Raumerittet 2009
|
Re: Raumerrittet 2009
[Re: hach]
07/06/2009 15:17
|
Roger`n
Medlem
|
Medlem
Som første reis gutt på Rumerrittet synes jeg traseen var fin. Jeg personlig liker ritt som har litt mer terreng og ikke fult så mye grusveier, men det var iallfall litt mer utfordrene enn Birken.. Jeg syklet på 3:15 og er fornøyd med det.
Arrangement delen av rittet mener jeg er en katastrofe...
- Publikum og deltagere som måtte krysse traseen ved målgang var jo helt latterlig. Komplett kaos med barnevgner og masse folk i løypa, gikk det bra egentlig?
- Sto en kar med fløyte og så rimelig stresset ut der han prøvde å skille elite syklistene fra de andre deltagerene slik at de skulle sykle riktig vei..Blåste i fløyta og brølte kontinuerlig. Det må da virkelig gå ann å gjøre hele innkjøringen til mål litt lettere enn som så?
- Serveringen etter målgang var jo fin, fire servitører og tre av de satt og så på kaoset, mens den siste jenta gjorde sitt beste for å servere x antall hundre deltagere..
- Datasystemet brøt sammen så vi får tilsendt diplom og merke i etterkant.. det eneste som ble utdelt var reklame. Skal ikke 1/4 del av påmeldingsavgiften gå til premieing?
- Det toppet seg jo med utkjøringen der de hadde satt en hel gjeng med fjortiser til å dirigere trafikken, noe som selvfølgelig ender i kaos. 45 min for å komme seg ut av parkeringen satte sinnet i kok hos samtlige om reiste derifra.
Når jeg bruker 750 kr på å i det hele tatt få lov til å delta så forventer jeg rett og slett ett bedre arrangement.
|
|
|
[Re: Roger`n]
07/06/2009 15:32
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
http://www.emit.no/rar/2009/IS1-11.HTMEr det flere som har merket seg at totallista avviker fra resultatet i de gruppevise listene?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
07/06/2009 15:36
|
bigbigbig
Medlem
|
Medlem
Det gjør jeg også :-) Gleder meg til Farrisrunden.
Redigert av bigbigbig; 07/06/2009 15:37.
YNWA
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
07/06/2009 15:42
|
bigbigbig
Medlem
|
Medlem
Ja. Jeg syklet 6-7 min raskere på total lista
YNWA
|
|
|
[Re: bigbigbig]
07/06/2009 15:46
|
akvilas
Entusiast
|
Entusiast
Ja. Jeg syklet 6-7 min raskere på total lista Totallista du linker til er på 80km, ikke i mål.
|
|
|
07/06/2009 15:46
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
6-7 minutter raskere ja - og overskriften er årstallet 2008 :-D
|
|
|
[Re: thomasengen]
07/06/2009 16:27
|
front biker
Besatt
|
Besatt
"Totallista" er satt opp med resultater fra passering 80 km, ikke målgang (84 km). Den diffen på 6-7 min er vel da tida for de siste 4 km til mål.
Burde være enkelt å rette opp. Leser arrangør dette forumet? Føler meg ikke helt sikker, nei.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
07/06/2009 16:38
|
nicolayoe
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
07/06/2009 16:44
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Vel overstått og når sluttiden er en halv time bedre enn i fjor, så er jeg fornøyd med dagen. Av en eller annen grunn meldte jeg meg på i Trim-klassen og da ble det voldsomt mye sykling alene. Kom meg ikke med sammen med den ene potensielle gruppen der, jeg er virkelig urutinert der, ikke første gang at jeg sykler solo...
Ikke gøy å sykle i motvinden fra Ås Gård, uten mulighet for noen pauser bak en rygg. "Heldigvis" ble jeg hentet inn av et par hyggelige gutter ikke så lenge før siste asfaltstrekket og jeg klarte å klore meg på dem det siste stykket. Det var veldig deilig.
Om ikke annet så var det mange som fikk se den fine ryggen min...
Hva det gjelder arrangement, så er jeg enig i at noe bør gjøres med parkeringssituasjonen. Selv tar jeg sykkelen frem og tilbake, en liten mil er grei nedsykling, men jeg har forståelse for de stakkarene som ble sittende i evigheter for komme seg ut. En midlertidig bru hadde kanskje vært en løsning?
|
|
|
07/06/2009 16:46
|
pjokkis
Medlem
|
Medlem
Prøv http://www.emit.no/rar/2009/IS1-13.HTM, der får du totallista i mål. Oversikten over mellomtider burde hatt med en linje til slutt for målpassering og plassering totalt i mål. For min del blei sluttida 3:42. Første ritt noen gang, så jeg er godt fornøyd, det var bedre enn forventa! Starta i pulje 6 og måtte gå igjennom mesteparten av terrengpartiene pga kø. Hvis bedre startpuljer har mindre kø bør det være mulig å spare en del minutter i terrenget til neste år 
|
|
|
[Re: nicolayoe]
07/06/2009 16:51
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Ahh, takk til deg og dere andre som påpekte det åpenbare 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
07/06/2009 17:17
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Vel hjemme er jeg litt ambivalent til Raumerrittet. Løypa er grei nok, til at det er et landeveisritt på terrengsykkel. Det gjør meg ingenting og jeg stiller opp frivillig.
Seedede puljer er bra. Det som kanskje må endres er størrelsen på puljene. I pulje 1 var det vanskelig å passere siden pulja gikk i hele veiens bredde og møtende biler ble passert både på venstre og høyre side. Ser at jeg var 4 minutter langsommere ut til 20km i år enn i fjor og mye av det er nok køen i terrengpartiet.
Målområdet kan lett endres slik at forgjengere ikke trenger å krysse løypa. Dersom man kommer ned samme bakke som man sykler ut i starten og tar en 180 grader sving er alt løst og man vil begrense hastigheten på grusen og få fine spurter siden man nesten må stoppe opp i svingen for deretter å akselerere.
Man bør ha en stor søppelconteiner ved utgangen, siden det kun var drikkeflaska som var av verdi i posen og resten kun var reklame som man kunne kaste.
Cafe/Kiosk hadde liten kapasitet og bør utvides. Det var vanskelig å få tak i mat i målområdet.
Arrangøren må roses for flg: - En slange til vask av sykler. Når det er mange hundre eller tusen som skal skylle av sykkelen blir det lange køer. Køen er et sosialt sted og jeg snakket med flere hyggelige syklister og fikk dermed trent på sosiale egenskaper.
- Iskaldt vann i dusjen. Sett fra et restitusjonsståsted er dusjing av beina med kaldt vann meget bra. I tillegg fikk man sjekket at man ikke led av hjerte/karsykdommer, da det var noe sjokkpreget.
- Som fjellbonde med langt til folk og lite trafikk fikk jeg trent på køkjøring ut fra parkeringsplassen. Det er ikke ofte jeg står i kø, så det var nesten litt morsomt.
Til at deltakeravgiften er såpass, må man kunne forvente litt. Selv om Silseth’en senk seg forbi meg i siste bakken vil jeg trekke fram Molde Challenge. Tror jeg betalte ca.300 kr, hvor jeg fikk T-skjorte, energi gel/sjokolade sammen med startnr og i mål gryterett med ris og salat, i tillegg til så mye frukt man kunne spise.
Til slutt er jeg noe usikker på om premien jeg fikk virkelig er min eller om det var noen andre som egentlig skulle ha den? Oppropt som nr 3 i M40, men resultatlistene viser at jeg kom på 10.plass etter at eliten ble justert inn i klassen.
Det var fint vær og mange hyggelige syklister og det veier opp mye negativt.
Christen, Ottadalen SK Jeg er egentlig mer positiv enn innlegget bærer preg av.
|
|
|
[Re: Roger`n]
07/06/2009 17:21
|
Specialized08
Fersking
|
Fersking
- Det toppet seg jo med utkjøringen der de hadde satt en hel gjeng med fjortiser til å dirigere trafikken, noe som selvfølgelig ender i kaos. 45 min for å komme seg ut av parkeringen satte sinnet i kok hos samtlige om reiste derifra.
Når jeg bruker 750 kr på å i det hele tatt få lov til å delta så forventer jeg rett og slett ett bedre arrangement.
Enig!Men dette med parkering og løypetrasè er problematisk i dette området med tanke på kryssing. Alternativet kunne være å legge trasèen på innsiden av parkeringsarealet og med målområdet på sletta ovenfor messehallene. Det kunne jo faktisk blitt en bred oppløpsside tilpasset spurtdueller også.
Angrer like mye hver gang jeg starter i terrengritt, men stiller igjen og igjen .....
|
|
|
[Re: Christen]
07/06/2009 17:25
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Bra innlegg Christen! Får bare håpe arrangøren selv leser denne tråden, og tar lærdom av den tilbakemelding som gis her! De har tross alt henvist til tråden fra hjemmesiden......
|
|
|
[Re: over the top]
07/06/2009 17:57
|
olejoro
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
når det gjelder parkering. Det var 3000 deltakere, og hvor mange biler? tipper det var 2500! Det var veldig mange som kjørte aleine (inkl. meg selv, siden det er så sentralt, og derfor en kort kjøretur). ved å halvere antall biler, så hadde bildet vært litt annerledes.. (alternativt undergang og flettefiler hver vei!)
Arrangørene har nok blitt mye klokere etter dette, og vi vil nok se forbedringer til neste år når det gjelder køer, vasking, trasèvalg vs fotgjengere osv osv. Veldig godt forslag over her med en 180 graders sving i bånn av bakken. Det kan bli svært underholdene og mer publikumsvennlig enn dagens trasè bak VIP telt og tribune (sving i høy hastighet på asfalt med grus, gru og grøss!!)
Alternativt hvis det ikke vises vilje til å lære av sine feil, så gjør man seg selv en bjørnetjeneste og oppslutningen vil etterhvert svikte, men da blir opplegget kanskje bedre for de som deltar?
|
|
|
[Re: over the top]
07/06/2009 18:02
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Håper at arrangøren leser her, men det virker ikke som at de evner å gjøre noe med åpenbare problemer. Også i fjor ble mange av de nevnte forhold nevnt, inkludert kø ut av parkeringen og laaaang kø på spyleplassen.
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
[Re: Christen]
07/06/2009 18:10
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Vel hjemme er jeg litt ambivalent til Raumerrittet. Løypa er grei nok, til at det er et landeveisritt på terrengsykkel. Det gjør meg ingenting og jeg stiller opp frivillig.
Seedede puljer er bra. Det som kanskje må endres er størrelsen på puljene. I pulje 1 var det vanskelig å passere siden pulja gikk i hele veiens bredde og møtende biler ble passert både på venstre og høyre side. Ser at jeg var 4 minutter langsommere ut til 20km i år enn i fjor og mye av det er nok køen i terrengpartiet.
Målområdet kan lett endres slik at forgjengere ikke trenger å krysse løypa. Dersom man kommer ned samme bakke som man sykler ut i starten og tar en 180 grader sving er alt løst og man vil begrense hastigheten på grusen og få fine spurter siden man nesten må stoppe opp i svingen for deretter å akselerere.
Man bør ha en stor søppelconteiner ved utgangen, siden det kun var drikkeflaska som var av verdi i posen og resten kun var reklame som man kunne kaste.
Cafe/Kiosk hadde liten kapasitet og bør utvides. Det var vanskelig å få tak i mat i målområdet.
Arrangøren må roses for flg: - En slange til vask av sykler. Når det er mange hundre eller tusen som skal skylle av sykkelen blir det lange køer. Køen er et sosialt sted og jeg snakket med flere hyggelige syklister og fikk dermed trent på sosiale egenskaper.
- Iskaldt vann i dusjen. Sett fra et restitusjonsståsted er dusjing av beina med kaldt vann meget bra. I tillegg fikk man sjekket at man ikke led av hjerte/karsykdommer, da det var noe sjokkpreget.
- Som fjellbonde med langt til folk og lite trafikk fikk jeg trent på køkjøring ut fra parkeringsplassen. Det er ikke ofte jeg står i kø, så det var nesten litt morsomt.
Til at deltakeravgiften er såpass, må man kunne forvente litt. Selv om Silseth’en senk seg forbi meg i siste bakken vil jeg trekke fram Molde Challenge. Tror jeg betalte ca.300 kr, hvor jeg fikk T-skjorte, energi gel/sjokolade sammen med startnr og i mål gryterett med ris og salat, i tillegg til så mye frukt man kunne spise.
Til slutt er jeg noe usikker på om premien jeg fikk virkelig er min eller om det var noen andre som egentlig skulle ha den? Oppropt som nr 3 i M40, men resultatlistene viser at jeg kom på 10.plass etter at eliten ble justert inn i klassen.
Det var fint vær og mange hyggelige syklister og det veier opp mye negativt.
Christen, Ottadalen SK Jeg er egentlig mer positiv enn innlegget bærer preg av. Et Godt innlegg!!! Sier meg veldig enig i dine synspunkter og håper at noen av arrangørene leser dette innlegget! Gratulerer med 3.plassen, det stemmer nok 
|
|
|
[Re: Torlog]
07/06/2009 20:11
|
Snart 50
Fersking
|
Fersking
Enig i alt. Problemet er at arrangøren ikke ta tak i dette.
|
|
|
[Re: Snart 50]
07/06/2009 20:51
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Når kommer det bilder fra rittet? om ca. 50min  Har masse bra bilder, så det er godt noen ser seg selv ned siste bakken mot vaskebua.
Redigert av Klaus A.; 07/06/2009 21:02.
mvh. Klaus A.
|
|
|
[Re: Snart 50]
07/06/2009 21:06
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Jeg ser ut fra hva som kommer på denne tråden at man lett kan falle for fristelsen til å si noe om at kommersialiseringen av dette rittet er i ferd med å ødelegge det som i utgangspunktet var et godt initiativ. Arrangementsmessig har det blitt dårligere siden jeg først deltok i 2002. Terrengpartiene har blitt ihjelkjørt, og da spesielt det andre partiet. Det burde være nok omsetning i dette rittet til å kunne støtte grunneiere med noen tusen kroner for å få drenert de værste gjørmehullene! Når det gjelder sikkerhet så er det bra, med unntak av en ting: det er en feildosert sving i starten av nedkjøringen til Ås gård. Der gikk jeg på trynet i 2002 og i år var det 2 stk som ramlet når jeg kjørte forbi. Det var også flere spor som gikk rett ut i skogen. 300 meter etterpå dukket det opp varselskilt som varslet om en helt åpenbar og rett dosert sving. Dette dreier seg om sykkelforståelse, og arrangørene viser at de ikke har det! Biler er et problem på landeveien, men at det skal være så vanskelig å få stoppet trafikken i noen timer på en lørdag i året er for meg en gåte. Jeg ønsker ikke å bli panserpryd på en jeep! Det er liksom ikke meg... LOL :-)
Det kostet meg kr. 750,- å kjøre rittet. Jeg føler ikke at jeg har fått "my moneys worth". Til syvende og sist vil jeg tro at et stadig større og mer kresent sykkelfelt vil tvinge arrangører til å levere kvalitet i produktet i større grad enn dette arrangementet har gjort. Og jeg håper at dere som skal arrangere ritt i fremtiden leser dette, for det er ikke vanskelig! Suksesskriteriene er følgende: Fornuftig løype, god sikkerhet og enkel service etter målgang (sykkelvask, drikke, mat og liknende).
Jeg vil bare nevne at det kostet meg 30 euro (ca. kr. 270,-) å sykle Flandern Rundt, med 6 matstasjoner med sportsdrikke, gel, sportsbars og t-skjorte. Bare for å sette det i perspektiv.
Jeg takker arrangørene for rittet i år, og håper at de velger å bruke noen av disse tilbakemeldingene til å gjøre rittet bedre. Det må til for å overleve i fremtidens marked, tror jeg!
|
|
|
[Re: frodegutt]
07/06/2009 21:21
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg er enig i mye av klagene over. MEN at en sving på en grussving er feildosert blir vel drøyt. Ja vi sykler på terrengsykler og hvis man kjører rett frem i en sving ja da bør man øve mere.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
07/06/2009 21:26
|
namaste
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Uff ! Startet i pulje 4. Vi rallet samlet inn i terrengpartiet, og der traff vi pulje 3. To puljer med forskjellig sykkelerfaring og mål for dagen, i samme gjørmepøl. Ikke særlig for noen, uansett ! Tapte 8 min ift i fjor mellom 10 og 20 (22) km.
Pluss ! Sabla flotte funksjonerer ved første matstasjon. Myndige, tydelige, kjappe, fleksible, fleipete.
Uff ! 2 matstasjon var - ikke slik som de på forrige stasjon. Opplevelse muligens farget av grande servicen på 1 stasjon . . .
Pluss ! Dro inn de 8 "tapte" + 8 ekstra inn til mål. Glemte Polaren hjemme. Dritforbanna før rittet, bestemte meg for å gi F. Droppet sekk, og reservedeler, verktøy. Ingen barrierer. Dritstilig å komme i mål og spørre brikkedama. Unnskyld, hva er klokka?
UFF ! 2 året uten varmtvann i dusjen. 1.5 time i kø for å komme ut på veien. Legg parkeringen utenom løypa, og kall inn gutta på skauen (matstasjon 1) til å håndtere trafikken neste år.
Jeg kommer tilbake for 4. gang hvis jeg ser invitasjonen for 2010 rette på parkeringen og puljestørrelsen.
|
|
|
[Re: Klaus A.]
07/06/2009 21:54
|
hach
Fersking
|
Fersking
|
|
|
07/06/2009 22:35
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Om bilkøen (tør nesten ikke si dette): veldig lite kreativitet å spore blant køståerne. Det var jo en annen vei ut litt sånn på baksiden, asfaltert og fin, og det tok oss 1,5 minutter fra vi starta bilen, til vi var ute på riksveien.... Og det uten å sinke noen andre, så det er ikke snakk om køsniking.
Den veien blir vel sperra neste år tenker jeg!
Sporvalg, karer/jenter. Sporvalg!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
07/06/2009 22:35
|
hach
Fersking
|
Fersking
|
|
|
[Re: front biker]
08/06/2009 05:03
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Om bilkøen (tør nesten ikke si dette): veldig lite kreativitet å spore blant køståerne. Det var jo en annen vei ut litt sånn på baksiden, asfaltert og fin, og det tok oss 1,5 minutter fra vi starta bilen, til vi var ute på riksveien.... Og det uten å sinke noen andre, så det er ikke snakk om køsniking.
Den veien blir vel sperra neste år tenker jeg!
Sporvalg, karer/jenter. Sporvalg! Det burde ikke være meningen at man må være lommekjent for å finne rett vei vel?  Dårlig merking i såfall hehe...
|
|
|
[Re: olechr]
08/06/2009 06:21
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Jeg er enig i mye av klagene over. MEN at en sving på en grussving er feildosert blir vel drøyt. Ja vi sykler på terrengsykler og hvis man kjører rett frem i en sving ja da bør man øve mere. Poenget mitt er at farlige punkter må merkes, uansett hvordan veien doserer seg. Terrengsykler kjører vi på, og løs grus og høy fart er farlig når man ikke er forberedt. Ut fra hvor mange hjulspor som var på vei ut av den svingen allerede i pulje 1, så er det mange som må øve. Kaller du inn til øving? ;-)
|
|
|
08/06/2009 06:29
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Takk for det. Vi har mange flere, og jeg skal sjekke om Thoams får de ut i kveld eller noe. Referat er også lagt ut. Jeg kommenterer ikke hva som bør vurderes om igjen av arrangør, bare at de bør ta en god evaluering. Personlig synes jeg arrangementet var godt, hvis vi ser bort i fra punkter allerede nevnt i denne tråden, samt at det egentlig skulle vært servert grillmat med tilbehør etc. og ikke en kald pølse..
mvh. Klaus A.
|
|
|
[Re: frodegutt]
08/06/2009 07:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Svingen er merket med 25 km-skilt (Hvis vi jeg ser for meg riktig sving. Har sett mange som var på bærtur der i hvertfall), men skiltet står muligens litt for tidlig eller så 'stoler' folk ikke på arrangøren. I 'min' gruppe på ca. 20 forsvant det vel 3 stykker i grøfta på de første meterne ned mot Ås.
Redigert av Tange; 08/06/2009 07:56.
|
|
|
|
|