Inviterer til en stitur i området nå på tirsdag 12. mai klokken 19. Enklest å treffes lengst opp på parkeringen ved kirkegården ovenfor Godthaap behandlingssenter, langs veien mellom Haslum og Bærums verk. Vi rekker de fleste stier på Dælivannsåsen samt en tur opp og ned på Gardlaushøgda og litt til. Leken teknisk sykling med etterfølgende klatring og tilhørende nedovermoro - variert nesten ingen trillepartier. Sammenlignet med f eks rundt Sognsvann og Ullevålsæter byr dette området på mer flytstier, særlig på Dælivannsåsen. Det er ganske nært til veier hele tiden hvis du ikke har så lang tid, men all sykling er på sti..
Jeg ser frem til å dele disse stiene med flere entusiaster - stiene fortjener å brukes mer enn de er brukt så langt.
Du finner kartskisse med sporlogg samt bilder fra deler av området på denne tråden:
Kjedelig med virus, men veldig bra med bilde. Oppmøteplassen er helt korrekt!
Bildet på nedkjøringen er bekant - det er sannsynligvis den vanskeligste passasjen på vei ned det jeg kaller Steinstien i stiguiden for Gardlaushøgda opp, dvs nedre delen fra Gardlaushøgda ned på Peder Ankers vei.
Har etterhvert statistikk på plussiden akkurat her, etter å ha feilet flere ganger. Prøvde en gang litt på høyre side, kjørte hodet rett i en stokk som stakk ut og tryna så rimelig ukontrollert ( over stokk og stein heter det vel..? ). Stokken er nå fjernet men vanskelig er det fortsatt - og lite fristende å gå over styret i tillegg..
"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Definitivt ikke det mest fristende stede å ta en tur over styret, nei. Når du skriver høyresiden, er det sett nedenfra eller overfra? Jeg synes den mest lovende linja starter litt i høyre kant (sett ovenfra) og så bevege seg mot midten mot slutten.
Skulle gjerne vært med men Intensen ligger i tusen biter rundt omkring. Har savna fellesturer nærområdet, håper dette er starten på mye morro! Bra tiltak!
Definitivt ikke det mest fristende stede å ta en tur over styret, nei. Når du skriver høyresiden, er det sett nedenfra eller overfra? Jeg synes den mest lovende linja starter litt i høyre kant (sett ovenfra) og så bevege seg mot midten mot slutten.
Enig om linjevalg, men når jeg traff stokken med hjelmen ble det for mye til høyre. Fra høyre (sett ovenfra) mot midten pleier å funke - med setet lavest mulig..
Redigert av Lasse65; 11/05/200920:35.
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Hyggelig med damer som stiller! Ser ut som vi blir 5-10 stykker i morgen og det er jo en passe gjeng. Jeg håper også dette kan bli starten på jevnlige fellesturer i hjemmeområdet - Bærums verk er jo bare en lang og tung oppoverbakke + en ennå lenger nedoverbakke unna..
For stygt fallpotensiale her (begynner jeg å bli gammel?), liker best flytstiene i området og de er det mange av heldigvis! Ta f.eks motsatt vei av Steinstien og end opp nærmere Nygård. Mye lekker sykling.
For stygt fallpotensiale her (begynner jeg å bli gammel?), liker best flytstiene i området og de er det mange av heldigvis! Ta f.eks motsatt vei av Steinstien og end opp nærmere Nygård. Mye lekker sykling.
Cruxet på bildet er muligens det vanskeligste nedovercruxet på hele turen, og kun 10 meter langt. Ellers mest flytsti, og tanken er å ta Steinstien nordover etter å ha vært på Gardlaushøgda og så komme tilbake motsatt vei sørover på Steinstien på veien hjem. Du er så gammel som du føler deg - og følelsen kan i viss grad kompenseres av nytt utstyr - særlig hvis det er dyrt..!
Skulle gjerne vært med en runde her altså...sjekke ut disse crux'ene. Noen som vet om dette er noe i nærheten av stein-stiene rundt KIF-hytta?
Får se om jeg får utsatt tapet-helvette en dag :-) Formen er slapp, men jeg vet ikke hva tempo blir til her?
Tror ikke vi kommer helt bort til KIF-hytta, eller forbi Fleskum gård egentlig - jeg har prøvd de fleste stiene der, men det er litt for mange skarpe steiner mener jeg.
Tempoet blir tilpasset hele gruppen, ellers kunne vi like godt syklet hver for seg. Det sosiale aspektet må ivaretas, og da blir tempet passelig.
Kjenner du utforløypa ned fra KIF hytta Lasse. Ser ut som mange her ville like den. Den krysser frem og tilbake over blåmerket sti nedenfor grusveien. Doserte svinger, tillagde hopp og ramper. Ser ut som om dan har vært forlatt i noen år. Det står en rusten spade mellom dosering og hopp på stein klar til bruk for dem som vil ta opp arven! Stå på grusveien, gå nedover blåsti og dere finner doseringen 20 m til venstre rett før blåstien går over en liten kolle. Rampa ligger på nedsiden av kollen et stykke til høyre for blåstien tilfeldig slengt inne i småskogen.
Skulle gjerne vært med en runde her altså...sjekke ut disse crux'ene. Noen som vet om dette er noe i nærheten av stein-stiene rundt KIF-hytta?
Får se om jeg får utsatt tapet-helvette en dag :-) Formen er slapp, men jeg vet ikke hva tempo blir til her?
Tror ikke vi kommer helt bort til KIF-hytta, eller forbi Fleskum gård egentlig - jeg har prøvd de fleste stiene der, men det er litt for mange skarpe steiner mener jeg.
Tempoet blir tilpasset hele gruppen, ellers kunne vi like godt syklet hver for seg. Det sosiale aspektet må ivaretas, og da blir tempet passelig.
Jeg hadde ikke tatt med folk på fellestur på nedkjøringene rundt Kif-hytta og ned, er etter min mening et sted man tar med folk man VET kan kjøre ned. Er fryktlig mye stein der, både skarpe og mange :-) Men det er smooth som fy når man har dagen, og har kikka på linjer et par ganger. Dælivannskogen er dog omtrent upløyd mark for min del.
Kommer i såfall fra Gjettum-sida. I tillegg til tapet har sykt barn meldt sin ankomst...oddsene går ned :-(
Jeg er også hjemme, etter å ha forlatt de andre oppe på toppen. Opp til toppen var litt for tungt med 32:16, så det ble mest å sykle for å bevise at det går (og at det noen steder ikke går). Nedover var derimot veldig fint.
Lykkelig hjemme, etter mye styr underveis. Punktering rett før start, juksende gir, løst sete som ikke lar seg feste helt og på toppen av alt; et bakgir som knakk ved innfestingen til girøret - eller egentlig kun bolten. Heldigvis helt på toppen når det aller siste oppovercruxet skulle forseres. Det er faktisk helt OK å kjøre ned fra Gardlaushøgda chainless - hele veien ned Steinstien til parkeringen ved kirkegården.
Takk for en veldig hyggelig tur alle sammen! Jeg har nå fått noen nye referanser med tanke på å forsere cruxene på Dælivannsåsen - det skal øves!!
Satser på regelmessige gjentagelser fremover.
Mye morsomt i denne Dæliskogen, og noen små bakker som jeg trenger å øve mer på. Og ned fra Gardlaushøgda var jaggu moro! Et par steinpartier som krevde litt skjerpings, men mye flyt også! Den høgda der må utforskes mer i sommer!