Gjør oppmerksom på Nord-Trøndelags største sykkel-ritt. Det ble startet ifjor som en markering av Levanger-Avisa 160 år. Arrangøren håpet på 50-100 syklister og endte opp med nesten 500!! I år er slutten på løypa endret, slik at målgang er ved Magneten/Moan. Starten er ved torget på Levanger. Det forventes enda flere deltakere i år, og her er en link til invitasjonen: http://sykkel.il-sverre.no/sider/TdT/
Kom til Levanger, folkens!!
Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
Re: Tour de Tomtvatnet 2009-NTrøndelag
[Re: Snooze]
#73805426/05/200911:25
Jeg er påmeldt Tour de Tomtvatnet. Det ser ut som et ritt uten de helt store tekniske utfordringene, ja. Kanskje noen har en høydeprofil?
Jeg kjører offroadsykkel, så det blir kanskje vanskelig å holde følge med racerne... Ser de hadde høy gjennomsnittshastighet i fjor. Fint hvis noen har info om standard på grusveiene, og eventuelt hva slags dekk man bør velge.
[Re: bamz]
#73838226/05/200918:33
Jeg er påmeldt Tour de Tomtvatnet. Det ser ut som et ritt uten de helt store tekniske utfordringene, ja. Kanskje noen har en høydeprofil?
Jeg kjører offroadsykkel, så det blir kanskje vanskelig å holde følge med racerne... Ser de hadde høy gjennomsnittshastighet i fjor. Fint hvis noen har info om standard på grusveiene, og eventuelt hva slags dekk man bør velge.
Tror ingen deltar med racer. Det er 50/50 ca grus og asfalt. Den delen som er grus er dårlig fjellvei, men ingen tekniske partier. Har ikke høydeprofil, men det kan jeg skaffe. Kan sykle runden en dag med GPS'en. Det er to skikkelige motbakker, ellers godt kupert. Raske grusdekk er vel å foretrekke. Jeg sykler på Michelin XCR dry2.
[Re: posn]
#73838726/05/200918:37
Har du tatt runden med GPS? Jeg gleder meg til "touren". Ser at det begynner å bli mange påmeldte. Såvidt jeg forstår var det noenogtredve deltakere i konkurranseklassen ifjor, men det ser da ut til å bli laaangt flere i år. Blir det inndeling i aldersklasser, kanskje?
#74366102/06/200921:04
Har ikke sett detaljer på inndeling. Over 600 påmeldte og fristen er ut dagen idag. Mulig å etter-påmelde, men det blir visst dyrere. Kan du vente en dag eller to, så skal jeg ta runden. Intervall igår, og stisykling imorgen. Link til Levanger-Avisa: "rekord-påmelding" http://www.levangeravisa.no/sport/sommeridrett/article1241848.ece
#74700107/06/200913:26
Hvor er mål på dette rittet? Magneten, eller et annet sted på Moan? Det kunne kanskje vært noe mer info fra arrangøren. Feks kart og løypeprofil for oss som ikke bor på Levanger og sykler denne runden daglig.
#74835008/06/200923:01
"Lissbirken" som arrangeres i Namsos 13.august som en oppkjøring til birken. Første del er mye asfalt, så kommer et langt parti med forholdsvis hard grussykling, så litt asfalt før "kremen" av løypa kommer. Her skal du over en liten høyde utelukkende på sti, ikke teknisk så veldig krevende, men hardt nokk. Ned fra denne høyden er det virkelig morro, godt mulig å tjene mye tid her da de fleste sykler ultralette hardtails med v-bremser og noe rusten teknikk. Dette er egentlig et klubbritt, men har aldrig vært med på at noen ikke er hjertelig velkommen.
Bortsett fra dette er det skremmende lite ritt med terreng i denne regionen, til tross for gode muligheter til å arrangere dette. Til motsetning arrangeres d flusst med asfaltritt til tross for mye dårlig veistandard.
OBS! beklager langd digresjon og spamming av tråden
Flotte greier! Den blir nok seig den stigningen opp til Tomtvatnet (og alvorlig med strekk i feltet...), men ellers ser det ut til å kunne bli bra med fart. Gleder med til lørdag!
#74957610/06/200908:55
Flotte greier! Den blir nok seig den stigningen opp til Tomtvatnet (og alvorlig med strekk i feltet...), men ellers ser det ut til å kunne bli bra med fart. Gleder med til lørdag!
Nøkkelen ligger mellom 8 og 12 km ca.Der starter grusveien.
Først er det en bratt svingete nedoverbakke ned mot Levanger-elva, med nylig påkjørt sand/grus!! Skummel! Bare de aller tøffeste kjører maks ned her(ikke meg ijaffall). Tror jeg kan garantere et velt eller flere her....
Så kommer første bratte bakke opp mot Kolberg, med mellom 10 og 12 % stigning ifølge GPS'n.
Så ett flatt parti inn mot neste kneik. Den er lang og seig, med 15 % stigning. Rognbakkan!!
Resten av runden er som profilen viser, småkuppert og fart.
#74974110/06/200911:19
Da var jeg påmeldt! Takk for tipset om etteranmelding!
Starter turklassen sammen med de som kjører stafett? Da kommer det i såfall til å gå knallfort.. Ser CK Nor gutta er med, og det står ingen restriksjoner om at racer ikke er tillatt.. Og det er vel etapper som kun går på asfalt?
[Re: Dr.No]
#74980910/06/200912:09
Er vel bare strålende om CK Nor folka stiller med landeveissykkel på første etappe dersom de starter samtidig med oss. Da har vi jo allerede løst problemet med hvem som ligger i front og kjører i motvinden
Uffda. Ser da for meg snittfart på over 30 km/t opp til Okkenhaug for de ivrigste. De beste (av de som ikke har sprukket allerede) klatrer seg vel fra elva og opp til løypas høyeste punkt på godt under kvarteret. Det kan fort bli en vinnertid på et stykke under halvannen time, ja.
#75012210/06/200919:59
Jau, sitter vel fler i feltet som har tider under 3 timer på Birken ( ikke meg altså .... ), så med litt drahjelp fra landeveissyklistene på racer de første 8 km så er det fare for at det kan gå styggfort
Rusle
#75218513/06/200916:05
Vel gjennomført rundt om Tomtvatnet. Syklet på terrengsykkel, men så helt klart at det ikke hadde vært noe problem å velge raceren. Ble mye dritt i trynet i dag, vanskelig å ligge på hjul med møkksprøyten rett i trynet. Ellers fint ritt!
#75235313/06/200919:48
Vel gjennomført rundt om Tomtvatnet. Syklet på terrengsykkel, men så helt klart at det ikke hadde vært noe problem å velge raceren. Ble mye dritt i trynet i dag, vanskelig å ligge på hjul med møkksprøyten rett i trynet. Ellers fint ritt!
Racer på grusveien over Tomtvatnet? Da hadde jeg blitt imponert!
Har aldri syklet racer, men enkelte klarer ikke å sykle på litt dårlig asfalt.
#75240213/06/200920:38
Racer på grusveien over Tomtvatnet? Da hadde jeg blitt imponert!
Har aldri syklet racer, men enkelte klarer ikke å sykle på litt dårlig asfalt.
Jaja, ikke noe problem det. Mikael Brunsvik, som vant, syklet på racer med etter det jeg så, helt ordinære racerdekk. Grusveiene var av bra kvalitet. Noe vaskebrett og selvfølgelig sugde det i grusen, men dette er ingenting opp mot eksempelvis "Paris-Roubaix".
Oppserverte også et par andre på racer, men de hadde valgt en del grovere dekk. Dette var kanskje det mest optimale valget.
CK NOR kjørte kun racer på 1. og 4. etappe. Fint å få litt drahjelp på slutten, for ble sliten i bakkene opp mot Tomtvatnet:)
#75247613/06/200923:18
Det var flott ritt selv om vær og føre kunne vært bedre. Det første jeg måtte gjøre etter å ha dusjet var å dusje en gang til...
Jeg lærte endel igår om hvor dumt det er å åpne for hardt. Selv hadde jeg svidd av alt kruttet 500m opp i bakkene etter Okkenhaug, og måtte slippe tetgruppene. Opp mot toppen ble jeg passert av sikkert 50 mann. Og det til tross for at jeg har min styrke i motbakker. På toppen var jeg 10-15 sek bak et større felt. Derfra og inn var vi to (etterhvert tre, fire, fem og tilslutt seks) mann som jaget og kjørte tempo i en forrykende fart helt fram til mål uten å klare å ta igjen denne gruppa. Litt surt, det der, å kjenne hvor mye krefter man må bruke når man først havner i et slikt vakum. Det hadde nok vært veldig mye å spare på å havne i en større gruppe fra Tomtvatnet.
Neste år blir det litt mer fornuft, litt lavere puls og forhåpentligvis litt bedre føre.
#75260014/06/200910:25
Jeg har 1:46:15 på Polar 725SX, mens ble klokket inn til 1:49 blank, så jeg fikk heller ikke tidene til å gå helt opp. Innbyrdes er tidene sikkert sammenlignbare ihvertfall.
[Re: JAu]
#75263114/06/200910:57
Mistenker at tidtakingen startet før startskuddet gikk. Kanskje den startet kl 11:00, også gikk starten drøyt 11:03. Selv så jeg på klokka en stund etter målgang, og fant ut at jeg måtte ha kjørt et par-tre minutter under 1:40. På resultatlista fikk jeg rett over 1:40.