Misforstå meg rett, men denne dsikusjonene synes å være på vei litt ut på viddene. Konkurrere må dere gjerne gjøre, men burde ikke heller initiativet brukes til å få til noen bra turer der en masse folk kan glede seg over hverandres forsøk på bryte grenser? Må alt være målbart, kontrollerbart og satt i system? Gjøre det i samme ånd som Frognersetern Freeride Festival. Det kan da ikke være meningen at det skal være regler i stisykling? Hvis det skal være det (regler) foreslår jeg at følgende kriterier skal være med: Vandring Dekkstørrelse Lyfttrykk Gummiblanding Setehøyde Lengde på styrefremspring Antall gir Pris på sykkel Årsmodell Kroppsvekt O2 opptak ... Flere forslag?
På to hjul i svingene?!
Re: Seven descents challenge i Oslomarka
[Re: AndersB]
#72169503/05/200907:32
Nei, ingen regler og ingen systematisk organisert guiding. Fjorårets stisykkelturne i Oslomarka krevde mye mer tid til planlegging enn man skulle tro. Noe av utfordringen ligger i å ta initiativ til å komme seg dit også. Hvis noen vil guide noe av det som er foreslått, så er det hyggelig.
Sharing data is the first step toward community.
[Re: AndersB]
#72169603/05/200907:33
Viktig poeng Øyvind. Jeg vil legge til at det å klare en kneik på trening ikledd lycra er definitivt mindre verdt enn om du var ute for å sykle for gøy med baggy klær. Jeg synes folk som trener ikke burde få skrive innlegg i denne tråden. Vi driver med forskjellige ting.
apropos det, jeg vil bytte Vardåsen/Kanadasvingen med Vardåsen-Gullhella nedkjøringen. den har flere hårete elementer enn stien ned til Drengsrud, hvor det kun er Kanadasvingen som er skikkelig vanskelig. jeg skal lage kartutsnitt for de tre nedkjøringene jeg har foreslått.
[Re: bronx]
#72454406/05/200921:41
Er det noen som kan ta seg bryet med å legge ut kart (og gjerne bilder) for samtlige offisielle utfordringer? Jeg har lyst til å bryte meg løs på noen av de!
Er det noen som har bilder av kyllingtrappa? Sverre påstår at man må opp 2 meter høye kampesteiner! Da bør den i såfall snarest byttes over i Seven Trail Ascents Challenge!
For å si det enkelt, gidder du drasse med deg utforsykkel til Rubiks Kube, så skal du få godkjent nedkjøringa på den!! Akkurat den kneike tror jeg blir vanskeligere på utforsykkel også :-)
Det er vel så enkelt at om man greier/gidder komme seg til nevnte kneik, og greier den, så er det fint, uansett sykkel :-)
Om man har det gøy, trener, sykler baggy eller heter Øyvind og leker vanskelig, spiller liten rolle.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: Bjørn B]
#72472207/05/200908:21
Jeg har den ene nedkjøringa i nesten umiddelbar nærhet fra heme: - Tacostien-Grosetkollen-Solstadkleiva (Gupu-Hvalstad)
Et lite kart med blå strek for Tacostien, og svart for Grosetkollen - Solstadkleiva. Enkleste for å komme seg hit er parkering på Vestmarksetra (følge skilter til Tanum fra E18 ved Sleipenden), og sykle et par km opp til Gupu. Der begynner Tacostien rett bak huset.
Etter Tacostien er det litt oppover for å komme seg til Grosetkollen, og derfra relativt bratt ned mot Hvalstad. Et par bilder fra jeg gikk ned sistnevnte sti for et par år siden.
Kan såklart vise hvor disse stiene ligger, og stå klar med fotoapparat i de mest kristiske partiene! Bildene er fra Groset - Solstad.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
#72477407/05/200909:21
Oversikt over de tre rutene i Asker. magic har allerede postet beskrivelse av Taco-Solstadkleiva.
Vardåsen-Gullhella når best ved å kjøre til Drengsrud i Asker. Parkeringsplassen ved Plantasjen er lett å finne. Derfra er det blåsti til Vardåstoppen og merking videre til Gullhella.
Skåbakke nås enten ved å bære opp fra Gjertrudsløkka/Olledalen skytebane ved Sollivegen (Solli gård i Vestmarka, ikke Sollihøgda), eller ved å sykle blåmerkede stier fra Sem til Sandungen og Bergsåstoppen. Skåbakke er barnemat i forhold til de to andre.
Redigert av bronx; 07/05/200909:25. Rediger grunn: Blabla
[Re: RazeFaze]
#72482807/05/200910:17
For å si det enkelt, gidder du drasse med deg utforsykkel til Rubiks Kube, så skal du få godkjent nedkjøringa på den!! Akkurat den kneike tror jeg blir vanskeligere på utforsykkel også :-)
Dette var kankje ikke siktet på meg, men jeg er av den oppfatning at utforsykkel ikke har noe å gjøre i denne sammenhengen! Jeg kommer til å bruke min Meta 6!
Til dere andre: takk for kart og bilder! Det ser jo ut som det kan være noen vriene steincrux på det første bildet, spesielt når det er vått! Spennende!
Det ser jo ut som det kan være noen vriene steincrux på det første bildet, spesielt når det er vått! Spennende!
Jeg var der oppe i går. Jeg tror nevnte steinrøys skal gå "greit" (jeg er fornøyd om jeg tar den i løpet av sommeren). Det er to steinrøyser til, med litt mindre størrelse på steinene og mer fall, så de er noe enklere, men hårete nok. Lenger ned derimot er det to "umulige" punkter. Jeg er spent på om noen våger seg på dem. Først en skrent med ei kjemperot 40 cm opp midt i fallet, og så en kjempebratt kneik med S-sving (det siste bildet fra magic, det med infotavlen).
Jeg blir gjerne med for å vise vei og se på.
Jeg må opp der med sag før du prøver deg: Vindfall.
Solstadkleiva er nok en av de vanskeligste av disse utfordringene.
#72491407/05/200912:01
Dette var kankje ikke siktet på meg, men jeg er av den oppfatning at utforsykkel ikke har noe å gjøre i denne sammenhengen! Jeg kommer til å bruke min Meta 6!
Til dere andre: takk for kart og bilder! Det ser jo ut som det kan være noen vriene steincrux på det første bildet, spesielt når det er vått! Spennende!
Jeg sikter alltid rett på deg Bjørn. En enkel "regel" kan vel være at du må komme deg til og fra kruxet på sykkel, ikke bærende :-D Rubiks Kube er så pokker i ingenting at du fortjener nesten premie og du gidder drasse med utforsykkel dit. Begrepet "stisykkel" er vel hva man bruker på et slikt opplegg, om det er hardtail eller 6" spiller forsåvidt liten rolle. TV sin RIP greide Rubiks Kube, og er vel et perfekt verktøy i så måte. Jeg tror ikke jeg greier den noe bedre eller dårligere med min sykkel kontra noe med mer vandring. Utfor-rigg med dobbelkrone vil slite max der, pga styreutslaget.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
#72559108/05/200909:44
Jeg foreslår nedkjøringen til demningen i sørvestre hjørne av Aurevann, fra begge sider, vet ikke om denne har et navn. Kan ta bilder neste gang jeg er i de trakter, ser ikke bort fra at det blir i løpet av helgen.
edit: jeg aner ikke om begge er kjørbare, men jeg er ganske sikker på at det ihvertfall går nordfra (fra lilloseter-siden). Konsekvensanalysen har imidlertid forhindret meg i å i det hele tatt forsøke.
Redigert av Martin B; 08/05/200909:51.
[Re: Martin B]
#72572508/05/200912:11
den ser litt kort ut i dette selskapet med 0.5-2km lange nedkjøringer fullpakket med krux?
Tja, den kan forlenges nesten helt opp til lilloseterveien (vestover på kartet), men det er ikke krux før helt på slutten, så det er der det er challenge Tok bilder på tur på lørdag, men de gjorde dessverre ikke en bra jobb med å vise hvor kranglete det kruxet er.
[Re: gauter]
#72750911/05/200911:15
Nordsida av Barlindåsen kommer nok ikke helt opp på nivå med de andre i vanskelighetsgrad, uten at jeg egentlig kjenner vanskelighetsgraden på de andre som er nevnt.
Men opp til toppen fra nordsida har jeg ikke hørt at noen har klart uten fotisett. Det er et par små, men veldig bratte og kronglete kneiker å forsere på veien opp.
Opp fra sørsida uten fotisett, derimot, er en overkommelig utfordring for mange.
Kva med austsida, altså det som blir omtalt som "drittkneika i Styggedalen" på turen frå Barlindåsen til Fugleleikkrysset? Ofte har det vore fortalt historier om at folk har sykla ned der, men ingen veit heilt kven dette er.
[Re: esp]
#72756011/05/200912:19
Kva med austsida, altså det som blir omtalt som "drittkneika i Styggedalen" på turen frå Barlindåsen til Fugleleikkrysset? Ofte har det vore fortalt historier om at folk har sykla ned der, men ingen veit heilt kven dette er.
Jeg har kjørt ned drittkneika fra barlindåsen til laveste punkt før det går oppover igjen mot fuglemyra. kart til styggedalen
her er den kritiske svingen, stien svinger på innsiden av bjørketreet
Derimot er det et crux ned til selve fulgeleikkrysset jeg ikke har testet enda som ser vanskelig ut
Gjerms har også tatt den. Jeg var der en gang for noen år siden, og det var vått, jeg endte opp med å gi treet til høyre en stor klem. Har ikke vært der siden, så kanskjed et er på tide igjen?
Ole.
[Re: Ole]
#72757511/05/200912:36
Selvskryt: Jeg tok den også, sågar på første forsøk, for et par år sida. Etter det har jeg hatt noen halvhjerta forsøk uten å lykkes, men det er greit å være to når man skal prøve seg på sånne.
Tror svingen har blitt "snillere" etterhvert, ved at et par steiner midt i svingen er blitt fjerna eller har rast ut.
Og konklusjonen? Da skal denne legges til på lista? Hvor mange descents skal seven descents bli til? Er det forresten så nøye om det blir flere? Førstemann som greier 7 av dem?
#72765311/05/200914:27