere på løpet, så får dere tilbake de ekstra meterne. Jeg ser frem til dette, ettersom jeg normalt sykler 2 km noe raskere enn jeg løper samme distanse, og dermed er jeg vel garantert ny trippel-pers..
altså om man skulle regne ut merket fra 08 rittet ville det blitt ca 3t10min?
Nei, merketiden regnes ut i fra snittiden til de beste (5 ?) i din klasse + 25% tillegg, eller noe i den duren. Ettersom de raskeste starter i de første puljene, vil de klare å estimere antatte merketider underveis i løpet, slik at når du kommer til de forskjellige passeringspunktene så vildu se hvordan du ligger an i forhold til merkekravet. Ganske fiffig faktisk ( ordet fiffig blir forresten alt for lite brukt nå om dagen)
Tider, både merketider og vinnertider fra tidligere år har ingenting å si på årets merketider.
Merketiden for 2008 for klassene M20 -> M50 lå vel rundt 3.40++ mens de i 2007 lå på rundt 3.50++
Sykler du på 3.35 bør du være garantert merket ( med mindre det er 25m/s medvind over fjellet og alle sykler under 3.30 da...)
Generelt synes jeg masterbil er et helvete. Det blir så nervøst i feltet, det smeller nesten alltid og det er helt tilfeldig om de som velter kan skylde seg selv eller ikke.
Enig. La oss krysse fingrene for at det ikke blir masterbil. (Jeg tror ikke det er veldig sannsynlig at det blir masterbil, forresten. Behovet er vel lite? I tillegg må det være en vesentlig logistisk utfordring å få på plass en bil foran hver pulje med så mange puljer som det er i Birken.)
Jeg velger å ta et vågalt steg ut av min trygge pessimistiske konservatisme og stille meg nøytral til endringen. Skulle ikke forundre meg om dette faktisk viser seg å funke bra.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.