Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Center lock® vs. 6-bolt

Center lock® vs. 6-bolt #759411 24/06/2009 11:29
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Kan skivefolket gi en enfoldig V-bremsentusiast noen opplysninger?

Har anskaffet nye ritthjul med 240S nav, og trenger nye (lette) skiver.
Bør jeg da bruke 6-bolt + adapter, eller er jeg mest tjent med å anskaffe center lock skiver?

...og hvorfor?

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: Oystein L] #759415 24/06/2009 11:34
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Jeg ville brukt vanlige skiver, med centre-lock adapter. Full utvalg av skiver, enkel montering uten fikling.

Nå monterer og demonterer jeg sikkert flere hjul og sykler enn gjennomsnittsbrukeren, men jeg synes det er ganske stusselig arbeid å skru inn disse grunne Torcx-skruene. Såpass at jeg bare har fire av dem i hvert hjul, i stedet for seks.

Ulempen med Centre-lock er at verktøyet du må ha med på utenlandsreise der du demonterer skiva for flyturen er stort/tungt og lite anvendelig ellers.

DTs adaptere er elegante og funksjonelle. Skivebytter går som en lek.

Om seksbolt og CL er helt like med hensyn til avstand er jeg usikker på. Variasjoner forekommer mellom forskjellige seksbolts-hjul også.
Sånn til informasjon hvis du skal ha flere hjulsett til rittbruk f.eks.





Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: Oystein L] #759418 24/06/2009 11:38
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Adapter veier ca 30g. Vanlig stålskive i 160mm veier ca 100g. Shimano XTR Centerlock-skive i 160mm veier ca 140g. Så sånn ca ett fett hvis du skal kjøre vanlige stålskiver. Men skal du bruke lettere bremseskiver, må du bruke adapter for å få til det, XTR-skivene er nemlig de letteste Centerlock-skivene du får.

Ole.

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: Ole] #759466 24/06/2009 12:52
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
Hehe, vekt er alltid et godt argument. ICON_SMILE

Centerlock-skivene er en imponerende teknologiskt fremskritt,
da sjøstjerna er av aluminium. Jeg ble ihvertfall imponert.
(XT SM-RT78 veier 156g, inkl låsering)

CL-navene fra Shimano er også lettere (og MYE billigere!)
enn de eldre Shimano 6bolt-navene. Selvsagt kan en ikke skru på et tannhjul hos et CL-nav, men betyr det så mye for folk flest? ICON_BLUSH

Mitt forslag: Gi faen i skivebremser og bytt til Magura HS33. ICON_LAUGH

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: Oystein L] #759492 24/06/2009 13:14
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
Hvis du ikke har planer om lettvektsskiver så gå for XTR CL. Vekten blir som skrevet omtrent den samme som skive + adapter.
Fordelen er blant annet at det skal mye mer til for å få kast i skiva fordi spideren er mer solid.

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: EgilS] #759497 24/06/2009 13:20
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Sitat: EgilS
det skal mye mer til for å få kast i skiva fordi spideren er mer solid.


Hvorfor det? Den vil jo ikke ha evnen til å flekse unna like bra hvis du f.eks. sneier skiva borti en stein i fart. Får du 3mm sideveis forskyvelse av skiva er det den skiva som flekser mest som har minst sjanse for å bli permanent derformert.


Ole.

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: Ole] #759498 24/06/2009 13:22
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
Det skal svært mye til for at spideren rører seg i det hele tatt. Klart du kan få litt kast i skiva mellom festepunktene til spideren, men min erfaring er at det skal mye mer til på denne skiva enn på ordinære skiver.

Bøyer du spideren er det en skikkelig kakk du har gitt den.

Redigert av EgilS; 24/06/2009 13:23.
Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: EgilS] #759501 24/06/2009 13:24
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Så hele sykkelen blir heller skjøvet sideveis enn at skiven blir bøyd?


Ole.

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: Ole] #759503 24/06/2009 13:25
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
Se min redigering: Det må mye til for å bøye spideren. Om sykkelen blir sendt sideveis før de skjer vet jeg ikke, men jeg tror du hadde ødelagt også en vanlig skive om det hadde skjedd.

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: EgilS] #759508 24/06/2009 13:32
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Jeg har brukt skivebremser i årevis og ikke havnet i problemer pga å sneie en stein. Om det skjer går det sikkert driiit likevel.

XTR skivene er lekrest. Ta dem. Her er kjedelig LX:


og stilig XTR:


180 mm XTR skiva veier 163 gram med låsering. 160 mm veier 135 gr.


LarsB

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: Ole] #759600 24/06/2009 18:00
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
Sitat: Ole

Hvorfor det? Den vil jo ikke ha evnen til å flekse unna like bra hvis du f.eks. sneier skiva borti en stein i fart. Får du 3mm sideveis forskyvelse av skiva er det den skiva som flekser mest som har minst sjanse for å bli permanent derformert.
Ole.


Jeg syntes at EgilS har et godt poeng, blir skiva bøyd er en uansett føkka upp (låst forhjul?) og kan ikke komme videre, og da er det fint med CL som er stivere nede i sjøstjerna. Det er litt av grunnen til at jeg ikke liker(!) skivebremser, jeg takler ikke et enda minihjul nede ved navet som KAN gi meg trøbbel.

Etterhvert har jeg innsett at faren for bøyninger i seg selv er ganske tullete, men jeg takler bare ikke et enda ting som kan bøyes ute av stilling! eek2

Når jeg velter vil jeg kunne slenge meg fra sykkelen, og det har jeg oppnådd nå.

/til tross for fine bilder! ICON_SMILE

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: atlekristensen] #759605 24/06/2009 18:12
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Men hva slags Bremser har du? XTR skiver går ikke overens med alle bremser. Hayes Gram blant annet går ikke da spideren går bort i kaliper. Ved bruk av Avid (mulig jeg husker feil og at det er et annet merke) må man klippe bort de tagene på klossene for at det skal gå.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: olechr] #759617 24/06/2009 18:23
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Det Ole sier stemmer godt ja. Har klippet Avid-klosser for å bruke XTR-testhjul.

Jeg ville gått for de nye Avid-skivene og adapter. Synes de ser fine ut, og er passe lette. Evt Hope sine vanlige floating og adapter. Lette og fine.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: sykkeloyvind] #759636 24/06/2009 19:00
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Skivene skal brukes med Avid Ultimate, så da har jeg jo fått nok en grunn til å bruke 6-bolt (spesielt siden jeg har fått med adapter).

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: olechr] #759656 24/06/2009 19:31
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
Sitat: olechr
Men hva slags Bremser har du?


Spør du meg? Magura HS33. ca 447gram foran.
Funker veldig bra, men selvsagt har det sine svakheter:
1) tungt å bremse når det regner mye (3 fingrer)
2) Litt trøblete å ta av/på hjulet med Fat Albert.
Hurtigkopler på begge sider er superdigg!
3) fleks er kjipt. Vrient å fikse det godt nok.

Jeg har prøvd skivebremser littegranne, men det blir mest et
"nja njo, det er greit det", jeg har ikke blitt heelt overbevist enda. ICON_SMILE

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: Oystein L] #759660 24/06/2009 19:34
Registrert: May 2009
Innlegg: 813
J
janeb Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
J
Registrert: May 2009
Innlegg: 813
Standarisering er bra:
6-bolt IS er en standard. Shimano vil selvfølgelig låse brukerne til seg les:CL. Bra for Shimano-business. Dårlig for brukerne...de som sykler...

Proprietære løsninger har ikke livets rett i det lange løp. Open source... ICON_WINK

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: janeb] #759679 24/06/2009 19:50
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: janeb

Proprietære løsninger har ikke livets rett i det lange løp. Open source... ICON_WINK


Idealisme all ære, men shimano har klart å presse hele sykkelmarkedet over på sine "proprietære" løsninger utallige ganger før, de.

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: janeb] #759685 24/06/2009 19:58
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: janeb
Standarisering er bra:
6-bolt IS er en standard. Shimano vil selvfølgelig låse brukerne til seg les:CL. Bra for Shimano-business. Dårlig for brukerne...de som sykler...

Proprietære løsninger har ikke livets rett i det lange løp. Open source... ICON_WINK


Her ser det ikke ut som om du setter mange spørsmålstegn. Synet ditt ser rimelig svart hvitt ut for meg. Skivebremser er mer mangfoldig enn du tror. Hvor er åpenheten din i dag?


LarsB


Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: larsb] #759741 24/06/2009 21:13
Registrert: May 2009
Innlegg: 813
J
janeb Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
J
Registrert: May 2009
Innlegg: 813
Sitat: larsb
Sitat: janeb
Standarisering er bra:
6-bolt IS er en standard. Shimano vil selvfølgelig låse brukerne til seg les:CL. Bra for Shimano-business. Dårlig for brukerne...de som sykler...

Proprietære løsninger har ikke livets rett i det lange løp. Open source... ICON_WINK


Her ser det ikke ut som om du setter mange spørsmålstegn. Synet ditt ser rimelig svart hvitt ut for meg. Skivebremser er mer mangfoldig enn du tror. Hvor er åpenheten din i dag?


LarsB


- et ærlig spm. fortjener et ærlig svar ICON_WINK

Har bl.a. en Cannondale Scalpel med proprietær krank løsning...det gir meg færre valg muligheter - er det bra?

Bør brukeren eller produsenten være i førersete LarsB?

Redigert av janeb; 24/06/2009 21:15.
Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: janeb] #759750 24/06/2009 21:26
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532
sigmund Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532
Sånn rent mekanisk er det riktigere å overføre torsjon med et spline-grensesnitt (center lock) enn som skjærkrefter i 6x bolter...

Selv har jeg XT CL-skiver til Formula The One på friraid'ern og fruen har XTR CL-skiver til Juicy 5 på sin stisykkel. På sistnevnte måtte jeg klippe "ørene" på bremseklossene. Ellers er det nada problem.

Når det gjelder vekt så har center lock mindre diameter enn 6-boltsgrensesnittet, det betyr at selve skivefestet på navet kan gjøres lettere. I tillegg kan man gjøre eikeflensdiameteren mindre og spare metariale/vekt i eikeflensen. I tillegg gjør den mindre diameteren at du får en gunstigere vinkel på eikene på ikke-drevsiden på baknavet. (Foran så ønsker man stor flensdiameter på skivesiden får å få gunstigst eikevinkel) Det at selve bremseskiva må gjøres i flere deler kan være ugunstig.

Når man snakker om vektrunkepelling på nanonivå, så må man ta med skiveskruene inn i regnestykket når man ser på skivevektene.


__o
_-\<,
(_)/(_)____ Sigmund
Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: sigmund] #759908 25/06/2009 08:42
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 168
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
L
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 168
Sitat: sigmund
Sånn rent mekanisk er det riktigere å overføre torsjon med et spline-grensesnitt (center lock) enn som skjærkrefter i 6x bolter...

Men på en centerlock-skive skjer det vel også en momentoverføring med skjærkrefter, via naglene mellom selve bremseskiva og den integrerte centerlock-adapteren.

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: janeb] #759909 25/06/2009 08:42
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: janeb
- et ærlig spm. fortjener et ærlig svar ICON_WINK

Har bl.a. en Cannondale Scalpel med proprietær krank løsning...det gir meg færre valg muligheter - er det bra?
Bør brukeren eller produsenten være i førersete LarsB?


Du valgte en Scalpel, gjorde du ikke?
Hvis du vil bytte kranken med noe som er mindre stivt og tyngre har du alle muligheter til det. Om du ønsker å kludre til løsningen på ramma med en adapter kan du montere hva du vil av kranker. Det samme om vil bytte leftygaffelen mot en annen. På din sykkel er System Integration et ev nøkkelordene. Om du ikke likte proprietære løsninger burde du ikke ha kjøpt den.

Som bruker har jeg lite problem med å forholde meg til at noen løsninger er lettere og stivere enn andre. Jeg har også lite problemer med å akseptere at kompatiblitet går kun den ene veien. Jeg kan ikke montere Cannondale Hollowgram krank på min ramme. Jeg kan ikke montere Center Lock skiver på på seksboltsnav. Jeg kan ikke bruke de nyeste gaflene med avsmalende styrerør. Det samme skjedde med skivebremser. Til å begynne med kunne de ikke monteres på de fleste rammer.

Å ikke innføre forbedringer siden ikke alle kan monteres på alt tror jeg ikke er veien å gå for å lage bedre sykler.
redigert: Hvem har makten? Forbrukeren eller produsenten?

LarsB

Redigert av larsb; 25/06/2009 09:29. Rediger grunn: forbrukermakt
Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: sykkeloyvind] #942140 13/05/2010 15:03
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 7
S
sindreok Offline
Fersking
Offline
Fersking
S
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 7
Jeg har nettopp fått meg nytt forhjul med skive, Mavic Cross Ride Disc, og den har centre lock. Skiva var blitt skeiv under transport, og nå vil jeg bytte skive. Men hvordan demonterer man dette? Hva slags verktøy skal jeg gå løs på centre locken med?

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: sindreok] #942163 13/05/2010 15:28
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 314
H
Hvaskalståherda? Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 314
Sitat: sindreok
Jeg har nettopp fått meg nytt forhjul med skive, Mavic Cross Ride Disc, og den har centre lock. Skiva var blitt skeiv under transport, og nå vil jeg bytte skive. Men hvordan demonterer man dette? Hva slags verktøy skal jeg gå løs på centre locken med?


F.eks. dette: Kassettavdrager/CL verktøy

Samme verktøy som du bruker til å demontere kassetten med.

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: Ole] #942165 13/05/2010 15:33
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 314
H
Hvaskalståherda? Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 314
Sitat: Ole
Adapter veier ca 30g. Vanlig stålskive i 160mm veier ca 100g. Shimano XTR Centerlock-skive i 160mm veier ca 140g. Så sånn ca ett fett hvis du skal kjøre vanlige stålskiver. Men skal du bruke lettere bremseskiver, må du bruke adapter for å få til det, XTR-skivene er nemlig de letteste Centerlock-skivene du får.

Ole.


Hva med f.eks. disse da + adapter: AshimaAir rotor

Da blir det 115 gram med adapter for 160 skive. Bittelitt lettere enn XTR ihvertfall.

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: Lazy Sod] #942251 13/05/2010 17:42
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Sitat: Lazy Sod

Men på en centerlock-skive skjer det vel også en momentoverføring med skjærkrefter, via naglene mellom selve bremseskiva og den integrerte centerlock-adapteren.


Joda, men på Centerlock-skiva er skjærkreftene på naglene mindre enn på skruene til 6-bolt, siden momentet fra bremseflaten er mindre.

På 6-bolt med adapter får man naturlig nok de samme skjærkreftene som på en som er festet med bolter.
Bortsett fra på sykkeloyvind sine, da. Hans er bare festet med fire bolter, så de ryker enda tidligere. ICON_SMILE

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: Vanilla Ninja] #942259 13/05/2010 17:56
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
ventle Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
Tips: dersom man ikke finner en tråd der det man lurer på er besvart tidligere, og man har ett konkret spørsmål, er det faktisk helt akseptabelt å starte en ny tråd, i stedet for å poste dette spørsmålet i en løselig relatert tråd som er nesten ett år gammel. sindreok utnevnes herved til ukas trådgraver ICON_SMILE (men du skal ha ros for å faktisk søke før du spør).

Tips 2 til Hvaskalståherda?: les innlegget du siterer, det er ingen konflikt mellom det Ole skriver, og det du eksemplifiserer

Tips 3: les datoen innlegg dere svarer på opprinnelig ble postet på ICON_WINK


mvh Helge
Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: Vanilla Ninja] #942289 13/05/2010 18:50
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: Vanilla Ninja
Sitat: Lazy Sod

Men på en centerlock-skive skjer det vel også en momentoverføring med skjærkrefter, via naglene mellom selve bremseskiva og den integrerte centerlock-adapteren.


Joda, men på Centerlock-skiva er skjærkreftene på naglene mindre enn på skruene til 6-bolt, siden momentet fra bremseflaten er mindre.

På 6-bolt med adapter får man naturlig nok de samme skjærkreftene som på en som er festet med bolter.
Bortsett fra på sykkeloyvind sine, da. Hans er bare festet med fire bolter, så de ryker enda tidligere. ICON_SMILE


Ideelt sett skal ikke disse skjærspenningene forekomme, (i alle fall med seksbolts-nav) siden det er friksjonen mellom skive og nav (skapt av de seks strammede boltene) som tar opp kreftene. Ikke selve boltene. De skal bare belastes med strekk.

Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: Vanilla Ninja] #942703 14/05/2010 08:45
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Vanilla Ninja

Bortsett fra på sykkeloyvind sine, da. Hans er bare festet med fire bolter, så de ryker enda tidligere. ICON_SMILE


Fire? Det er tre titanbolter som gjelder på ritthjula.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Center lock® vs. 6-bolt [Re: sykkeloyvind] #942769 14/05/2010 09:26
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Ja, men da går det jo bra. Alle vet at titanfriksjon (TF(TM)) ikke er som annen friksjon.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support