Downhill / Freeride orientert stier i Tr.heim ?
|
Re: Downhill / Freeride orientert stier i Tr.heim
[Re: bjarne]
03/06/2009 13:29
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Stien til Storheia er også blitt ganske bra, men helt i starten og helt oppe på toppen er det noen gjørmehull man kanskje bør gå rundt. Gjennom myrene midtveis er det lagt en del klopper. Så bra, for dit har jeg planer om å komme meg på søndag! Blir det ettermiddagstur? I så fall kunne jeg gjerne tenkt meg å bli med... kan vel være lurt å unngå "utfartsperioden" for turfolket uansett?
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
04/06/2009 08:32
|
bjarne
Veteran
|
Veteran
Blir det ettermiddagstur? I så fall kunne jeg gjerne tenkt meg å bli med... kan vel være lurt å unngå "utfartsperioden" for turfolket uansett? Det er dessverre slik at Phil, som jeg skal guide, er i byen fra morgenen av og må tilbake til Stjørdal med toget i rimelig tid. Jeg har ikke snakket med han eksakt om når, men jeg regner med vi må ta utfart rundt kl 10 fra byen. Vi satser på at været holder folk unna Storheia, blir det for mye folk må vi bare legge om ruta. Muligens rundt Gråkallen i stedet. Du skal sikkert på TDD, så vi kan kanskje snakkes nærmere der?
|
|
|
[Re: karlsons]
04/06/2009 12:04
|
haugan
Medlem
|
Medlem
Hei Noen som kjenner til noen stier som kommer ned i Ila området i Trondheim? Sett flere syklister som kommer ned en eller annen plass i Ila. Bor der, så hadde vært greit å vist hvor denne stien starter..
|
|
|
[Re: haugan]
04/06/2009 12:27
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Hvis du sykler fra Våttakammen til Strandlinja, så havner du nær noen stier som går videre ned til Ila. Når du er nær Våttakammen er det et veivalg, rett ved en benk. Tar du det BRATTE veivalget, så havner du rett ved sti en videre ned fra Strandlinja. Tar du normalsporet som dreier av mot høyre, så havner du til høyre for sti en, men rett ved sti to. Dersom du tar sti to, så kommer du til et lite stikryss. Ta til venstre her, da møter du sti en. Det fører deg til Driftsveien. Rett etter Driftsveien (litt til høyre??) går det en ny sti videre ned, denne tar deg helt ned til Bynesveien. Ta det litt rolig på slutten, så slipper du fritt fall med landing i autovern.
Denne beskrivelsen er tatt fritt etter hukommelsen av en som ikke har stihusk, så den inneholder sannsynligvis feil/unøyaktigheter. Andre får korrigere.
Alternativt: bli med på en fellestur, disse stiene er populære avslutninger.
Redigert av Arne_And; 04/06/2009 12:27.
|
|
|
[Re: Arne_And]
04/06/2009 13:32
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Alternativt: bli med på en fellestur, disse stiene er populære avslutninger. +1!
mvh Helge
|
|
|
07/06/2009 10:22
|
haugan
Medlem
|
Medlem
Hei ok, jeg får henge meg på noen som skal sykle, det er vell det letteste  Hvor står det om slike felles turer da?
A friend will bail you out of jail but a best friend will be sitting next to you saying "Damn that was fun"
|
|
|
[Re: karlsons]
07/06/2009 11:01
|
AOÅ
Avhengig
|
Avhengig
En ting som mangler i denne tråden er valg av tid på døgnet en kan sykle i Bymarka. Hint "Snaken kl0600... Jeg sykla snaken kl 07.00 forrige lørdag. Da traff jeg på en turgår som ikke hørte (eller ville høre) at jeg kom bakfra. jeg bremset ned til sakte gangfart og sa "Unnskyld" for å slippe forbi. Makan til skyllebøtte jeg fikk da hadde jeg ikke forventet. Vedkommende var en de som engasjerer seg i vedlikeholdet av stiene der oppe, og han var mildt sagt ikke særlig glad for å treffe på syklister i marka. Han kunne ikke skjønne hvorfor vi absolutt måtte sykle på stiene når det var fine asfalterte veier å ta seg frem på. Etter at jeg hadde unskyldt meg på vegne av uvørne syklister og sagt meg hjertens enig i at det er unødvendig å låse bakhjulet når en bremser etc. ble jeg ønsket god tur videre. Jeg tror turgåere lettere kan akseptere stisyklister dersom vi stopper og slår av en prat en gang i blant. Dersom jeg bare hadde presset meg forbi ville iallefall han turgåeren fått enda mer grunn til å ønske oss dit pepper'n gror, noe jeg forstår veldig godt. Bare å si en ting om denne saken. Denne personen du møtte må være temmelig "trangsynt" og null evne til å forstå andre "brukere" av marka! Jeg er enig med deg når det gjelder å ha en gjensidig positiv holdning til turfolket. Men det blir jammen meg lite gjensidig respekt når slike person du nevner ikke har i utgangspunktet respekt for syklister eller andre brukere av marka.
Don't leave me here to crawl through the mire...
|
|
|
[Re: AOÅ]
07/06/2009 12:49
|
haugan
Medlem
|
Medlem
Noen som vet noe om planene for Vassfjellet når det gjelder DH / Freeride,, stier etc.. ?
A friend will bail you out of jail but a best friend will be sitting next to you saying "Damn that was fun"
|
|
|
07/06/2009 15:37
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Hvor står det om slike felles turer da? Følg med i 'Utflukt'-kategorien på forumet, eller inviter selv, det er sikkert noen som stiller til guiding  Noen som vet noe om planene for Vassfjellet når det gjelder DH / Freeride,, stier etc.. ?
Ifølge Jonas, som står i spissen for dette initiativet, går det litt tregt å kommunisere med han som eier anlegget. Det er synd, for jeg har virkelig tro på dette prosjektet som en mulighet til å kjøre skikkelig fort på sykkel i Trondheim uten å plage turgåere. Men sånn bortsett fra det, Vassfjellstien ligger der, klar til bruk, og er en ypperlig nedover-flytsti for alle dem som gidder å dra sykkelen opp til toppen. Du skal være rimelig uheldig for å møte turgåere her 
mvh Helge
|
|
|
08/06/2009 08:33
|
haugan
Medlem
|
Medlem
ok, men det er fritt frem til å bruke bakkene på sommerstid? Rart om ingen får til noe her, miljøet er eksploderer jo for tiden, kan ikke være noe problem å skaffe cash / folk til ett opplegg.. Skulle prøvd å arrangere noe ei helg som, helt sikkert hadde blitt stor suksess, da ville nok øynene til de som driver Vassfjellet fått ett annet syn på ting.
|
|
|
25/12/2009 02:25
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
ok, men det er fritt frem til å bruke bakkene på sommerstid? Rart om ingen får til noe her, miljøet er eksploderer jo for tiden, kan ikke være noe problem å skaffe cash / folk til ett opplegg.. Skulle prøvd å arrangere noe ei helg som, helt sikkert hadde blitt stor suksess, da ville nok øynene til de som driver Vassfjellet fått ett annet syn på ting. Tenkte jeg kunne svare på dette nå. Å ta kontakt med Ingar Hynne og introdusere oss som en liten gjeng med syklister fungerer svært dårlig, grunnet hans økonomiske øyne. Vi må komme med noen papirer på bordet, og vise at dette ikke er en vennegjeng på ca. 15stk som har lyst å sykle om sommeren. De kan selvklart ikke forlange overskudd i startfasen, men et sted må man begynne. Vi må satse på det lokale, for det er tross alt her vi tilbringer mest av vår tid. Vi må introdusere oss som hele sykkelmiljøet i Trondheim og omegn - minst 100 stk - som ønsker å benytte seg av skianlegget på sommerstid. Dette krever noe som er organisert, gjerne en datterklubb - og dette er noe vi i Sport Extreme har vært og vil fortsette å jobbe med fram mot sommeren. Ingenting er gratis her i livet, derfor trenger vi blant annet medlemmer som kan gi litt av sin tid til dugnader, slik at vi i ettertid kan takke oss selv for feite løyper å sykle i. Men en ting dere alle kan gjøre, er å spørre dere selv om Vassfjellet kanskje blir for langt unna. Jeg har gått i Gråkallen sammen med Per Josten Aune, og vi har sammen funnet mye bra potensiale oppe i bakken der. Selv med få høydemeter, er det utrolig hva vi kan få til - og sist men ikke minst er det så nære som vi kan få det. Jeg kan bare huske tilbake til NC1 Dh i Kr.sand i sommeren som var - en løype på ca. 1min - men utrolig morsom og utfordrende nok. Kr.sand... en av de største (største?) dh klubbene med lokal bakke for trening og arrangering av norgescup. Dette syns jeg VI også skal få til! God jul forresten! Vassfjellet åpner dobbelheisen rett rundt hjørnet - og forholdene for snøsykling er perfekte i disse dager. Jeg tenkte å fikse noe i midten-/utover januar. Da en annen utgave av konkurranse. Smx blir også mulig å få lånt. Mer kommer!
|
|
|
Re: Downhill / Freeride orientert stier i Tr.heim ?
[Re: Jonas Tilseth]
10/02/2010 20:35
|
vetle.s
Nytt medlem
|
Nytt medlem
har søkt om å få bygge i bratsberg nå  kommer noen gravemaskiner i løpet av noen måneder  hadde vært fint å få hjelp til design/bygging av løypa 
|
|
|
10/02/2010 20:43
|
vetle.s
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Blir bygging av løype i bratsberg til sommeren  om vi får tillatelse da 
Redigert av vetle.s; 10/02/2010 20:43.
|
|
|
[Re: vetle.s]
10/02/2010 21:50
|
Bawrel
Entusiast
|
Entusiast
Inntil videre er Tyholt, Festningen, Gamle Bybro ekstremt gøy med den snøen som har kommet nå 
|
|
|
[Re: Bawrel]
10/02/2010 22:43
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
Jasså... rop ut på 48200238 om du skal i den nærmeste tiden da, Sindre.
|
|
|
20/03/2010 10:51
|
gladegp
Avhengig
|
Avhengig
Ingenting er gratis her i livet, derfor trenger vi blant annet medlemmer som kan gi litt av sin tid til dugnader, slik at vi i ettertid kan takke oss selv for feite løyper å sykle i.
Jeg er gjerne med på litt dugnad for å få fler utfor-rettede stier i området. Sikkert mange som er. Blir bygging av løype i bratsberg til sommeren  om vi får tillatelse da Hva er dette, hvor ligger Bratsberg? Estenstadmarka? Hva er det som det er tenkt skal bygges? Mer info! 
|
|
|
[Re: gladegp]
20/03/2010 14:39
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
Vetle.S som nevnte Bratsberg, er et området hvor han bor. Faren har tilgang til alt av gravemaskiner etc så det blir mer rettet mot dirt, og ikke utfor såvidt jeg forstod da jeg snakket med han. Strengt talt ved ei mark/jorde.
|
|
|
20/03/2010 18:54
|
gladegp
Avhengig
|
Avhengig
Åja dirt ja :P, jeg er gjene med på å bygge stier da. Slik de alltid gjør i statene. Så lenge vi ikke bygger ting ut av tre burde det vel gå greit, eller er det forbudt å grave i bymarka?
Hade vært kult å grave til en ny sti fra skistua til kobberdammen eller en til i området rundt Geitfjellet-Våttakammen. Men det må nok være en plass der ikke alle ser hva vi gjører. Da hadde vi trengt å vare et gjeng folk med spader og hakker som er villige til å gjøre litt dugnad. Hvis noen tenker gjennomføre noe slikt er jeg gjerne med.
|
|
|
20/03/2010 19:37
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Rimelig sikker på at det er forbudt å gjøre inngrep i Bymarka uten grunneiers tillatelse, og rimelig sikker på at vi som sykler i Bymarka ikke vil få veldig mye positiv omtale om noen tar seg til rette og begynner å bygge løyper der. Snakk i hvertfall med kommunen før du begynner med noe sånt (send en epost til bydrift.postmottak@trondheim.kommune.no).
Hvorfor skal du forresten lage ny sti fra skistua til kobberdammen? Udbyeløypa er jo perfekt, og nesten garantert fri for fotfolk (jeg har i hvertfall aldri møtt noen der).
mvh Helge
|
|
|
20/03/2010 19:57
|
Tomas
Kaffe?
|
Kaffe?
Jeg har møtt turgåere flere ganger i Udbyeløypa, men ikke ofte. Som ventle sier: Lite lurt å grave nytt uten å få godkjenning først.
Udbyeløypa Her har det vært mange runder med graving og bygging av klopper over de verste gjørmehullene (har en spade stående klar der oppe) og her hadde det vært en god idé å gjøre en skikkelig jobb for å utbedre hele stien til å bli så bra som mulig.
Hvem er det egentlig som vedlikeholder de flese stiene i Bymarka, kutter kvist og bygger og vedlikeholder kloppene? Burde vi som storbrukere av marka inngå et samarbeid? Har NOTS noe på gang allerede?
|
|
|
[Re: Tomas]
20/03/2010 20:07
|
gladegp
Avhengig
|
Avhengig
Jaja, jeg hadde ikke tenkt å starte noe på eget initiativ. Hadde bare vært kjekt å bygge litt fler løyper, slik de bygger løyper i USA og Kanada feks. Vet att det finnes fine løyper der allerede men det hadde vært fint med mer variasjon.
|
|
|
20/03/2010 20:15
|
Tomas
Kaffe?
|
Kaffe?
Jaja, jeg hadde ikke tenkt å starte noe på eget initiativ. Veldig bra å starte noe på eget initiativ! Vedlikehold og utvidelse av stinettet trenger folk som vil gjøre en innsats. Men det finnes turgåere som gjerne vil sperre syklister ute fra deler av marka og da er det viktig å ikke gi disse noen gode argumenter for dette. Derfor viktig å få godkjennig først.
|
|
|
21/03/2010 10:59
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Hadde bare vært kjekt å bygge litt fler løyper, slik de bygger løyper i USA og Kanada feks. Vet att det finnes fine løyper der allerede men det hadde vært fint med mer variasjon. Helt enig. Singletrack laget for sykling følger terrenget på en helt annen måte enn gamle turstier. Men tror det blir VELDIG vanskelig å få tillatelse til å bygge nye stier i marka, dessverre. Kanskje det hadde vært mulig å få bygget en rundbaneløype ved Granåsen?
|
|
|
[Re: Mmar]
21/03/2010 18:05
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Bygde løyper er stas det. Men Bymarka er nok out of bounds. Den er rett og slett for liten, du får ikke bygd lange flytstier uten å rote deg borti andre aktiviteter. Vi snakker om ett område som på sitt lengste er roughly 6x8km i utstrekning. Hvor mange tusen kvadratkilometer tror du de som bygger løyper i USA har til rådighet?
Jeg håper fortsatt på at det skal bli en ordning med sommer-heissykling i Vassfjellet, men prosessen der preges visst av en del hode-i-vegg-stanging i forhandlingene med skisenterets ledelse som for å si det mildt ikke følger helt med i tiden.
mvh Helge
|
|
|
21/03/2010 22:19
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
La meg fortelle mer...
Vassfjellets heis på toppen har ikke blitt brukt i år pga litt for lite snø i heistrasèn. Spørsmål ble stilt om de ikke kunne frakte snø med maskinen dertil, men svaret ble nei. Spørsmål nr 2 innebar om de kunne frakte jord der om sommeren, slik at behovet for snømengde ikke er like stort. Svaret ble preget av et økonomisk nei.
De i Vassfjellet her i Klæbu kan egentlig bare pille seg i nesa og følge ordre. Ledelsen sitter i Møre og Romsdal, hvor beskjed om sykling er negativt.
Gjentatte ganger i fjor og i år, har de sagt at det ikke blir stolheis. Sist snøsykling kom Veritas inn i bildet, og det ble litt action rundt det. Men sist jeg snakket med folket, kan det se ut til at det kanskje blir stolheis likevel. Skal forske litt mer.
|
|
|
22/03/2010 06:57
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Stolheis har vært diskutert i Vassfjellet siden de starta, altså 15-20 år... de siste åra har argumentet vært snøkanon-investering.
Toppheisen er og blir en vits, og noen utbedringer blir det ikke der. Frakt av snø har de fått per for før, fordi det setter maskin-fører i en ganske farlig situasjon. Må normalt være MYE snø der før de kan åpne. Vet heller ikke om det er Bøtta som kjører maskin lenger, var vel bare han som kunne/turde kjøre til mer snø på toppheisen.
Alle andre enn de som driver Vassfjellet ser på stolheis som noe knall. Tenk om de kunne bytta ut de 4 heisene som er der med EN 4/6-seter, med to avstigninger...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Mmar]
22/03/2010 09:51
|
bjarne
Veteran
|
Veteran
Kanskje det hadde vært mulig å få bygget en rundbaneløype ved Granåsen? Ja, burde det ikke? Området regner jeg med er regulert for sportslige formål, så å få godkjent bygging av noen sykkeltraseer er vel mulig. Jeg lekte litt med tanken rundt dette etter et møte med friluftsetaten og Trondhjems Skiklubb i høst, men da mer i banene rundt en utforløype. Jeg har bare vært i Granåsen ved et par-tre anledninger, så jeg kjenner ikke til området så godt. Noen med litt mer lokalkjennskap som kan uttale seg?
|
|
|
[Re: bjarne]
22/03/2010 11:23
|
kid
Rollminister
|
Rollminister
Vassfjellet=heis og bilett kø når de er normalt med folk, hvordan får de det til? Det med toppheisen er bare en vits. Hvis de ikke får til stolheis så må de da kunne oppgradere toppheisen.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
|
|
|
[Re: kid]
22/03/2010 12:11
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Jeg ser ikke helt for meg mulighetene for utforløype ved Granåsen, det er jo ikke så vanvittig mange høydemeter å ta av i det strøket, kanskje 100-150 på det meste?
mvh Helge
|
|
|
[Re: kid]
22/03/2010 14:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ser ikke helt for meg mulighetene for utforløype ved Granåsen, det er jo ikke så vanvittig mange høydemeter å ta av i det strøket, kanskje 100-150 på det meste? Tror ikke mer en 70-80 m rundt granåsen. Er ca 140-150 m opp til Rønningen men det blir ikke veldig brant. Vassfjellet=heis og bilett kø når de er normalt med folk, hvordan får de det til? Det med toppheisen er bare en vits. Hvis de ikke får til stolheis så må de da kunne oppgradere toppheisen. Vad er det du menar? Synes Vassfjellet egentligen fungerar bra som det er nu.
|
|
|
|
|