Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilket DJ-headset er det som gjelder?

Hvilket DJ-headset er det som gjelder? #741745 30/05/2009 21:41
Kaizeren Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Da har man skaffet seg nok en dyr hobby, og trenger headset.

Jeg har allerede et sett Etymotic ER6i-monitorer formstøpte til øret, men kunne tenkt meg et vanlig headset også. Foruten å være relativt solid, bør dette bør helst ha mye isolasjon mot lyder utenfra, i tillegg til lydkvalitet å vise til. Det skal kunne brukes til mer passiv lytting også.

De tre viktigste faktorene er altså: Lydkvalitet, isolasjon og kræsjsikkerhet.

EDIT:
Ser også at Audio Technica Ath-M50 og Allen&Heath XONE:XD-53 også kan være aktuelle. Noen som har erfaringer?

Har sett litt rundt, og Sennheiser HD 25-1 II virker som en god kandidat.

Nå finnes det imidlertid helt vanvittig mange forskjellige headset, og er det noe dette forumet har vist tidligere, så er det å være en uutømmelig kilde til div. feinschmeckeri og runkepelling. Så fyr løs om du har noen meninger rundt dette. Har forresten sjekket Head-fi.org, men der er det så mange meninger at man aldri kommer fram til noe som helst...

Redigert av Kaizeren; 30/05/2009 22:32.
Re: Hvilket DJ-headset er det som gjelder? [Re: Kaizeren] #741803 31/05/2009 03:40
B
bungum Offline
Medlem
Medlem
B
Jeg anbefaler Sony sine. Jeg har en gammel modell som er helt konge. MDR-V600 så vidt jeg husker. Men alle dj-modellene til Sony er bra, men det er lurt å prøve først. Om du skal bruke dem mye er det viktig hvordan de sitter og at de f.eks ikke er for stramme. Men som du sier, det finnes mange merker og typer...

Re: Hvilket DJ-headset er det som gjelder? [Re: bungum] #741818 31/05/2009 07:02
Dan Offline
More than words
More than words
DJ-headset? Chris King må vel funke også ved hopp og sprett? ICON_SMILE

Re: Hvilket DJ-headset er det som gjelder? [Re: Dan] #741821 31/05/2009 07:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har selv Sony, og er fornøyd med det. Men ethvert headset som er lukket og tåler litt lydtrykk er greit til DJ-bruk. Ser flere (som er sponset) bruker WeSC-headset, og jeg tviler på lyd/bygge-kvalitet. Ellers har jo Pioneer noe DJ-spesifikke. Nå er det jo lenge siden jeg spilte, men jeg kan si at toppmodellene til Sony ikke vil skuffe.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilket DJ-headset er det som gjelder? [Re: baronKanon] #741869 31/05/2009 09:12
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
AKG?

Re: Hvilket DJ-headset er det som gjelder? [Re: Stein] #741882 31/05/2009 09:31
Viggi Offline
Entusiast
Entusiast
Har ikke peiling på hvordan de større hodetelefonene til AKG er lydmessig, men de SER i hvert fall råflotte ut! ICON_WINK De blir jo også ofte omtalt som DJ-hodetelefoner og er jo verdt å ta en nærmere titt på?
Har selv en mini-AKG hodetelefon og er super fornøyd med lyden (og utseende) på den.

Vigdis
-
What goes up...

Re: Hvilket DJ-headset er det som gjelder? [Re: Stein] #741884 31/05/2009 09:32
heinrich Offline
Besatt
Besatt
bruker selv sony sin mdr-v700dj og er svært godt fornøyd med de. Jeg har overhode ingen intensjoner om å bytte med det første. God lyd, meget kraftige og ser bra ut - og kanskje viktigst, jeg liker måte de sitter på øret. En del av de andre dj'ene jeg kjenner sverger til technics sine (RP-DJ1200A ). Personlig liker jeg ikke de allverden grunnet dårligere passform enn sony sine, uten at det på noen som helst måte er noen krise om jeg må bruke de.

se her for litt tips;
http://www.turntablelab.com/dj_equipment/71/144/#
ttl har stålpeil på slikt. Les hva de sier om de du liker best og gå for den du får mest positive vibes om.

når alt kommer til alt har det ikke så mye å si hvilke headset du har så lenge de sitter bra, isolerer bra og har bra lyd. De fleste (alle) high end dj headsets oppfyller de kriteriene. Nå vet jeg verken hvilke oppsett du har ellers (mixere og spillere) eller hva slags musikk du mikser og det er sånnsett litt vanskelig å komentere viktigheten av headsettet. Med mindre du driver med mye sampling, lange mikser og leking inne i sangene forsvinner litt av viktigheten av gode headsets (så lenge en har litt peiling på hva en driver med og har et minstemål av både tekniske ferdigheter og skjønner hvilke sanger som passer sammen). Ikke tilskriv det for stor viktighet da det da fort blir eller er en shimano vs sram diskusjon.

lykke til med innkjøpet!

Re: Hvilket DJ-headset er det som gjelder? [Re: Kaizeren] #742643 01/06/2009 16:44
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: Kaizeren

De tre viktigste faktorene er altså: Lydkvalitet, isolasjon og kræsjsikkerhet.

Sennheiser HD25II har jeg observert blant film/tv folk omtrent like ofte som Sony MDR-7506, og folk utstyret i den bransjen blir jo ikke alltid behandlet like pent som Hifi for stuebruk. Men typen studio headset har gjerne en litt mer nøytral lyd enn rene DJ headset, AKG er og verdt å se på.

Re: Hvilket DJ-headset er det som gjelder? [Re: Christian M.] #743048 02/06/2009 08:19
Kim_igjen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Technics DJ1200 var jo bransjestandard i maaaange år, og de holder stand fortsatt.

Moderator  support