Noen av dere som har tekt på hva slags slitasje denne "nye" sporten påfører stier og natur. Er det greit at Barlindåsen snart ser ut som E6?
Det er vist i en del forsøk at syklister ikke sliter mer på terrenget enn andre brukere. At terrenget blir slitt pga bruk er ikke mer enn en kan forvente, men hvor en kanskje kan forvente større variasjon i løypevalgene for å hindre ensidig bruk og dermed unødvendig stor slitasje av enkeltområder. Om du mener e6 som i mange syklister, hm javel, da er det vel pop å sykle for tiden

Det er vel og bare positivt at folk kommer seg ut, benytter naturen og kommer seg litt i form.
Øyvind traff godt med sitt korte og gode svar. Jeg tror NOTS og sykkelklubbene generelt må fortsette sitt meget gode holdningsarbeid for å fremme fornuftig bruk av grusveier, stier og terrenget forøvrig så alle brukere trives best mulig. Tar alle hensyn til alle vil alle brukere kunne benytte seg av terrenget og unaturlige skiller mellom brukerne blir da unødvendige. Det er ikke som om man bare kan lage et ekstra felt for syklister overalt i naturen, ei heller søke å stenge brukergrupper ute fra deler av naturen. Se for deg protestene om syklistene fikk turgåere stengt ute fra store og svært populære turområder. Turgåere har jo tross alt brukt stiene lenge, så kanskje en bør prioritere de nye brukergruppene for en gangs skyld?

Heldigvis tror jeg det sistnevnte ikke vil bli en problemstilling da ting nok vil gå seg til ved at holdningsarbeidet fortsetter.
det er helt utrolig at dn ikke presiserer at folk må vise hensyn og ikke bare tenke på seg selv.
det virker og som det mangler noen ord her og der i innlegget ditt. Det kan av og til være en ide å lese gjennom ting etter man har skrevet det for å sjekke at det en vil formidle blir formidlet slik en vil. For all del, jeg kan sikkert gjøre det samme i større grad.
happy trails