Tullkjøring i Nordmarka
|
Tullkjøring i Nordmarka
08/06/2009 06:26
|
Trond V
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei alle frender! Jeg var på tur i den fantastiske marka nord for Oslo, (Nordmarka) lørdag og søndag. Flott veier og fint sykkelvær. Var dessverre vitne til en del TULLKJØRING, og dette gjør meg litt opprørt. Ikke bare møtte jeg to ambulanser for å plukke opp en uheldig på toppen av bakken ved Fortjern, i tillegg var det flere som viste uvøren og FARLIG kjøring. Dette i et område som også har mange fotgjengere og barnevogner. Det blir stadig flere av oss, og vi har også rettigheter som trafikanter. LA OSS ALLE TA HENSYN TIL DE ANDRE!
|
|
|
Re: Tullkjøring i Nordmarka
[Re: Trond V]
08/06/2009 06:41
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Med kjøring mener du sykling, eller mener du at det var biler i Marka som skapte problemer (Jfr Ambulansen). Litt uklart når du kanskje omtaler sykling som kjøring.
Akkurat som tysker som konsekvent sier drive når de mener ride.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/06/2009 06:48
|
Trond V
OP
Fersking
|
OP
Fersking
He he. Her mener jeg selvsagt sykling. Ambulansen var forsiktig.
|
|
|
[Re: Trond V]
08/06/2009 06:54
|
Foxhill
Entusiast
|
Entusiast
Er vel heller ikke optimalt å benytte en rute i området Sognsvann-Ullevålseter til testløype...
Ref dagens DN og deres "I Form til Birken" serie.
Nå skal det sies at jeg ikke vet hvilket tidspunkt og akkurat hvor denne løypen går, men vil tro at det finnes bedre egnet steder å teste formen! De hadde møtt på en skoleklasse, så optimalt kan det ikke ha vært...
"It never gets easier, you just go faster." Greg LeMond
|
|
|
[Re: Foxhill]
08/06/2009 06:57
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var dette på grus eller var det sti??
Grussyklistene er kanskje de som bremser minst når de treffer på folk. (Beklager hvis jeg støter på noen nå.)
|
|
|
[Re: polkaDOT]
08/06/2009 07:13
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Man lærer noe nytt hele tiden her inne. For en tid tilbake lærte jeg at "grussyklistene" kaster søppel i naturen (noen med vilje!), mens "stisyklistene" alltid rydder etter seg, og noen rydder til og med etter "grussyklistene". Nå lærte jeg også at "grussyklistene" bremser mindre enn... ja, det sto vel ikke, men jeg antar at det er "stisyklistene" det også. All animals are equal... 
|
|
|
[Re: polkaDOT]
08/06/2009 07:46
|
Foxhill
Entusiast
|
Entusiast
Dette vil jeg tro var mest grus, ser slik ut fra bildene (forside, og sider 16-17).
Igjen, det kan hende at syklistene som var med i testen faktisk viste hensyn, det vet jeg ikke. Jeg ønsker dermed ikke å henge ut de som er med, men oppfordrer generelt til å velge testløyper som passer bedre enn Sognsvann-Ullevålseter området!
"It never gets easier, you just go faster." Greg LeMond
|
|
|
[Re: Øyvind V]
08/06/2009 07:48
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Man lærer noe nytt hele tiden her inne. For en tid tilbake lærte jeg at "grussyklistene" kaster søppel i naturen (noen med vilje!), mens "stisyklistene" alltid rydder etter seg, og noen rydder til og med etter "grussyklistene". Nå lærte jeg også at "grussyklistene" bremser mindre enn... ja, det sto vel ikke, men jeg antar at det er "stisyklistene" det også. All animals are equal... Alle vet jo at... Grussyklister: Snakker høyt og skingrende Er uhøflige Bremser ikke Spiser ikke vafler ser generelt sinna ut Stisyklister: Snille og gode mennesker spiser vafler smiler mye 
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: Foxhill]
08/06/2009 07:49
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Leserinnlegg til DN er sendt med oppfordring som smartere valg av testløype.
Greit nok at de tester på en tid på døgnet der det ikke er trafikk, men ved å gå ut med tider osv for denne strekningen setter de jo griller i hodet på ganske mange.
Ikke helt smart.
Øyvind
|
|
|
08/06/2009 08:09
|
jaronsen
Entusiast
|
Entusiast
Dette er på ingen måte et forsøk på å stigmatisere, men jeg kan ikke la være å dele mine tanker rundt dette.
Øyvind V har et poeng, stisyklister (som jeg kjenner, har truffet og forhåpentligvis treffer i framtiden) er friluftsinteresserte mennesker som bærer på en grunnleggende empati for naturen såvel som dens brukere. Brukere inbefatter folk med alle typer fremkomstmidler (sykkel, føtter, barnevogn, bæremeis, rullestol - lista er lang).
Poenget mitt er vel at jeg sporer en hvis 40-ish-konkurranseindusert framferd hos mange av grussyklistene som passerer meg i alt for stor fart idet jeg er på vei til en sti. Skulle tro de var for sent ute til Birken. Her om dagen ropte jeg etter en om han ikke kunne være så vennlig å ta det litt mer med ro. Det endte med at jeg ble stående å prate sykkelvett med to damer som var ute og trilla, som forståelig nok var rimelig opprørte.
Det ligger mange tråder ute om dette på forumet, men etter min mening er det alt for mange som ikke lærer. Men de jeg sikter til har vel ikke tid til å lese dette?
Kjør fortsatt pent:D
-J
|
|
|
[Re: jaronsen]
08/06/2009 08:10
|
jaronsen
Entusiast
|
Entusiast
Ser nå at signaturen min må tolkes litt i ironiens lys etter dette innlegget.
-J
|
|
|
08/06/2009 08:15
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Poenget er vel at det er problematisk å dele folk inn i sti- (hyllestapplaus og jubelrop høres i bakgrunnen) og grussyklister (energisk buing høres fra bakerste rad).
Det er mer naturlig å dele det inn i syklister som tar hensyn og idioter som gir faen.
|
|
|
08/06/2009 08:20
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Man lærer noe nytt hele tiden her inne. For en tid tilbake lærte jeg at "grussyklistene" kaster søppel i naturen (noen med vilje!), mens "stisyklistene" alltid rydder etter seg, og noen rydder til og med etter "grussyklistene". Nå lærte jeg også at "grussyklistene" bremser mindre enn... ja, det sto vel ikke, men jeg antar at det er "stisyklistene" det også. All animals are equal... Det dette handler om er at mange driver med grussykling som treningsaktivitet på veier som spesielt i helgene benyttes av turgjengere som gjerne har både barnevogn og bikkje i bånd. At dette ikke nødvendigvis er en optimal brukskombinasjon er det ingensomhelst tvil om; nestenulykker og ulykker forekommer dessverre. Hvis man derimot sykler sti i samme område er problemstillingen litt anderledes. For det første så er det kanskje så lite som 1% av turgjengerene som velger sti fremfor grusvei, så sjansen for potensielt farlige situasjoner er betydelig mindre. For det andre er farten du som syklist holder på sti er normalt sett langt lavere enn ved grussykling; du trenger kortere distanse til å stoppe før evt. farlige situasjoner oppstår. Så det er selvfølgelig ikke sånn at den ene gruppen er mer hensynsløse i sin natur, men mere det at mange velger å legge treningsøkten sin til steder og tider hvor de kanskje helst burde holde seg unna. Jeg skjønner jo at mange vil dra på alt de har nedover fra Ullevålseter, men når du bokstavlig talt møter hundrevis av voksne, barn og bikkjer på din vei er dette kanskje ikke det smarteste å gjøre i helgene.
Jens
|
|
|
08/06/2009 08:22
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Det er mer naturlig å dele det inn i syklister som tar hensyn og idioter som gir faen.
Noe av det mest fornuftige jeg har hørt på lenge. Blir selv oppgitt over hvor mye hensynsløs ferdsel det er i marka. Er grussyklist som forsøker å vise hensyn Tenkte over en ting i går da jeg nærma meg Sognsvann-området igjen og syklet meget pent og rolig forbi folk: Det er utrolig mange sure folk bare man kommer på sykkel, selv om man bremser ned til helt lavt tempo og smiler litt. Vi får derfor være glad for gledene vi kan ha på sykkelen og utfolde oss utenfor rekkevidde for fotgjengere og ta hensyn der de ferdes. "Lønnen" får ikke komme i form av gjengjeldelse av smil fordi man viser hensyn, men i form av selvfølelse ved at man har hatt en nydelig tur på sykkel uten å være aggresiv 
|
|
|
08/06/2009 08:24
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
|
|
|
08/06/2009 08:26
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
08/06/2009 08:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men vad er egentligen en grussyklist og en stisykklist?
Får intrykket av at "grussyklister" er de som trener før at på betre kondition med hjelp av sykkel og "stisykklister" er de som syklar mer før at bli betre tekniskt på stier.
Har problem med at få detta at stemme med namnen då XC konkurranse sykling ju faktiskt består i mye sykling på teknisk sti (forutom på enkelte norska maraton ritt) og at jeg antar at de fleste XC syklister faktiskt syklar en hel del på sti.
Gjettar at det som faktiskt er problematisk er rask sykling både om det er på sti eller grus.
Har også problem med at skjønne vad som egentligen regnas som grus og vad som regnas som sti hvis man nu ska dela opp saker og ting. Edit: var rundt kopperdammen igår på fots. Regnas det som sti eller gruss? Ikke helt naturlig stig men en kanskje en meter bredt og mestadels lett syklatt men også enkelte røtter og stener (ikke mye). Var ialle fall en masse folk som gikk der.
Redigert av fredriks; 08/06/2009 08:35.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
08/06/2009 08:30
|
jaronsen
Entusiast
|
Entusiast
som sagt, mitt siktemål var ikke å stigmatisere, men snarere konstatering av observerbare fakta. Ser allikevel at faktumet er observert av undertegnede, og er derfor subjektivt.
Føyer meg i rekken og lar objektiviteten seire:
Sitat: Øyvind V Sitat: sykkeloyvind Det er mer naturlig å dele det inn i syklister som tar hensyn og idioter som gir faen.
yes
yes
...YES...
|
|
|
[Re: Larsemannen]
08/06/2009 08:33
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg tror at dette skillet mellom den gode (sti-) og den mørke (grus-)siden er i ferd med å bli en klisjé som spesielt lever godt blant oss som gjerne definerer seg primært som stisyklister. En klisjé man ikke satt noe spørsmålstegn ved for 4-5 år siden.
Det er nok neppe et skille mange turgåere i marka henger seg opp i idag. Tror man virkelig at turgåere vet å skille mellom ulike syklisttyper ut fra hvor trang buksa ser ut til å sitte?
Vi må nok ta inn over oss at også dette forumet de siste årene i større grad har gitt plass til konkurranse-mentalitet gjennom nyere rubrikker som "trening" og "ritt/arrangementer". Bare se på antall innlegg Birken-relaterte emner genererer like før, "under" og etter dette arrangementet ...
Martin som senest igår syklet på den mørke siden med CX på grus iført lycra
|
|
|
[Re: M@rtin]
08/06/2009 08:50
|
jaronsen
Entusiast
|
Entusiast
the force you use should - guide you through the dark side with symphatic behavior it could (Johan i Yoda-modus).
Siden du er inne på the dark side:)
Det koker ned til: bruk vett, og ett fett - om det er på sti, grus, asfalt eller rett og slett: myr(?)
-J
|
|
|
08/06/2009 08:54
|
klean
Besatt
|
Besatt
Det er nok et bedre bilde enn rent grus vs. sti. Men, kan det være seg slik at idioter som gir faen, i overveiende flertall er folk som er mest opptatt av seg selv og sin trening, og som peiser på uansett for å -gud forby- ikke falle ned i feil sone på pulsklokka. Som for å få mest mulig målbar og kontrollert trening sykler grus, fordi det da er lettest å justere intensitet for å få max effekt på dragene. Mens folk som sykler for kosen sin skyld drar ut på stien der det er morsomst å sykle og uproblematisk å vise hensyn.
Andreas.
|
|
|
[Re: klean]
08/06/2009 08:58
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg er opptatt av kvalitetstrening når jeg er ute for å drive med kvalitetstrening. Jeg har likevel vett til å holde meg unne barnehage-utflukter, og til å ta hensyn.
Jeg, og mange med meg er ikke noe flau over at jeg synes det er fint å trene på grusveier. Jeg synes også det er moro å sykle sti, og synes folk burde trene mer på det, men er sikker på at det finnes idioter på stiene også. Har opplevd mange på stiene som ikke hilser. Selv på Brannfjell en tidlig vårdag.
|
|
|
08/06/2009 09:00
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det er mer naturlig å dele det inn i syklister som tar hensyn og idioter som gir faen. Dette er absolutt innertier. Og dersom man ser på brukerne av marka, er det nesten bare syklistene som har problemer med det å ta hensyn. Med mindre man tenker at det å gå ved siden av hverandre ikke er å ta hensyn, fordi det kan komme en "racer-syklist" any time. Alle syklister blir av alle andre selvfølgelig sett på som en ensartet gruppe. At stisyklister ser på seg selv som så veldig ansvarsbevisst må jo være bullshit. Noen av dere som har tekt på hva slags slitasje denne "nye" sporten påfører stier og natur. Er det greit at Barlindåsen snart ser ut som E6? Hensyn MY ASS. Jeg bruker marka like mye til å fiske, gå tur med bikkja, løpe, bade, som å sykle. Jeg bor i marka. Og det eneste jeg føler er faktisk å slutte å ta hensyn til syklistene. Til hordene med ignorante landeveissyklister inn og ut Maridalen hver eneste dag. Til hordene med "racersyklister" i nordmarka. Slutte å ta hensyn, kanskje til og med gjøre ting litt vanskeligere for folk. Det er hva jeg føler, heldigvis har jeg evnen til å overstyre mine mørke sider  Men hvis noen sykler på bikkja mi min soon to be datter, er jeg redd jeg kommer til å klikke. Men at dette er et svært aktuelt problem er helt sikkert. Og det er i alle som liker å sykle sin interesse, å søke en løsning. Jeg kan absolutt se for sykkel-restriksjoner i marka en gang i fremtiden. Kun lov på definerte steder. I ytterste konsekvens total-forbud. Ut å smøre Løvenskjold gutter, dere må slikke ryggen hans.
|
|
|
[Re: HM1100]
08/06/2009 09:08
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: Larsemannen]
08/06/2009 09:11
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Tenkte over en ting i går da jeg nærma meg Sognsvann-området igjen og syklet meget pent og rolig forbi folk: Det er utrolig mange sure folk bare man kommer på sykkel, selv om man bremser ned til helt lavt tempo og smiler litt.
Brent barn skyr ilden, naturlig nok.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
08/06/2009 09:24
|
jaronsen
Entusiast
|
Entusiast
Men kjører du på med nok brannsalve og blåser godt, og kanskje spanderer på en liten prat (forutsatt at innvitasjonen mottas av barnet), så kanskje - hvem vet...
Det er forøvrig som for selgere i butikk, har kunden en dårlig opplevelse forteller vedkommende det til minst 10 andre. Og det skal en sykt god opplevelse til for at kunden forteller det til 3.
Gjør opplevelsen sykt god for kundene (her: brukerne av marka), så går det kanskje "bare" ta tre steg (istedenfor ti), tilbake - for hvert steg frem...
Redigert av jaronsen; 08/06/2009 09:29. Rediger grunn: skriveleif2
|
|
|
[Re: HM1100]
08/06/2009 10:20
|
bungum
Medlem
|
Medlem
Akkurat det med å hilse på folk man møter på sti og grusveier føler jeg har blitt mindre vanlig de senere årene. Nå ser jeg sikkert litt skummel og farlig ut ettersom jeg har blitt eldre, men jeg dreper ingen som sier hei tilbake. Ikke at det er noe å irritere seg over, det er mere sånn at jeg har notert meg det. Det virker mer som om det er om å gjøre å sette opp farten som om det var en konkurranse (og det er jo det:) og hevde seg. Ikke det at jeg føler meg utkonkurrert når jeg trener rolig på vei hjem fra jobb og når igjen en i fullt utstyr som gasser på noe veldig når han blir oppmerksom på meg.
Når det gjelder diskusjonen om stigmatikere synes jeg at vi må få satt dem i bås en gang for alle.
|
|
|
[Re: bungum]
08/06/2009 11:46
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Problemet er vel at turterreng ikke er en lukket idrettsarena. Spiller man ballspill i parken må man ta hensyn til de som har piknik, spiller man på bane er det ingen som har piknik, slik er det å trene med sykkel også, sykler man på lukket bane er det ingen å ta hensyn til, sykler man i marka på man ta hensyn. Altså bør man for hardbarka sykkeltrening skaffe seg en lukket bane, mens man for tursykling kan gjøre det akkurat der det passer 
Take Care!
|
|
|
[Re: oysandr]
08/06/2009 12:05
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Altså bør man for hardbarka sykkeltrening skaffe seg en lukket bane, mens man for tursykling kan gjøre det akkurat der det passer Men hvor lett er det å "skaffe seg en lukket bane" for å trene sykkel da?
|
|
|
08/06/2009 12:24
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Altså bør man for hardbarka sykkeltrening skaffe seg en lukket bane, mens man for tursykling kan gjøre det akkurat der det passer Men hvor lett er det å "skaffe seg en lukket bane" for å trene sykkel da? Det er helt umulig per idag, så da må man ta hensyn og akseptere at turområder ikke er treningsarena og at man dessverre ikke kan peise på som man vil 
Take Care!
|
|
|
|
|