Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til stisykkelfotografering

Tips til stisykkelfotografering #754695 16/06/2009 20:16
runermm Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
En stykk lærevillig, men uvitende liksomfotograf + ett stykk Nikon D50 søker tips og forslag til hvordan man tar gode stisykkelbilder. Ambisjonen er at jeg i løpet av sesongen har tatt et bilde eller to som faktisk kan vises til andre.

Gitt nevnte forutsetninger, hva er lurt å tenke på? Jeg tar imot alt av tips, intet er for lite, intet for stort.

Hvis det blir rom for nye tekniske duppeditter, hva bør jeg prioritere?

Re: Tips til stisykkelfotografering [Re: runermm] #754699 16/06/2009 20:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Du bør prioritere en tålmodig modell som skjønner at dette ikke handler om at han/hun skal sykle, men at du skal fotografere.

LarsB

Re: Tips til stisykkelfotografering [Re: larsb] #754711 16/06/2009 20:27
runermm Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har vært med Geir Anders på fototur, så akkurat det poenget er vel det eneste jeg visste fra før, men takk for påminnelsen.

BTW: Gratulerer med veldig bra innsats i Danmark. Særs imponerende de siste rundetidene!

Re: Tips til stisykkelfotografering [Re: runermm] #754745 16/06/2009 20:53
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Jeg syntes det er veldig vanskelig å ta gode stibilder. Mye vanskeligere enn DH, hvor man helt naturlig velger å knipse et dropp, et hopp eller en frekk sving. Hva tar man bilde av for å fange essensen i stisykling? For å vise hvor heftig det er? Det er èn vanskelig side, men også det tekniske.

Ofte er man jo i skog, og i skogen er det dunkelt. Mange syklister kler seg også i litt "barske" mørke farger for å gå mest mulig i ett med omgivelsene kan det virke som ICON_SMILE

Man skulle hatt en heftig blitz og/eller Geir Anders (også vært med på fotoshoot med han hehe) men det er ikke alltid man har det med seg. En stund siden jeg har fotografert stitur men jeg skal tenke mye mer på komposisjon (hva er i bakgrunnen? Kommer det til å "svelge" syklisten?) Jeg skal tenke mye mer på lys/skygge. Spesielt når det er sol ute er det stooor forskjell på lyset i skogen. Tror man kan leke mye med det naturlige lyset- både om man vil ha syklisten opplyst eller som en mørk, syklende demon. Har mye å lære der.

Du kommer kanskje til å bruke "auto" i begynnelsen men etterhvert som fotonerdismen kommer over deg kommer du nok til å leke med med "M" vil jeg tro. Autoen måler lyset når du har trykket halvveis ned (lyset du er i, kanskje ikke syklisten er i samme lys?) og agerer derefter (enten med innebygd blitz elle ei, lukkertid og blender). Tror det er viktig å leke litt, eksperimentere... og tilegne seg litt fundamental fotokunnskap. En bok som er til salgs i de fleste fotobutikker, Digital Fotografering i Praksis av husker-ikke-fotfatter(ca 400 kr) er å anbefale. Jeg syntes ihvertfall den er god.

å ja og vanskelige crux ser alltid utrolig puslete ut på bilder, så tror det er viktig å tenke litt froskeperspektiv. Ned på knærne, liggende etc.

Hmm, kanskje ikke så mye konkrete råd, men det er mine erfaringer. Er bare en hobbyfotograf som får litt fnatt av fotorunkepelling men det finnes mange andre her som kanskje kan komme med litt mer konkrete tekniske tips. Håper tråden utvikler seg så kan jeg selv plukke opp ett og annet.

Og fotografèr i RAW. Du kan rette lysfadeser i etterkant som kanskje bringer frem DET flotte bildet du kan henge på veggen ICON_SMILE

Re: Tips til stisykkelfotografering [Re: runermm] #754756 16/06/2009 21:05
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Støttes. Litt ellers:
Gode sportsbilder fordrer generellt sett et lyssterkt objektiv (rundt f.2 er veldig bra). Noen som helst grad av tele av nær utforsyklist i 70 km/t krever 1/500 sek eller raskere for å få hovedmotivet noenlunde skarpt ( som normalt er ønskelig). Men tenk:
-den samme bevegelsen i et større landskap representerer mindre bevegelse på lerettet. Dette gir muligheter. Har du en lyssvak linse (noe de fleste kit-linser har) kan du ta interessante bilder ved å fjerne deg fra selve syklisten, og i stedenfor prioritere dybdeskarphet (som er mer aktuell ved miljø og landskapsskildring). Du kan også omgå behovet for 1/500 (for skarpt bilde av drøy nedoversykling) ved litt planlegging. Finn et sted der syklisten vil ha lav fart og allikevel dramatisk kroppsspråk eller positur. Dette vil gi mulighet for å gjengi også omgivelsene skarpe. Mange sportsfotografer jobber aldri under 1/500 har jeg intrykk av. Det er ikke nødvendigvis eneste vei å gå.

Hilsen Bjørn (som gjerne skulle hatt en bedre linse , men som har havnet på sykkeldelkjøret).

Re: Tips til stisykkelfotografering [Re: Altabjorn] #754760 16/06/2009 21:09
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Bjørn bragte mer teknisk til bordet. Flott! Jeg prøvde å formidle noe om lukkertid og fare for blurry objekter men greide det ikke helt... men det er viktig. De første stibildene mine så ikke ut i måneskinn eller i granskog. Bare noen spøkelser som for forbi...

Re: Tips til stisykkelfotografering [Re: SiljeKH] #754764 16/06/2009 21:12
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Blitz med stativ og softbox kan umulig slå feil. Lang ledning eller et automtisk system for avfyring, da kan du ligge på god avstand i buskene med hurtig(nok) lukkerhastighet og relativt stor blenderåpning slik at du får begrenset dybdeskarphet.

Jens
Re: Tips til stisykkelfotografering [Re: jeth] #754783 16/06/2009 21:33
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Supplerende:

1: Selektivt fokus/ begrenset dybdreskarphet er tøft, men krever utstyr og er mye brukt.
2. Hovedpoenget mitt var egentlig: tenk komposisjon! Bruk mulighetene ved dybdeskarhet enten du har lyssterke linser eller ikke.
3. Gode stisyklingsbilder er definitivt utfordrende å ta. Særlig på østlandet. Det blir fort bare " person-med-sykkel-i-skogen" bilder ut av det hele.
4. Mange gode bilder fra Aron, Silje! Fin etterbehandling.

Re: Tips til stisykkelfotografering [Re: jeth] #754787 16/06/2009 21:36
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Det er mye god dramatikk i sportsbilder hvor fotografen er veldig tett innpå objektet. Dette fordrer en vidvinkel type 12-24 eller 10-20 e.l. Dette krever kanskje mer av fotorafen, men du kan ha mindre raske lukkertider ved bruk av blitz og panorering. Da får du skarp syklist men blurry bakgrunn. Har forresten en PDF ærlig å redelig nedlastet fra nett om sportsfoto. Kan jeg legge den her?

Re: Tips til stisykkelfotografering [Re: Santacruz] #754790 16/06/2009 21:40
klean Offline
Besatt
Besatt
Det fototekniske skal jeg ikke forsøke meg på, så litt på siden; Etter litt erfaring som "modell", har klær og farger mye å si. Rødt er bra. Mine nye hvite felger er konge ICON_SMILE

Edit; Et ubehandlet eksempel, fra min fotograferende broder. Wiktor (Rotkiw)

Vedlegg 1lite.jpg
Redigert av klean; 16/06/2009 21:49.

Andreas.
Re: Tips til stisykkelfotografering [Re: Santacruz] #754792 16/06/2009 21:41
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Tett innpå er bra. Noen ganger kan det bli skummelt.Holdt på å bli nedkjørt av El Jefe på søndag. Finnes en film et sted av det(han hadde hjelmkamera)

Takk Bjørn, hadde en god fotodag på søndagen tydeligvis!

Re: Tips til stisykkelfotografering [Re: Santacruz] #754802 16/06/2009 21:56
F
FotoVegard Offline
Fersking
Fersking
F
Om det er mulig på kameraet vil jeg anbefale å bruke manuell fokusering. evnt. stille fokusen på forhånd før syklisten kommer før du tar bildet.

Samtidig er det noen ting jeg ofte prøver å ha i bakhodet:
-Hva er det som er spesielt med akkurat denne stien?
-Hvor er sola?
-Har jeg en ide om hva jeg er ute etter, eller bare knipser jeg for å knipse?
-Hva ville en bedre fotograf ha gjort?

Ganske banale greier, men det kan hjelpe for å komme i gang på location. Syns jeg hveffall da.
Å lage fine panoreringer er jo en fin måte å få ting til å se profft ut/rydde opp i bildet og er ganske enkelt.

Bruk manuell lukkertid og still denne rundt ca: 1/40-1/100sek.
Så, når syklisten kommer, plasserer du han på ett av kryssene til hjelpelinjene inne i søkeren mens du følger syklisten (fra så langt unna som mulig). Når syklisten kommer til der du vil ta bildet har du nå tilpasset bevegelsen på kameraet til farten hans og det er bare å fortsette panoreringen og fyre rolig av.

For å få dette til er det best å ta bilder direkte fra siden slik at motivet kun beveger seg i en akse/retning i forhold til deg slik at ikke motivet forandrer størrelse om det kommer mot deg etc..

Jeg syns blits er helt unødvendig å stresse med. det er bare dyrt og vanskelig å få til. Gleda og det å bare ta masse bilder er det viktigste i starten! Utstyrshysteriet kommer senere når resten er på plass! ICON_SMILE

Re: Tips til stisykkelfotografering [Re: FotoVegard] #755070 17/06/2009 10:40
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Men det enkleste tipset hvertfall jeg kan gi, er at du plukker ut en del bilder du mener formidler noe av det samme du er ute etter. Analyser disse, plukk dem fra hverandre i ulike parametere som komposisjon, avstand til subjekt, kameraposisjon, dybdeskarphet, bevegelsesuskarphet (type bakgrunn), modellens posisjon/bekledning etc. og ikke minst det kanskje aller viktigste; lyssituasjonen/settingen. Prøv å skaff deg en forståelse om hvordan og på hvilken måte "favoritt" bildene dine er er laget og benytt deg av denne kunnskapen når du selv drar på fototur.

Edit: Det neste jeg ville gjort da er å dra ut på tur med en klar ide om et spesifikt bilde og dra til et egnet location for dette. Brukt tid der for å se om det funket i praksis, og latt eventuelle justeringer/endringer være en del av den kreative prosessen. Men viktig tror jeg altså å ha en spesifikk målsetting, og så jobbe primært med det. "Knipsing" blir det uansett nok av.... ICON_WINK

Redigert av jeth; 17/06/2009 10:54.

Jens

Moderator  support