Styrketrening på beina, hvilke øvelser?
|
Styrketrening på beina, hvilke øvelser?
15/06/2009 06:42
|
NilsRegin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har alltid hatt kondisjonen som min største begrensning på syklinga. I det siste har jeg imidlertid merka at kondisjonen er på et høyere nivå, og da sliter jeg med beina i steden. Tenker at styrketrening for beina vil gjøre saken bedre, og i hvert fall få bort små tendenser til kramper som jeg aldri har slitt med før nå i det siste.
Hvilke øvelser er lure å gjøre for å styrke de mest brukte musklene i beina? Tenker på øvelser man kan gjøre hjemme eller uten altfor mye fancy treningsutstyr, ønsker ikke å gå på treningsstudio.
Re Sykkelklubb
|
|
|
Re: Styrketrening på beina, hvilke øvelser?
[Re: NilsRegin]
15/06/2009 07:20
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
"Bulgarsk utfall" er en fin øvelse for å styrke beina og hofteleddsbøyerne, og krever ikke all verdens med utstyr eller vekter. Og kan derfor være et alternativ til knebøy, f.eks. Det ligner på vanlig utfall, men i bulgarsk så har du det ene benet oppe på en benk; vanskelig å forklare, du finner sikkert noen bilder hvis du guugler... 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
15/06/2009 07:56
|
NilsRegin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Youtube er fine greier: http://www.youtube.com/watch?v=pGAG69IjR1cTakk for tipset Øyvind! De øvelsene der kommer jeg til å merke... :-) Enda flere tips mottas med takk.
Re Sykkelklubb
|
|
|
15/06/2009 08:02
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Ikke meningen å være en "killjoy" og jeg vet jo at du leser bloggen min så du vet antageligvis hva jeg mener allerede. Jeg klarer allikevel ikke å dy meg, styrketrening kommer ikke til å løse problemet ditt, ihvertfall ikke krampeproblemet.
Krampeproblemet kan skyldes tilfeldigheter, eller at du er blitt i bedre form så du klarer å holde høyere fart i begynnelsen. Eller at du ikke fikk spist eller drukket nok, eller et utall andre årsaker.
Som jeg har sagt mange ganger, ikke noe galt i å trene styrke, men hvis målsettingeng er å forbedre et eller annet på sykkelen finnes det mange bedre måter å bruke tida.
Du sier at beina ikke henger med pusten, hva eksakt betyr det? Betyr det at du ikke føler deg andpusten men at syra allikevel kommer?
|
|
|
[Re: sigmund1]
15/06/2009 10:35
|
NilsRegin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jepp, jeg leser tråden din og har blitt påvirka av resultatene og argumentene dine. Det har ført til at jeg har lagt om treninga en god del i forhold til planen i fjor høst, trener nå mer hardt og mindre rolig. Resultatene mine kommer aldri til å ligne dine, men den relative forbedringen trur jeg er god. Bruker ikke wattmåler som deg, men holder meg til klokka.
Poenget med at jeg lurer på styrketrening er følgende:
Jeg har nå trent noenlunde systematisk i ca 5 år. Utgangspunktet var dårlig... Etter at jeg omtrent drepte meg selv av overbelastning da jeg såvidt fullførte Birken på 5:11 i 2004 skjønte jeg at noe måtte gjøres hvis jeg ikke skulle bli helt ødelagt.
Trente noenlunde pent og rolig før jeg de siste par åra har kjørt mer hardt, og enda mer hardt i år. I fjor gikk Birken på 3:32, kanskje ikke veldig imponerende, men jeg trengte ikke å drømme om den tida en gang da jeg debuterte. Ingen tvil om at trening hjelper :-)
I alle disse 5 åra har jeg følt at pusten er begrensningen min, og derfor har jeg trent bare sykling, og noe ski om vinteren.
I våres har jeg for første gang opplevd at beina innimellom er tunge, at jeg har pust/kondisjon (veit ikke helt hva jeg skal kalle det(?)) til å kjøre fortere men ikke klarer fordi beina ikke henger med. Da er det naturlig å anta at det er for lite krefter i dem til å kjøre det kroppen forlanger, og derfor lurer jeg på om det ikke er lurt med litt styrketrening. Vi snakker uansett ikke om store mengder styrketrening, max etpar korte økter i uka, kanskje bare en.
Har aldri vært plaget med kramper tidligere, og er enig i at det kanskje kan ha sammenheng med feks inntak av væske og næring, men jeg drikker akkurat samme mengde nå som tidligere år.
Men som dere forstår er jeg litt usikker. Tanken bak treninga mi har i disse åra vært at man blir bedre på det man trener på, og man får vel greit med styrketrening av feks motbakkesykling også, hvilket jeg driver ganske mye med.
Re Sykkelklubb
|
|
|
15/06/2009 10:44
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I våres har jeg for første gang opplevd at beina innimellom er tunge, at jeg har pust/kondisjon (veit ikke helt hva jeg skal kalle det(?)) til å kjøre fortere men ikke klarer fordi beina ikke henger med. Da er det naturlig å anta at det er for lite krefter i dem til å kjøre det kroppen forlanger, og derfor lurer jeg på om det ikke er lurt med litt styrketrening. Vi snakker uansett ikke om store mengder styrketrening, max etpar korte økter i uka, kanskje bare en.
Manglende oksygen til musklene gjør beina vonde.
|
|
|
15/06/2009 11:35
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Dette blir nok et innlegg basert på "hva jeg tror funker for meg":
Har du forsøkt å øke kadensen? Med det mener jeg ikke nødvendigvis å tråkke hurtigere enn hva du føler er naturlig, men å jobbe med å øke din naturlige tråkkfrekvens - hvis du skjønner hva jeg mener.
Jeg har erfart færre krampetendenser etter at jeg begynte å passe på å holde kadensen oppe også i tunge motbakker. I tillegg unngår jeg tunge "tempotråkk" når jeg skal holde farta på flatene. Øker heller kadensen et godt stykke over "normalen".
Mine høyst private analyser har vist at jeg får oftere kramper med tunge tråkk (ofte kombinert med lav kadens).
|
|
|
[Re: Tgabriel]
15/06/2009 11:58
|
matshako
Avhengig
|
Avhengig
Han spurte om øvelser til styrketrening. Han har sikkert lest alle andre innlegg i debatten og gjort seg opp sin mening. Mannen vil rett og slett ha forslag til øvelser.
Redigert av matshako; 15/06/2009 11:59.
|
|
|
15/06/2009 12:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som jeg har sagt mange ganger, ikke noe galt i å trene styrke, men hvis målsettingeng er å forbedre et eller annet på sykkelen finnes det mange bedre måter å bruke tida.
Jeg vet ikke tilreklig mye of sykkel trening men synes det virker vare rart hvis ikke styrketrening skulle kunne gi resulat inom sykkel når det helt klart virker gi resultat inom tex langrenn.
|
|
|
[Re: fredriks]
15/06/2009 12:31
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg vet ikke tilreklig mye of sykkel trening men synes det virker vare rart hvis ikke styrketrening skulle kunne gi resulat inom sykkel når det helt klart virker gi resultat inom tex langrenn. Diskusjonen går vel mer på om styrketrening er vel anvendt tid dersom man har begrenset tid å bruke på trening. Har man 8 timer til trening per uke, vil noen si at all den tida bør brukes på sykkelen.
|
|
|
[Re: matshako]
15/06/2009 12:37
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Han spurte om øvelser til styrketrening. Han har sikkert lest alle andre innlegg i debatten og gjort seg opp sin mening. Mannen vil rett og slett ha forslag til øvelser. I så fall regner jeg med at NilsRegin gir meg klar tilbakemelding om det selv. Med mindre du er vergen hans foreslår jeg du kommer med noe konstruktivt eller leser videre uten å poste.
|
|
|
15/06/2009 12:37
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vet ikke tilreklig mye of sykkel trening men synes det virker vare rart hvis ikke styrketrening skulle kunne gi resulat inom sykkel når det helt klart virker gi resultat inom tex langrenn. Jeg stiller meg sterkt tvilende til om styrketrening hjelper noe særlig for langrennsutøvere. Hva er kilden til at styrketrening helt klart "gir reultater for langrenn"?
|
|
|
15/06/2009 12:48
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg stiller meg sterkt tvilende til om styrketrening hjelper noe særlig for langrennsutøvere. Hva er kilden til at styrketrening helt klart "gir reultater for langrenn"? Når man ser Sportsrevyen ser man innimellom innslag der f.eks. sprintlandslaget trener styrke. Da går det i bøy, tricepstrening osv. Jeg vil tro at skiløperne gjør ting på trening som de tror vil gjøre dem til bedre skiløpere. Sprint er kanskje litt spesielt å sammenligne med; jeg ser den... Og ikke har jeg annen kilde enn Sportsrevyen heller... 
|
|
|
15/06/2009 12:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er kilden til at styrketrening helt klart "gir reultater for langrenn"?
At det virker som at topp utøvarna styrketrenar, at det ofta anbefalles at trene styrke infør vasaloppet (då mest stakning tror jeg) og at mange sier at det gir resultat. Erkjenner at jeg ikke vet hur mye av detta som er sant men jeg såg tex nettopp en youtube film om Mattias Fredriksons barmarks trening og det var en masse styrketrening i den. Detta kan også vare interessant http://www.nih.no/templates/ftp/ftpPage____5713.aspx Jeg har bare skummat igjenom den så vet ikke helt slutsatsen.
|
|
|
15/06/2009 13:26
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jepp, jeg leser tråden din og har blitt påvirka av resultatene og argumentene dine. Det har ført til at jeg har lagt om treninga en god del i forhold til planen i fjor høst, trener nå mer hardt og mindre rolig. Resultatene mine kommer aldri til å ligne dine, men den relative forbedringen trur jeg er god. Bruker ikke wattmåler som deg, men holder meg til klokka.
Poenget med at jeg lurer på styrketrening er følgende:
Jeg har nå trent noenlunde systematisk i ca 5 år. Utgangspunktet var dårlig... Etter at jeg omtrent drepte meg selv av overbelastning da jeg såvidt fullførte Birken på 5:11 i 2004 skjønte jeg at noe måtte gjøres hvis jeg ikke skulle bli helt ødelagt.
Trente noenlunde pent og rolig før jeg de siste par åra har kjørt mer hardt, og enda mer hardt i år. I fjor gikk Birken på 3:32, kanskje ikke veldig imponerende, men jeg trengte ikke å drømme om den tida en gang da jeg debuterte. Ingen tvil om at trening hjelper :-)
I alle disse 5 åra har jeg følt at pusten er begrensningen min, og derfor har jeg trent bare sykling, og noe ski om vinteren.
Har aldri vært plaget med kramper tidligere, og er enig i at det kanskje kan ha sammenheng med feks inntak av væske og næring, men jeg drikker akkurat samme mengde nå som tidligere år.
Men som dere forstår er jeg litt usikker. Tanken bak treninga mi har i disse åra vært at man blir bedre på det man trener på, og man får vel greit med styrketrening av feks motbakkesykling også, hvilket jeg driver ganske mye med. Dette er en velkjent følelse, og noe jeg selv opplevde de første sesongene jeg trente og konkurrerte. I begynnelsen var jeg ogå overbevist om at jeg ikke var sterk nok. Akkurat den fysiologiske forklaringen har jeg ikke men jeg har tenkt meg følgende: Å trene O" opptak er noe som går relativt raskt, å trene opp yteevne på terskel går sakte. Du har rett og slett for lav terskel, samtidig som du helt sikkertt har trent opp et relativt sett bra O2 opptak. Dette betyr at du relativt sett yter bra over terskel, når du ikke lenger klarer å jobbe anaerobt vil det oppleves som at man ikke er sterk nok mens problemet egentlig er for lav terskel. For meg datt ikke denne krona ned før jeg begynte å trene med watt. Lav terskel er dobbeltproblem i konkurranser, for det første er sykkelritt langt ergo er du nødt til å ligge på eller under terskel mesteparten av tiden. Dermed har selvfølgelig de med høy terskel en fordel. I tillegg, det er perioder i ritt hvor man må over terskel og jo høyere terskel man har jo mindre tid blir tilbragt over terskel. Tenk deg følgende situasjon: 5 ryttere ligger sammen inn mot en bakke. Tempoet økes inn i bakken og den svakeste rytter går umiddelbart over terskel. Tempoet øker men alle henger fortsatt med, nå er nr. 2 også i anaerob sone og tempoet øker stadig. Litt lenger opp i bakken er alle rytterne i anaerob sone, men alle 5 henger fortsatt med. Heldigvis for den svakeste nærmer toppen seg og full av syre henger han med over toppen. Neste gang han må oveer terskel vil han ikke klare å ligge der like lenge, mens de tre sterkeste da vil mer å gå på. Konklusjonen for deg er at du må jobbe mer målrettet med å øke terskelen din. Og sa hjelper ikke styrke noe særlig.
|
|
|
15/06/2009 13:27
|
NilsRegin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Tgabriel: Takk for konstruktivt innspill. Jeg har vært inne på tanken, men for meg er det nesten motsatt. Høyere kadens blir jeg skikkelig sliten av, det har vist seg at lavere kadens funker for meg. Mulig noe av krampetendensene faktisk ligger der, det har jeg ikke tenkt på, du satte meg på noe der, altså.
Og nei, jeg trenger nok ingen verge :-)
Jeg setter pris på innspill om både det ene og det andre, som dere skjønner er jeg litt ute og leter etter sammenhenger.
Dessuten har det blitt veldig klart for meg de siste par åra at når man har et begrenset antall timer til trening til rådighet er det sykkeltrening som gjelder hvis man ønsker å bli bedre på det.
Ikke meg i mot å debattere andre temaer hvis det kan løse saken for meg :-)
En litt annen sak, sigmund1: Som tilhenger av mye hardtrening regner jeg med at du også har en klar formening om hvor stor andel av tida man bør holde seg i sonen? Er 30-40 min pr økt "passe", eller bør det være mer? Og hva er etter din mening max?
Re Sykkelklubb
|
|
|
15/06/2009 13:29
|
NilsRegin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
sigmund1: Som du skjønner har jeg tillit til opplegget ditt, fordi det åpenbart gir resulatater for deg og fordi argumentasjonen din henger godt sammen. Takk for langt og godt innspill! Forrige post ble postet samtidig med din, derfor litt tema-kollisjon
Re Sykkelklubb
|
|
|
15/06/2009 13:35
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
En litt annen sak, sigmund1: Som tilhenger av mye hardtrening regner jeg med at du også har en klar formening om hvor stor andel av tida man bør holde seg i sonen? Er 30-40 min pr økt "passe", eller bør det være mer? Og hva er etter din mening max?
Dette tror jeg nok er helt individuelt og er dessuen avhengig av hvor god formen din er og hvor mye du trener. Det er også avhengig av om du trener sone 4 eller sone 3. For sone 3 prøver jeg å få 40 min - 75 min (arbeidsperiode, altså fra 4x10 - 5x15). For sone 4 prøver jeg å få fra 15 min - 30 min, noen vil mene helt opp til 40 min.
|
|
|
15/06/2009 15:11
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Konklusjonen for deg er at du må jobbe mer målrettet med å øke terskelen din. Og sa hjelper ikke styrke noe særlig. Det aner meg at du vet langt mer om dette enn meg, derfor spør jeg... Kan økt styrke kompensere for lav terskel? Si at jeg tråkker med en kraft på 10 kg per fot for hvert pedaltråkk. Videre at jeg tar 100 kg i bøy. Da bruker jeg 10 % av min "styrke" til hvert tråkk. Så øker jeg styrken til 200 kg. Og bruker da bare 5 % av "styrken" i hvert tråkk. Vil ikke en som bruker 5 % (relativt mindre av sitt maksimale tråkk) kunne holde samme fart med mindre innsats enn en som bruker 10 %, gitt at begge tråkker med samme kraft i hvert tråkk? I såfall vil vel økt styrke bety at man bruker mindre energi, og dermed kompenserer for en eventuelt lavere terskel? Mulig dette er helt på jordet...
|
|
|
15/06/2009 15:15
|
NilsRegin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Sporer jo litt av i forhold til temaet styrketrening, men likevel:
I min soneinndeling er sone 4 87-92% av maxpuls, dvs over terskel. Kjører du virkelig så lenge som opptil 30 min i ei økt over terskel? Eller er det noe jeg misforstår her? Annen soneinndeling? Man må da bli noe inni granskauen sliten av sånt? (så ser jo også jeg at det er noe av hensikten med å trene hardt...)
Re Sykkelklubb
|
|
|
15/06/2009 15:22
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vil tro mange har terskelpuls i sone 4, selv om de "får syra" lenge før pga. høyere intensitet enn hva pulsen rekker å indikere.
|
|
|
15/06/2009 15:26
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Sporer jo litt av i forhold til temaet styrketrening, men likevel:
I min soneinndeling er sone 4 87-92% av maxpuls, dvs over terskel. Kjører du virkelig så lenge som opptil 30 min i ei økt over terskel? Eller er det noe jeg misforstår her? Annen soneinndeling? Man må da bli noe inni granskauen sliten av sånt? (så ser jo også jeg at det er noe av hensikten med å trene hardt...) Det stemmer, altså at jeg med sone 4 mener intensitet tilsvarende fra 87% - 92% (men altså med utgangspunkt i watt og ikke puls), og ja inntil 30 min total arbeidsperiode på denne intensiteten. Og ja, det blir man inn i granskauen sliten av. Derfor er det ytterst sjelden jeg kjører 30 min, stort sett ligger jeg 15 - 25 min når jeg har sone 4 økter.
|
|
|
15/06/2009 22:38
|
Thomaz
Medlem
|
Medlem
Henger meg på Øyvind V sin hypotese. Den er vel relativt utbredt. Følgende spørsmål dukker da opp: -Hvor sterk bør en syklist ideelt være i relativ styrke? -Når på året bør denne treningen foregå? -Bør en ha en form for "vedlikeholdende" styrketrening om sommeren?
Dette vil jeg gjerne vite. Regner med det er relevant for trådstarter og.
Thomas
|
|
|
[Re: Thomaz]
16/06/2009 06:44
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Henger meg på Øyvind V sin hypotese. Den er vel relativt utbredt. Følgende spørsmål dukker da opp: -Hvor sterk bør en syklist ideelt være i relativ styrke? -Når på året bør denne treningen foregå? -Bør en ha en form for "vedlikeholdende" styrketrening om sommeren?
Dette vil jeg gjerne vite. Regner med det er relevant for trådstarter og.
Thomas Godt å se at flere lurer på de samme tingene... Hvor sterk en syklist "bør" være er vanskelig å svare på, men her er det sikkert noen som kan drodle litt mer kvalifisert enn meg. Styrketrening for å øke styrken gjør jeg om vinteren/utenfor sesong. Da jeg verken har rulle eller omgivelser som innbyr til sykling, blir det spinning og styrketrening som er de mest sykkelrelevante tingene jeg kan holde på med (jeg har dessverre ikke 20 timer i uka til laaaange turer i sone 1 på ski). Har sett at de som faktisk trener styrke kjører vedlikeholdsøkter hver 8.-10. dag gjennom sesongen (mener å ha lest at bl.a. Kenneth Olsen har et slikt opplegg). For egen del har jeg så lite rittambisjoner i år at jeg har delt "sesongen" inn i to aktive måneder; mai og august. Da skal jeg ikke trene styrke. Men nå i juni, og kanskje et stykke ut i juli, har jeg kjørt styrkeøkter en dag i uka.
|
|
|
16/06/2009 07:12
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det skal sies at mange terrengsyklister trener styrke med vekter hele året. Nino Schurter f.eks fortalte meg at han trener vekter 1-2 ganger i uka hele sesongen gjennom.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
16/06/2009 07:50
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Konklusjonen for deg er at du må jobbe mer målrettet med å øke terskelen din. Og sa hjelper ikke styrke noe særlig. Det aner meg at du vet langt mer om dette enn meg, derfor spør jeg... Kan økt styrke kompensere for lav terskel? Si at jeg tråkker med en kraft på 10 kg per fot for hvert pedaltråkk. Videre at jeg tar 100 kg i bøy. Da bruker jeg 10 % av min "styrke" til hvert tråkk. Så øker jeg styrken til 200 kg. Og bruker da bare 5 % av "styrken" i hvert tråkk. Vil ikke en som bruker 5 % (relativt mindre av sitt maksimale tråkk) kunne holde samme fart med mindre innsats enn en som bruker 10 %, gitt at begge tråkker med samme kraft i hvert tråkk? I såfall vil vel økt styrke bety at man bruker mindre energi, og dermed kompenserer for en eventuelt lavere terskel? Mulig dette er helt på jordet... Jeg har sett denne argumentasjonen tidligere, men jeg synes det er litt oppkonstruert å snakke om prosentandel av maksimalstyrke. Det blir litt som å si at man har en pose med en viss mengde kraft som man kan porsjonere utover et løp... Det er mulig at økt maksstyrke kan gjøre deg til en bedre syklist, men da først og fremst evne til rykk og spurt. Jeg tror at man blir like fort sliten av å sykle om man kan ta 150 eller 250 kg i knebøy. At det forbedrer utholdenheten har jeg liten tro på. Uten at jeg har så god greie på det, antar jeg at det er mest anaerobe prosesser som aktiveres når man driver med maksstyrketrening. Det er vel helt andre fysiske prosesser som bestemmer hvor og hvor mange watt man kan produsere og hvor lenge man kan ligge på terskel, enn maksstyrken, f.eks. oksygenopptak, styretoleranse, muskelsammensetning, utvikling av blodårenett, etc. Oppklaring fra fagpersoner hadde vært interessant! :-)
|
|
|
[Re: ØyNe]
16/06/2009 07:58
|
EgilS
More than words
|
More than words
Oppklaring fra fagpersoner hadde vært interessant! :-) Jeg har ennå til gode å se ordentlig dokumentasjon på at økt styrke gjør deg til en bedre syklist (generelt sett), og slik dokumentasjon finnes så vidt jeg vet ikke? Inntil slik dokumentasjon foreligger antar jeg at uttalelser fra fagpersoner basere seg på ulik grad av kvalifisert synsing , mer enn på noe man vet?
|
|
|
[Re: EgilS]
16/06/2009 08:09
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Oppklaring fra fagpersoner hadde vært interessant! :-) Jeg har ennå til gode å se ordentlig dokumentasjon på at økt styrke gjør deg til en bedre syklist (generelt sett), og slik dokumentasjon finnes så vidt jeg vet ikke? Inntil slik dokumentasjon foreligger antar jeg at uttalelser fra fagpersoner basere seg på ulik grad av kvalifisert synsing , mer enn på noe man vet? På Høgskolen i Lillehammer driver de med forskning på dette, men har ikke sett noen solide konklusjoner ennå. (Jeg har henvist til denne tidligere.) Her er en beskrivelse av styrketreningsprosjektet for syklister: http://www.hil.no/hil/forskning/nyheter/arkiv/maaler_effekt_av_styrketrening_paa_sykkelprestasjon Temaet ble forøvrig diskutert i denne tråden ganske nylig uten at det ble skrevet en fasit: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=641889&page=1
|
|
|
[Re: ØyNe]
16/06/2009 08:18
|
EgilS
More than words
|
More than words
Har du noen henvisning til en beskrivelse av hvordan forsøkene blir utført?
|
|
|
[Re: EgilS]
16/06/2009 08:27
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Har du noen henvisning til en beskrivelse av hvordan forsøkene blir utført? Dessverre ikke for øyeblikket. Han holdt foredrag for klubben vår i fjor der han beskrev undersøkelsen nøye. Kort oppsummert (etter husken), så hadde han én testgruppe som bare trente sykkeltrening uten styrketrening, og en annen testgruppe som trente utholdenhet OG styrketrening. Så målte han forskjeller i verdier på bl.a. maks.watt, terskelvatt, utholdenhet i 3 timer. Her er forresten invitasjonen til interesserte testpersoner: http://syklingensverden.com/fellesfiler/visfil.php?filID=1148.
|
|
|
|
|