Det beste valget er den sykkelen som passer deg best til det bruket du vil ha den til.
Silvercapen er en utpreget rittmaskin med nøye valgte deler for å få den lettest og billigst. Det er utrolig mye for pengene der, men den sykkelen er nok best hvis du sykler mest raske turer og ikke for hårete underlag.
Ghosten har litt mer solid gaffel og muligens litt tyngre ramme. Den er satt opp til rittsykling den også slik den blir presentert på Ghost sine sider, og den har temmelig aggresiv geometri. Gjennomført XT er mye for pengene og god holdbarhet.
Hvis jeg skulle valgt - Diamant som ren rittsykkel, Ghosten som litt mer allround uten å være en hårete stimaskin.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Ghost HTX eller Silver Cape
[Re: Hæ?]
#73592423/05/200918:09
Jeg tror du må tenke på hva du ønsker å oppnå. Er du klar for en 3 timers på Birken, kan vel Diamant'n være grom. Ghost'n har ganske sikkert en noe mer solid ramme, veier mer og vil nok gi deg mer glede på stier. Den er ikke så vektfokusert.
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
Godt spørsmål. Jeg har ikke prøvd noen av disse, så jeg har bare andres meninger å referere til. Men det blir sagt at Diamant sin ramme er lett, men lite forseggjort. Litt sprø lakk og generelt litt lite arbeid i finishen. Men jeg har aldri sett noen klage på funksjonen, så trolig er det bare esteisk. Ghost sine rammer får gode skussmål der jeg har lest om dem. Trolig er rammen til HTXen litt tyngre enn Silvercaperammen, men til gjengjeld kanskje noe mer solid/stiv? Kanskje ikke merkbart i det hele tatt, men er man en tung rytter kan det kanskje gå utover kjøreegenskapene?
Det største ankepunktet mot Silvercapen i mine øyne er Manitou-gaffelen som er merkbart mindre raffinert i dempingen enn Fox (der har jeg erfaringer selv, gitt ) Foxen som står på Ghosten er tyngre og stivere sideveis (noe som gir litt mer presis styring og mer selvtillit i nedoverbakkene), samt mer "stiv" i første del av vandringen. For meg er det betydningsfullt med mine 80kg og råtne teknikk. Så med mindre du skal ha Silvercapen med stiv gaffel synes jeg du skal ta det med i betraktningen. I tillegg er det vel 80mm demping på Diamanten og 100mm på Ghosten.
Ut fra det du sier om bruksområde er det trolig ikke veldig stor forskjell på hvilken du velger. Personlig er jeg ikke vektfiksert og ville ansett Ghosten som et bedre kjøp med sine 100mm demping og mer solid front. Men det er en antagelse basert på mine egne subjektive betraktninger, og ikke en grundig objektiv gjennomgang av syklene komponent for komponent. Jeg liker rett og slett Ghosten best.
Håper det ikke villeder deg. Tenk nøye etter hva du liker best selv, finn gjerne begge syklene og sett deg på dem. Kjenn etter hva du føler deg mest komfortabel med.
Lykke til!
Redigert av Hæ?; 23/05/200920:01. Rediger grunn: La til litt. Både bokstaver og ord.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Ghost HTX eller Silver Cape
[Re: Hæ?]
#73599223/05/200919:33
Veier 85kg/186 høy. Liker nok Ghosten best jeg også... Skal ikke bruke den i ritt, kun for mosjon. Er ikke akkurat noen elite syklist, men er opptatt av at opplevelsen under en sykkeltur bør være bra. Hvis ikke kan jeg likså godt bli hjemme!
jeg vet ikke hvordan prisen på ghosten er, men hvis man velger diamant sykkelen så får man mye bra utstyr for pengene. jeg husker at jeg leste en test i sykkelmagasinet at Diamant Silver Cape kunne sammenlignes med sykler til 40 000. Men det skal også sies at den ikke ser så sprek ut som ghosten, men det som er viktig er at du sitter godt på sykkelen og trives på den
Dropp begge 2 og gå for Scott Scale 30 Du må ofre litt XT utstyr mot SLX, men får igjen med karbonramme! Gjorde jeg. Er strålende fornøyd med min Scott! Tittet lenge på den Ghosten, den ser jo utrolig barsk ut!!
Da har jeg kommet hjem fra test tur nummer to Nå er ikke sammenligningsgrunnlaget så godt da den forrige sykkelen var en mange år gammel Trek 6700, men Ghosten er veldig god å sykle på. Gaffelen virker fint og lockout er som en stiv gaffel. Veldig imponerende i forhold til den gamle Trek sykkelen.
Noe som ikke er like fint er at holkene glir inn mot girhendlene. Ikke så mye å klage over, og de går heldivis ikke rundt
Hårspray på innsiden av holkene får dem til å sitte. Hvis ikke det funker er universallim fra Biltema (brun tube) glimrende, men da må du sannsynligvis skjære av holkene hvis de skal av senere.