Ikke så flått? Er du bekymret for flått?
|
Re: Ikke så flått? Er du bekymret for flått?
[Re: EgilS]
25/06/2009 10:21
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Det er jo sant jo! Beistet setter seg på kroppen din og forsøker etter beste evne å tømme deg for blod! Bare størrelsen som forhindrer det i å "spise deg opp". Så det så 
|
|
|
[Re: JonahHex]
25/06/2009 10:25
|
bungum
Medlem
|
Medlem
...tanten ble forsøkt spist opp av et sånt udyr. "Tante spist av flått. Flott sier onkel" Det må vel bli overskriften? Ser at Norges Orienteringsforbund skal ha orienteringsmøte(!) om flåttproblemet på lørdag. http://www.nrk.no/nyheter/1.6667446Under hvilken regjering ble flåtten innført, finnes det noen vi kan klandre? Det pleier å gjøre alt så mye bedre 
|
|
|
[Re: bungum]
25/06/2009 10:29
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Vi må vel tilbake til Per Hjorten-regjeringen tenker jeg....
|
|
|
[Re: bungum]
25/06/2009 10:48
|
EgilS
More than words
|
More than words
Under hvilken regjering ble flåtten innført, finnes det noen vi kan klandre? Det pleier å gjøre alt så mye bedre Bare vent, Siv Jensen eller Per Sandberg finner nok noen å klandre.
|
|
|
25/06/2009 11:20
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Det er jo sant jo! Beistet setter seg på kroppen din og forsøker etter beste evne å tømme deg for blod! Bare størrelsen som forhindrer det i å "spise deg opp". Så det så Dersom flåtten hadde til hensikt å suge verten tom for blod, ville den jo per def. sagd av greina den selv satt på Bare så det er sagt: jeg også føler et visst ubehag ved tanken på blodsugende kryp som fester seg på mer eller mindre tilgjengelige kroppsdeler, men jeg kan ikke la det hemme meg i utøvelsen av friluftslivet - spesielt med tanke på hvem som skaper dette hysteriet; mer eller mindre feilinformerte journalister med en verktøyskasse fulle av fete krigstyper. Det har opp gjennom årene vært mange dødsfall i orienteringsmiljøet, og disse har ofte blitt forklart med flåttbåren encefalit (TBE). Kausaliteten mellom dødsfallene og TBE har imidlertid ikke vært tydelig i alle tilfellene. Min mor hadde etter en bærtur 16 (!) flått på kroppen på én og samme tid. Hun har overlevd helt fint - selv om statistisk sett 4-5 av disse rakkerne burde bære smitte.
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
[Re: Pjoltergeist]
25/06/2009 11:42
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Tja, de "uforklarlige" dødsfallene i orienteringsmiljøet ble vel forklart som en myokarditt og ikke encephalitt. Og det var masse snak om infeksiøse årsaker til dette (TWAR=Chlamydia osv). Uansett, immunologi er en fasinerende sak, og immunresponsen til et småkryp kan ikke sjelden føre til en såkalt kryssreaksjon og positivt utslag på noe annet. Eller i mer alvorlige tilfeller en overreaksjon og dermed en immunologisk mediert sykdom (av enkelte kalt en autoimmun sykdom). Beste eksempelet på dette er kanskje mononukleose (kyssesyke), som virkelig kan vippe immunforsvaret ditt av pinnen (og som jeg ville vært mye reddere for hos mine kommende unger enn borrelia). Dette blir fort vel mye fagpreik, men det er ganske så meningsløst å snakke om borreliose fra et ikke-immunologisk ståsted. Det er vel nettopp det dagbladet osv prøver, og da blir det fort svada.
|
|
|
[Re: HM1100]
25/06/2009 12:45
|
gare
More than words
|
More than words
Nå er jo Borrelia ikke akkurat noe å kimse av selv om det blir litt voldsomt i avisene for tiden. Det som er bekymringsfullt er når vi får en større bestand av flått som er bærere av encephalitt, eller hjernebetennelse som kanskje er et litt mer forståelig ord.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: RobinB]
25/06/2009 12:54
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Jeg er i hvert fall blitt bevisst på flått. Du finner meg blant de 11 i Oslo 2006 i denne statistikken. Det var etter en sykkeltur i skogen på Bamle, og den gang ante jeg knapt hva en flått var, og jeg merket aldri "besøket". Etter visitten dro vi videre på et par ukers norgesferie. Heldigvis fikk jeg den ringen i huden som kan oppstå etter borreliose-smitte, så lørdagen vi kom tilbake til Oslo dro jeg til Legevakten. Legen jeg traff delte ikke mine bekymringer og sendte meg på dør med følelsen av å være hysterisk. Hos fastlegen noen dager senere ble smitte fastslått med visuell diagnose, blodprøven ga ikke utslag. Så jeg mener det er helt i orden at folket blir bevisst om flått, og tar sine forhåndsregler.
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
[Re: Kodo]
25/06/2009 14:05
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Hos fastlegen noen dager senere ble smitte fastslått med visuell diagnose, blodprøven ga ikke utslag. Så jeg mener det er helt i orden at folket blir bevisst om flått, og tar sine forhåndsregler. Mener du at fastlegen din sa du hadde fått borreliainfeksjon bare ved å se på deg? Selv om prøver var negative. Og hva gjorde han/hun da? Satte deg på noen uker med penicillin. Tror du virkelig noen kan "se" at man har denne infeksjonen? Her snakker man om diagnostikk som verdens ledende eksperter ikke blir enige om. Det er stor kontrovers, og klinikkene i feks Tyskland tilbyr ikke validerte tester til en skikkelig fet pris. Og det er mye bullshit ute å går. Det er synd, at noen skor seg på menneskers plager. Det er forresten helt feil å si at flått gir hjernebetennelse. Flått kan overføre et virus (NB ikke borrelia-bakterien) som kan gi encephalitt. Det er dette viruset det finnes en vaksine mot, ikke mot Borrelia (finnes ingen vaksine mot B.), så Aftenposten i dag skriver tull. Å si at det finnes en vaksine mot flått er latterlig. Borrelia kan gi mange rare symptomer, også fra nervesystemet (hjerne). Det enkleste er å kalle det borreliose, eller hvis aktuelt nevroborreliose. Jeg har jobba med immunologi og infeksjoner i nesten 10 år. Det er ganske kult, men det er kompliserte mekanismer som få, og i hvert fall ikke jeg, har oversikt over. Hvordan få ut fornuftig info til en mediastyrt, småhysterisk befolkning er en utfordring. I rest my case og overlater det til andre.
|
|
|
[Re: HM1100]
25/06/2009 14:22
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[/quote] Jeg har jobba med immunologi og infeksjoner i nesten 10 år. Det er ganske kult, men det er kompliserte mekanismer som få, og i hvert fall ikke jeg, har oversikt over. Hvordan få ut fornuftig info til en mediastyrt, småhysterisk befolkning er en utfordring. I rest my case og overlater det til andre. [/quote]
Du setter fingeren på noe viktig. Ifølge diverse ukeblader skulle det jo holde å spise litt blåbær og multer,da holder man seg frisk..
Tillater meg å legge til en liten ting: Selv om person A og B har samme sykdom,eller blir utsatt for samme smitte,vil det ikke bety at de vil reagere likt på hverken behandling,smerter,ha likt sykdomsforløp,symptomer,eller utvikle sykdom etc. "Inni er vi like" (fritt hentet fra en barnesang) er bare tull! Mye av medisinen man gir noen folk ,kunne man like gjerne kastet i dass.(i følge en professor i indremedisin jeg kjenner).
Forholdsregler er bra mot mye,men medieskapt hysteri hjelper ingen andre enn de som vil tjene penger på frykt.
|
|
|
[Re: SimonS]
25/06/2009 16:59
|
Kodo
|
Tror du virkelig noen kan "se" at man har denne infeksjonen? Ja * et rødt merke rundt bittstedet. Det røde merket blir gradvist større og større, og har ofte et blekt område i midten. Dette faresignalet kalles erythema migrans. * Erythema migrans kan også vise seg andre steder på kroppen enn akkurat der flåtten bet, og noen får mange slike røde utslett. * Det tar i typiske tilfeller mellom 1 og 4 uker fra bittet til erythema migrans.
kilde
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
25/06/2009 18:37
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan få ut fornuftig info til en mediastyrt, småhysterisk befolkning er en utfordring. Du setter fingeren på noe viktig. Ifølge diverse ukeblader skulle det jo holde å spise litt blåbær og multer,da holder man seg frisk.. Ikke glem misinformasjon fra industrien, f.eks. epler/appelsiner/bananer har f.eks. veldig lite vitamininnhold for at det skal "være sunt". jeg ble ihvertfall sjokkert av å lese at appelsiner/bananer har omtrent null i vitamin/mineralverdi pga. fraktteknikker og dyrkingsteknikker. Ikke noe rart at mange pleier å være sjuke i februar/mars, og at dødsfrekvensen er høyest i den tiden. Selv om person A og B har samme sykdom,eller blir utsatt for samme smitte,vil det ikke bety at de vil reagere likt på hverken behandling,smerter,ha likt sykdomsforløp,symptomer,eller utvikle sykdom etc.
De blir som regel oversett/bagatellisert vekk da det er "statistically insignificant". Helt tragiskt. Min farmor brukte medisin og jeg husker godt at hun fortalte meg at hun måtte kjefte på legen på at hun ble dårlig av enkelte medisiner. Mye av medisinen man gir noen folk ,kunne man like gjerne kastet i dass.(i følge en professor i indremedisin jeg kjenner).
Forholdsregler er bra mot mye,men medieskapt hysteri hjelper ingen andre enn de som vil tjene penger på frykt.
hørhør! *klappe hendene mine* (jeg ville utvide til "flere" folk.  F.eks. hodepilletabletten (dispril) svekker nervebanene i hjernen i cirka 6 uker og gjør hodepinen sterkere neste gang den kommer. Jeg ble helt sjokkert da jeg leste det, men det er jo da et helt logiskt tiltak mot "hodepine" som pr. definisjonen er overarbeidete nervebaner og forhøyet blodtrykk (og lite væske i hjernen). Den definisjonen er altfor snevert for pasientens sitt beste. *** Husker dere fuglevirusvaksinen? Norge kjøpte haugevis av vaksine til flere millioner som bare holder i et halvt år. Hva skjer nå'a? /desverre er det trendy å være mistenkelig....
|
|
|
[Re: atlekristensen]
26/06/2009 09:02
|
bungum
Medlem
|
Medlem
Ikke glem misinformasjon fra industrien, f.eks. epler/appelsiner/bananer har f.eks. veldig lite vitamininnhold for at det skal "være sunt". jeg ble ihvertfall sjokkert av å lese at appelsiner/bananer har omtrent null i vitamin/mineralverdi pga. fraktteknikker og dyrkingsteknikker. Ikke noe rart at mange pleier å være sjuke i februar/mars, og at dødsfrekvensen er høyest i den tiden.
Helt enig. Grusomt at BAMA og Norsk Fruktlager får ture frem som de gjør. De lover oss god helse og evig liv, allikevel er det mange eldre og svake som bukker under av influensa i februar/mars til tross for at de har spist opp til flere epler og bananer og kanskje også en klementin i løpet av vinteren. Nei til frukt som medisin!
|
|
|
26/06/2009 09:18
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
ungene hadde badet på Bragernes strand. det var flåtten som hadde slått til. Kan barna ha fått flått på Bragernes strand? Flåtten holder da til i skogen! Eller ligger satan på lur i sanden og i gresset også? På Drammen beach er det knapt et tre i sikte. Her må kanskje detektiv Stig nøste seg bakover og finne ut hvor barna var før strandturen.
Aron SK, NBNL
|
|
|
[Re: ToHee]
26/06/2009 09:19
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
Jeg har forresten hatt en hel koloni med flått på kroppen, nærmere bestemt over 20 stykker, nesten alle sentralt plassert rundt sjefen sjøl nede i buksa. Dette var etter en lengre jungeltur i Guatemala, med ca 14 dager uten særlig vask og uten speil. De var svære og feite, og reisekompisen min brukte pinsett og lighter mens jeg lå og sprikte på senga. Et syn for guder.
Aron SK, NBNL
|
|
|
26/06/2009 09:51
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
De var svære og feite, og reisekompisen min brukte pinsett og lighter mens jeg lå og sprikte på senga. Et syn for guder. og DERRR satt jeg kaffen i halsen gitt!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
26/06/2009 10:00
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Lørdagskos i bikuben: Flaske rødvin, assortert utvalg pinsetter og levende ild. Go Monkey 
|
|
|
26/06/2009 12:20
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
Lørdagskos i bikuben: Flaske rødvin, assortert utvalg pinsetter og levende ild. Go Monkey Må bare ut å finne noen flått som er villige til å bli med på kosen. God helg!
Aron SK, NBNL
|
|
|
26/06/2009 12:35
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flått med litt kos iblant.(liten trommesolo)... Ha en flått sommer! Kjempeflått! "Flåt(t)en ragerer på Siv Jensens utspill"
_____________________________________________ Dette innlegget er skrevet med "auto ordspill master 2000" Anbefalt av 4 av 2 aviser.
|
|
|
26/06/2009 12:59
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Det er VELDIG mye flått her på solkysten. Vi plukker av 10-25 flått av bikkja daglig. Jeg har funnet flere på kidsa, og kona plukke dem av seg selv ofte. Jeg tippe opp imot 6-7 i uken. Disse blir oftest funnet før de kryper mot målstedene. Det virker som om de kan bruker mange timer på kroppen før de suger seg fast. Her sjekke vi hverandre i dusjen før leggetid, og når det gjelder øgling på kona på nært hold på dette viset hele sommer`n, så føler jeg det nesten som en privilegium etter 13 års ekteskap.  En ståkker gutt som går i samma klassen til en av mine døtre fikk en flått som festet seg rett bak øret og dette var ikke lett å ser siden gutten har langt hår. Han ble lam i halve ansiket i 7 mnd. Så det er viktig med sjekk når man ferdes i områder flåtten regjere. Her er det ikke bare skogen de lever, men også boligstrøk. Æesh. Nå trenger vi bare hjortelusfluen. Det virker som en ekkel sak, harmløs eller ei.
#Pedalenkrs
|
|
|
[Re: RobG]
26/06/2009 13:39
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Hei igjen. Jeg ville gjort det akkurat slik Fux skriver. Sjekke unger, bikkjer og i hvert fall benytte sjansen på kone/dame/kjæreste daglig når man er på steder med mye flått. Peller man de av i løpet av første døgn går det stort sett bra. Og Kodo, ikke mening å kverulere, men hva nettdoktoren skriver kan man godt ta med den liten klype salt. Det er ikke fasiten. Og det står helt tydelig at det er snakk om et faresignal, ikke en sikker diagnose. Forskjellen er stor. Man kan ikke stille diagnosen på ren klinikk, man kun få en mistanke. Jeg opplevde selv for noen år siden å få en flått på brystet. Etter litt tid fikk jeg en rød ring som spredte utover, og "kvakksalveren" av en fransk doktor tok seg godt betalt for å behandle meg med div salver og greier. Kontroll-testene hjemme i Norge viste at jeg aldri hadde hatt Borreliose, så man kan godt få utslett og ingen infeksjon. God helg, nyt varmen og ikke la flått og andre småkryp ødelegge godfølelsen.
|
|
|
[Re: RobG]
26/06/2009 13:39
|
EgilS
More than words
|
More than words
Her er det ikke bare skogen de lever, men også boligstrøk. Det burde være mulig å ta det opp i styret i velforeningen eller borettslaget for å få kastet de ut?
|
|
|
[Re: EgilS]
26/06/2009 14:11
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Her er det ikke bare skogen de lever, men også boligstrøk. Det burde være mulig å ta det opp i styret i velforeningen eller borettslaget for å få kastet de ut? Jeg tør ikke spørre vellen, kansje de satser på å kaste utlendinger og sånn rødd ut av strøket også.
#Pedalenkrs
|
|
|
[Re: hbakken]
26/06/2009 17:29
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
De var svære og feite, og reisekompisen min brukte pinsett og lighter mens jeg lå og sprikte på senga. Et syn for guder. og DERRR satt jeg kaffen i halsen gitt! AARGH! Eyes Closed! Eyes Closed! Eyes Closed!
|
|
|
|
|