Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skikkelig skuffa over Tom Boonen...

Skikkelig skuffa over Tom Boonen... #726323 09/05/2009 13:37
heijoh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hadde gledet meg til han skulle sykle Touren igjen... Han bør vel heller sykle til rehab isteden.. Trist.
Tatt igjen

Heidi Johansen
Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: heijoh] #726331 09/05/2009 14:05
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Faen til DUST! Men sinnsykt bra at han blir tatt.

CK ELVERUM

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: heijoh] #726337 09/05/2009 14:14
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mannen sliter tydeligvis med rusavhengighet..
Rehab er nok løsningen for den karen,ellers synes jeg bare slike saker er trist.
Man trenger ikke se rufsete ut for å være junkie,de finnes overalt..

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: heijoh] #726339 09/05/2009 14:19
EgilS Offline
More than words
More than words
Skuffet? Tja...
Overrasket? Nei!

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: EgilS] #726358 09/05/2009 14:49
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kokain brukere ser sjelden rufsete ut. Tvert i mot er de strigla, jålete, selvopptatt etc. Mao mange toppidrettsutøvere og børsfolk m.m som passer inn. Tror nok f.eks i premier leauge er det mange som jevnlig bruker Kokain. Helt klart også prestasjonsframhevende (i motsetning til hasj/pot, heroin m.m).
Så ja, skuffende, og litt rart at han tror han ikke blir tatt på det (lett å finne i tester).

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Oddefa] #726389 09/05/2009 15:27
StigB Offline
Señor
Señor

Ja du er inne på noe, det er vel bare toppen av isfjellet som synes. Vedr. Tom Boonen har jeg ingen sympati for sånne som han, helt greit at han forsvinner ut og vekk og finner andre steder og dyrke sine fornøyelser enn i sykkelsammenheng.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: StigB] #726392 09/05/2009 15:31
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg har helt mistet interessen for disse rittene og syklistene, så det kan egentlig være det samme.

Boasson Hagen er artig å følge med på enda, men det er nesten det eneste.

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Stein] #726399 09/05/2009 15:47
heijoh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg syns også det er helt greit at man ikke får være med å leke når man ikke følger spillereglene... Det har med rettferdighet å gjøre, skuffelse er som kjendt noe annet.

Heidi Johansen
Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: heijoh] #726472 09/05/2009 18:04
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Ehh.. Hvilke regler?

Stoffet er på dopinglisten, ja, men han har blitt "fersket" i å ha brukt det på fritiden. Altså ikke som prestasjonsfremmede middel. Han har vært testet som alle andre under både tourer, giroer og klassikere, uten at han har hatt utslag. Forrige gang han ble avslørt var til og med utenfor sesong.

Hvis han i fall er avhengig er det godt gjort å greie seg gjennom feks. touren uten daglig/ukentlig dose. Tror nok dette skjedde under utskeing, eller som Kronprinsessen selv kaller det; "utagerende festing". Dersom han virkelig er avhengig, så er det faktisk også godt gjort å hevde seg så høyt som han har gjort.

Ser prinsipielt stoooooooooooooooor forskjell på det Boonen har gjort, og spekulativ bruk/balansering av bruk av "ekte" dopingmidler.

Ikke glem at en viss italiensk sykkellegende endte sine dager ensom på et hotellrom etter å ha tatt en overdose kokain. Vil vi virkelig fryse ut enda en som virkelig har stort potensiale til å tilføre sporten så uendelig mye mer positivt? Boonen er uten tvil en overgjennomsnittet talentfull syklist.

For all del, juksemakere og løgnhalser bør utestenges/straffes hardt. Boonen har strengt tatt festet for hardt og trenger noen til å hjelpe ham å skjerpe seg. Men han bør ikke skjæres over samme kam som feks. skurkene fra Operacion Puerto.

Så forresten Mette Marit løpe Holmenkollstafetten i dag (på TV). Burde ikke hun da også utestenges fra alle idrettsarangement på samme grunnlag?

Siden dette er et touchy tema; jeg forsvarer ikke bruk av dop hverken på fritiden eller under konkuranse.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Rednax] #726511 09/05/2009 19:07
heijoh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg er helt enig i det du sier, og han blir ikke utestengt fra sporten, men laget hans har regler, og de enkelte rittene kan velge å ikke la han få stille.. Jeg kommenterte spilleregler på generellt grunnlag siden det ble påpekt lenger opp i tråden...

Jeg sier bare at jeg er skikkelig skuffa, syns han er en fantastisk syklist, og han var rå i Paris- Roubaix... Hadde sett frem til Quickstep-toget med Boonen i spissen, gjerne live da vi planlegger en uke i Frankrike til sommeren under Touren..

Jeg heier på Boonen (hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg ikke vært så skuffa), og håper han kommer tilbake..

Heidi Johansen
Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: heijoh] #726514 09/05/2009 19:15
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg synes han får som fortjent. Er man superstjerne i et land må man oppføre seg som en. Han er et forbilde for mange tusen barn. Slike "idiotiske" utskjeelser bør ikke skje noen steder. Få han ut!

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Rednax] #726685 10/05/2009 08:33
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: Rednax

Så forresten Mette Marit løpe Holmenkollstafetten i dag (på TV). Burde ikke hun da også utestenges fra alle idrettsarangement på samme grunnlag?

Hun er vel aldri blitt tatt i en doping-kontroll?

Som medlem av en sykkel-klubb er jeg vel underkastetet eller annet regime hvor jeg skal avstå fra doping-midler, og samtidig være villig til å la meg teste av doping-jegere. (Får vel hakeslepp den dagen det evt måtte skje).

Jeg antar Kronprinsessen aldri har underkastet seg et slikt regime, noe jeg regner med at Tom Boonen har gjort. Deri ligger det en stor forskjell.

Forøvrig så er jeg for utestengelse av hele kongehuset på prinsipiellt grunnlag, men det er en helt annen diskusjon.

Og Tom Boonen? Ut med ham.

Rolf (republikaner)

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Rolf] #726750 10/05/2009 11:00
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser at kokain ikke blir definert som prestasjonsfremkallende middel. Noe som er bare bullshit, da det på lik linje med amfetamin er et sentralstimulerende. Tro meg at dette har virkning på ytelse og prestasjon. Jobber med Rusungdom, så har litt kompetanse på dette. Hvis noen mener at det hjelper med kaffe, battery/red bull/cola m.m så gang dette med 100.

Her et et sitat fra en Rusinfo-site. Tar med de negative aspektene også så ingen av dere skulle bli fristet Hehe.

"Små doser føles behagelig, gir en følelse av å være ovenpå og ha økt energi. Sult- og søvnbehov undertrykkes. Pupillene utvider seg. Hvis man øker dosene, får brukeren forsterket disse positive ruseffektene. Det er dette som gjør kokain til et populært rusmiddel. Kokain har også effekter som oppleves som negative. Atferden kan bli bisarr og voldelig. De kroppslige virkningene kan være livstruende med høy puls, høyt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelser, hjerteinfarkt og hjerneblødning. Kramper og økt kroppstemperatur kan oppstå"

Kokain er faktisk noe som er populært i (visse deler av)finans/børs verden, såkaldte høyytelse jobber. Som krever att en skal være skjerpa, ovenpå, god selvtilit, jobbe intenst lenge, klarer en fest etter jobb, ha sex med en ny glamour modell hver kveld, sove 3 timer og på igjen. Mao rene TdFrance + bedre sex.
Så ikke umulig at Boonen har hatt treningsutbytte av å bruke kokain.

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Rolf] #726801 10/05/2009 12:52
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Tom Boonen er heller ikke tatt i dopingkontroll.
Det er slått fast at han har brukt kokain på fritiden, det de egentlig letet etter var ulovlige prestasjonsfremmedemidler og det ble ikke funnet.
(Jada, kokain kan virke prestasjonsfremmende en kort stund etter inntak, men vil ikke hjelpe i treningsammenheng. Kun under ritt. Ble forøvrig brukt av en del av aktive syklister frem til sekstitallet, bla. i Touren.)

Mette Minus har ikke blitt tatt i noen kontroll heller, men det er også slått fast (noe hun inrømmer indirekte selv) at hun har brukt kokain. (Hva barnefaren til Lille Marius har bedrevet er nesten samme sak, bare hakkene værre.)

Den Belgiske Sykkelføderasjonen har ingen utøvende myndighet når det gjelder funn av kokain i dopingkontroll utenom konkranse. Og altså heller ingen regler som fastslår hva belgiske sykkelryttere har/ikke har lov til å finne på på fritiden. Regner med de har andre utøvende myndigheter i Belgia som påser slikt. De (Belgiske dopingjegere) så etter heeelt andre typer doping, men oppdaget altså i stedet kokain igjen. Det får konsekvenser for Boonen som har en betinget dom fra forrige gang han ble tatt for å bruke kokain. En betinget dom fra en domstol, ikke sykkelforbund. Dessuten har han en avtale med arbeidsgiveren sin som han også har brutt. Arrangørene av TdF ønsker et rent miljø under arrangementet og står vel fritt til å nekte hvem de vil på et hvilket som helst grunnlag.

Om "få han ut" betyr livstidutestengelse, suspensjon fra laget, eller det at han ikke får delta på touren hadde vært greit å vite.
Så kunne vi diskutert litt mer nyasert.

Mette Minus har brutt norsk lov, men hun har altså kølapp for å bli vår neste dronning. Boonen har brutt belgisk lov, ikke regler gitt av internasjonale antidopingbyråer eller sykkelfobund.
Dersom hvilke dusterier og fjolletheter de har funnet på på fritiden skal ha konskevenser for jobben deres og idrettsarangementer de får delta på, ja da skal ikke tøysejenten fra Kristiansand få lov til å løpe Holmekollstafetten heller. Hvor enn bittert det er å inrømme det, så er det nok noen som også har Kronprinsessen som forbilde.

Som nevnt tidligere, det er nok en hel del fotballspillere, tennisspillere, golfere og andre "eliteutøvere" som nok sniffer regelmessig på fritiden. De er ikke underlagt like strenge dopingkontroller som syklister. Hva med det faktum at idrettsutøvere innen snowboard, skating og for den saks skyld terrengsykling nok har brukt hasj eller marihuana, burde det også føre til livstidutestengelse?

Det at Boonens gjentatte misbruk ble funnet av "sykkeldopingjegere", kan (satt på spissen) sammenlignes med at Tollvesenet oppdager at en antatt smuglerbil ikke er EU-godkjent. Det er ulovlig ja, men det er samtidig ikke deres bord og rammes heller ikke av et like strengt regelverk som smugling. (Eller er det faktisk Toll og Avgiftsdirektoratet som også styrer EU-godkjenning? Jeg ha'kke bil.)

Sure, straff Boonen. Men la straffen fra sykkelmiljøet være relativ til at han nok blir straffet hardere i den ordentlige domstolen og av sin arbeidsgiver.

Denne "Mot" kampanjen som jeg ser så mye til, består den kun av nulltoleranse og forkastelse av idrettsutøvere som har ruser seg på fritiden? Eller er det slik at man skal prøve å forebygge, rehabilitere og gjøre idrett til et alternativ til det å ruse seg på fritiden?
(Nei, det var ikke et retorisk spørsmål. Jeg vet virkelig ikke svaret.)

I Belgia har vel Boonen samme status som det Dæhli hadde under sin storhetstid i Norge. Der nede står sykkelstjernene til og med over fotballspillere i status, jeg støtter overhodet ikke at han har dratt euro-playboy-superstartilværelesen litt langt. At han skeier ut er trist, både for belgiere og sykkelsporten. Jeg kan likevel ikke forstå at dere mener at han bør likestilles med ekte dopingsyklister. Det finnes (bare i Giroen) fullt opp av betraktelig større juksepaver som jeg virkelig ser ned på og forakter. Juksepaver som fremdeles har kontrakter, og som kanoniseres som superhelter. Som er så kyniske at de legger opp livet sitt etter medisinske regimer som gjør at de kan inkassere medlajer og bonuser. Selvsagt kan ikke de juksepavene risikere å få ødelagt medikasjonen og treningsopplegget som hører til ved å feste litt for hardt.

Blir litt mye dobbeltmoral fra naive nordmenn som lever i den tro at vi er "cleanest" i verden og dermed kan dømme alle andre, og da tenker jeg først og fremst på slike som Kaggestads toneangivende utfall. Han er vel også et forbilde/meningsdiktaor for mange i sykkelsporten her hjemme. (Apropos, dersom en leser Wikipedias (ja, jeg vet det ikke er en 100% sikker kilde) oppslag om dopinghistorikk i sykkelsporten, så vil en finne at en nordmann ble tatt for ikke såå lenge siden og at internasjonale sykkelmyndigheter kritiserte NCF for ikke å ha slått hardt nok ned på funnet (om de i det hele tatt foretok seg noe).)

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Rednax] #726857 10/05/2009 14:34
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R

Om "få han ut" betyr livstidutestengelse, suspensjon fra laget, eller det at han ikke får delta på touren hadde vært greit å vite.
Så kunne vi diskutert litt mer nyasert.

Jeg mener han skal sperres ute fra profesjonell sykling/idrett på livstid.

Hvorfor? Fordi det setter sporten i vanry, og det ødelegger for nåværende og kommende generasjoner av "rene" syklister.

Når det gjelder amatør-idrett, så burde han sperres ute derifra for en periode på noen år, for så å slippe til igjen.

Quote:

Dersom hvilke dusterier og fjolletheter de har funnet på på fritiden skal ha konskevenser for jobben deres og idrettsarangementer de får delta på, ja da skal ikke tøysejenten fra Kristiansand få lov til å løpe Holmekollstafetten heller. Hvor enn bittert det er å inrømme det, så er det nok noen som også har Kronprinsessen som forbilde.

Hvis Boonen hadde innrømmet kokain-bruk før han ble profesjonell syklist, så ville han neppe blitt utestengt nå. Hva som skjer den dagen Mette Marit & Co evt blir tatt for kokain eller tilsvarende, så kan det jo tenkes det også får konsekvenser. Både Boonen og Mette Marit kan sies å være under en moralsk kontrakt og dermed skal de vite hvor langt eller ikke de kan gå, uten at det får konsekvenser.

Quote:

Som nevnt tidligere, det er nok en hel del fotballspillere, tennisspillere, golfere og andre "eliteutøvere" som nok sniffer regelmessig på fritiden. De er ikke underlagt like strenge dopingkontroller som syklister. Hva med det faktum at idrettsutøvere innen snowboard, skating og for den saks skyld terrengsykling nok har brukt hasj eller marihuana, burde det også føre til livstidutestengelse?

Jeg synes det. Om Myggen skulle bli tatt for kokain igjen, så bør det være rett ut.

Quote:

Denne "Mot" kampanjen som jeg ser så mye til, består den kun av nulltoleranse og forkastelse av idrettsutøvere som har ruser seg på fritiden? Eller er det slik at man skal prøve å forebygge, rehabilitere og gjøre idrett til et alternativ til det å ruse seg på fritiden?

Her er det vel mer snakk om folk som driver idrett *OG* ruser seg. Ikke folk som driver idrett *I STEDET FOR* å ruse seg. Jeg ser ihvertfall det som to forskjellige ting.

Quote:

Jeg kan likevel ikke forstå at dere mener at han bør likestilles med ekte dopingsyklister. Det finnes (bare i Giroen) fullt opp av betraktelig større juksepaver som jeg virkelig ser ned på og forakter. Juksepaver som fremdeles har kontrakter, og som kanoniseres som superhelter. Som er så kyniske at de legger opp livet sitt etter medisinske regimer som gjør at de kan inkassere medlajer og bonuser. Selvsagt kan ikke de juksepavene risikere å få ødelagt medikasjonen og treningsopplegget som hører til ved å feste litt for hardt.

Hvordan vet du dette? Hvis de er tatt for doping tidligere og har sonet straffen sin. Er de ikke etter gjeldende regler rene? Kan ikke Boonen (og andre) som aldri har blitt tatt for den typen dop også gå på et slikt medisinsk regime?

For meg setter de sporten i vanry og bør/burde derfor vært utestengt tilsvarende det jeg mener Boonen burde vært

Quote:

Blir litt mye dobbeltmoral fra naive nordmenn som lever i den tro at vi er "cleanest" i verden

Jeg har ingen illusjoner om at det ikke brukes dop i norsk idrett. Vi har da vitterlig hatt en del slike episoder opp gjennom tidene (tenker ikke sykling nå).

Rolf

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Rolf] #726876 10/05/2009 15:01
heijoh Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hvordan skal man skille på noen som har doper seg for å bli en bedre syklist, og en syklist som har tråkka litt skikkelig i baret ved å dopa seg for tilsynelatende rusen sin skyld alene? Dette er bare et spørsmål, ikke hvorvidt Boonen bør utestenges eller ikke...

Det skorter ikke på oppfinnsomme forklaringer når en utøver uansett idrett tester positivt på det ene eller det andre...

Det er allerede påpekt at dette er et problem som bør adresseres privat når det gjelder Boonen.

Redigert av heijoh; 10/05/2009 15:02.

Heidi Johansen
Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: heijoh] #726896 10/05/2009 15:46
EgilS Offline
More than words
More than words
Dette kommer nok til å bli behøring adressert hos laget og hos sponsor. Det er vel de som helst vil sette i verk tiltak her?

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Rolf] #726905 10/05/2009 16:07
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Rolf
Jeg mener han skal sperres ute fra profesjonell sykling/idrett på livstid.

Hvorfor? Fordi det setter sporten i vanry, og det ødelegger for nåværende og kommende generasjoner av "rene" syklister.

Når det gjelder amatør-idrett, så burde han sperres ute derifra for en periode på noen år, for så å slippe til igjen.

Ja vel, eller ikke så vel i mine øyne.
Ødlegger på lik linje med dopingjuksere?

Jeg ser ikke alle tennisspillere som kolahuer pga. Bjørn Borg.
Ei heller vil jeg fraråde mine barn å stå på snowboard fordi om en amerikansk olympier røykte tjall.
Eller begynne med svømming etter å ha sett bilde av Michael Phelps ta et drag av vannpipen.
Meg bekjent reagerte heller ikke UCI på at Myles Rockwell ble arrestert for å drive en marihuanaplantasje.
Jeg ville derinmot blitt henrykt dersom barna mine vill prøve seg på DH. Uansett.

Men om noen av de nevnte idrettstjernene hadde jukset seg til seier,
da hadde nok min oppfattelse av sporten og utøveren vært annerledes.
Og jeg hadde vært enig i at utøveren nok ødela mye for idrettsgrenen sin.
I de nevnte tilfellene ser jeg kun personlige tragedier av variernde grad.

Hvis Boonen hadde innrømmet kokain-bruk før han ble profesjonell syklist, så ville han neppe blitt utestengt nå. Hva som skjer den dagen Mette Marit & Co evt blir tatt for kokain eller tilsvarende, så kan det jo tenkes det også får konsekvenser. Både Boonen og Mette Marit kan sies å være under en moralsk kontrakt og dermed skal de vite hvor langt eller ikke de kan gå, uten at det får konsekvenser.

For å flisespikke; Boonen var allerede proffsyklist da han ikke vedgikk å ha brukt kokain sist gang.
Han har rodd seg rundt fakta ved ikke å vedgå, men heller ikke fornekte. (Som nevnt, kun flisespikking.)

Ville ikke blitt utestengt nå? Du viser jo nulltoleranse, men man skal altså få én sjanse til å tabbe seg ut?
Jeg refererte til at MM har misbrukt. Om "& co." inbefatter svogeren hennes så er det forsåvidt en offentlig hemmelighet at han nok ikke har lagt av seg uvanen.
Men det velges altså å vende et blindt øye til dét, og få om noen ser ham som en eksponent for noen særlig moral.

Jeg synes det. Om Myggen skulle bli tatt for kokain igjen, så bør det være rett ut.

Akkurat, altså én sjanse, så rett ut.
Du tror ikke at andre norske fotballspillere har brukt/bruker, men ikke blir fersket?
Jeg vet ikke i hvilken grad norske fotballspillere blir kontrollert, om de i det hele tatt må infinne seg i kontroller utenfor sesong og kamper.
Trodde Myggensaken kom som et resultat av at han selv hadde valgt å være ekstremt åpen.

Her er det vel mer snakk om folk som driver idrett *OG* ruser seg. Ikke folk som driver idrett *I STEDET FOR* å ruse seg. Jeg ser ihvertfall det som to forskjellige ting.

Men ikke med mål om å drive idrett uten å ruse seg, evnt. hjelpe folk til å lav være å ruse seg?
(Igjen, jeg aner ingen ting om statuttene til "Mot".)

Hvordan vet du dette? Hvis de er tatt for doping tidligere og har sonet straffen sin. Er de ikke etter gjeldende regler rene? Kan ikke Boonen (og andre) som aldri har blitt tatt for den typen dop også gå på et slikt medisinsk regime?
For meg setter de sporten i vanry og bør/burde derfor vært utestengt tilsvarende det jeg mener Boonen burde vært

Du har helt rett i at jeg ikke kan vite dette.
Jeg drar bare konklusjonen på samme grunnlag som om en skulle trekke konklusjonen at Myggen er eneste norske fotballspiller som har sniffet kokain.
Han (Boonen)har ikke testet positivt for doping, og som vinner av flere ritt har han så absolutt blitt testet. Myggen er kanskje en av få fotballspillere som har blitt testet (om han i det hele tatt ble testet, jeg vet ingenting om ballspill).
Jeg tenkte forøvrig først og fremst på syklister i Giroen som har testet positivt på doping. Både de som har sonet ferdig dommer, de som har sluppet unna dommer pga. forkludring av urin/blodprøver og andre som har snodd seg unna og kommet med de rareste unnsykyldniger og anklager (host*Lance*host). Du kan selvsagt mene at Boonens fritidsproblemer bør sidestilles med deres juks, jeg mener derimot en bør skille mellom dem. Hyggelig å lese at du mener at dopingjuksemakerpipelorter uansett bør utestenges. Jeg ser det nemlig slik at det er de som ødelegger for andre rene syklister.

Jeg har ingen illusjoner om at det ikke brukes dop i norsk idrett. Vi har da vitterlig hatt en del slike episoder opp gjennom tidene (tenker ikke sykling nå).

Og da tenker du på kokainskandaler eller dopingskandaler?
I tilfelle kokainskandaler, kan det ha en sammenheng mellom det at vi i sykkelsporten driver utstrakt testing av utøvere?

Glemte forøvrig å nevne at jeg kjenner godt til nasjonale lag og ryttere som under organiserte forhold har balansert med nivåer av forskjelllige typer medisin og tilskudd som i for store mengder klassifiseres som doping. Nei, vi er neppe så cleane som vi tror. Hverken på festefronten eller når det gjelder doping.

Sier meg ferdig med mine inlegg i denne saken, forstår at jeg er politisk ukorrekt og i mindretall.
Igjen, jeg støtter ikke doping hverken som prestasjonsfremmende middel eller fritidsyssel.
Synes kort og godt at det er stor moralsk forskjell på en revisor som stiller sterkt bakfull på jobb etter en alt for hard helgefyll og Bernie Madoff.

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Rednax] #726937 10/05/2009 17:07
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R

....
I de nevnte tilfellene ser jeg kun personlige tragedier av variernde grad.

Joda. Personlige tragedier er det nok. Problemet er at de også kaster skygge over idretten, om de tester innenfor eller utenfor idretten. Noe som igjen ødelegger for de "rene".

Quote:

Ville ikke blitt utestengt nå? Du viser jo nulltoleranse, men man skal altså få én sjanse til å tabbe seg ut?

Jeg viser null-toleranse i en kontekst. Og konteksten her er enten "profesjonell idretts-utøver" og "kronprinsesse". Når man "velger" en slik profesjon, så stilles det faktisk noen andre krav enn til herr og fru Hvermansen. Og jeg er ikke for tilbakevirkende straff (vel, egentlig er jeg vel det, men det er vel en annen diskusjon om hykleri og slikt ICON_SMILE ).

Quote:

Jeg refererte til at MM har misbrukt. Om "& co." inbefatter svogeren hennes så er det forsåvidt en offentlig hemmelighet at han nok ikke har lagt av seg uvanen.

Hmm.. Han tenkte jeg ikke på i det hele tatt faktisk.

Quote:

Men det velges altså å vende et blindt øye til dét, og få om noen ser ham som en eksponent for noen særlig moral.

Nei. Det har du nok helt rett i. Og jeg synes ikke det er bra, det heller.

Quote:

....
Trodde Myggensaken kom som et resultat av at han selv hadde valgt å være ekstremt åpen.

Jeg trodde Myggensaken kom som et resultat av at han avslørte seg selv ifb med telefonavlytning. Hvorvidt han kan sies å være ekstremt åpen fordi han da sto fram eller ikke, vet jeg ikke. Det skal vel mye til for at pressen ikke hadde skrevet om det på en måte som ville blinket ham ut rimelig enkelt.

Quote:

Men ikke med mål om å drive idrett uten å ruse seg, evnt. hjelpe folk til å lav være å ruse seg?
(Igjen, jeg aner ingen ting om statuttene til "Mot".)

Ikke jeg heller. Men jeg ser heller ikke topp-idrettsutøvere som typiske kandidater for denne diskusjonen (selv om jeg tydeligvis tar feil der).

Quote:

Og da tenker du på kokainskandaler eller dopingskandaler?
I tilfelle kokainskandaler, kan det ha en sammenheng mellom det at vi i sykkelsporten driver utstrakt testing av utøvere?

Jeg tenkte ikke kokain i denne sammenhengen. Der er det i grunnen bare tennis som faller meg i hu (og da indirekte). Men det er klart, jeg tror nok også at mer testing av foppalspillere ol ville gitt et og annet treff.

Quote:

Sier meg ferdig med mine inlegg i denne saken, forstår at jeg er politisk ukorrekt og i mindretall.
Igjen, jeg støtter ikke doping hverken som prestasjonsfremmende middel eller fritidsyssel.

Man skal ikke la være å stå for det man mener selv om man er i mindretall. Som (total)avholdsmann er jeg vant til å være i mindretall uten at jeg ser det som et problem.

Quote:

Synes kort og godt at det er stor moralsk forskjell på en revisor som stiller sterkt bakfull på jobb etter en alt for hard helgefyll og Bernie Madoff.

Japp. Men det er godt mulig at begge deler kaster deg ut av regnskapsbransjen, selv om bare den ene av dem ender i fengsel.

No hard feelings ICON_LAUGH

Rolf
PS! Jeg kan ikke få meg til å tro at Lance er noe annet enn ren, bare så det er sagt. Da ligger jeg ihvertfall lagelig til for hogg om noe annet skulle vise seg å være tilfellet.

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Rolf] #727009 10/05/2009 18:19
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Vel skrev jeg at jeg var ferdig, men vil få presisere at jeg heller ikke har noen hard feelings.

Óg dessuten har jeg oppdaget at jeg nok (bla.) har stavet prestasjonsfremmende feil en del ganger (prestasjonsfremmede, fremmed for prestasjon?!)..

Full respekt for totalavhold!

P.S. Tviler på at det noensinne blir formelt avgjort at Lance jukset. Er du det minste i tvil om at St. Lance ikke er fullt så hellig, så les denne (laaang, dog meget nyasert og lærerik): http://nyvelocity.com/content/interviews/2009/michael-ashenden

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Rednax] #727012 10/05/2009 18:22
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R

P.S. Tviler på at det noensinne blir formelt avgjort at Lance jukset. Er du det minste i tvil om at St. Lance ikke er fullt så hellig, så les denne (laaang, dog meget nyasert og lærerik): http://nyvelocity.com/content/interviews/2009/michael-ashenden

Har ikke lest den, men jeg har sett en dokumentar om hva han gikk gjennom for å bekjempe kreften uten at det skulle gå utover syklinga. Den som kjemper seg gjennom noe sånt på den måten får et slags frikort av meg (ja, hyklersk så det holder, ikke sant? ICON_WINK )

Rolf

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Rolf] #727288 11/05/2009 07:09
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Jeg velger å se dette som et brudd på et arbeidsreglement, og at han ved sine handlinger har satt bedriftens (eller bedriftene ettersom det er et sykkellag + flere sponsorer) gode navn og rykte på spill.
I henhold til Arbeidsmiljølovgivningen i Norge er dette i seg selv en oppsigelsesgrunn, og dersom han har ruset seg på jobb så er det en avskjedigelsesgrunn.

Ser man bort fra at han har en jobb som syklist, og derfor ikke har en definert arbeidstid, så ville mine vurderinger som hans nærmeste foresatte vært som følger:
a) Har han brutt interne arbeidsregler?
b) Har han brutt lover og regler i samfunnet forøvrig?
c) Har han satt liv, helse og arbeidsplasser i fare ved sine handlinger?
d) Er hans spisskompetanse av avgjørende viktighet for arbeidsgiveren?
e) Hvordan vil en oppsigelse påvirke den ansattes allerede svekkede selvbilde?

Dersom jeg hadde vært Patrick LeFevre ville jeg gjort følgende:
Jeg ville suspendert ham resten av sesongen. Deretter ville jeg sagt at han fikk beholde jobben dersom han startet på et rehabiliteringsprogram. Dette programmet skal være slik at han blir fulgt opp også i perioden etter at hans suspensjon er over. Han skal avgi blod-, hår- og urinprøver ukentlig, samt at han skal testes utenom de faste testene.
Dette programmet skal han betale selv.

Som dere sikkert vet er Tomeke et stort forbilde i Belgia. Han har sin egen tegneserie, der han som Tomeke løser mange problemer for barn og setter ting på dagsorden. Jeg tror at en stoff-fri Tomeke er bra for sykkelsporten, bra for Belgia og bra for Tom Boonen.
Jeg tror at Tom Boonen kan komme tilbake som en mer ydmyk, reflektert og voksen idrettsutøver, på samme måte som David Millar var det etter han kom tilbake etter å ha sonet for doping.

Når det gjelder Flamske syklister er min favoritt Stijn Devolder, bare så det er sagt :-).
Favoritt Walloner er Gilbert. :-D

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: frodegutt] #727296 11/05/2009 07:20
EgilS Offline
More than words
More than words
Tornado-Tom
Kokain-Tom

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: EgilS] #727331 11/05/2009 08:03
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Tror neppe Boonen kjører nesa full av kokain fordi han skal sykle fortere. I forhold til det han selv uttaler ser det mer ut til at han har et alkoholproblem. =ruser seg på kokain når han er veldig full. Enig med frodegutt over her, arbeidsgiver bør sanksjonere overfor Boonen i forhold til det han har gjort.

Sykkelsporten bør konsentrere seg om å ta de som virkelig jukser, selv om det i dette tilfellet er lett å ta Boonen.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: frodegutt] #728021 12/05/2009 06:17
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: frodegutt

Dersom jeg hadde vært Patrick LeFevre ville jeg gjort følgende:
Jeg ville suspendert ham resten av sesongen. Deretter ville jeg sagt at han fikk beholde jobben dersom han startet på et rehabiliteringsprogram. Dette programmet skal være slik at han blir fulgt opp også i perioden etter at hans suspensjon er over. Han skal avgi blod-, hår- og urinprøver ukentlig, samt at han skal testes utenom de faste testene.
Dette programmet skal han betale selv.

Leser ledelsen i Quick Step Terrengsykkel??
http://www.syklingensverden.com/baglercms.php?articleID=20710&catID=-1

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Oddefa] #728349 12/05/2009 12:44
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: oddefa
Atferden kan bli bisarr og voldelig. De kroppslige virkningene kan være livstruende med høy puls, høyt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelser, hjerteinfarkt og hjerneblødning. Kramper og økt kroppstemperatur kan oppstå"

Dette kan vel sies om Birken også.

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: frodegutt] #728396 12/05/2009 13:42
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: frodegutt
Leser ledelsen i Quick Step Terrengsykkel??

De fleste sjekker vel her før viktige beslutninger tas? Stoltenberg, Obama, Gjerdrem...

Dessverre gjorde ikke Bush det!

Redigert av EgilS; 12/05/2009 13:43.
Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: Rolf] #729137 13/05/2009 11:27
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Det er to problem her:

1) at Boonen kanskje rusar seg for mykje
2) at idrettsutøvarar har for dårleg rettsvern og blir utsette for tilfeldige og dårleg motiverte sanksjonar pga. "signaleffekten", og fordi dei "set idretten i vanry"

Dersom kokain ikkje er på dopinglista, bør dei som forkynner utestengig sanneleg ha eit velkjent regelverk å visa til før dei gulpar opp "høveleg straff". Ikkje veit eg kva alle reglane for deltaking i TdF er, men tendensen til å gripa inn i liva til idrettsutøvarar gjennom å visa til signaleffektar er autoritær søppelmentalitet. At ein idrettutøvar gjer ukloke ting, legitimerer ikkje at "idretten" og dei som hevdar å representera denne metafysiske herlegdommen, kolonialiserer den private moralen.

Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: dagfink] #729290 13/05/2009 14:31
Espen Offline
More than words
More than words
Alle superstjerner har, eller har hatt befatning med Kokain og festing.

Det er ikke alle som blir som Maradona av dette stoffet.
Det er så mye mer av dette i samfunnet enn folk vet om.

Sponsorene kan jo alltids stramme inn hvis de mener det skader produktet de har kjøpt.

At man generellt skal ekskludere idrettsutøvere fordi de blir tatt i Kokain-bruk, er jeg litt usikker på om er riktig.

Lagene kunne jo ha dette i kontraktene de utøverne sine. Kokain skaper negativ oppmerksomhet, og blir du tatt for dette, er det ut/bot/straff osv.

Da er det i tilfellet et greit brudd på kontraktene.
Jeg tipper de fleste lagene vet at dette fort kan forekomme, og at det ville bli skjebnesvangert å legge inn for sterke restriksjoner.

Toppidrettsutøvere skal være forbilder for undommen, men dette synes jeg også begynner å bli litt sært.

Toppidrett er ikke spesiellt sundt og det vil alltid være slik at noen ER gode forbilder, mens andre er det ikke.

..alternativt kan man går for Gazza og hans vinkling på sakene.

http://ballspill.aftenposten.no/england/article138564.ece

e

Redigert av Espen; 13/05/2009 14:33.

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Skikkelig skuffa over Tom Boonen... [Re: SimonS] #729316 13/05/2009 15:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: snikkarboa
Mannen sliter tydeligvis med rusavhengighet..
Rehab er nok løsningen for den karen,ellers synes jeg bare slike saker er trist.
Man trenger ikke se rufsete ut for å være junkie,de finnes overalt..

Yepp, å "bli tatt" to ganger på et år for å være påvirket av et rusmiddel kvalifiserer vel halve befolkningen som junk.

Favorittlåten til Tommeke?

Ellers er det ganske fint at kjendisser som Boonen dritter seg ut en gang i blant. Gjør det mye lettere for meg å vise barna at kjendisser er bare vanlige dødelige og ikke noen å se opp til.

Moderator  support