Det går vel av å stramme en skivebrems. Bakbremsen min er så slakk at når jeg tar inn bremsen med hånden kommmer den helt inn i styret viss jeg skal bremse mye. Jeg har hydrauliske skiveremser og ser at viss eg trykker og trykker på bremsen kommer det vel mer og mer olje inn og da blir bremsen litt bedre, men der er noe skit at den er så skakk. Noen som har tips eller kan si hvordan dette gjøres?
Du må lufte bremsen. Noe som er en litt komplisert prosedyre som krever eget utstyr, men med manualen til bremsene og litt pågangsmot så bør det være overkommelig. Hvis ikke er det sikkert noen som kan hjelpe deg enten på et verksted eller i kompisgjengen.
Hmmm, godt spørsmål. Når jeg spretter fra et til et annet forum så hender det at jeg klikker meg videre før siden er ferdig nedlastet , regner meg at jeg prøvde å klikke meg inn i 'racer'-avdelingen for så å havne i 'deler'-avdelingen uten å være klar over det. Og da er det fare for å stille dumme spørsmål.........
At man tar ut all luft av systemet, slik at det bare er bremseveske igjen i slangene, hendelene og kalipperne. Luft lar seg komprimere mye lettere enn bremseveske, så med luft i systemet blir resultatet at når du trekker i hendelen så komprimeres bare luften, isteden for at bremsevesken flytter din fingerbevegelses kraft fra hendelen og ned til stemplene.
Re: Stramming av skivebrems?
[Re: Dan]
#72844212/05/200915:00
Se videoen Snikkarboa postet - den forklarer ganske grundig prosessen med Avid Juicy 7 bremser, men prinsippet er ganske likt på andre merker og modeller, man åpner en lufteskrue/ventil på systemets høyeste punkt (hendelen) og pumper ny bremsevæske inn på systemets laveste punkt (kaliperen) slik at luftbobler (og noe gammel bremsevæske) kommer ut av lufteventilen på hendelen.
Hva slags bremser har du?
mvh Helge
Re: Stramming av skivebrems?
[Re: Dan]
#72851712/05/200918:04
Hehe. Det der må jeg snart lære meg, men å skrive væske føles like naturlig som å skrive "skræmt". Vanskelig for en svenske dette. Vätska=væske og väska=veske.