Men det er vel det kompromisset man går for når man ikke gidder å kjøre BBGG hele sommeren når det gjerne er litt tørt!? Eller hva sier du, Lapavoni?
Hvis man ikke gidder skifte dekk etter forholdene så vil jeg si at Fat Albert er et bra kompromiss. Alt avhenger jo av hva slags grunnforhold man har. I Røysjømarka syklet jeg mye med Nobby Nic i fjor, men syntes punkteringssikkerheten var for dårlig pluss at jeg savnet litt grep. Fat Albert er da egentlig det jeg har lett etter. Slik det var i går hadde det nok vært morsommere med BBGG. Det hjalp betraktelig da jeg slapp ut luft til omtrent 20 PSI. Dette gikk uten punkteringer, men da kjørte jeg ikke hardt over spisse steiner.
I Strømsåsen synes jeg stiene er så planerte og fine at jeg foreløpig ikke har sett behovet for noe annet enn Racing Ralph.
I Lillomarka, hvor det omtrent aldri tørker opp, er nok BBGG eller lignende det som gjelder om man vil opp alle rotcruxene.
Før jeg kjøpte Fat Albert syklet jeg en stund på Kenda Nevegal DTC med bakdekket snudd. Dette ga betraktelig bedre grep i klatringer, men skikkelig brems på grus og asfalt.
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen
[Re: Lapavoni]
#75218913/06/200916:09
Jeg bruktkjøpte nylig Gjørme Gunnar 827 gram. Ikke verst.
Foreløpig mangler jeg energi til å sykle med dette fine dekket ASAP, men jeg må si at jeg blir litt forvirra av mine tre dekk: FA, MM og KNS. Jeg får bruke denne anledningen til å se hvilken av disse som er best. Håper at jeg klarer å finne ut av det iår...
Uansett - så har jeg trua på at Gjørme Gunnar vil være en bra veiviser inn i skogens mørke kammer!
Nei, gidder ikke. Men pleier å ha Racing Ralph på i begynnelsen av sesongen pga mye asfaltsykling (gir er gøy!), men etter juni pleier jeg å ha på feite gjørmedekk - uansett vær.
Quote:
Hvilket av de tre nevnte tror du egner seg best som allround?
Disclaimer: Jeg har egentlig ikke peiling på dekk, jeg bare virrer rundt omkring akkurat som en mollusk...
Jeg har skrevet litt om FA i post nr #739125 (her, midt i side 6) Hvis jeg skulle rangere dekk etter mitt ekstremt begrensete erfaring, syntes jeg at FA ligger en liten hakk over KNS, men det er mest fordi det er mer volum (og nytt). Jeg er fremdeles usikker på gjørmeavrenningskoeffisenten hos FA iforhold til KNS.
BB er fremdeles dronninga iflg andres omtaler, og det bestrider jeg ikke, men BB blir litt for "mye dame" for meg.
/Du kan godt få låne FA/KNS/MM i noen dager hvis du vil?
Jeg vet ikke stor om dekk og trender tips. På sykkelen min så sitter det Kenda Karma Stick-E, er det OK stidekk eller bør jeg bytte de til noen som er bedre? Feks fat Albert som jeg ser mange her anbefaler?
/Audun
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen?
[Re: baronKanon]
#75242413/06/200921:07
Etter å ha fått testet FA 2.25 på tur lørdag og søndag har jeg foreløpig konkludert med at dette er dekk som jeg bør kjøre med relativt lavt lufttrykk for å gi godt nok grep. Det virker som de holder godt nedover selv med lite luft, så hvis jeg kan unngå punkteringer så er jeg fornøyd. Men jeg har tvil om at de sitter godt nok når det blir vått og sleipt, time will tell.
Jens
[Re: jeth]
#75278914/06/200916:30
Min konklusjon ved FA er at de er en god blanding av NN og BB. Når den våteste høsttiden slår inn, så kommer BB på, men ellers så tipper jeg FA får stå på gjennom sommeren.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Nei, gidder ikke. Men pleier å ha Racing Ralph på i begynnelsen av sesongen pga mye asfaltsykling (gir er gøy!), men etter juni pleier jeg å ha på feite gjørmedekk - uansett vær.
Quote:
Hvilket av de tre nevnte tror du egner seg best som allround?
Disclaimer: Jeg har egentlig ikke peiling på dekk, jeg bare virrer rundt omkring akkurat som en mollusk...
Jeg har skrevet litt om FA i post nr #739125 (her, midt i side 6) Hvis jeg skulle rangere dekk etter mitt ekstremt begrensete erfaring, syntes jeg at FA ligger en liten hakk over KNS, men det er mest fordi det er mer volum (og nytt). Jeg er fremdeles usikker på gjørmeavrenningskoeffisenten hos FA iforhold til KNS.
BB er fremdeles dronninga iflg andres omtaler, og det bestrider jeg ikke, men BB blir litt for "mye dame" for meg.
/Du kan godt få låne FA/KNS/MM i noen dager hvis du vil?
Jøsses, det var generøst av dem min gode mann! Du skal ikke se bort fra at jeg takker ja til det tilbudet. Nå fikk jeg mitt barn nr 2 for ca 5timer og 28 minutter siden, så sykkelen står nok mye parkert de nærmeste ukene
"Now don't make me get off this bike!"
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen
[Re: Supernova]
#75339815/06/200910:06
Jøsses, det var generøst av dem min gode mann! Du skal ikke se bort fra at jeg takker ja til det tilbudet. Nå fikk jeg mitt barn nr 2 for ca 5timer og 28 minutter siden, så sykkelen står nok mye parkert de nærmeste ukene
(Gratulerer!) Vel, siden hr Supernova er indisponert inntil videre, låner jeg gjerne MM til noen andre, det hadde vært gøy å se en sammenlikningsrapport mellom MM og andre dekk (helst BB). Send PM!
Publiserer denne også her da det er mye dekkunskaper i denne linken:
Ser at oslosportslager har tilbud på The Crow 26x2.0 dekkpakke fra NoTube. Jeg må ha nye dekk til Grenserittet og Birken. (Har bare Kenda small blocks 2.1 og Maxxis Advantage 2.25 fra før).
Noen som har innspill på The Crow? Hvilken effekt gir det at de er på 2.0? Er disse gode også på stisykling v relativt tørt føre?
Jeg har orginale Alexrims DP17 hjul, er det greit å få tubeless på disse med bare å bytte ventil/band og fylle på guffe?
Da var BBGG kjøpt, etter to nesten ulykker sist det hølja ned, sykla da med KNS, var jeg keen på å teste BB. Det var ikke akkurat kjempe vått da jeg satte ut på første tur med BB,men kom tilbake med et kjempe glis, for et dekk, kom lettere opp der jeg hadde slitt før og nedover erfarte jeg fort at jeg turte mere. Kjempe fornøyd, rulla tungt på asfalten og grusen hagla, men så fort stien kom var det supert. Nå har jeg ikke lyst til å bytte tilbake =)
[Re: jeth]
#75443116/06/200912:19
Etter å ha fått testet FA 2.25 på tur lørdag og søndag har jeg foreløpig konkludert med at dette er dekk som jeg bør kjøre med relativt lavt lufttrykk for å gi godt nok grep. Det virker som de holder godt nedover selv med lite luft, så hvis jeg kan unngå punkteringer så er jeg fornøyd.
Hvor er det bildet av deg med sykt lite luft i framdekket? Det hadde passet inn her nå.
Sitat: jeth
Men jeg har tvil om at de sitter godt nok når det blir vått og sleipt, time will tell.
Det kan jeg fortelle deg at de ikke gjør. De er ikke så verst med lite luft, da.
Det jeg liker med disse dekkene er at de er kvikke og at det dermed går an å gi på guffe på flatene. Jeg syklet Terrengsykkelrittet med disse i strl 2.4 og jeg var ikke langsomst på grusen.
#75448916/06/200913:42
Jeg syklet Terrengsykkelrittet med TT-Larsen UST i 2,1 og syklet rett opp første bakken inn på Slettfjell. Bak meg syklet Aslak "Utforprisvinner" Mørstad med FA 2,4. Han spant som bare det.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: sykkeloyvind]
#75449116/06/200913:48
Hvordan leverandøren måler er dessverre høyst ulikt, så et 2.35" dekk fra en leverandør er ikke nødvendigvis mindre enn et 2.4" fra en annen leverandør..
"Now don't make me get off this bike!"
[Re: sykkeloyvind]
#75501817/06/200909:23
Jeg syklet Terrengsykkelrittet med TT-Larsen UST i 2,1 og syklet rett opp første bakken inn på Slettfjell. Bak meg syklet Aslak "Utforprisvinner" Mørstad med FA 2,4. Han spant som bare det.
En slik opplevelse er vel høyst uvitenskapelig som bevismateriale? Det holder jo bare at Aslak var litt fremtung og litt i klønemodus for at dette skulle skje.
Jeg har nå senket trykket litt i dekkene og grepet på vått er nå i kategorien greit nok. Uansett mye bedre enn Kenda DTC og Nobby Nic. Men neste gang det regner skal jeg ta på BBGG og klatre opp Storås for å sammenligne. Av en eller annen grunn har det blitt en del regnværsturer hittil i år.
#76100527/06/200914:48
Det må vel fortsatt være det mest vitenskapelige innlegget her, imellom alle de subjektive ytringene som er basert på sammenligninger med hvordan folk opplevde et annet dekk for et halvt, helt eller et par år siden?
Her er en til: jeg er strålende fornøyd med mine Ardent 2.4 med slange, men så gikk jeg ganske mye opp fra Little Albert 2.1 fra ifjor. Og det er praktisk talt ikke stein i stiene jeg sykler...
Dress me up in stitches.
[Re: RobG]
#76631507/07/200918:15
Alle vet at en hardtail vil sitte bedre, en en heldempersykkel.
Generelt kan jeg si at jeg begynte å sykle på Larsen ST (42a) i fjor høst, og har fra da til nå kommet opp flere crux i marka og nede i Østfold som jeg aldri har klart før, eller bare klart veldig sjelden. Nå kommer jeg opp hver gang.
Problemet med Larsen er de relativt små sideknastene. Men samtidig vil man gjerne ha det samme sinnsyke grepet på framhjulet. Det fungerer dessverre ikke så bra i stor fart. Derfor byttet jeg nylig til Highroller ST foran, men har fortsatt Larsen ST bak.
En kombinasjon jeg er utrolig fornøyd med til stibruk der man sykler opp for å finne morsomme nedkjøringer man vil ta i stor fart, med maks kontroll. Highroller er nesten som carvingski foran, og Larsen dekket har alltid plenty av grep bak. Ingen vektvinner, men hva betyr vekt når man kan ha større fart nedover, og samtidig ikke spinner oppover?
[Re: Trygve_]
#76715409/07/200905:47
Jeg kjøpte Tyske Bike (nr 7/09) igår da det er test av Kenda Excavator 2.35", Nokian NBX 2.3", WTB Dissent 2.3, WTB Prowler SS 2.3" + oppsummering fra eldre tester. Side 70-77.
Jeg har bytta tilbake til KNS foran (fra FAF), og merket tydelig at rullemotstanden øker på asfalt, og har tatt en røff stitur. Føltes bra, jeg hadde god kontroll. Jeg vet fremdeles ikke forskjellen mellom FAF og KNS.
Jeg kjøpte Tyske Bike (nr 7/09) igår da det er test av Kenda Excavator 2.35", Nokian NBX 2.3", WTB Dissent 2.3, WTB Prowler SS 2.3" + oppsummering fra eldre tester. Side 70-77.
Jeg har bytta tilbake til KNS foran (fra FAF), og merket tydelig at rullemotstanden øker på asfalt, og har tatt en røff stitur. Føltes bra, jeg hadde god kontroll. Jeg vet fremdeles ikke forskjellen mellom FAF og KNS.
Ahaa. Jeg har tatt en vurdering, og vil nå gå tilbake til BBGG foran etter noen rotglipper (kjører FAF). Heller ekstra vekt og økt rullemotstand enn mistet sykkelglede. Så får vi se om vi klarer oss bak også eller om jeg må gå over til lakrisdekk der også.