Styrketrening på beina, hvilke øvelser?
|
Re: Styrketrening på beina, hvilke øvelser?
[Re: fredriks]
18/06/2009 19:59
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det finnes dokk problem, det største er nog at det bare er et spesifikt treningsoppleg, et annet oppleg kan vare betre. Så lenge sykkeldelen er lik for alle gruppene (likt sammensatt) så spiller det ikke så stor rolle hvordan sykkeldelen er. Husk, det er styrketreningsdelen som skal testes. Andre møjliga problem, hur får man en homogen grupp? Hur mye trenade folk innen? Hur starke var folk innen? Har man små grupper må man prøve å fordele folk best mulig på gruppene basert på alder, treningsgrunnlag, kjønn, kostholdsvaner, ++++ Har man en stor nok gruppe trenger man ikke bry seg om dette fordi man vil få homogene grunnet det store antallet alene. Små grupper vil uansett ikke være noe særlig. Det var derfor jeg skrev at et av problemene er å få store nok antall. Hur tolkar man egentligen individuella forskjeller? Antag at 50% gjør det mye betre med styrketrening og 50% gjør det mye betre med sykkel trening, vad er slutsatsen? Tolkning baseres på vanlig statistiske beregninger. I ditt eksempel med 50/50 er konklusjonen at det er ingen forskjell på gruppene, dvs. at det ikke spiller noen rolle om man trener styrke eller ikke. Vad om førskjellen først viser sig efter flera års trening? Det er et tredje problem i tillegg til de to jeg nevnte. Nå tror jeg ikke det vil være tilfelle fordi styrke er noe man lett trener opp, dvs. man får raskt resultater. Raskere enn på utholdenhet er min erfaring. Det er møjlig at det går at få til bra studier men folk er også veldig bra på at finne møjliga fel og bare se det dom vil. Det er alltid en risiko, men en skikkelig forstudie og et klart definert (og relevant) mål med studien må være en forutsetning.
|
|
|
[Re: Cesc]
18/06/2009 20:06
|
Aaberg
Entusiast
|
Entusiast
Michael Rasmussen veide 59 kg da han "vant" klatretrøya i TDF. Piepoli veide 52 kg da han "vant" klatretrøya i Giroen i 2007.
At tempoekspertene ikke hevder seg oppover er lett å forstå. De har for mye vekt å dra på. Men hvorfor hevder ikke de lette klatrerne seg på en flat tempo? I mitt hode har forklaringen noe med muskler og styrke å gjøre. Eller tar jeg feil? Hva er da forklaringa? Har du høy terskelwatt/kg er du god i bakker, og har du høy terskelwatt/frontareal er du god på tempo. Har du kombinasjonen høy terskelwatt/kg og høy terskelwatt/frontareal vinner du store etapperitt  Det er forøvrig naturlig å forestille seg at det må være så store krefter i sving når disse tempogigantene kjører hardt, men hvor store krefter genererer de egentlig? Når det gjelder kraft i pedalene over en viss tidsperiode så er jeg stolt av å i dag kunne røpe av jeg har tatt steget over i proffenes rekke  Chris Boardman, Hour record 2000, 400W i en time, 22.9kg snitt pedalkraft Miquel Indurain, Hour record 1994, 477 i en time, 26.6kg snitt pedalkraft Lance Armstrong, Mont Ventoux TdF 2002, 450W i en time, 26.4kg snitt pedalkraft Jørn Aaberg, Juvasshytta 2007, 195W i 1t 45min, 22kg snitt pedalkraft Jørn Aaberg, Fløyen 2007, 293W på 14min, 23kg snitt pedalkraft Jeg er altså selv fullt på høyde med proffsyklister når det gjelder å generere kraft i pedalene. Ikke bare det, men min test til Juvasshytta var gjort etter fem timers sykling, og likevel genererte jeg 22kg snitt pedalkraft i 1 time og 45min sammenhengende. De andre gutta var jo ferdige etter bare en times tid  For å vinne en klatreetappe i TdF må du roughly kunne generere rundt 6,5W/kg. Dersom vi antar at det er der Rasmussen ligger betyr det at han må generere ca 385W. Dersom vi antar at tråkkfrekvensen hans på en klatring ligger på 80rpm, så vil han da generere 27kg snitt pedalkraft, høyere enn både Boardman, Indurain og Armstrong i eksemplene over. Jeg har forøvrig laget en liten kalkulator her som du kan teste med selv for å finne dine egne genererte snittkrefter på ulike tester du har gjennomført: http://www.sykkeltrening.no/kalkulatorer_lavfrekvenstrakk.html
Redigert av Aaberg; 18/06/2009 20:08.
|
|
|
[Re: hakonfl]
18/06/2009 20:21
|
EgilS
More than words
|
More than words
haha. godt poeng, men hadde ganske bra ski ved begge tilfellene. kan jo ikke si at gode ski var av null betydning, men i og med at jeg hele sesongen var på et stabilt mye høyere nivå, var det nok ikke fordi jeg traff med smøringen den ene gangen. Det er en svært viktig faktor her som du ikke tar med i betraktningen: Du har et år mer med trening! Min egen erfaring er at dette teller mye. Selv etter mange år med omtrent helt lik trening og mengde hadde jeg fremdeles fremgang fra år til år.
|
|
|
[Re: Aaberg]
18/06/2009 20:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
Har du høy terskelwatt/kg er du god i bakker, og har du høy terskelwatt/frontareal er du god på tempo. Har du kombinasjonen høy terskelwatt/kg og høy terskelwatt/frontareal vinner du store etapperitt  Hypotese: Det er langt større sammenheng mellom watt og vekt enn det er mellom watt og styrke (gitt samme vekt). Skal man først trene styrke kan man like godt legge på seg muskler (og dermed vekt) og satse på flate tempoer eller banesykling.
|
|
|
[Re: EgilS]
18/06/2009 20:50
|
NilsRegin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hypotese: Det er langt større sammenheng mellom watt og vekt enn det er mellom watt og styrke (gitt samme vekt). Skal man først trene styrke kan man like godt legge på seg muskler (og dermed vekt) og satse på flate tempoer eller banesykling.
Ergo er det bedre å få vekk de siste to-tre kiloene rundt magan, holde formen konstant/bedre, og derav kjøre raskere i motbakker?
Re Sykkelklubb
|
|
|
[Re: hakonfl]
18/06/2009 21:07
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Bra respons på innlegget ditt NilsRegin
|
|
|
[Re: tommygutt]
18/06/2009 21:16
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Bra respons på innlegget ditt NilsRegin Forrige gang vi diskuterte styrketrening tror jeg vi ga oss på side 7. Kanskje vi greier litt mer denne gang? 
|
|
|
18/06/2009 21:22
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Når det gjelder kraft i pedalene over en viss tidsperiode så er jeg stolt av å i dag kunne røpe av jeg har tatt steget over i proffenes rekke  Gratulerer! Vi ser deg vel i TdF om litt da?  Vet du, jeg begynner faktisk å bli en smule overbevist om at du muligens har rett. Trappe-eksempelet på nettsida di var beskrivende. Forstår jeg ting riktig hvis: Styrke er ingen begrensning fordi man aldri greier å tråkke ned med større kraft enn egen kroppsvekt? Eller har jeg fortsatt ikke skjønt det... Hvis jeg står og trør, og lar på en måte kroppsvekta dytte ned pedalene, vil jeg også da ha en pedalkraft på noen og 20 kg? Hvis jeg veier 80 kg, er det ikke da omtrent 80 kg som dytter pedalen ned? Hva mener du forresten om watt-trening? Har det noe for seg? 
|
|
|
18/06/2009 21:27
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
Har du høy terskelwatt/kg er du god i bakker, og har du høy terskelwatt/frontareal er du god på tempo. Har du kombinasjonen høy terskelwatt/kg og høy terskelwatt/frontareal vinner du store etapperitt  Så du mener at Rasmussen var hadde for stort frontareal til å hevde seg på tempo? Du mener og at det faktum at de seks års siste verdensmestere på tempo veier mellom 74 kg og 80 kg ikke skal tillegges noen betydning? Ville ikke egentlig spinkle, lave syklister ha ett stort fortrinn på tempo? Ok, la oss tenke at du har rett. Mener du at en mann på 50 kg har like store forutsetninger for en høy terskelwatt som en mann på 80 kg, sett at de har lik fettprosent? Cancellara har vel det en kan kalle en anselig mengde beinmuskelatur, har dette ingen sammenheng med hans høye terskelwatt?
|
|
|
[Re: tommygutt]
19/06/2009 02:14
|
NilsRegin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Bra respons på innlegget ditt NilsRegin Overveldende! Det verste er at jeg trudde jeg skulle få en 5-6 svar om enkle knebøy-øvelser og sånn, isteden tok det jo helt av  Artig, gode og konstruktive diskusjoner er noe alle lærer av.
Re Sykkelklubb
|
|
|
[Re: Øyvind V]
19/06/2009 02:18
|
NilsRegin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hva mener du forresten om watt-trening? Har det noe for seg? Hehe, kanskje trådens beste kommentar! :)) Når jeg ser hva feks Sigmund år til med denne wattmåleren sin, er det nesten så jeg også får lyst til å bruke såpass mye penger på en liten dings. Men den er jo så dyr at man nesten må velge mellom enda en dings og ny sykkel... Nå skjønner jo jeg også at det ikke er wattmåleren i seg selv som fikser framgangen, men det kan jo se ut som at svært god kontroll på treningsintenisteten virkelig har noe for seg.
Re Sykkelklubb
|
|
|
19/06/2009 05:31
|
Aaberg
Entusiast
|
Entusiast
Gratulerer! Vi ser deg vel i TdF om litt da?  Hvem vet? (c: Forstår jeg ting riktig hvis: Styrke er ingen begrensning fordi man aldri greier å tråkke ned med større kraft enn egen kroppsvekt? Eller har jeg fortsatt ikke skjønt det...  Så lenge du sitter eller står vanlig og sykler kommer du aldri opp iegen kroppsvekt. Det er også teoretisk (og praktisk) umulig å komme i nærheten av egen maksstyrke under noen omstendighet i normal utholdenhetssykling. Hvis jeg står og trør, og lar på en måte kroppsvekta dytte ned pedalene, vil jeg også da ha en pedalkraft på noen og 20 kg? Hvis jeg veier 80 kg, er det ikke da omtrent 80 kg som dytter pedalen ned? Om tråkkfrekvensen er den samme og du reiser deg i stedet for å sitte er pedalkraften omtrent tilsvarende. Når du står og tråkker har du ofte heller ikke hele kroppsvekten over pedalene, samt at i hvert nedtråkk senker hele kroppen seg også litt (rumpa di går opp og ned) siden kraften i tråkket er mindre enn kroppsvekten. Akkurat dette har jeg ikke målinger på, men sannsynligvis er kraften gjennom tråkket størst når pedalarmen står rett ned og du strekker beinet for å løfte kroppen/rumpe noe opp igjen for å gjøre deg klar for neste tråkk. Hva mener du forresten om watt-trening? Har det noe for seg? Jeg er fan av wattbasert trening jeg  Så du mener at Rasmussen var hadde for stort frontareal til å hevde seg på tempo? Du mener og at det faktum at de seks års siste verdensmestere på tempo veier mellom 74 kg og 80 kg ikke skal tillegges noen betydning? Det jeg mener er at har du høy terskelwatt/kg er du god i bakker, og har du høy terskelwatt/frontareal er du god på tempo. Er du dårlig i bakker er det to ting du kan gjøre noe med, terskelwatt og vekt, og er du dårlig på tempo er det to ting du kan gjøre noe med, terskelwatt og aerodynamiske egenskaper. Ville ikke egentlig spinkle, lave syklister ha ett stort fortrinn på tempo? Aerodynamisk sett har de gjerne det, men det avhenger altså både av aerodynamikk og terskelwatt. Ok, la oss tenke at du har rett. Mener du at en mann på 50 kg har like store forutsetninger for en høy terskelwatt som en mann på 80 kg, sett at de har lik fettprosent? Nei, ikke generelt sett, det kommer jo helt an på det aerobe systemet deres. Det finnes imidlertid rikelig med 50kg syklister som har langt høyere terskelwatt syklister på 80kg. Cancellara har vel det en kan kalle en anselig mengde beinmuskelatur, har dette ingen sammenheng med hans høye terskelwatt? Hvorfor skulle beinmuskulaturen ha sammenheng med hans høye terskelwatt?
Redigert av Aaberg; 19/06/2009 06:39.
|
|
|
19/06/2009 06:17
|
monsas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En ting jeg så absolutt ikke kan forstå meg på når det gjelder styrketreningen til Kurt (det jeg har lest) er at han trener styrke en rimelig kort periode på høsten. Hvis det er tilfelle kan jeg ikke skjønne at han mener at han har noe virkning av det et halvt år etterpå. Gjorde et eksperiment på meg selv i går (nei det er selvfølgelig ikke et vitenskapelig valid forsøk, bare et eksperiment). I løpet av fjorårsvinteren økte jeg ca 45% i styrke på beina (2 maksøkter per uke, a 10-15 minutter etter sykkeltrening). I følge treningsdagboka har jeg ikke trent maksstyrke siden 27. januar. I går 18. juni testet jeg med samme øvelse etter sykkeltrening. Jeg har gått ned ca. 3 % styrke. Dvs. jeg har beholdt nesten all styrken jeg økte i vinter. Selv om jeg ikke har trent styrke på nesten 5 mnd. Bare et innspill i hva som kan være årsaken til at noen velger å trene styrke i deler av sesongen.
|
|
|
[Re: monsas]
19/06/2009 06:29
|
EgilS
More than words
|
More than words
Gjorde et eksperiment på meg selv i går (nei det er selvfølgelig ikke et vitenskapelig valid forsøk, bare et eksperiment). I løpet av fjorårsvinteren økte jeg ca 45% i styrke på beina (2 maksøkter per uke, a 10-15 minutter etter sykkeltrening). I følge treningsdagboka har jeg ikke trent maksstyrke siden 27. januar. I går 18. juni testet jeg med samme øvelse etter sykkeltrening. Jeg har gått ned ca. 3 % styrke. Dvs. jeg har beholdt nesten all styrken jeg økte i vinter. Selv om jeg ikke har trent styrke på nesten 5 mnd.
Bare et innspill i hva som kan være årsaken til at noen velger å trene styrke i deler av sesongen. Da taper du styrke saktere enn meg. Etter en høst (3 måneder?) med knebøy og 30-40% økning (husker ikke helt og har ingen dagbok) var det å starte nesten på 0 neste høst.
|
|
|
19/06/2009 06:40
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ville ikke egentlig spinkle, lave syklister ha ett stort fortrinn på tempo? Forklaringen på at (generelt sett) større/tyngre syklister er bedre på tempo enn lette/mindre syklister ligger nok i det at i forhold til en økning i vekt vil watt man klarer å tråkke øke mer en frontalarealet.
|
|
|
19/06/2009 06:42
|
monsas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Gjorde et eksperiment på meg selv i går (nei det er selvfølgelig ikke et vitenskapelig valid forsøk, bare et eksperiment). I løpet av fjorårsvinteren økte jeg ca 45% i styrke på beina (2 maksøkter per uke, a 10-15 minutter etter sykkeltrening). I følge treningsdagboka har jeg ikke trent maksstyrke siden 27. januar. I går 18. juni testet jeg med samme øvelse etter sykkeltrening. Jeg har gått ned ca. 3 % styrke. Dvs. jeg har beholdt nesten all styrken jeg økte i vinter. Selv om jeg ikke har trent styrke på nesten 5 mnd.
Bare et innspill i hva som kan være årsaken til at noen velger å trene styrke i deler av sesongen. Da taper du styrke saktere enn meg. Etter en høst (3 måneder?) med knebøy og 30-40% økning (husker ikke helt og har ingen dagbok) var det å starte nesten på 0 neste høst. Pingle! ;-)
|
|
|
[Re: monsas]
19/06/2009 06:45
|
EgilS
More than words
|
More than words
Da taper du styrke saktere enn meg. Etter en høst (3 måneder?) med knebøy og 30-40% økning (husker ikke helt og har ingen dagbok) var det å starte nesten på 0 neste høst. Pingle! ;-) [/quote] Neida. Det er bare at min muskelceller er mer intelligente enn dine og vet hva de skal prioritere. 
|
|
|
19/06/2009 06:48
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ville ikke egentlig spinkle, lave syklister ha ett stort fortrinn på tempo? Forklaringen på at (generelt sett) større/tyngre syklister er bedre på tempo enn lette/mindre syklister ligger nok i det at i forhold til en økning i vekt vil watt man klarer å tråkke øke mer en frontalarealet. Betyr det at man automatisk tråkker flere watt når man blir tyngre?
|
|
|
19/06/2009 06:57
|
Aaberg
Entusiast
|
Entusiast
Betyr det at man automatisk tråkker flere watt når man blir tyngre? Nei, hadde det enda vært så enkelt  Det mange ser ut til å glemme er at styrke ikke er magi som gjør at energi oppstår fra ingensteds. Den eneste måten å få en eneste muskelfiber til å fyre av, er å mate den med de næringsstoffer og oksygen som dem trenger for å generere ATP slik at muskelen trekker seg sammen. Det finnes med andre ord ingen gratis lunsj, du må betale i form av oksygenforbruk og næringsstoffer for hver eneste sammentrekning muskelfibrene dine gjør. Enhver syklist her på forumet greier å generere like store krefter som en proffsyklist, bare ikke like lenge fordi vi ikke har den aerobe motoren som skal til for å mate musklene med oksygen.
|
|
|
19/06/2009 07:06
|
EgilS
More than words
|
More than words
Betyr det at man automatisk tråkker flere watt når man blir tyngre? Nei, hadde det enda vært så enkelt  Det er vel nesten så enkelt i den betydning at det er forholdsvis klar sammenheng mellom totalwatt man klarer og vekt, som en gjennomsnittsbetraktning?
|
|
|
19/06/2009 07:06
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Nei, hadde det enda vært så enkelt  I såfall ville jeg hatt anlegg for å bli knallgod; går opp en kilo bare jeg kjenner lukta av majones. Forklaringen på at (generelt sett) større/tyngre syklister er bedre på tempo enn lette/mindre syklister ligger nok i det at i forhold til en økning i vekt vil watt man klarer å tråkke øke mer en frontalarealet. Så hvorfor tråkker denne større/tyngre syklisten "automatisk" mer watt enn en lett/mindre syklist? Er det da fordi større/tyngre syklister har kropp som er flinkere på å mate musklene med næring+oksygen? Skjønner ikke dette jeg  EDIT Det er vel nesten så enkelt i den betydning at det er forholdsvis klar sammenheng mellom totalwatt man klarer og vekt, som en gjennomsnittsbetraktning? Nå er jeg virkelig forvirret. Betyr det at hvis jeg opprettholder formen min, men kvitter meg med 5 kilo, så blir jeg dårligere syklist fordi jeg tråkker mindre watt? Det høres merkelig ut.
Redigert av Øyvind V; 19/06/2009 07:09. Rediger grunn: Total forvirring hos unge lovende...
|
|
|
19/06/2009 07:11
|
EgilS
More than words
|
More than words
Så hvorfor tråkker denne større/tyngre syklisten "automatisk" mer watt enn en lett/mindre syklist? Er det da fordi større/tyngre syklister har kropp som er flinkere på å mate musklene med næring+oksygen? Skjønner ikke dette jeg -Jan linket til en Wiki-side hvor det ble skrevet noe med 30% økning i watt ved 50% økning i kroppsvekt? Den vitenskapelige forklaring kan sikkert Aaberg ta.
|
|
|
19/06/2009 07:24
|
monsas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Finnes det noen klar forskning på at det IKKE har noen effekt? Bare lurer... Here you go...  1) Et studie av Bishop, Jenkins, ... hvor vanlig styrketrening ble brukt viser f.eks. at det var en signifikant økning i benstyrke (1RM) på 35,9% mens det var ingen signifikant økning i verken 1 times all-out sykkeltest, anaerob terskel, VO2max, mm. Denne type styrketrening er lite spesifikk i forhold til sykling, og det var derfor ingen overføringsverdi. Hva er "vanlig styrketrening"? [2) Et studie av Bastiaans, ... benyttet lavere vekter, flere repetisjoner, og høyere vinkelhastighet i utførelsen, kombinert med 10min sykling mellom "styrkeøvelsene". Med andre ord var treningen mer spesifikk i forhold til sykling i forhold til både krav til styrke, høyere vinkelhastighet og innslag av sykkeltrening. Studiet fant ingen sammenheng mellom styrketreningen og utholdenhetstester, samt en usikker sammenheng med 30sekund all-out tester. Et forsøk med "lavere vekter beviser vel neppe at "maximal strength training" ikke har effekt 3) Et studie av Paton, Hopkins, øker spesifisiteten ytterligere ved å ikke benytte tradisjonell styrketrening, men plyometrics kombinert med spesifikk sykkeltrening (3 sett 5x30sek intervaller), og dette er også studiet med størst relevant for sykling, og dette studiet viste en forbedring på sykkelprestasjon.
Trenden i studiene nevnt over er altså at dess mer treningen ligner på sykkeltrening, dess mer relevant er den for din prestasjon på sykkelen.
Dette forsøket beviser vel heller ikke at "maximal strength training" ikke har effekt 4) Bishop D, Jenkins DG, Mackinnon LT, McEniery M, Carey MF The effects of strength training on endurance performance and muscle characteristics CONCLUSION: The present data suggest that increased leg strength does not improve cycle endurance performance in endurance-trained, female cyclists. Nå har ikke jeg tilgang på hele artikkelen, men ut i fra abstractet kan denne være relevant. Derimot er forsøket utført i 1999, og mye forskning på dette området har vært utført i de senere år, så jeg forventer at vi finner artikler som er mer relevante og oppdatert enn denne. Noe som viser at denne ikke er oppdatert, er f.eks. (i motsetning av hva mange hevder her på forumet) at de snakker om økning av LT (relativt i forhold til VO2max). I dag er det bred enighet blant medisinske forskerere at denne ikke kan endres. 5) Bentley DJ, Wilson GJ, Davie AJ, Zhou S. Correlations between peak power output, muscular strength and cycle time trial performance in triathletes CONCLUSIONS: Wmax and WDmax are useful variables in assessing cycle performance in triathletes. However, the importance of muscular strength of the lower limbs may be minimal in overall cycle performance during a short course triathlon race.
Så vidt jeg forstår av abstractet, har ikke disse forsøkspersonene utført styrketrening, derimot hadde alle drevet sykkeltrening i et år. Styrketestene var utført for alle deltakerne. Da sier ikke denne artikkelen noe om sammenheng mellom "maximal strength training" og sykkeltrening. Dessuten er dette studiet også over 10 år gammelt 6) Jackson NP, Hickey MS, Reiser RF. High Resistance / Low Repetition vs. Low Resistance / High Repetition Training: Effects on Performance of Trained Cyclists. CONCLUSION: There were, however, no significant group x training differences (p > 0.05) found between the 3 training groups on the cycling test in lactate values or economy. It appears that for this population of cyclists, neither H-Res nor H-Rep resistance training provided any additional performance benefit in a graded incremental cycling test when compared with cycling alone over a training time of this length.
Denne testen kan være relevant, uten at jeg har fått lest hele artikkelen. Derimot sier de selv allerede i abstraktet at ” It is possible that with this population, various factors such as acute fatigue, strength, and aerobic gains from the cycling training, in addition to well-developed bases of strength and conditioning from previous training, reduced differences between groups in both strength gains and cycling performance.” Noe som er ganske uvanlig i et abstract og sier noe om deres egen tro på validiteten av forsøket. 7) Bishop D, Jenkins DG, Mackinnon LT, McEniery M, Carey MF. The effects of strength training on endurance performance and muscle characteristics KONKLUSJON: Resultatet var at maxstyrke (1 repetisjon) økte med 35,9% for de som trente med vekter, men det var ingen signifikant endring i snittwatt på en 1-times test, terskel, VO2max, muskelfibersammensetning eller enzymer i noen av de to gruppene.Konklusjonen var at økt styrke ikke forbedret utholdenheten for trente kvinnelige utholdenhetssyklilster.
Denne nevnte du allerede i pkt 4). Greit at du vil vise mange artikler som støtter din sak, men: Busted! ;-) Merk Aaberg, jeg setter fortsatt ingen link mellom maksstyrke og sykkelperformance, men jeg prøver bare å vise at de forsøkene du refererer til ikke nødvendigvis er så veldig valide og at de ikke viser at det ikke er en link.
Redigert av monsas; 19/06/2009 07:48.
|
|
|
19/06/2009 07:38
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det finnes imidlertid rikelig med 50kg syklister som har langt høyere terskelwatt syklister på 80kg. Gjør det? Nevn eksempel på 50kg proffsyklister som har høyere terskelwatt enn proffer på 80kg. Det finnes kanskje, men neppe veldig mange. Cancellara har vel det en kan kalle en anselig mengde beinmuskelatur, har dette ingen sammenheng med hans høye terskelwatt? Hvorfor skulle beinmuskulaturen ha sammenheng med hans høye terskelwatt? Fordi muskulaturen er en del av det perifere aerobe systemet, og fordi musklene hans har en stor andel langsomme muskelfibre.
|
|
|
19/06/2009 07:54
|
Aerial
Ringrev
|
Ringrev
[/quote] Nå er jeg virkelig forvirret. Betyr det at hvis jeg opprettholder formen min, men kvitter meg med 5 kilo, så blir jeg dårligere syklist fordi jeg tråkker mindre watt? Det høres merkelig ut. [/quote]
Nei. Du vil bli en bedre syklist, for du produserer flere watt pr. kilo kroppsvekt, og det er det som gjelder. Jo høyere watt pr kilo, jo bedre syklist er du.
"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"
"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"
Lillehammer CK
|
|
|
[Re: -Jan]
19/06/2009 08:00
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
Hmmm. Litt fakta om Gustav Larsson: vekt og watt Han må kunne sies å klare en betydelig mengde watt på terskel, og han veier i likhet med Cancellara 80 kg. Jeg får altså ikke dette til å stemme Aaberg. Hvorfor har de beste temporytterne så meget muskler? Hva skal de med det hvis styrke ikke har betydning? Og til deg Egil? Hvorfor får man høyere effekt av større muskelmasse?
|
|
|
19/06/2009 08:05
|
monsas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bare et innspill i hva som kan være årsaken til at noen velger å trene styrke i deler av sesongen. Da taper du styrke saktere enn meg. Etter en høst (3 måneder?) med knebøy og 30-40% økning (husker ikke helt og har ingen dagbok) var det å starte nesten på 0 neste høst. Siden vi har vidt forskjellige erfaringer, kanskje også dette viser at argumenter som "jeg har selv erfart" ...."ergo så"... (flittig brukt i denne debatten) ikke alltid er til å stole på?
|
|
|
19/06/2009 08:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bäckstedt er ju ikke heller så liten, 193 cm, 94 kg enlig wikipedea og vann Paris-Roubaix. Er ikke de flesta som vinner et tungt flat ritt som Paris-Roubaix ganske store?
Har ikke de allra flesta syklister også mye muskler i bena, framfør allt de som ikke er så raske oppøver der vikten er veldig viktig.
|
|
|
[Re: fredriks]
19/06/2009 08:31
|
matshako
Avhengig
|
Avhengig
Har ofte hørt at jo tyngre man er, dess mer watt tråkker man(Watt/kg blir en annen sak), og har selv erfart at dette er tilfelle. (Relativt utrente)Folk jeg sykler fra med 5-6 min til Skistua, men som veier 30 kg mer tråkker jo samme watt som meg opp dit. Når jeg var i samme form var jeg milevis unna slike wattverdier. Er vel ikke tilfeldig at de små ikke hevder seg på tempo, de har ikke muligheter til å tråkke 500 watt over tid, slik som f.eks Indurain og Cancellara, som veier mer, greier. Mitt spørsmål er da: Hvorfor er det slik? Kanskje noen har et fornuftig svar?
|
|
|
[Re: matshako]
19/06/2009 08:37
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mitt spørsmål er da: Hvorfor er det slik? Kanskje noen har et fornuftig svar? Det "utrente" utgangspunktet er dimensjonert for det man bruker kroppen til. VO2max (ikke relativ) blir derfor naturlig høyere for større mennesker, fordi mer oksygen kreves for en større kropp, uansett trening eller ikke.
|
|
|
|
|