Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Nesten helt tørt rundt Dælivann

Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: trailfox] #727080 10/05/2009 19:27
Lasse65 Offline
Entusiast
Entusiast
Da har jeg lagt ut en invitasjon på Utflukt. Se

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=727006#Post727006

Sees på tirsdag kveld !

"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"

Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010
Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: voldemort] #727358 11/05/2009 08:39
E
ekatla Offline
Fersking
Fersking
E
Har o-kart med inntegnede sykkelstier (sikkert ikke alle) som kommer snart på stiguiden.
Sender et på email til Lasse som han forhåpentligvis kan printe til imorgen (kan ikke komme selv).

Morsomt å se at det er så mange som er uti der, ser dere aldri, men noen hjulspor er det jo å se av og til.

Apropo snarveier, kyllingspor etc. Noen liker mora andre datteren. Myggsafari eller flyt sykling. Alle blir aldri enige om hva som er best:-)
Den store rota som står igjen på tvers av det smale svaet på åskammen. Vil veldig gjerne fjerne den nen tør ikke da det muligens er noen som anser som en teknisk lekkerbisk? Hva sier dere. Ta en avstemning imorgen.

Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: ekatla] #727411 11/05/2009 09:50
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: ekatla
Den store rota som står igjen på tvers av det smale svaet på åskammen. Vil veldig gjerne fjerne den nen tør ikke da det muligens er noen som anser som en teknisk lekkerbisk? Hva sier dere. Ta en avstemning imorgen.

Jeg turte ikke å prøve på den, siden bare bittelitte kløning gjør at man strekker ut foten i luften på jakt etter fast mark uten å finne den før man ligger et par meter ned med sykkelen over seg.

Men jeg ser jo at bare man har klart den første gang så er den et veldig pent lite crux. Så egentlig stemmer jeg mot fjerning, samtidig som jeg kunne ønsket at det fikk være flytsti hele veien.

Hva med å sage vekk 15 centimeter av den på ene siden, så kan man velge om man vil snike seg gjennom åpningen eller klatre over? Det er vel egentlig det samme som å ødelegge cruxet, siden det å ta en omvei over en hindring som andre sniker seg forbi ikke gir den samme godfølelsen som å ta et crux som andre må stoppe for.

Vanskelige greier. Jeg ender med en blank stemme og lar majoriteten avgjøre. Jeg blir fornøyd åkke som.

Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: ekatla] #727416 11/05/2009 09:56
terjelo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Den store rota som står igjen på tvers av det smale svaet på åskammen. Vil veldig gjerne fjerne den men tør ikke da det muligens er noen som anser som en teknisk lekkerbisk? Hva sier dere. Ta en avstemning imorgen.

Vær så snill, la denne roten stå som den er. Den er et av få litt underholdende crux på denne ruten, og fint tagbar både opp og ned (legg deg rett til venstre for stubben på vei ned, og samme side på vei opp). I vått vær er den kanskje litt skummel, men det får så være.

Terje.

Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: terjelo] #727437 11/05/2009 10:13
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: terjelo
Vær så snill, la denne roten stå som den er.

Da er avstemningen klar synes jeg, siden det faktisk holder med én stemme som oppriktig liker og bruker et crux til at majoriteten skal holde fingrene fra sagen.

Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: trailfox] #727486 11/05/2009 10:57
M
mira Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: trailfox

Orienteringskartene er supre hvis du skal følge andres beskrivelser eller finne nye stier selv. Det kan være at klubber selger enkeltstående kart, men den muligheten har jeg aldri forsøkt.

De aller fleste klubber har en kartansvarlig som selger kart, da kartsalg er vesentlig for de fleste klubber. Man kan alltids sende en epost til leder av en klubb så kan de hjelpe videre.

Orienteringskretsen skal ha liste over alle orienteringskart i Oslo og Akershus. Jeg ser de har en slags oversikt over orienteringskart i Oslo og Akershus, men den er ikke helt oppdatert. Orienteringsgruppa i Stabæk eksisterer nesten ikke, men det er helt sikkert mulig å kjøpe kart direkte fra dem. Men kjøp Flaggspretten :-D Både Burudvann og i allefall Vestmarka burde ha gode muligheter for sykkelturer (jeg kjøpte meg fulldempet sykkel i vinter så jeg har ikke helt rukket å utforske så mye enda).

For en komplett samling vil jeg nok også anbefale Steinshøgda og Østernvann, begge gitt ut av Fossum. Førstnevnte er med i Fossum sin tur-o i år ser det ut som.

Noen linker:

Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: terjelo] #727502 11/05/2009 11:05
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle

Den store rota som står igjen på tvers av det smale svaet på åskammen. Vil veldig gjerne fjerne den men tør ikke da det muligens er noen som anser som en teknisk lekkerbisk? Hva sier dere. Ta en avstemning imorgen.

Vær så snill, la denne roten stå som den er. Den er et av få litt underholdende crux på denne ruten, og fint tagbar både opp og ned (legg deg rett til venstre for stubben på vei ned, og samme side på vei opp). I vått vær er den kanskje litt skummel, men det får så være.

Terje.

Støttes, jeg blir veldig glad hvis denne ikke røres.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: terjelo] #727506 11/05/2009 11:12
trailfox Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vær så snill, la denne roten stå som den er. Den er et av få litt underholdende crux på denne ruten, og fint tagbar både opp og ned (legg deg rett til venstre for stubben på vei ned, og samme side på vei opp).

På venstresiden på vei ned? Det blir helt på kanten av der det heller bratt ned en del meter, der Dan ikke hadde lyst å ta veien? På høyresiden av stubben ser jeg en del merker av - ikke en sag - men heller storklinga til noen som har forsøkt seg.

Takk til mira for info.

1 meter opp er 1 meter ned
Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: ekatla] #727511 11/05/2009 11:17
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Apropo snarveier, kyllingspor etc. Noen liker mora andre datteren. Myggsafari eller flyt sykling. Alle blir aldri enige om hva som er best:-)

Det er en levende rot som tilhører et levende tre og når den er såpass stor så er den en viktig del både treets næringstilførsel og fundament. Hadde den vært død så kunne det kanskje forsvares å fjerne den men den er ikke så vanskelig at det er noe grunn til det uansett. Når det gjelder kyllingspor etc. så tenker jeg ikke først og fremst på min egen underholdning men på å begrense slitasje og bevare stiens egenart. Er vel forresten landskapsværnområde der også, så best å ikke være for ivrig med rydding og modifisering.

edit. hmmm nå tenker vi kanskje ikke på samme rot(trodde en stund det var snakk om den på det andre bildet til trailfox) syns uansett ikke det er noe grunn til å fjerne noe på den stien. Men vindfallet på stien som går parallelt rett nedenfor på vestsiden kan godt ryddes.

Redigert av skubisan; 11/05/2009 11:25. Rediger grunn: rot
Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: ekatla] #727518 11/05/2009 11:28
Lasse65 Offline
Entusiast
Entusiast
Roten på den søndre åskammen er fint tagbar på siden mot Dælivann, og bør få stå der den er. Den burde vel få stå også om den ikke var tagbar..?

Anbefaler generelt at storklinga fjernes og erstattes med en bashguard, det gir noen få men viktige ekstra cm i bakkeklaring - samt at en slipper å lage stygge merker i røtter og stein alternativt ødelegge taggene. Storklinga brukes jo ikke på sti uansett!

"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"

Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010
Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: trailfox] #727534 11/05/2009 11:46
terjelo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

På venstresiden på vei ned? Det blir helt på kanten av der det heller bratt ned en del meter, der Dan ikke hadde lyst å ta veien? På høyresiden av stubben ser jeg en del merker av - ikke en sag - men heller storklinga til noen som har forsøkt seg.

Stemmer. På kanten, men ikke over kanten. ;-) Finnes sikkert mange måter å ta denne på, så enorm er den jo ikke.

Terje.

Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: terjelo] #727563 11/05/2009 12:23
trailfox Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ok, der har jeg ikke sett engang, pleier å gå av sykkelen her.

Men er det flere som har lagt merke til jernstanga som står en 15 cm opp av fjellet midt på den smale ryggen i begynnelsen av det som i stiguiden kalles 'Åskammen midten'? Den går i ett med fjellet fargemessig og er vanskelig å se - lurer på hva som skjer den dagen jeg setter forhjulet i den.

Siden det er så mange dyktige syklister som bruker området her - still opp i morgen (eller senere) - det hadde vært artig å sett løsninger på en del av problemene på ruta. (Ikke sarkastisk ment.)

Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: trailfox] #727624 11/05/2009 13:41
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den jernstanga er litt "morsom" ja, ikke lett å se nei. Har syklet rett på og over den fordi jeg ikke så den og mista sporet og havna i gropa til venstre en del ganger fordi jeg så den for seint.

Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: trailfox] #727655 11/05/2009 14:40
Dan Offline
More than words
More than words

Jeg inspiserte stedet i dag på vei til jobben. Det er definitivt Dælivannsiden av stubben som er det enkleste. Man må bare ha litt fart, siden roten er dobbel der og man ikke ønsker å stoppe med hjulet i søkket mellom. Utfordringen er at på nordsiden av roten er det en sprekk i svaberget som man må komme på utsiden av. Da begynner det å bli smalt, men langt fra vanskelig egentlig. (Ikke at jeg har prøvd meg ennå, men det må jeg vel snart.)

Ellers må jeg si at det var tungt å sykle søråsen sørover med singlespeed. Tungt å holde farten oppe nok til å flyte over røttene. Det ble mer traktorkjøring med moment og vektskyving og sykkelskyving over hindringene.

Og så var det den krappe bakken ved Godthåp. Den kan jeg bare glemme med singlespeed. Det er ikke egentlig noe som stopper, siden det finnes fine veier forbi røttene på begge sider, men bakken er litt for lang til at beina skal klare å holde farten oppe.

Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: Dan] #727708 11/05/2009 17:03
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Men jeg ser jo at bare man har klart den første gang så er den et veldig pent lite crux.

Da har jeg tatt den med stiv singlespeed, så da må jo hvem som helst klare den. Oppskriften er som følger:

1. Sving over til venstre side av sprekken 3-4 meter før roten.
2. Sykle over roten.

Neste crux blir å ta den andre veien, altså nordfra. Det blir tøffere med singlespeed siden det går litt oppover og man akkurat har kommet opp en liten kneik.

Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: Dan] #727950 11/05/2009 21:41
trailfox Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Dan
Da har jeg tatt den med stiv singlespeed, så da må jo hvem som helst klare den.

Da er lista lagt for oss som skal i ilden i morgen, tenker jeg ICON_SMILE

Neida, hvis jeg er i den minste tvil om ting går bra, og konsekvensene av å gjøre feil med stor sannsynlighet kan få alvorlige følger, tar jeg sjelden sjansen. Jeg skammer meg ikke over det. Det var vel slik du tenkte første gang du var der, om jeg forstår deg rett. Desto bedre at du overvant cruxet nå i dag!

Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: trailfox] #727961 11/05/2009 21:52
Dan Offline
More than words
More than words
Forskjellen var at det var tørt i dag, så det å sykle over en skrå rot var ingen utfordring. Det var godt grep i treet. ICON_SMILE

Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: Dan] #728327 12/05/2009 12:10
E
ekatla Offline
Fersking
Fersking
E
Skal ikke røre rota:-)
Får vel heller lære meg å forsere den.
Går "kyllingspor" bratt ned til venstra (når du kommer sørfra) og rundt noen busker ved en liten grop.

Noen som kjenner til utforløypa ved Kolsås? Ser ut som om den går ned fra KiF hytta og mot sørenden av jordet. Så den kun nedenfor grusveien. Oppbygde doserte svinger, tillagde hopp og ramper. Ser ut som om den ikke har vært brukt på en stund. Står en rusten spade igjen ved doseringen.

Redigert av ekatla; 12/05/2009 12:10.
Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: ekatla] #728910 13/05/2009 07:44
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Den rota må stå, det er greit å komme over i tørt vær...med litt trening, og enkelt å lage kylling-omvei.

Denne omtalte utforløypa skal jeg se etter. Har du tips om et startsted som er ok å finne?

Selv om det forsåvidt er nok "utforløyper" i området... har vel 4 forskjellige runs i området der som er høveldig steinete og vanskelige. KJører man alle fire har man fort lekt i 3+ timer, har masse høydemeter og er dyktig sliten :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Nesten helt tørt rundt Dælivann [Re: RazeFaze] #728963 13/05/2009 08:28
E
ekatla Offline
Fersking
Fersking
E
Stå på grusveien (der den storestien svinger bratt opp mot KIF hytta), gå nedover blåsti og dere finner doseringen 20 m til venstre rett før blåstien går over en liten kolle. Rampa ligger på nedsiden av kollen et stykke til høyre for blåstien tilfeldig slengt inne i småskogen.

Fant ikke ut hverken hvor løypa begynte eller sluttet.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support