Rotkiw: Regner med du har tenkt å bruke den til ymse actionfoto (bl.a.)? Hadde satt kjempepris på å få vite om du finner 400 Ws tilstrekkelig til slikt bruk. Jeg vurderer Elinchroms Quadra-pakker, og de har samme utgangsstyrke...
Du får nok se eller høre resultatet Pjoltergeist. Sikla seriøst på det Elinchrom-settet. Bl.a pga blinktid på 1/6000 dels sek. Men pris ble avgjørende for meg.
Wiktor
--------------------------------------- Bodø Bøddlan hiv lufta svart av Harstad Lyskesparkers.
Jada, sitter pluteslig med en 580EXII, lillebroren 430EZ og så fant jeg jaggu en unomat 320tcd twinn i gubbens gamle fotobag den er min nå så nå trenger jeg enda en mottager.
Ja det blir manuelt, jeg innbiller meg at det blir mer kontroll på sakene, men det gjenstår å se. dette kan bli morro.
Ja, manuell er eneste veien å gå - i alle fall med mindre du har utstyr som støtter eTTL. Et annet råd vil være å lære seg å kontrollere 1 lyskilde først, og så legge til flere når behersker 1. En vanlig nybegynnerfeil er å starte med for mange lyskilder.
Tja... $160 tilsvarer grovt regnet 16-1700,- inkl. frakt og moms - for én. Du trenger to for å komme noen vei, altså fort 3500,- for å kunne fjernstyre én blitz.
Ikke helt 3500 med dagens kurs.
Pris ink frakt: USD390,40 = NOK 2505,34 inkludert 1,5% valutapåslag fra kredittkortselskapet
Så tilkommer mva: NOK 616,82 og tollbehandlingsgebyr, NOK120, tilsammen NOK 3241,16.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Pris ink frakt: USD390,40 = NOK 2505,34 inkludert 1,5% valutapåslag fra kredittkortselskapet
Så tilkommer mva: NOK 616,82 og tollbehandlingsgebyr, NOK120, tilsammen NOK 3241,16.
Hehe, nei det er så; at valuttakurser endrer seg er jo en kjent sak. Til sammenligning koster uansett et skyport-sett med sender og mottager 1400,- inkl. norsk garanti. Nødvendig kabling tilkommer uansett i begge tilfeller. DEn eneste reelle forskjell er rekkevidden, men i praksis er det få som vil ha behov for å utnytte den.
Så får hver enkelt bestemme seg om det er regningssvarende.
Jeg måtte betale kr. 207,- for å fortolle ei pakke fra crc med verdi uten mva. på rundt 1200,-. Vel i overkant, spør du meg. Sendte mail til Posten, og fikk til svar at forenklet fortolling bare gjelder for varer med verdi mellom 200,- og 1000,- (før mva. antar jeg) og koster 107,-. Har pakka en verdi på over 1000,-, er det ordinær fortolling til 207,- som gjelder. Legg til at Toll/Posten brukte 3 uker på å behandle den, så er det bare å gratulere.
For å si det veldig enkelt e det ein vesentlig ting det koka ned te: Radiosendere, eller IR.
Som med alt anna får ein det ein betala for, og då må ein jo berre spørja seg kor profft ein skal ha det.
PW er jo på ein måte det dei fleste bruker, men på f.eks bh, finn ein jo plenty anna som sikkert e like bra og billigare! Veit og at det e noko på nettbutikken te fotopia som skal fungere heilt fint.
Som sagt, det det koka ned te er om ein skal ha radiosendere eller ikkji. PW'er ryker dei og. og det er vel strengt tatt sjelden ein har blitsen mange hundre meter unna uansett?
PW'er ryker dei og. og det er vel strengt tatt sjelden ein har blitsen mange hundre meter unna uansett?
Om'en har litte hindringe i vægen kæinn dom hundrevis tå metran mæ rekkevidde verra veonde'lig fine å ha slik at'n får stabbil kontakt. Når'n itte har fri sikt, ska de itte my te før at en miste ei avfyring hell' tu, sjøl om avstanden e' bærre få meter.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Rotkiw: Regner med du har tenkt å bruke den til ymse actionfoto (bl.a.)? Hadde satt kjempepris på å få vite om du finner 400 Ws tilstrekkelig til slikt bruk.
Jupp, det gjør jeg. Her er 2 bilder fra første test i går...
Har inntrykk av at det er ganske mange "hobby-fotografer" her inne. Hadde det vært en ide å lage en egen tråd, hvor gir hværandre tips, viser bilder osv. Har prøvd meg på div fotosider, uten hell. Får bare kommentarer som; Har ikke greie på action....
Redigert av Rotkiw; 04/08/200908:00.
Wiktor
--------------------------------------- Bodø Bøddlan hiv lufta svart av Harstad Lyskesparkers.
*sukk* Så har du skapt nok et behov...! Det der så veldig bra ut - du har klart å balansere dags- og kunstig lys veldig bra. Spørsmålet er vel hvor langt 400W rekker når det blir mørkere? Fordelen er jo at man berger unna med vesentlig mindre vekt enn om man skal drasse avgårde store Rangere eller lignende.
Det øverste bilde er tatt med 1/200sek lukker og f:9 blender. Blitsen står ca 7m fra hoppet og på ca 3/5 styrke. Det nederste er også tatt med 1/200sek men f:14 blender. Her står blitsen ca 4m fra syklist og på 2/5 styrke. Begger bildene er tatt i delvis overskyet vær.
Så jeg trur det rekker med 400w også når det blir mørkere.
Wiktor
for min del ser det veldig fint ut. men jeg ville beskåret alle bildene nede slik at du nærmest får et kvadratisk utsnitt. i alle fall - flotte bilder og misunner deg blitzsjeen
Fine bilder og det siste bildet var virkelig nice. Bra motiv, omgivelser og farge. Kunne vært skyti 1/10 tidligere kansje, så ville ikke sivet dekket deler av sykkel. Flott eksponert.
Dette bildet er fra i kveld da jentene var på isen og skøytet. Blitzen er lyset fra en L&M ARC og ekspoeringstiden er 1.3 sekunder (stativ). Det får meg til å skifte mening om disse pocket wizardene og tilsv. som dere berømmer. Derfor: hvis jeg skulle slumpe til og kjøpe en slik elinchromeoppsats - hvilken kabel ville jeg evt måtte trenge for å bruke et par nikonblitser ?