| 
| 
| 
| 

| 
                 Forberedelse til ritt - uken før ritt |  
|  Forberedelse til ritt - uken før ritt
18/05/2009 11:35 |  
| 
gamlingsRegistrert:  May 2009 Innlegg: 12  OP Fersking |  
| OP   Fersking Registrert:  May 2009 Innlegg: 12 | 
Hei,
 Har trent godt hele vinter og vår, og føler at det meste er på plass til diverse grusritt foremover. Lørdag er det Montebellorittet. Hva er folkets beste erfaringer for forberedelser uken før et ritt ????
 |  |  |  
| 
| 

|  Re: Forberedelse til ritt - uken før ritt
[Re: gamlings]
18/05/2009 14:36 |  
| 
DlohRegistrert:  Jun 2008 Innlegg: 1,046   Ringrev |  
|   Ringrev Registrert:  Jun 2008 Innlegg: 1,046 | 
Dagene i forkant av en ritt bør du passe på å få i deg nok næring og mat, samt mye væske i form av vann. Du bør ikke ta deg ut på noen harde økter uka før et ritt, men noen mellom lange turer i sone 2 er ikke å forakte. Dagen før ritt bør du ikke trene, men fokusere på å få i deg mat. |  |  |  
| 
| 

[Re: Dloh]
18/05/2009 14:40 |  
| 
tommyguttRegistrert:  Apr 2007 Innlegg: 8,268   Scottselva |  
|   Scottselva Registrert:  Apr 2007 Innlegg: 8,268 | 
Helt uenig med Dloh her. 
 Hard intervall 3 dager før ritt, hvile 2 dager før og rolig tur på ca en time dagen før med innlagte tempodrag uten å føle på syre i beina. Det er min oppskrift og funker bra for meg.

Ellers enig i at mye mat og drikke er viktig, men til ett rellativt kort ritt som Montebello, ville jeg spist tilnærmet som vanlig i dagene før. Godt med veske...
 |  |  |  
| 
| 

[Re: tommygutt]
18/05/2009 14:45 |  
| 
oivindgRegistrert:  Apr 2007 Innlegg: 5,541   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Apr 2007 Innlegg: 5,541 | 
Tommys oppskrift funker bra for meg også, men det kan være lurt å være litt forsiktig med økta dagen før til du blir kjent med hvordan kroppen din fungerer. Litt stusselig hvis du er tung i beina på lørdag fordi du tok for hardt i på fredag.
 Og på grunn av den lange bakken tidlig i rittet pleier jeg å varme opp litt ekstra før Montebellorittet.

Øivind

Redigert av oivindg; 18/05/2009 14:46.

21:53
 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS  | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
 |  |  |  
| 
| 

[Re: oivindg]
18/05/2009 17:00 |  
| 
gamlingsRegistrert:  May 2009 Innlegg: 12  OP Fersking |  
| OP   Fersking Registrert:  May 2009 Innlegg: 12 | 
Takk for tips - forstår også at det ikke er et rent fasitsvar, men skal også føle meg litt fram for å få mer erfaring.
 Til oidindg: hvordan varmer jeg best opp før start?
 |  |  |  
| 
| 

18/05/2009 17:30 |  
| 
erlingRegistrert:  May 2003 Innlegg: 8,853   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  May 2003 Innlegg: 8,853 | 
Hardøkta 3 dager før bør ikke være utmattende. Dvs. du skal ikke tømme deg helt for krefter. Mer tune turboen på en måte. Noen korte harde drag er fint. Dagen før bør økta være veldig rolig med noen stigningsdrag slik at du får godfølelsen. Når du er varm og det begynner å bli moro og du har lyst til å dra på, ja da drar du rett i dusjen:-) Og du har gjort mye rett siste uka. Mye det samme som tommygutt og oyvindg egentlig. 

|  |  |  
| 
| 

[Re: erling]
18/05/2009 19:55 |  
| 
TjuvtrenerRegistrert:  Nov 2007 Innlegg: 1,834   Ivrig |  
|   Ivrig Registrert:  Nov 2007 Innlegg: 1,834 | 
Kjører ofte 1-1,5 times lystbetont stitur med intervallpreg 2 dager før ritt og hvile dagen før. Spiser og drikker godt. |  |  |  
| 
| 

[Re: Tjuvtrener]
18/05/2009 21:59 |  
| 
olechrRegistrert:  Oct 2003 Innlegg: 17,570   More than words |  
|   More than words Registrert:  Oct 2003 Innlegg: 17,570 | 
Hvis det er et viktig ritt som du skal lade opp til. Da gjelder mye næring/drikke. Og det som ikke er gjort til nå får du ikke gjort så viktig å bygge overskudd. Selv ville jeg gjort omtrent slik hvis ritt er på lørdag:
 Mandag: Fri
 Tirsdag: 1-1,5 time rolig
 Onsdag: noen drag /fartslek med litt trøkk opptil terskel. Skikkelig rolig utkjøring med lette gir.
 Torsdag: fridag fikse sykkel se over.
 Fredag: 1 time sjekke om ritt klar sykkel funker og ta noen spurter hvor man gir seg før det blir noe syre. bare for å vekke kroppen litt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
 Ambassadør for Scott.

|  |  |  
| 
| 

[Re: olechr]
19/05/2009 12:08 |  
| 
EagerRegistrert:  Mar 2008 Innlegg: 90   Medlem |  
|   Medlem Registrert:  Mar 2008 Innlegg: 90 | 
Hvis det er et viktig ritt som du skal lade opp til. Da gjelder mye næring/drikke. Og det som ikke er gjort til nå får du ikke gjort så viktig å bygge overskudd. Selv ville jeg gjort omtrent slik hvis ritt er på lørdag:
 Mandag: Fri
 Tirsdag: 1-1,5 time rolig
 Onsdag: noen drag /fartslek med litt trøkk opptil terskel. Skikkelig rolig utkjøring med lette gir.
 Torsdag: fridag fikse sykkel se over.
 Fredag: 1 time sjekke om ritt klar sykkel funker og ta noen spurter hvor man gir seg før det blir noe syre. bare for å vekke kroppen litt.

Gjelder dette for alle, eller kun "eliten"? Vedr onsdagen hvor mange og hvor lange (stignings)drag? Ellers gøy å se at du har litt flyt i år! Virker som om du kjører med hodet og ikke bare beina.   |  |  |  
| 
| 

[Re: Eager]
19/05/2009 18:45 |  
| 
olechrRegistrert:  Oct 2003 Innlegg: 17,570   More than words |  
|   More than words Registrert:  Oct 2003 Innlegg: 17,570 | 
Ser ikke noe grunn til at ikke alle kan gjøre tilsvarende. Dragene kan vær feks 3x8 min eller rundt der. ca 20-30 min tilsammen.
 Jo takk takk. men er lettere å kjøre med hodet når man har mere trøkk i beina ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
 Ambassadør for Scott.

|  |  |  
| 
| 

[Re: olechr]
19/05/2009 21:04 |  
| 
EagerRegistrert:  Mar 2008 Innlegg: 90   Medlem |  
|   Medlem Registrert:  Mar 2008 Innlegg: 90 | 
Ser ikke noe grunn til at ikke alle kan gjøre tilsvarende. Dragene kan vær feks 3x8 min eller rundt der. ca 20-30 min tilsammen.
 Jo takk takk. men er lettere å kjøre med hodet når man har mere trøkk i beina ;-)
He, he, Ole. Veldig godt poeng. Og det suser kanskje mindre i hodet med pulsen under kontroll også? Jeg skal ha et ritt til helga, men ikke satsningsritt. Så kjørte en hard langtur på 2.15 i dag. får heller følge opplegget ditt neste uke. Hva med oss som jogger litt innimellom, er det tabu sånn siste uka før viktig ritt? Jeg er veldig opptatt av å holde løpebeina litt i gang. Slippe å starte på nytt, osv |  |  |  
| 
| 

[Re: Eager]
27/05/2009 11:40 |  
| 
Syklist1Registrert:  Oct 2008 Innlegg: 2,807   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  Oct 2008 Innlegg: 2,807 | 
Hvordan går jeg frem med tanke på oppkjøring til søndagens ritt når begge beina mine kjennes ut som tømmerstokker i dag?
 Kjørte en hard 10 milstur forrige torsdag og en ny 10 milstur lørdag som skulle være rolig men endte opp med noen ordentlige drag (blant annet opp Korketrekkeren og Lillegårdskleivene i Porsgrunn)

Er jeg kjørt eller finnes det noen gode tjuvtriks for en vellykket oppkjøring?

|  |  |  
| 
| 

[Re: Syklist1]
27/05/2009 13:13 |  
| 
Lenge til søndag. Rolig tur i dag og eventuelt i morra så burde beina være back in business. Hvis kroppen er bedre i morra? Legg inn noen smådrag opp mot terskel. Hvil på fredag, rolig tur på lørdag med noen innlagte spurter. Spis, drikk og vær glad, søndagen blir morro, hva du nå enn skal sykle   |  |  |  
| 
| 

27/05/2009 13:18 |  
| 
Øyvind VRegistrert:  Jun 2008 Innlegg: 10,532   More than words |  
|   More than words Registrert:  Jun 2008 Innlegg: 10,532 | 
Jeg skal også sykle ritt på søndag, og hadde tenkt en litt annen oppladning; ka dåkk trur om noe sånt:
 Søndag: Tøff langtur
 Mandag: Hvile
 Tirsdag: Prøvde på intervaller, men beina stoppet. Lompetur i skogen i stedet.
 Onsdag: Hvile
 Torsdag: "Fartslek" i 1 time; litt hardkjør
 Fredag: Hvile
 Lørdag: Lompetur
 Søndag: Ritt
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Øyvind V]
27/05/2009 13:22 |  
| 
Den så egentlig ganske lik ut spør du meg   Funker helt sikkert bra. Det er mange måter å lade opp til ett ritt på og allurat som med trening generelt, må man finne "sin greie".  |  |  |  
| 
| 

27/05/2009 13:27 |  
| 
Den så egentlig ganske lik ut spør du meg  God damn, det gjorde den jaggu... jeg leste den første planen feil; virket som det var mer hvile der. Men ser nå at det var omtrent det samme ja.  Før det samme rittet i fjor hadde jeg en oppkjøring bestående av maksstyrke knebøy mandag, langkjøring konkurransefart tirsdag, hvile onsdag, langkjøring konkurransefart torsdag, hvile fredag og lørdag. Det funka forsåvidt, men jeg har en mistanke om at beina ikke var heeeelt som de kunne ha vært altså...   |  |  |  
| 
| 

27/05/2009 13:30 |  
| 
Hvordan funker det med maksstyrke i sessong? Jeg vurderer å legge inn litt styrke igjen i juli mens jeg venter på at rittene kommer igang igjen i august. 
 Det er hvertfall en type forberedelse til ritt jeg har forkastet en gang for alle og det er total hvile 4-5 dager før ritt. Prøvde det i fjor og har aldri vært så sløv på start noen gang.
 |  |  |  
| 
| 

27/05/2009 13:35 |  
| 
dagfinkRegistrert:  May 2003 Innlegg: 3,436   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  May 2003 Innlegg: 3,436 | 
Det viktige er at du kjenner deg pigg på rittdagen. Mange vil oppleva at harde drag nokre dagar før vekkjer og gir ekstra "liv" i beina. Andre opplever inaktiv kvile og eventuelt korte turar i dassetempo som ein betre måte å samla overskot. Dersom du går for varienten med harde drag for å "spissa" beina, er det viktig at du ikkje tar deg ut så mykje at du ikkje rekk å restituera. Kapasiteten er det lite å gjera med så kort tid før rittet. Det er for seint å trena seg betre no, men fullt mogleg å trena seg dårlegare. |  |  |  
| 
| 

27/05/2009 13:36 |  
| 
Hvordan funker det med maksstyrke i sessong? Jeg vurderer å legge inn litt styrke igjen i juli mens jeg venter på at rittene kommer igang igjen i august. I fjor skulle jeg gape over alt, og da ble det maksstyrke på mandager med ritt søndager. Jeg synes jeg greide å restituere ganske bra, og opplevde å kjøre med ganske friske bein på flere av de rittene jeg deltok i. Nå i år skal jeg derimot ikke kjøre maksstyrke i sesong, men kanskje gjøre det i en "dødperiode" i juni/juli. |  |  |  
| 
| 

27/05/2009 13:42 |  
| 
Jeg tror også juli er en fin periode å trene litt styrke. Har også lest om landeveis-syklister som trener maks-styrke året rundt.  |  |  |  
 |  |