Problemet er bare at du må ha nytt bakgir, nytt kjede, ny krank, ny kassett og ny girskifter for å få det til. Det blir ikke noe billig ønske, dessverre.
Funderte på dette. Det er jo dem som bruker kjeder ment for 10-delt på 9-delte oppsett for å spare litt vekt (eller for å få en bedre fargematching..?). Kranken trenger kun å være kompatibel med bredde på kjedet, og funker andre 10-delte kjeder funker vel også dette. Ettersom kassetten ikke er bredere enn en 9 delt er det innenfor operasjonsområdet til et 9 delt bakgir. 11-36 bør vel heller ikke være noe problem for bakveksler om man kjører 1x9 oppsett mht kapasitet.
Tolker dette som at man muligens kun trenger girskifter (altså den på styret) og kassett for å kunne ta i bruk 10 delt 11-36. Tar jeg feil her..?
XX-hendlene har en annen wireføring enn XO. Dette står på Bikeradar:
Shifter internals are specific to XX's 2x10 system and the rear cable pull actuation is shared with SRAM's road groups. Though this makes them incompatible with other SRAM off-road bits, the Exact Actuation rear shift geometry – whereby a given amount of cable pull yields the same amount of linear derailleur movement regardless of position – is more tolerant of variables such as hanger thickness. This opens up new possibilities for cross-compatibility between XX and SRAM road groups for 'cross and touring bike applications.
I og med at XX-triggerne har samme wiretrekk som Srams landeveisgir, så bør det også være mulig å bruke Red bakgir. Jeg ville kombinert dette med den nye Dura Ace 11/28 kransen, i og med at Red kransen er "tett" og håndterer gjørme dårlig;)
Rotor Q-rings med 44/29 foran og DA med 11/28 blir knall. Da kan man jo få like lette og tunge gir som man allerede har, men samtidig få et mye mindre sprang mellom girene enn hva man allerede har.
En ting er hvertfall sikkert. Alt var ikke bedre før
Krank XX 28/42 Kassett RED 11/28 (lettere og billigere enn XX) Den letteste utvekslingen 28/28 blir da akkurat det samme som 32/32. Det bør vel holde overalt her hjemme? Eller bør man gå ned til 26/39 på kranken?
Jeg merker stor forskjell på 32/32 (1,0) og 32/34 (0,9411). Jeg må minimum ha 32/34 (eller tilsvarende). Aller helst vil jeg ha også muligheten for noe tilsvarende 22/26 (0,846). 26/28 gir 0,928. Det holder kanskje.
Siden specialized-laget til lene byberg sykler på rotor-drev og skal sykle på xx til neste år, så betyr vel det at man får rotor-drev som passer den nye xx-kranken?
Igjen, etter planen skal Lene bytte over til XX-gir, men dette kommer an på hvordan det funker med hennes nåværende oppsett (rotor og specialized krank). Derfor sier hun også at det skal testes før hun tar det i bruk til ritt. Da intervju ble foretatt visste vi ikke detaljer rundt XX, så Lenes planer om XX kan ikke sees på noen pekepinn om hva som kommer. Men bremsene er allerede i bruk.