det så uansett flott ut, og jeg regner med at det er nykameraet du har brukt her. hvor mange pixler skalerer du bildene til før du legger de opp på nettet?
første bokstav på quiz-spørsmålet er K .. ikke sant ? EDIT: hvor lang tid bruker dere (sykkeltid) på en slik runde ?
Jeg tipper det er fjellvegen over Gaustatoppen - veien mellom Sauland og Rjukan. Det stod jo "Flistjønnskaret 1260 moh" på den steinen http://www.haukelivegen.no/vis.php?id=21
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: For en dag på setet!
[Re: Dan]
#75223013/06/200916:52
Er det forresten noen som husker adressen til den norske siden som tar for seg alle klatringer i landet, med profil og turbeskrivelse? Vi må jo få tatt noen flere før sommeren er over.
#75224213/06/200917:08
Er det forresten noen som husker adressen til den norske siden som tar for seg alle klatringer i landet, med profil og turbeskrivelse? Vi må jo få tatt noen flere før sommeren er over.
Alle klatringer i landet? Hmmm.. den eneste jeg kan komme på nå er denne http://sykkelspor.no/
O' yes! Meget fin tur, og sååååå heldig med været i tillegg Knivingen fra bunn til høyeste punkt medførte at Dan stakk av med Champagne for råeste klatring!
Er det sykkel.nu du tenker på? Du burde absolutt prøve bakken i Aurland. 1300 høydemeter uten en eneste flate og nydelig utsikt og veldig fin vei. Har en tid i prestasjonsloggen fra 2001 på 1t15min. Hadde vært morsomt om noen prøvde å slå den, tror fortsatt det er den raskeste tiden som er lagt ut på siden. Burde ikke være så vanskelig for jeg har regnet ut på "watt og fart" funksjonen der at de raskeste klatrerne(Pantani, Armstrong) hadde kommet ned mot 40 blank.
#75230913/06/200918:45
På hele turen vet jeg ikke. På klatringen ble det 13 km/h. Nedover syklet jeg som en pyse, så der toppet jeg kun 69 km/h. Med tanke på hvor fort fmi forsvant foran meg så må han ha holdt ganske bra aerotuckfart nedover.
#75233813/06/200919:23
Dovre? Bakken opp til Berkåk, på Orkdalsiden, er halvnasty. Og om du sykler utover mot Hell og tar innover mot Selbu og videre inn til Malvik kommer du over en ganske kjipa bakke oxo. Langt fra en Col de Galibier, men helt klart kjip. Skal sies at jeg er tjukk, så alle bakker som går oppover er igrunn kjipe.
Knivingen fra bunn til høyeste punkt medførte at Dan stakk av med Champagne for råeste klatring!
Og det er ikke tull en gang. Nede ved bilene igjen ble det delt ut champagne til king of the mountain og til den som tok sluttspurten tilbake til Gransherad.
Det å legge inn et slikt konkurransemoment i en episk fellestur var utrolig gøy (og forklarer hvorfor det ikke finnes bilder fra klatringen). Og når Joar skriver "råeste klatring" så skal det sies at han satt som Mentsjov rett bak meg stort sett hele bakken opp. Jeg var overbevist om at han bare lekte med meg og følte meg mest som et skadeskutt dyr. Avstanden varierte mellom 10 og 50 meter men hver gang jeg snudde meg så satt han der. Bortsett fra da vi kom til turisthytta et par kilometer før toppen. Da var han plutselig borte og jeg begynte å kjenne champagnesmak mot leppene.
Så snur jeg meg igjen noen hundre meter fra mål og ser at han ligger 10-20 meter bak meg. Hæ!? Hvordan i huleste? Og så siiiger han opp jamsides. Jeg har ingenting mer å gi tenker jeg og ser ham sige sakte forbi med et stadig tråkk, en hjullengde foran nå. Men da har jeg jo ikke noe å tape heller tenker jeg, og girer opp to hakk og skyver fra det jeg har, mens krampen hogger i leggene. Jeg ser målsteinen, snur meg om og Joar er plutselig så langt bak at jeg kan trille fram til målstreken. Joho! Følte deretter mest for å ta langrennstilnærmingen til målgang. Dvs legge meg rett ut i en pøl av snørr og tårer. Det ble oppreist sitting på steinen og nistespising isteden. Vi er jo ikke helt dæhlie heller da.
Når det gjalt sluttspurten så var det litt uklart om hva som skulle telle som mållinje. Til slutt foreslo jeg veikrysset ved Gransherad. Først forbi krysset vinner. Ingen protesterte, så det ble tolket som enighet. Jeg lå i tet i en veldig stille gruppe. Utrolig stille til fellestur å være må jeg si. Plutselig ser jeg Joar komme opp på siden av meg i så pass bra tempo at jeg må tråkke til hardt om jeg skal ha noen sjanse til å henge på. Men de første harde tråkkene resulterer bare i en intens melkesyrefølelse rundt knærne. Fullstendig tomt. Ikke noe skjer.
Så kommer René i full fart for tette mot Joar. Magnus hiver seg også inn i leken. Frode satser på feil hest og ligger kvar bak meg i håp om at jeg skal begynne å tette. Joar og René forsvinner raskt i tett formasjon, med Magnus halsende bak. Og der er krysset. Joar og René gir tydeligvis full gass over målstreken. Uhm... Hallo? Joar? René? Magnus plystrer hardt og de snur seg halvveis til Rjukan og skjønner at de har passert målstreken forlengst. Det ble derfor litt usikkert hvem som faktisk vant. Det endte med at René fikk sjampisen og så delte de på æren.
Denne beskrivelsen var kanskje i overkant detaljert, men poenget er at alle fellesturer burde ha noen innlagte konkurransemoment, og da med håndfaste beviser på seier, i form av priser, slik at man yter det lille ekstra. Dette var utrolig gøy, og selv om vi bare sykler halvparten så fort som stjernene så gir det en bitteliten følelse av hvordan det kan være å ligge der helt i toppen og kjempe. Anbefales!
#75255614/06/200908:54
Konkuranse er kjekkt på trening også ja, men på gårsdagens langtur i Øygarden skulle meg og en kompis ha en liten spurt i medvinden, det endte med at han tråkket kjedet av storeskiven-vrei foten ut av pedalen-glapp ene hånden av styret-og lå på stangen i ca 50km/t og vinglet... Var ca 1 mm fra å knuse i bakken, men det gikk bra utrolig nok.
Inspirerende tur dere har hatt!
#75257514/06/200909:43
Jeg fant en morsom liten formel som kan brukes for klassifisering av bakker. Den ser slik ut: H^2/D/10 der H er høydeforskjellen og D er distansen. Fra jernbaneovergangen til toppsteinen får Gausta 7,2. Hvis man teller fra jernbaneovergangen til det første stedet det flater ut i noen titalls meter (2,2 km etter Gaustablikk-krysset) så blir det 7,6. Til sammenligning scorer Alpe d'Huez 10,0 og Mortirolo 14,1. Stasjonsveien-Tryvann helt til topps blir 2,6.
Hvilken norsk klatring scorer høyest med denne formelen?
#75553417/06/200921:59
Det må være Juvass tror jeg. Hvertfall hvis kravet skal være at det er helt eller delvis asfaltert og framkommelig med racer. Så følger nok Lysebotn og Aurland/Nalfarhøgda og Dalsnibba(ikke nødvendigvis i den rekkefølgen). Jeg mener personlig at bratthet er mye mer avgjørende en lengde og høydemeter.
Ja, var dårlig formulert. Men det er lett å tenke at en bakke på f.eks 19 km og 1300 høydemeter er tyngre en en på 9 km og 900 høydemeter men det er ikke nødvendigvis tilfelle. Men det er nok veldig individuelt og en lett person takler nok stigning opp mot og over 10% mye bedre enn en tyngre. Så det kan tenkes at den lette syklisten opplever den korte bakken som enklest fordi det er en anstrengelse som går over kortere tid og distanse. Mens den tyngre syklisten må sykle helt på grensen eller over og vil foretrekke den lange bakken hvor det er mulig å disponere kreftene bedre.