Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Diamant Silver Cape - en episk saga

Diamant Silver Cape - en episk saga #745320 04/06/2009 19:24
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
Hei folkens. Som noen her har fått med seg er jeg eier av en Silver Cape som jeg har hatt enormt mye problemer med. Har måtte bytte krank to ganger, bytte bakhjul pga dårlige eikenipler, dempegaffelpakning røket, styrelagerslark, etc.

Jeg fikk nå for noen uker siden sykkelen tilbake etter at de hadde skiftet kranklager. Dette varte ca. ett år. Nå knepper og klikker det enormt i kranken igjen, bare etter ett ritt og noen få titalls km asfalttrening.

I tillegg er det slark i bakhjulet (det som var nytt i fjor). Jeg forsøkte å ta av bakhjulet, og to mutterdingser (en på hver side av navet) var litt løse. Jeg forsøkte å stramme disse lett med fingrene, men da ruller hjulet tregt.

Må jeg forvente at hjullageret også er gåent, sånn at jeg nå sitter med dårlig krank- OG hjullager? Noen som har tilsvarende erfaringer?

Fillern også, bare en drøy uke til nordsjørittet så dette lover dårlig.

Kan ellers si at jeg veier 87 kilo og sykler normalt bare på asfalt og ellers litt på grus.

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: torinb] #745358 04/06/2009 20:13
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Vasker du veldig mye? De-greaser? Høytrykkspyler?

Det er uansett ikke bra nok med det nye kranklageret ditt, det skal ikke være sånn.

Hva angår hjul, så er det vel kanskje noen Shimano-hjul på din sykkel? Da er lagerene av typen cup and cone som er litt halvfiklete å få strammet passe de første gangene, det går forsåvidt også fint an å stramme de skruene dine såpass at hjulet går tregere om du har maskinlager også. Er det maskinlager er det godt mulig det er gåent, er det cup and cone kan det godt være at det kan fikses.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: gare] #745490 05/06/2009 05:46
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
Hei. Jeg vasker sykkelen en del, skjønt ikke etter hver tur. Bruker ikke avfetting, bortsett fra litt parafin på kjedet. Høyttrykksvasker.... er du gærn. Zalovann og bøtte, samt vanlig slange. Av og til bruker jeg CSC sykkelrens fra Bikebrothers, og kan vel ikke utelukke at jeg et par ganger har sprayet dette på bakgiret og dermed mot navet. Men at dette skal ha ødelagt lageret synes jeg er rart.

Det er forøvrig Shimano XT nav bak. Når jeg strammer akkurat så mye at skruene ikke føles løse, virker det som om hjulet ikke snurrer jevnt. Litt "hakkete" på en måte.

Jeg har vært svært uheldig med sykkelen synes jeg. Et par kjenninger sykler mye mer enn meg, og på Bros Adventure sykler. De har aldri hatt problemer av noe slag.

Mulig jeg må forvente problemer på en 9-kilos sykkel til 15 tusen kroner. Det var vel det med pris/vekt/styrke og at man kun fikk velge 2...

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: torinb] #745507 05/06/2009 06:33
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
jorn_almberg Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
IKKE bruk Zalo til sykkelvask, det er avfetting!

Bruke heller tynn grønnsåpeblanding, om du skal bruke husholdningsartikler til sykkelvask.


-Jørn

NOTS
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: torinb] #745551 05/06/2009 07:23
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: torinb

Det er forøvrig Shimano XT nav bak. Når jeg strammer akkurat så mye at skruene ikke føles løse, virker det som om hjulet ikke snurrer jevnt. Litt "hakkete" på en måte.

Jeg har vært svært uheldig med sykkelen synes jeg.


Du har ikke vært litt mer uheldig med verksted og slike ting da? Uansett så skal ikke lageret ditt gå fløyten etter bare noen uker, og dette med baknav er som sagt litt fiklete å få til, men med litt trening går det bedre. Du kan godt komme innom meg en kveld det passer, så kan vi titte litt nærmere på krank og baknav om det passer sånn.
Ikke at jeg er en stjernemekker, men dette må det gå an å titte nærmere på.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: torinb] #745558 05/06/2009 07:33
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
Klikking og knepping i kranken når du sykler trenger ikke å bety at lageret er gåent. Det kan rett og slett være at gjenger eller andre kontaktflater er dårlig fettet opp.

I så fall er det mest til irritajon og gjør ingen skade.

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: gare] #745559 05/06/2009 07:34
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
Hei hvis du har tid og anledning en kveld i neste uke, så kunne det jo vært både trivelig og lærerikt å ta en tur innom!

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: torinb] #745565 05/06/2009 07:41
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Sitat: torinb

Mulig jeg må forvente problemer på en 9-kilos sykkel til 15 tusen kroner. Det var vel det med pris/vekt/styrke og at man kun fikk velge 2...


Nå er vel ikke XT baknav tradisjonelt (fram til 08) vært kjent for å mangle styrke, eller være spesielt lette. Den eneste grunnen til at vi brukte dette navet var at det var kjent for ekstrem holdbarhet, men det er ekstremt tungt (430g). Masse problemer med XT navene i 08 førte til at vi måtte gi ut en haug med hjul på garanti. Lagrene løsnet, og Shimano hadde aldri hørt om problemet. Det er et velkjent problem rundt hele verden nå, så jeg regner med at Shimano ikke lenger ignorerer problemet.
På 09 modellen byttet vi derfor til andre nav som fungerer problemfritt, og som veier mye mindre enn XT navet. Det koster en god del mer, men når man får mye bedre kvalitet og sparer bortimot kvartkiloen på bakhjulet er det vel verdt pengene.
Trikset med XT navet er forøvrig å bruke litt blå Loctite på gjengene på akslinger, konuser og låsemuttere.
08 Manitou gaflene hadde masse problemer etter at Manitou gikk fra produksjon hos RST til å produsere selv. 2009 gaflene har blitt veldig mye bedre.
Klikkelyd fra krank skyldes mangel på fetting av gjenger. Man bør ha fett på pedalgjengene, på krankbolten, på Giga X-Pipe akslingen, og ikke minst på gjengene på kranklageret og gjengene på innsiden av krankhuset på ramma. Faktisk er kobberpasta enda bedre enn fett til dette formålet.

Redigert av Espen W; 05/06/2009 07:43.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: torinb] #745566 05/06/2009 07:42
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: torinb
Hei hvis du har tid og anledning en kveld i neste uke, så kunne det jo vært både trivelig og lærerikt å ta en tur innom!


Etter 2000 alle dager utenom torsdag, send en pm med telefonnummer så ringer jeg deg.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: gare] #745568 05/06/2009 07:46
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
Ok Espen. Så siden mitt bakhjul er en 08-modell (fikk nytt i fjor pga at det var dårlige eikenipler på mitt 07-bakhjul), så kan jeg få nytt 09-bakhjul på garanti? I så fall er jo det problemet løst, og Nordsjørittet reddet.

Det skal G-sport ha, de har fikset alt som har vært problemet uten å mukke - men har til tider slitt med litt lav mekanikerkapasitet.

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: torinb] #745589 05/06/2009 08:10
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Prøv først med litt Loctite på gjengene, evt få butikken til å gjøre det. Fort gjort, bare å løsne låsemuttere litt, tørke av aksling, ha på Loctite, så stramme opp igjen. Pass på å ikke stramme for hardt, for hurtigkoblingen vil legge litt press på lageret.
Her er en bra guide:
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=105


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Espen W] #745593 05/06/2009 08:11
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
Ok. Takk skal du ha. Det skal jeg forsøke!

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Espen W] #746154 05/06/2009 20:44
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 44
P
Pirium Offline
Fersking
Offline
Fersking
P
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 44
Sitat: Espen W

08 Manitou gaflene hadde masse problemer etter at Manitou gikk fra produksjon hos RST til å produsere selv. 2009 gaflene har blitt veldig mye bedre.


Betyr det at jeg som skal bestille en Nakamura Summit Custom neste uke, vil kjøpe meg masse problemer? Har egentlig bestemt meg for sykkel, men du skremte meg litt nå... Har dere/Intersport fastsatte rutiner ang. rep/bytte av de gaflene det blir problemer med?

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Pirium] #746176 05/06/2009 21:11
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
08 gaffel kan ha problemer, men det er en enkel fiks med et kit fra Manitou som består av et nytt plaststag og en o-ring. Får du problemer fikses det selvsagt på garanti.


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Espen W] #746190 05/06/2009 21:37
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 44
P
Pirium Offline
Fersking
Offline
Fersking
P
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 44
Det høres bra ut. Synes det er positivt for Nakamura/Diamant at du deltar så aktivt her, og da ikke bare i positive tråder, men svarer på kritikk også. Det er mange som representerer leverandører o.l som er meget aktive på diverse fora, men dukker det opp kritikk glimrer de (ofte) med sitt fravær.
Tommelen opp for at du gir ordentlige svar uansett ris eller ros!

Hvilke problemer er det jeg bør holde utkikk etter da? Regner med det er en spesifikk feil ettersom manitou har kommet frem med et rep.kit.

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Pirium] #746228 05/06/2009 23:02
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Problemet med 08 modellene har stort sett vært Lockout som ikke låser skikkelig, ofte pga for lavt oljenivå. Noen har også hatt problemer med å holde på lufttrykket.


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Espen W] #751265 12/06/2009 08:46
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
Da ordnet disse problemene seg til det beste. Jeg fikk nytt hjul på G-sport, og jeg fikk låne verktøy til å skru av krank og kranklagre. Så nå har jeg renset, smurt og montert igjen. Alt er tight og fint og det er ingen ulyder.

Hjullageret var ødelagt men dette var jo på grunn av en kjent feil på Shimano XT-lagre. Det nye hjulet hadde et C4-lager som skal være både lettere og bedre.

Kranklageret var intakt, så det var nok bare manglende grease på gjengene som var årsaken til klikkingen.

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: torinb] #751282 12/06/2009 08:51
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
jorn_almberg Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
Dette er meget bra service!


-Jørn

NOTS
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: torinb] #751383 12/06/2009 10:32
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Sitat: torinb
Da ordnet disse problemene seg til det beste. Jeg fikk nytt hjul på G-sport, og jeg fikk låne verktøy til å skru av krank og kranklagre. Så nå har jeg renset, smurt og montert igjen. Alt er tight og fint og det er ingen ulyder.

Hjullageret var ødelagt men dette var jo på grunn av en kjent feil på Shimano XT-lagre. Det nye hjulet hadde et C4-lager som skal være både lettere og bedre.

Kranklageret var intakt, så det var nok bare manglende grease på gjengene som var årsaken til klikkingen.


Flott at det løste seg. C4 navet veier ca 260g og er holdbart, mens XT navet veier 430g+ og ryker, så det er en grei oppgradering ICON_SMILE


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Espen W] #751798 12/06/2009 19:26
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 424
mariusin79 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 424
Sitat: Espen W

Flott at det løste seg. C4 navet veier ca 260g og er holdbart, mens XT navet veier 430g+ og ryker, så det er en grei oppgradering ICON_SMILE


Jeg kjøpte nytt bakhjul på G-Sport i forrige uke, jeg har fått Shimano XT baknav. Tyder det på at jeg har fått 08 versjonen av bakhjulet? Litt skuffende at jeg ikke fikk det nye baknavet det skrytes så mye av..

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: mariusin79] #751843 12/06/2009 20:20
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 430
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 430
Jeg har 08 modellen, og lurer på hvor fort det løsner i baknavet? Hvis jeg sjekker det for slark ca hver 10 mil, vil jeg oppdage det da før noe blir ødelagt?

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: mariusin79] #752126 13/06/2009 14:03
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Sitat: mariusin79
Sitat: Espen W

Flott at det løste seg. C4 navet veier ca 260g og er holdbart, mens XT navet veier 430g+ og ryker, så det er en grei oppgradering ICON_SMILE


Jeg kjøpte nytt bakhjul på G-Sport i forrige uke, jeg har fått Shimano XT baknav. Tyder det på at jeg har fått 08 versjonen av bakhjulet? Litt skuffende at jeg ikke fikk det nye baknavet det skrytes så mye av..


Det løse hjulsettet som selges har XT nav. Såpass mange på lager at det ikke var nødvendig å bestille flere for 09. Løse hjulsett med C4 nav kommer neste år.


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Kjell T. Ringen] #752127 13/06/2009 14:05
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Sitat: Kjell T. Ringen
Jeg har 08 modellen, og lurer på hvor fort det løsner i baknavet? Hvis jeg sjekker det for slark ca hver 10 mil, vil jeg oppdage det da før noe blir ødelagt?


Selv om det var mange tilfeller med løse lagere på 08 XT gjaldt det langtfra alle, heldigvis. De som var dårlige fikk slark nærmest med en gang. Smart å sjekke for slark med gjevne mellomrom, uansett type hjul.


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Espen W] #753353 15/06/2009 09:06
Registrert: Dec 2007
Innlegg: 166
B
benn Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
B
Registrert: Dec 2007
Innlegg: 166
Litt OT: Men har noen spørsmål til Espen W:

Hvilke forskjeller er det på Platinum Core og Evolution?
Ser den er 1400gram lettere, 1000 av disse er vel pga av karbongaffel, men hvor har dere henta de siste 400?

Lurer også på hvor stor forskjell det er på rammevekta på Core modellen i forhold til Precision? Er den kun ramma som er forskjellig på de to syklene?

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: benn] #753565 15/06/2009 13:04
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Sitat: benn
Litt OT: Men har noen spørsmål til Espen W:

Hvilke forskjeller er det på Platinum Core og Evolution?
Ser den er 1400gram lettere, 1000 av disse er vel pga av karbongaffel, men hvor har dere henta de siste 400?

Lurer også på hvor stor forskjell det er på rammevekta på Core modellen i forhold til Precision? Er den kun ramma som er forskjellig på de to syklene?


Ca 200g forskjell i rammevekt på Core og Precision.
Evolution sparer vekt i forhold til Core på gaffel, Revolution eiker, styrelager, kjede, anodisert ramme, frikrans, dekk, 140mm Ashima skive bak.

Redigert av Espen W; 15/06/2009 15:29.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Espen W] #755508 17/06/2009 21:28
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 44
P
Pirium Offline
Fersking
Offline
Fersking
P
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 44
Sitat: Espen W
Problemet med 08 modellene har stort sett vært Lockout som ikke låser skikkelig, ofte pga for lavt oljenivå. Noen har også hatt problemer med å holde på lufttrykket.


Jeg fikk selvsagt en av de syklene med problem-gaffel.... Sjekket at låsingen fungerte skikkelig da jeg hentet sykkelen, men etter å ha fyllt riktig (høyere) lufttrykk i gaffelen, låser den ikke lenger.(?!) Leverte den hos forhandler idag, den blir fikset i løpet av morgendagen, no questions asked. ICON_SMILE

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Pirium] #756938 19/06/2009 17:49
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 15
Moen Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 15
i forbindelse med XT navet så har jeg syklet ca 180mil på dette
i år (kjøpt januar) og med mine 97Kg så har det gått Knallbra.

.. Det er bare de det går til helvete mem man før høre om ..


Når noen sier det er noe jeg ikke klarer, vel da hører jeg ikke etter lenger..
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Moen] #756940 19/06/2009 17:53
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Årets XT nav virker som de har blitt bra, men det var et stort problem ifjor. Vi har vel gitt ut 100+ komplette Stan's hjul pga. av problemet med 08 navene.


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Espen W] #756942 19/06/2009 17:55
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Var det andre problemer med førstegenerasjons FH-M775 enn bosset? Delte dere ut nye hjul pga. defekte boss?

Re: Diamant Silver Cape - en episk saga [Re: Stein] #756957 19/06/2009 18:14
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Ikke problem med bossene. Det var strammemutterne for akslingen som løsnet, slik at det ble slark med en gang. Noen ble tatt tidlig, og ble reddet, men det skulle ikke mange milene til før både kuler og lagerbaner var så ødelagt at hjulet knapt gikk rundt når det ble forsøkt justert igjen.


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support