Jeg og art legger innover dalen, og så opp og innover så langt det lar seg gjøre i morgen, bare en ren rekogniseringstur for ett par n00bs. Hadde en kjapp tur oppover dalen på Lørdag, og det er fint mulig å sykle nesten helt til Folkehjelpshytta (det er den første?), bortsett fra litt snø helt i slutten, hvor den store buen starter, når man er ute av skogen og har øyekontakt med hytta.
Jeg har akkurat kommet inn fra en kjappis i Folkeparken (pun intended), og må bare si: lenge leve midnattsolen for oss søvnløse syklister. Litt kveldsdugg og sleipt på bakken, men godt for å riste lørdagens utagerende festing ut av lårene, det merkes godt at man har vært på en snurr. Hadde min første OTB i god fart, på ett sted hvor de fleste sikkert hadde ledd seg ihjel av synet, men det er vel slik man lærer.
Kan noen med kunnskaper opplyse meg om hva en Crux er?
(Bilder av mitt nemesis i Folkeparken)
Re: Den store stitråden for Tromsø og omegn
[Re: blugh]
#74748208/06/200906:47
Du har tatt bilde av ett crux.. Hentet fra forumet:
Crux stammer fra klatring og er det(/de?) vanskeligste punktet på ruta du klatrer.
På gammal-norsk blir det vell utfordring/problem (Problem er vell det de bruker på norsk i klatring? Eller er det mer innen buldring??). Men det høres jo ikke så coolt ut som crux....
"Midnattsykling" er konge... Har hatt noen turer på fjellet med sykkel i midnattsol,har planlagt noen ekspedisjoner i juli..
Stien er mellom Straumsbukta og opp til Grønnlibruna. 400 høydemeter med veldig fin sti med super flyt. Det er et utbredt stinettverk i området. Skal å sykle mer der i dag etter jobb. Det ligger noen flere bilder fra området her
I dag har jeg og art vært på rekognisering mens ærlige mennesker var på jobb, opp til Røde-Kors-hytta, ned igjen, og opp denne traktorveien som starter der man forlater skogen, like før Folkehjelpshytta. Vi fulgte den helt til Fjellheisen, og derfra ned Sørstien.
Traktorveien (opplys meg gjerne om hva man kaller denne) trenger enda litt tørking og tining, ble endel snø når vi kom opp i høyden, det lengste partiet på ca 250m, og da begynner det å bli langt å trille.
Opp til Røde Kors-hytta gikk det greit, litt snø helt nærmest, men om man ikke MÅ følge veien, gikk det somregel å tråkke rundt snøen. Videre inn forbi det jeg tror er Litjevatnet, altså på gruveveien, er det mye snø. Se bildene.
Sørstien er det nå 100% sykkelføre på, om du klarer suse gjennom 6-7m med snø. Ligger to store trær og blokkerer den på to forskjellige steder dog.
Har tegnet ett ca kart for løypa vår, men ta den med en gravemaskinklype salt.
#74835909/06/200900:14
Flere bilder, de første tre er tatt fra samme ståsted, litt innenfor Røde Kors-hytta. På nummer fire skimtes den omtalte traktorveien som en rett linje nedfor, og det siste bildet mener jeg er tatt litt over halvveis på stigningen til Røde Kors-hytta.
art har noen bilder av forholdene langs den traktorveien på mobilen sin tror jeg.
Redigert av blugh; 09/06/200900:18.
#74836109/06/200900:21
Noen som blir med på et par timers runde på morsomme stier på øya i dag kl 20 fra Ekrehagen skole på Mortensnes? Her snakker vi ikke om kadens, men ditto mere morro!!!!
[Re: demolyn]
#74990910/06/200914:01
Det ble en fantastisk fin tur på oss, mange tørre og fine stier! Kortbukser og kortermer, Yess det er sommer!!! Sola skinner ennå og endelig er stisykkelen sluppet løs i marka etter overhaling ššO^Ôš
Vi prøver oss snart igjen!
[Re: demolyn]
#75028611/06/200901:12
Har dere sykla noe på Kvaløya? Jeg jogga opp grusveien ved demninga på Slettaelva og oppover mot kjølen i fjor sommer, og da så jeg at det var flere stier i området. Men jeg er litt usikker på hvor lange disse stiene er og om det er mulig å sette det sammen til en lengre tur. Verdt å sjekke ut med sykkel i sommer or not?
Eli-A.
[Re: fujifan]
#75077311/06/200914:37
Ja ja og ja.. Jeg har i flere år kombinert fisketurer med sykling på Kvaløya(midnattsol sykling er "priceless/kodak moment")
Slenger inn noen mobilbilder fra igår,det ene bildet viser innkjøringen mot den bratte bakken. jeg tok bilde av for noen dager siden(hjelmkamera må kjøpes)
Har tenkt å ta turen opp tønsvikdalen,ned i tromsdalen i juli.. Regner med en massiv bildetråd etterpå. Har snakket med folk som går mye toppturer på tinden og det går vel minst 2 uker før all sne er tint bort.
Kommer tilbake med dato senere,om det er noen som er interessert i å være med på en slik tur, er det bare å si ifra..
Ah! Det bør bli en knalltur! Muligens litt seigt opp til Blåkollkoia, men derfra bør det bli en deilig tur Blir det lagt til ei helg litt seint i juli er jeg i alle fall med! Fra en deilig høsttur for noen år siden...
Blir ca slutten av juli,ja.. Er jo en del tromsøfolk her,pluss noen som kanskje skal oppover i sommer.. Skal kjøpe meg en fulldemper før jeg tar turen. Har sykla den rute på nittitallet(egentlig en fisketur) )
Har tenkt å ta turen opp tønsvikdalen,ned i tromsdalen i juli.. Regner med en massiv bildetråd etterpå. Har snakket med folk som går mye toppturer på tinden og det går vel minst 2 uker før all sne er tint bort.
Kommer tilbake med dato senere,om det er noen som er interessert i å være med på en slik tur, er det bare å si ifra..
Jeg har hatt planer om å sykle den turen en stund. Tenker du å sykle via Blåkollkoia eller Nonsbu? Stien fra Nonsbu og ned i Tønsvikdalen er i allefall superfin! Jeg var på tur i Tønsvikdalen i helga og det er snøfritt opp til Nonsbu, men over fjellet er det nok fortsatt en del snø. Jeg er i allefall med på å ta turen over fjellet, uansett retning.
Finfin tur i dag også. Nå er det fint og tørt i skogen, men det har vært gravearbeid der veien mot skihytta starter, så den er full av skarpe steiner.
Fikk meg også en heftig otb på stien rett bortfor kurbadet. Knalla albuen nedi, og regner med et heftig blåmerke i morra. Neste tur blir det albuebeskyttere..
[Re: art]
#75907323/06/200919:29
Var også en tur idag,dro hjem akkurat da regnet kom... Tok meg en pause ved forskningstasjonen nedenfor hoppbakken og tok noen bilder og video av moskus og reinsdyr. Herlig med en gjennomkjøring!
Redigert av snikkarboa; 23/06/200919:33.
[Re: SimonS]
#75910023/06/200920:17