Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

NC DH Kongsberg?

Re: NC DH Kongsberg? [Re: Dr.E] #754696 16/06/2009 20:16
Ironman Offline
Entusiast
Entusiast
Uenig. man skal tape tid på å kjøre kyllingveien, men ikke så
mye at det avgjøres på om man tar det eller ikke.
Mange ryttere kan bli FOR fristet til å ta elementer langt utenfor deres tekniske evner, og skade seg hardt.
tenker spesielt på yngre ryttere som kanskje ikke tenker så mye på konsekvenser som voksne. vi som løypebyggere har et ansvar for å ikke "presse" dem for mye ved å lage slike valg i en situasjon der konkurranseinstinkt og adrenalin gjør rare ting med hodene våre.
Å la være å stille er heller ikke et bra alternativ. når det er norgescup kommer det folk fra stort sett hele norge. hvem gidder da å reise en hel dag til et ritt for så å stå over? og hva gjør i tillegg dette med rekrutteringen til sporten som vi snakker så mye om? det skal ikke være en skyhøy terskel for å stille på nc når det knapt nok er andre alternativer på utforsiden i norge.

Re: NC DH Kongsberg? [Re: Ironman] #754746 16/06/2009 20:55
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg er stort sett enig i det du skriver. Edit: Egentlig helt enig.

Tror bare at et 4-5m gap som avbildet ikke er problemet. På grunn av mangelen på bakkekontakt noen meter, bygges nesten alltid denne type elementer trygge, og de unge kjørerne tar sånt uten problemer. Det er sånne som meg, som kommer fra stisykling, startet med sykling i ung voksen alder og nå kjører nc som gjerne driter seg ut på sånt. Heldigvis fører dette til få og små skader, da man ikke bråstopper ved en velt etter denne type elementer (avbildet gap, dropp i NM-løypa Hafjell, hangarskipet osv.)

(Edit: NC består i stor grad av den type folk, særlig sportsklassen, som utgjør en betydelig del av feltet, og vi vil jo også kjøre NC med flyt uten dødsangst.)

Slik som jeg ser det er hovedrisikoen ved DH-racing raske trange partier der det er stor risiko for å treffe stein eller store trær.
(Edit: Racing er styggfarlig hvis man kjører over evne, gap eller ikke gap, og sånn må det (desverre(?)) være)

Men som tidl sagt: Jeg syns det er fint hvis det er en fornuftig kyllinglinje alle steder det er skummelt/farlig.

Tillegg: Når det gjelder de virkelig unge kjørerne, synes jeg det er nærmest galskap at de konkurrerer i samme løype. Men det er imponerende å se hvordan de takler det som stien kaster mot dem!

Redigert av Dr.E; 16/06/2009 21:28.
Re: NC DH Kongsberg? [Re: aleksander] #754797 16/06/2009 21:46
G
garcia Offline
Fersking
Fersking
G
Hei folkens.
Jeg skjønner at jeg burde ha laget en tråp på NC i Kongsberg her også. Det får bli neste gang, her er link til tråden i utfor forumet. http://utfor.com/smf/index.php?topic=24445.0

Chicken runn blir foresten over og rundt kanon rørene.

CG

Re: NC DH Kongsberg? [Re: Dr.E] #755048 17/06/2009 10:09
P
PålS Offline
Entusiast
Entusiast
P
NC skal faktisk skille på kjørerne og løypene skal tilpasses de bedre kjørerne, ikke nybegynnerne og de som ikke føler seg helt komfortable med store gap, dropper, teknisk terreng, etc. Om man ikke takler drop på 2-3 meter og gaper på 8-9 meter må man selv kjenne sine begrensinger og kjøre eventuelle chickenrun og ta ansvar for egen helse. Ofte er gaper og drop i utforløyper også av den snille sorten, plenty med fart og gode landinger. Tror en del av nykommerne for tiden hadde hatt godt av å se hva folk gjorde for 5-7 år siden og på hvilket utstyr... Fordelen med ritt er at det er medisinsk personell til stede og man vil dermed fort bli tatt vare på ved en eventuell krasj. Påbudet med pads under finalene og at man faktisk vil kjøre linjer i racespeed under trening gjør også at mange kjører med mer pads enn vanlig under treningene. Husk også å besiktige løypen godt før du begynner å kjøre fort! Det er ikke alltid den mest opplagte linjen som er den smootheste, raskeste eller tryggeste!

Når det kommer til chickenrun skal det skille. 3-4 sekund bør skille avhengig av element, uansett vil ofte de kjørerne som kjører større og drøyere elementer også være raskere i løypen. Om chickenrunet i tillegg bremser kjøreren opp betraktelig trenger ikke selve chickenrunet skille så mye da en kjører som kjører chickenrun også må bruke tid og krefter på å komme opp i fart igjen, samt taper ansikt i forhold til tilskuerne... ICON_SMILE

Kommer til Kongsberg med etterpå, gleder meg til å se løypen!

Pål

Re: NC DH Kongsberg? [Re: PålS] #755081 17/06/2009 10:54
J
j-bravo Offline
Fersking
Fersking
J
Et alternativ til chickenrun (hvis det er vanskelig å få til) på det aktuelle gap`et det er snakk om her er kanskje en rampe/bro rett under og over bekken, slik at man kan slenge seg ned på den eller hoppe 1-2-3-4 meter og tilslutt hoppe helt over gap`et slik det er tenkt...
Ved å bygge på den måten vil man altså "hjelpe" de som ikke tar dette gap`et på første eller andre forsøk, og det vil gi en større trygghetsfølelse samtidig som det blir mer gøy for de som trenger litt mer tid for å komme seg over.
Tror det også vil være positivt for rekrutteringen å bygge slik.
Litt mer jobb for de som bygger løypa vil det være.
Men...er sikkert noen som er uenige i dette tenker jeg...

Jon-C

Redigert av j-bravo; 17/06/2009 10:55.
Re: NC DH Kongsberg? [Re: j-bravo] #755112 17/06/2009 11:29
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg tror det er positivt for rekrutteringen til DH-racing at det fortsetter å være en ekstremsport som man faktisk må ha en hel del guts og ferdigheter for å klare å gjennomføre.

Det som jeg, med flere tydeligvis savner er Super-D. Nedoverritt i noe mindre ekstremt terreng og med lengre løype. Det blir ikke riktig å tilpasse DH til ønsket om å sykle Super-D.

Rekrutteringen til dirtjumping er jo enorm. De har nesten alltid gap. Å legge broer mellom hopp og landing i dirtjumping bedrer neppe rekrutteringen der...

Re: NC DH Kongsberg? [Re: PålS] #755167 17/06/2009 12:44
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Selvfølgelig skal en NC-løype skille rytterne! Det skal være utfordrende for psyke, fysikk og teknikk.

Det jeg har sett meg lei på er at man i Norge er så glad i å bygge psykisk krevende ellementer som er chill for de beste, men hvis du ikke har guts nok, så skal du bli henvist til en omkjøring som er mye mer teknisk krevende enn elementet som man ikke tør å kjøre. Selvfølgelig skal man tape noen sekunder på en Chicken-run, ellers ville jo alle de raskeste også kjørt chicken-runet. Man trenger bare ikke lager chicken-run som gjør at nybegynnerne mister all form for flyt, og føler seg nedverdiget.

Man skal selvfølgelig beholde de kule hoppene, jeg mener bare at man ved å kostruere de bedre kan gjøre de kule for syklister på flere nivåer.

Dette er i stor grad et særnorsk fenomen! I de tre WC-løypene jeg har kjørt (Maribor, Andorra og Fort William) har de løst store hopp og dropp på en mye smoothere måte. Alle hopp er enten i form av to eller flere kuler som enkelt kan rulles i lav hastighet, eller dobbles/tripples for de aller raskeste. Andre løsninger som er mye brukt i utlandet er hopp i innersving og en linje rundt hvor man taper to/tre sekunder. Det er nok til at de beste velger hoppet!

Jeg synes at det er snodig at en worldcup-løype tidvis er mer nybegynnervennlig enn visse norgescup-løyper. Alle de tre løypene jeg nevner kan de aller fleste på dette forumet komme seg ned uten å gå av sykkelen, men når man slipper opp gassen blir det straks mye vanskeligere, og mer fysisk.

I Kongsberg ser det ut som man enkelt kunne fylt igjen gapet litt og lagd en fin bue i bunn, slik at de som ikke har psyke til å hoppe det, enkelt kan rulle over hoppet. Det hadde ikke gjort hoppet noe mindre spennende for de raskeste, men hadde økt opplevelsen for de som ikke er så tøffe på hopp.

Tidligere har det stort sett vært de tøffe kara som bygde løypene for seg og sine kompiser, men med den bølgen av nye syklister som kommer nå, må vi nok tenke på andre enn oss selv også!

Til slutt: jeg oppfordrer ikke til at løypene skal være generelt lettere. Vi må ha krevende og utfordrende løyper for å få bedre ryttere. Men jeg er av den oppfatning at en god løypebygger kan lage løyper som er krevende for alle nivåer. Denne oppfordringen gjelder alle løypebygger, ikke bare Kongsberg!

Kos dere i Kongsberg!

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: NC DH Kongsberg? [Re: Dr.E] #755322 17/06/2009 18:20
J
j-bravo Offline
Fersking
Fersking
J
Sitat: Dr.E

Rekrutteringen til dirtjumping er jo enorm. De har nesten alltid gap. Å legge broer mellom hopp og landing i dirtjumping bedrer neppe rekrutteringen der...

Må du huske på at de, slik som i f.eks Hafjell, har 1-2-3 linjer med økende størrelse.
Alle må begynne et sted, lære å krabbe før du kan gå osv..

Re: NC DH Kongsberg? [Re: Dr.E] #755367 17/06/2009 19:16
J
j-bravo Offline
Fersking
Fersking
J
Jeg tror det er positivt for rekrutteringen til DH-racing at det fortsetter å være en ekstremsport som man faktisk må ha en hel del guts og ferdigheter for å klare å gjennomføre.

Man skal ha en god dose guts og ferdigheter for å klare å gjennomføre et dh-ritt og være blant de raskeste.
Men "klare å gjennomføre"...skjønner ikke helt hva du mener med dêt..
Alle burde vel klare å gjennomføre ekstremsporten dh-racing som du kaller det.
Samme om man er nybegynner eller erfaren. Det er bare spørsmål om hvor lang tid man bruker (i konkurransesammenheng).
Den enkelte kjører vel bare, når alt kommer til alt, etter sitt eget nivå og begrensinger og får en tid deretter..?

Når det gjelder slike gap/hopp så er det selvfølgelig en ekstra spenning å ha det i løypa, men som Bjørn også nevner så vil det jo skille nok likevel hvis man bare kan rulle over uten å ha over 40+ km/t på kanten slik de raskeste kanskje har.

Jeg mener f.eks at en som deltar i et nc dh-ritt for første gang vil ha en mye mer positiv opplevelse og mestringsfølelse (bedre rekruttering..) hvis det er mulig å rulle lett over slike ting i stedet for å måtte kjøre en sti utenom og "tape ansikt" som det nevnes tidligere i tråden her.
Man taper vel "nok ansikt" på å kjøre sakte..?

Men akkurat nå er det viktigste for arrangørene i Kongsberg å få alt klart til arrangementet og en ombygging av gap`et eller chicken-run har de neppe tid til nå.

Bjørn: Så får du og jeg bare holde oss hjemme og pleie skrotten etter å ha brekt disse jæ..a beina på de mest utenkelige måter slik det skjedde i Drammen..hehe!

Jon-Chr

Redigert av j-bravo; 17/06/2009 19:17.
Re: NC DH Kongsberg? [Re: j-bravo] #755679 18/06/2009 08:32
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Ang rekruttering, vanskelighetsgrad på løype og unge utøvere: I NCFs norm for utfor står det at K13-14, K15-16 og M13-14 skal kjøre egen løype. Praktiseres dette? Er det ikke litt diskriminerende at man sier at K15-16 ikke skal kjøre samme løype som M15-16? Hadde jeg vært J16, hadde jeg blitt skikkelig forbanna om jeg for eks hadde måtte kjøre ritt i blåløypa i aron i stedet for den oransje. Ca like forbanna som Anette Sagen er en gang sånn innimellom.

Re: NC DH Kongsberg? [Re: j-bravo] #755697 18/06/2009 08:59
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: j-bravo

Bjørn: Så får du og jeg bare holde oss hjemme og pleie skrotten etter å ha brekt disse jæ..a beina på de mest utenkelige måter slik det skjedde i Drammen..hehe!

Jon-Chr

Hehe! Nå er vi jo redusert til gamle bitre menn som bruker dagene til å surfe på nettet, og diskutere løyper vi ikke engang skal sykle! Stusselig...

Hvordan går det med kravebeinet? Det var jo smart og ta det så tidlig i løypa, så var det kort vei tilbake til heisen! ICON_WINK

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: NC DH Kongsberg? [Re: Bjørn B] #755741 18/06/2009 09:35
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg var i løypa i går. Meget fet løype, med super flyt. Et tråkkeparti, men det er i allefall ikke oppoverbakke.
Løypa er jo teknisk noen steder, men ingen partier er så vanskelige at de ikke lar seg kjøres for nybegynnere. Unntatt hoppet da, som egentlig ikke er så farlig som det ser ut på bilder her.

Re: NC DH Kongsberg? [Re: aug11x] #755748 18/06/2009 09:41
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
Du er inhabil når det gjelder hopping Joachim! Jeg tar hoppet, men bare såvidt. Synes det krever ganske god fart.

Støtter din karakteristikk av løypa! Veldig bra saker. Arma mine tåler akkurat 2 run i løypa så er alle krefter slutt...

Jostein

Specialized Levo / Diverge

Re: NC DH Kongsberg? [Re: Dr.E] #755914 18/06/2009 12:38
Contessa Offline
Medlem
Medlem
Ang rekruttering, vanskelighetsgrad på løype og unge utøvere: I NCFs norm for utfor står det at K13-14, K15-16 og M13-14 skal kjøre egen løype. Praktiseres dette? Er det ikke litt diskriminerende at man sier at K15-16 ikke skal kjøre samme løype som M15-16? Hadde jeg vært J16, hadde jeg blitt skikkelig forbanna om jeg for eks hadde måtte kjøre ritt i blåløypa i aron i stedet for den oransje. Ca like forbanna som Anette Sagen er en gang sånn innimellom.

Det praktiseres i den grad at en kommissær eller tilsvarende kyndig person skal gå igjennom løypa med arrangør og sørge for at det er chicken runs der det er behov. På den måten blir det "egen" løype for de yngste. Hva gjelder "kvinner" og "menn" i 15-16 tenker jeg at mye sier seg selv ved å bruke skjønn... vil ikke tro at dette kommer til å bli noen sak. Diskusjonen er jo hvorvidt man skal stenge de farlige elementene for de yngste og K15-16 og tvinge de gjennom chicken runs.

It isn't what you do, it's the way you do it!

..:: Stine ::..

PS: Contessa er Stine som privatperson, ikke Stine i jobbsituasjon :-)
Re: NC DH Kongsberg? [Re: holejos] #755927 18/06/2009 12:46
P
PålS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Må si meg enig med Joachim og Jostein, fet løype! Fin flyt hele veien og ikke noe som kaster deg ut av rytmen. Litt løst i inrunet på gapen, men nå regner det, så da får det satt seg både i inrun og landing samt at de delene av løypen som tydeligvis var bygget i tørt vær får etterlengtet fuktighet! Nydelig med masse linjevalg det meste av veien ned og muligheter for både frekke og mindre frekke linjer! Sinnsykt mye knott i Kongsberg da, men ikke Årestørrelse på de, så det holder med vanlig insektspray...

Pål

Re: NC DH Kongsberg? [Re: PålS] #755943 18/06/2009 13:01
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
Word,

Jeg er dog spent på om det vil bli såpass åpne linjevalg når det er ferdig merket i hele løypa..... Skal også bli artig å se hvordan løypa arter seg når den er våt!...

Jostein

Re: NC DH Kongsberg? [Re: holejos] #756974 19/06/2009 18:39
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Kjempekul løype! Hadde noen gjennomkjøringer i dag. En ting er sikkert, droppeangsten min må jeg legge igjen i Drammen. Ellers bra flyt de fleste steder.

Bra jobbet, løypebyggere ICON_SMILE

Re: NC DH Kongsberg? [Re: SiljeKH] #756977 19/06/2009 18:42
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Og en ting til. Jeg har bestemt etter intens rådføring med meg selv at jeg ALDRI skal ta det gapet. Og den avgjørelsen er jeg 100% fornøyd med så det så.

Re: NC DH Kongsberg? [Re: SiljeKH] #757001 19/06/2009 19:46
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg skulle ønske at jeg ikke hadde skrevet det jeg skrev tidligere i tråden. Gappet er for stort til å ha så ræwa struts-runde.

Re: NC DH Kongsberg? [Re: Dr.E] #757006 19/06/2009 19:52
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
..en bro over på siden hadde gjort mye. Er utrolig kjipt å gå glipp av de doseringene i innrunnet frown

Re: NC DH Kongsberg? [Re: SiljeKH] #757009 19/06/2009 19:59
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Gappet er for stort til å ha så ræwa struts-runde.
Helt enig. Her taper man sikkert 30 sek på kyllingtur.

Aron SK, NBNL
Re: NC DH Kongsberg? [Re: ToHee] #757319 20/06/2009 16:50
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Hørte at gapet ble stengt etter et par tryn på slutten av dagen i dag. Noen som kan bekrefte/avkrefte, og om dette betyr at det skal være stengt under konkurransen i morgen?

Aron SK, NBNL
Re: NC DH Kongsberg? [Re: ToHee] #757346 20/06/2009 17:45
bob Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ToHee
Hørte at gapet ble stengt etter et par tryn på slutten av dagen i dag. Noen som kan bekrefte/avkrefte, og om dette betyr at det skal være stengt under konkurransen i morgen?

Bekreftet:)

Re: NC DH Kongsberg? [Re: bob] #757355 20/06/2009 17:57
bob Offline
Ringrev
Ringrev
Du ville kanskje vite litt mer...
Hoppet ble stengt idag, men skal åpnes igjen i morgen. De har bygget ett platting som en kan lande på hvis en kommer for kort. Er usikker på om denne går helt bort til hoppkanten. Ryktene sier at enten så skal man kunne kjøre over denne som chickenrun, eller så kommer det en chickenrun bro rett ved siden. Sikkert noen som har mer konkret info.

Re: NC DH Kongsberg? [Re: bob] #757559 21/06/2009 09:22
S
snorre Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg synes det ser ut som det har blitt gjort en kjempejobb i Kongsberg. Godt å se at arven etter Espen og Brede er tatt opp igjen. At en "ny" løype trenger litt innkjøring er normalt. Ikke alltid like lett å lese farten man vil få, ut av terreng, linjer og underlag for løypebyggere. Sikkerheten skal selfølgelig stå i høysetet. Når ting får satt seg og folk får kjørt løypa litt endrer det seg uannsett. Man må regne med litt tilpassninger. Ryttere skal også ha noe å strekke seg etter. Hvis man klarer hele løypa på første forsøk blir den nok i letteste laget etter et par dager.
Kan nevne ett eksempel fra oss. Når vi bygde den første droppen i NM løypa var det helt værst. Mange survet og klaget selv om det var en utmerket kylling vei rundt. "Unødvendig, ødelagde flyten, bygg en bro så man kan trille ned, forbanna freeride greier..." Den droppen kan tas med 3 meter run inn før tre-rampa.
De som peip den gangen tar nå den andre droppen lett. (Ja, jeg husker navnene). Den andre droppen kom siden den første droppen ikke var noen målestokk lenger. For to år siden tok mesteparten av deltagerene den andre droppen, da ble tabeltop`en etter disse laget større.
Jeg synes det er bra at det er en utvikling på alle områder.

Hjertesukk: -Det er desverre umulig å gjøre alle helt fornøyd. Alle er sin egen målestokk. Er det ting man ikke er god på er det beste man kan gjøre å trene på det for å bli bedre. Begynne der man er og øke gradvis.

Forstett den gode jobbingen og jeg håper det blir et knall ritt med mange blide fjes og kun såret stolthet som resultat av tryn!

Mvh
Snorre

Lidenskaplig... Men ikke fanatisk

NOTS medlem

Hafjell
Re: NC DH Kongsberg? [Re: snorre] #757758 21/06/2009 18:44
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Sitat: snorre
Hjertesukk: -Det er desverre umulig å gjøre alle helt fornøyd. Alle er sin egen målestokk. Er det ting man ikke er god på er det beste man kan gjøre å trene på det for å bli bedre. Begynne der man er og øke gradvis.
Helt enig.

Vil få takke for et vel gjennomført arrangement i dag. Flott løype, god stemning og bra vær helt frem til premieutdeling.
Utrolig kult at de virkelig gode gutta, som Tommy Folkøy og Emil Carlson, også er blant de triveligste og mest pratsomme.

Og til slutt: Stor honnør til Drammens store sønn Jostein Hole, aka Holejos, som virkelig slår på stortromma med en fantastisk tredjeplass i eliteklassen etter mange år stort sett ikledd lycra. Grattis!

Aron SK, NBNL
Re: NC DH Kongsberg? [Re: ToHee] #757779 21/06/2009 19:10
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Gratulerer Jostein!

Re: NC DH Kongsberg? [Re: Mmar] #757786 21/06/2009 19:17
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Rått av Jostein dette ICON_SMILE
Morro å være tilskuer i dag, mange som gav gass!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: NC DH Kongsberg? [Re: hbakken] #758087 22/06/2009 09:41
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
Jepp, det var morsomt! Over all forventning! Utrolig morsom og krevende løype! I 2. omgang traff jeg på 99,5% av linjene, og fikk tråkket bra. Var nok så optimalt jeg får til med min teknikk. Nå gjelder det å få mer kjøretrening, så også armer og fingre kan henge med en hel helg med utfor....

Jostein

Re: NC DH Kongsberg? [Re: holejos] #758090 22/06/2009 09:52
Freedom-rider Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvor finner man resultatlisten fra helgens ritt?

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support