Ikke bra - syklist påkjørt og drept
|
Ikke bra - syklist påkjørt og drept
09/06/2009 09:51
|
ean
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Redigert av ean; 09/06/2009 09:55. Rediger grunn: pressisering emne
Eirik
"Any problem that involves the purchase of tools is worth having..."
|
|
|
Re: Ikke bra
[Re: ean]
09/06/2009 09:56
|
Kajen
Avhengig
|
Avhengig
Huff ikke bra...
Ekkelt bilde, så blodet ligge igjen på gata..
Ny sesong nye muligheter!
|
|
|
[Re: Kajen]
09/06/2009 10:01
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette med vikeplikt og lastebiler...
|
|
|
[Re: polkaDOT]
09/06/2009 10:28
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Slettes ikke bra..
Godt de fleste av oss sykler i marka, for veiene i trondheim er farlige..
Take Care!
|
|
|
[Re: oysandr]
09/06/2009 10:48
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er like trist hver gang det skjer og gir meg hver gang en vekker på hvor små og sårbare vi er der vi ferdes mellom store hjul og tonnevis med metall. Det eneste vi kan gjøre for å minske sjansen for at det skal skje igjen, er å være synlige og opptre korrekt og forutsigbart i trafikken.
Det er lettere å si enn å gjennomføre, men det er viktig å ikke glemme. Hva som skjer foran sykkelen har man på en måte kontroll over. Hva som skjer bak deg er vanskeligere å gjøre noe med. Jeg blir skremt hver gang jeg ser syklister i trafikken ikledd ikkesynlige klær. Når de samtidig har hjelmen hengende på styret, bruker biler som rundingsbøyer og konsekvent sykler på rødt så er det, synd og si, ikke siste gang vi leser om dette.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
09/06/2009 10:58
|
bungum
Medlem
|
Medlem
om noen er kjent her, betyr det at lastebilen ikke overholdt vikeplikten?
|
|
|
[Re: oysandr]
09/06/2009 10:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oj, sykklade førbi der vid elva tiden og såg at noe hade hent men såg ikke vad det var. Trist at høre.
Rart sted før en sykkel ulykke då det faktiskt finnes bra sykkelveier i området. Tror ikke mange syklar øver det øvergangstellet (gjetar at hon passerte øvergangssteded og blev påkjørd) då jeg tror det er enklare at ta sig fram på annet sett.
|
|
|
[Re: MortenML]
09/06/2009 11:00
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det gjør vondt å lese om sånt, og det er lett å bli tankefull; kunne dette skjedd meg? Hvordan oppfører jeg meg i trafikken? Er jeg en så forutsigbar syklist som jeg ønsker å være?
Med årene har jeg blitt atskillig mer forsiktig i trafikken, og har fått veldig skrekken for å sykle over fotgjengerfelt når trafikk bakfra har grønt lys for å svinge til høyre over fotgjengerfeltet (ser ut som noe sånt har skjedd i dagens ulykke).
Faktisk tenker jeg på dette nesten hver eneste dag. Jeg har nemlig et småskummelt kryss på veien til/fra jobb, der man kommer i god fart på "skjult" gangvei (en mur med hekk skjuler gangveien for bilistene) rett ut i et kryss med lysregulert overgang der fotgjengere og syklister har grønt sammen med bilene. At man er obs når man selv har grønn mann er en selvfølge. Men hver bidige dag ser jeg folk gi beng i at de har rød mann, og dundrer i vei over fotgjengerfeltet på rødt, mens bilene har grønt. Og ikke sjelden kjører det her svære trailere som med letthet kan mose en på sykkel.
Her forleden kom en stk idiot av en pappa på sykkel med to stk små barn i sykkelhenger (ingen med hjelm), i god fart på gangvei (som altså er skjult), krysset over veien (på rødt) rett foran en Statoil-lastebil, også den med henger. Bråbrems på lastebilen, idiot av en pappa på sykkel syklet ufortrødent videre. Om han vil ta livet av seg selv... javel. Men gi i det minste barna en sjangs.
|
|
|
[Re: bungum]
09/06/2009 11:02
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Og bare 17 år da. Tragisk.. Uansett skyld, vikeplikt, klær osv.
|
|
|
[Re: fredriks]
09/06/2009 11:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Antagligen, tror det er et øvergangstelle men båda bil og gående har grønt samtidlig (enlig adressa kommentarer ialle fall, jeg husker ikke helt).
|
|
|
09/06/2009 11:37
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
En syklist har vikeplikt uansett hvis ikke han/hun leier sykkelen i denne fotgjengerovergangen.
Forøvrig er det fint at å påpeke at syklister bør bruke hjelm og selvlysende klær for sikkerhetens skyld, men det beste for samfunnet er vel heller at så mange som mulig sykler uansett utstyr. Sykling er vel det minst risikable transportmiddelet som finnes, og som gir store helseeffekter uansett.
Man bør heller fokusere på å påvirke det offentlige til å bygge bedre sykkelanlegg som gjør at syklistene velger disse og dermed får en forutsigbar adferd i trafikken.
|
|
|
[Re: skiraffen]
09/06/2009 11:46
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forøvrig er det fint at å påpeke at syklister bør bruke hjelm og selvlysende klær for sikkerhetens skyld, men det beste for samfunnet er vel heller at så mange som mulig sykler uansett utstyr. Sykling er vel det minst risikable transportmiddelet som finnes, og som gir store helseeffekter uansett.
Man bør heller fokusere på å påvirke det offentlige til å bygge bedre sykkelanlegg som gjør at syklistene velger disse og dermed får en forutsigbar adferd i trafikken. Selvsagt er det det beste for samfunnet at så mange som mulig sykler, men så lenge syklistene ikke er alene på veien bør man ta enkle forhåndsregler for å prøve å unngå ulykker.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
09/06/2009 11:46
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har sluttet helt med å sykle over lyskryss,jeg hopper av sykkelen og triller sykkelen over. Noen synes sikkert det er rart,men i ett lyskryss nedenfor meg har jeg så mange ganger sett sløve sjåfører,(ofte eldre) kjøre på rødt. Er også irritert over hvor mange som ikke bruker hjelm(hver gang jeg kommer ut ifra skogen i tromsø, er det første jeg ser syklister uten hjelm),jeg er for påbud.
Alt for mange som bare kjører eller sykler uten å lese trafikkbildet,skremmende.
Redigert av snikkarboa; 09/06/2009 11:50.
|
|
|
09/06/2009 11:58
|
monsas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Antagligen, tror det er et øvergangstelle men båda bil og gående har grønt samtidlig (enlig adressa kommentarer ialle fall, jeg husker ikke helt). Vet ikke hva som har skjedd her, men dette krysset er guffent. Grønn mann og grønt samtidig for biler som svinger inn til Tempeveien. Stor trafikk og bilene kommer i relativt høy fart fra E6-en (60 grense). I tillegg vanskelig for kjørende å vite at det er grønt samtidig for gående. Hvorfor praktiseres en sånn løsning egentlig? Er dette et forsøk på effektivisering av trafikken? Dypt tragisk denne saken...
|
|
|
[Re: monsas]
09/06/2009 12:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror et stort problem med nettopp detta krysset er at bilar kommer raskt og ikke alltid bremser in så mye innen de svinger pga risken at det blir rødt innen de har hunnit svinge. Det er også definitivt inget sted der men direkt venter sig at gående også har grønt. Det er tex ingen gång veg på siden av veien innen krysset. Tror ikke heller det er spesiellt mange som går øver veien der.
|
|
|
09/06/2009 12:33
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Tragisk lesing.
Det er noe som dessverre skjer alt for ofte her nede i København også. Mener å huske det var +/- 20 dødsfall i høyresvingsulykker i 2008, hvor syklisten har grønt og skal rett frem, mens det er store kjøretøy som skal til høyre og ikke sjekker / ikke har mulighet til å få oversikt over blindsona.
|
|
|
09/06/2009 13:13
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Det er også definitivt inget sted der men direkt venter sig at gående også har grønt. Det er tex ingen gång veg på siden av veien innen krysset. Tror ikke heller det er spesiellt mange som går øver veien der. Uten å vite statistikken tror jeg felles grønt lys for gående og kjørende i samme retning er standarden i Norge (en del unntak)og det bør være åpenbart fra trafikkopplæringen at man MÅ være oppmerksom for fotgjengere i kryss, spesielt når man svinger til høyre eller venstre. Problemet er også at standarden for kryss er at de ikke er tilpasset syklister på noen som helst måte. Det er for eksempel ikke laget mange "sykkelbokser" i norske kryss som kan forhindre en del slike høyresvingsulykker.
|
|
|
09/06/2009 14:03
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Det skjer dessverre altfor mange ulykker og nestenulykker på grunn av uvettug kjøring fra syklister og bilister i trafikken.
Som sterkeste trafikant bør dog biler ta særskilte hensyn til svakere trafikanter. Det synes som om samme hvor mange forholdsregler vi syklister tar, kan vi ikke gjøre noe med bilistenes holdninger. Dette er et samfunnsmessig, kulturelt, og sikkerhetsmessig problem. Det er skremmende hvor mye enkelte trafikanter er villige til å ofre av andres liv for å spare 2 sekunder av sitt eget liv.
Seinest i forrige uke, på vei hjem fra landeveistrening ble jeg og dama nær drept da en Landrover med tilhenger(SR5434) passerte meg med 10cm klaring og dama med myggf****hårsklaring i en venstresving i en utforkjøring i 50-60km/t i 60-sonen. Den neste bilen, en hiAce, som så dette, og var borti albuen min i bortimot 70km/t lengre ned i samme utforkjøring(Vallaheiene).
På det aktuelle strekket er det totalt uforsvarlig å kjøre i 40-70km/t på sykkelstien. Vi hadde røde blinkende lys, gule jakker og lå 1/2-1m ut i kjørebanen, neste tur kommer jeg til å ligge 1 1/2 - 2m ut i kjørebanen i denne utforkjøringa.
Jeg veit ikke hvorfor biler må forbi syklister, selvom de ligger oppunder eller over fartsgrensa, og jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan ta en markert forbikjøring med god klaring, og jeg forstår ikke hvorfor bilister ikke kan bruke blinklys for å vise hvor de skal, annet enn at våre fire-sekstenhjulede medtrafikanter har et holdningsproblem.
Jeg synes vi syklister bør alliere oss med kjøreskolelærerne og lobbyere for elektroniske trafikkregeltester hvert 2.-4. år(raskt, billig, og effektivt å gjennomføre på trafikkstasjonen) for alle som skal ferdes i trafikken på kjøretøy(inkl. sykkel), samt et par obligatoriske by- og langkjøringstimer hvert 5.-10. år for å få fortsette å beholde lappen, samt obligatoriske kjøretimer ved prikkbelastning.
Tony
|
|
|
09/06/2009 14:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er også definitivt inget sted der men direkt venter sig at gående også har grønt. Det er tex ingen gång veg på siden av veien innen krysset. Tror ikke heller det er spesiellt mange som går øver veien der. Uten å vite statistikken tror jeg felles grønt lys for gående og kjørende i samme retning er standarden i Norge (en del unntak)og det bør være åpenbart fra trafikkopplæringen at man MÅ være oppmerksom for fotgjengere i kryss, spesielt når man svinger til høyre eller venstre. Problemet er også at standarden for kryss er at de ikke er tilpasset syklister på noen som helst måte. Det er for eksempel ikke laget mange "sykkelbokser" i norske kryss som kan forhindre en del slike høyresvingsulykker. Forferdelig trist, får frysninger på ryggen (selv trebarnsfar som håper at barna kommer til å se på sykkelen som fint transportmiddel fremfor/ved siden av bilen). For meg ser dette også ut som en høyresvingulykke (kanskje jenta skulle samme veien som bilen). Muligens sjåføren ikke har vært klar nok over (mindre) svingradius på bilen/hengeren. Noe som koster mange syklister livet hvert år på europeiske veier. Sykkelfelt foran stoppestrekken til bilene vil nok hjelpe en del mot vanlige høyresvingulykker, men hjelper lite når begge kjører samme veien. Da er det bare bra nok speiloppsett og vett hos sjåføren (evt. vente 5 sekunder) som kan hindre slike ulykker.
Redigert av Tange; 09/06/2009 14:43.
|
|
|
[Re: Ynot]
09/06/2009 14:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
<klipp>
Jeg synes vi syklister bør alliere oss med kjøreskolelærerne og lobbyere for elektroniske trafikkregeltester hvert 2.-4. år(raskt, billig, og effektivt å gjennomføre på trafikkstasjonen) for alle som skal ferdes i trafikken på kjøretøy(inkl. sykkel), samt et par obligatoriske by- og langkjøringstimer hvert 5.-10. år for å få fortsette å beholde lappen, samt obligatoriske kjøretimer ved prikkbelastning.
Tony Har ofte tenkt på dette og det burde vært en selvfølge at man under oppkjøring må passere¨/'håntere' noen syklister (som evt. leies inn). Noe som slettes ikke er en selvfølge ut på landet. Ellers har jeg følelsen av at bruk av høyre speil/se over skulderen før man svinger til høyre ikke akkurat har høy prioritet. Hverken blant de som har lappen / skal opplære andre til å ta lappen.
|
|
|
09/06/2009 20:47
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
En syklist har vikeplikt uansett hvis ikke han/hun leier sykkelen i denne fotgjengerovergangen. Feil. I en lysregulert overgang trenger ikke syklisten trø av sykkelen for å krysse så lenge syklisten har grønn mann. All trafikk som da nærmer seg overgangen har vikeplikt/stoppeplikt for myke trafikanter i overgangen. I en ikke lysregulert overgang har ikke bilisten vikeplikt med mindre syklisten trør av sykkelen. Syklisten har fremdels lov til å sykle over overgangen uansett, men må da vise skjønn. Regner med at tanken bak denne relativt trafikkfarlige lovgivningen er å fremme fletting. Ikke det at jeg vil spøke med noe som helst i denne sammenhengen, men bilister i Bergen lever i den tro at de har påkjørsrett om de ser en syklist i en fotgjengerovergang. Grunnen til dette er at opfatter det slik at syklister skal straffes for å ferdes i trafikken ved at de må stanse kjøretøyet sitt og stige av for at noen skal vise hensyn til dem, nettopp slik du fremstiller det/misoppfatter det. Slik er det altså ikke, ingen har lov til å kjøre på noen i fotgjengerovergang, lysregulert eller ikke. Som bilist skal en være ekstra aktsom når man nærmer seg en fotgjengerovergang. En syklist er og blir en myk trafikant på lik linje med en fotgjenger når det kommer til noe så forferdelig som en påjkørsel. Kondolerer til dere trøndere, dett var en trist.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Tange]
09/06/2009 20:51
|
perzinho
Medlem
|
Medlem
Ettersom jeg både er syklist og lastebilsjåfør tror jeg at jeg kan se en slik sak fra begge sider. Vi som sykler må ALDRI plassere oss på høyre side for en lastebil i et kryss, sjåføren har ingen mulighet til å se deg. Så skal lastebilen til høyre er det en meget stor sjanse for å bli most. Hadde alle som sykler prøvd å sitte i en lastebil og fått se hvor store blindsoner det er på høyre side tror jeg nok vi har unngått mange av disse ulykkene. Men såklart så skal lastebilsjåførene være spesielt oppmerksom på dette når man skal svinge til høyre, men det er ikke alltid så lett.
Redigert av perzinho; 09/06/2009 20:53.
|
|
|
[Re: perzinho]
09/06/2009 21:03
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Ville så gjerne skrive at jeg også synes forferdelig synd på sjaføren, men var litt redd for å tråkke noen på tærne. Dette må være verste mareritt for dere som fører så store og tunge kjøretøy.
For å ytterligere å presisere, jeg ville kun påpeke at det ikke er vikeplikt for syklisten i overganger, det ansvaret ligger på de harde trafikantene. En vesensforkskjell som jeg ikk lar passere uimotsagt. Syklister må likevel oppføre seg hensynsfullt de også. Vi kan ikke kritisere bilister for å være regelryttere om vi skulle oppføre oss likedan. Norske veier er sjelden tilrettelagt for syklister og farlige situsjoner oppstår kontinuerlig. Hadde vi kun stått på vårt (de rettigheter vi har) og ikke brukt sunn fornuft, så hadde ulykkestallene vært betraktelig høyere.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
10/06/2009 05:52
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
En syklist har vikeplikt uansett hvis ikke han/hun leier sykkelen i denne fotgjengerovergangen. Feil. I en lysregulert overgang trenger ikke syklisten trø av sykkelen for å krysse så lenge syklisten har grønn mann. All trafikk som da nærmer seg overgangen har vikeplikt/stoppeplikt for myke trafikanter i overgangen. I en ikke lysregulert overgang har ikke bilisten vikeplikt med mindre syklisten trør av sykkelen. Syklisten har fremdels lov til å sykle over overgangen uansett, men må da vise skjønn. Regner med at tanken bak denne relativt trafikkfarlige lovgivningen er å fremme fletting. Hmmm. Måtte sjekke veitrafikkloven/trafikkreglene nå og du er inne på noe. Ikke lett å finne konkret regel mot sykling i fotgjengerovergang (men regner med det gjøres på fotgjengernes premisser/gangfart tilsvarende på fortau?) Her burde det definitivt vært mer presist lagt opp, det tillater jo et mylder av trafikkfarlige situasjoner.
|
|
|
10/06/2009 06:48
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
En syklist har vikeplikt uansett hvis ikke han/hun leier sykkelen i denne fotgjengerovergangen. Feil. I en lysregulert overgang trenger ikke syklisten trø av sykkelen for å krysse så lenge syklisten har grønn mann. All trafikk som da nærmer seg overgangen har vikeplikt/stoppeplikt for myke trafikanter i overgangen. I dette tror jeg det ligger en kilde til alt for mange nestenulykker mellom sykkel og bil. Jeg har alltid "visst" at på sykkel så har man vikeplikt for bilene selv om man har grønn mann. Og jeg tror det er temmelig mange andre som "vet" akkurat det samme. I Adresseavisen i dag går en yrkessjåfør og aktiv syklist ut og vil at biler bør ha vikeplikt for syklister. Som leser av artikkelen regner jeg da med at det ikke er slik i dag, og sånn er det sikkert mange som tenker. Her må det seriøst informasjons-/opplysningsarbeid til! EDIT: Link til artikkelen http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1336688.ece
Redigert av Øyvind V; 10/06/2009 06:50. Rediger grunn: URL inn
|
|
|
10/06/2009 07:33
|
ileirtro
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har tatt et lite utdrag av traffikkreglene som gjelder vikeplikt. § 7. Vikeplikt . 3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn. Trafikkregler. Hvordan virker dette om jeg skal sykle over et gangfelt, og det kommer en bil som skal svinge inn der. Er det da bilen eller jeg som har vikeplikt?
|
|
|
10/06/2009 07:56
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I en lysregulert overgang trenger ikke syklisten trø av sykkelen for å krysse så lenge syklisten har grønn mann. All trafikk som da nærmer seg overgangen har vikeplikt/stoppeplikt for myke trafikanter i overgangen.
Men hur raskt får syklisten sykla i øvergangen? Såg i adressa at man får sykla på tex fortau hvis man passerar folk i nesten gång fart.
|
|
|
10/06/2009 08:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
I en lysregulert overgang trenger ikke syklisten trø av sykkelen for å krysse så lenge syklisten har grønn mann. All trafikk som da nærmer seg overgangen har vikeplikt/stoppeplikt for myke trafikanter i overgangen.
Dette er ikke en gang ekspertene enige om... http://www.syklistene.no/Trafikk_sikkerhet/Trafikkreglene/9262/9277
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: ileirtro]
10/06/2009 08:12
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Men samtidig: §7-4: Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Virker ganske åpenbart at det er vikeplikt for syklende her da (på hjul er du kjørende).
|
|
|
10/06/2009 09:12
|
perzinho
Medlem
|
Medlem
Det hjelper egentlig ikke hvem som har vikeplikt for hvem syklisten vil bestandig være den tapende part i en kollisjon.
|
|
|
|
|