jeg fikk en finfin kveldstur over Merraskallen i går. Startet fra Røa, via Fossum->Østervann. Se kart for stipartiet. Mange høydemeter både opp og ned. Asfalt fra Sørkedalen og hjem.
Her er starten på stien. Stien opp til Åbortjern uten fotisett er en flott utfordring. Jeg klarte hele i går foruten et lite myrparti hvor det var is og overvann.
Utsikt over Triungsvann.
Bombeparti over hogstfelt
Og en sær bonde som stengte av de siste hundre meterne av det som antakeligvis er en flere hundre år gammel sti.
Ahh. Herlig! Årets høydepunkt er denne ruta når gresset fortsatt er under meter'n. Ser frem til en tur eller to over her i helgen. Antar det fortsatt er vått? Selv snudde jeg 500 meter før stien i første bildet for bare noen dager siden grunnet snø i veien da jeg er ferdig med snø for sesongen.
Passerte en fyr på en solid sykkel med svært grønn jakke i 'dalen tidligere i kveld, det var kanskje deg?
Jan Ove --
Re: Stemningsbilder over Merraskallen
[Re: JOF]
#72460307/05/200906:31
En herlig sti som funker best om våren, før overivrige planter ødelegger sikten. Mulig jeg har misforstått, men ut fra det første bildet ditt ser det ut som om du starter et sted på veien ovenfor Østernvann? I så fall går du glipp av et nydelig parti med teknisk sti som starter der veien møter Østernvann. Den første kneika er en utfordring, men overkommelig på tørt føre. Lykke til!
Erik
[Re: EBra2]
#72472107/05/200908:21
Ja, vår og høst på denne stien er noe av det bedre man kan gjøre i marka. Godt gjort å kjøre opp snutten fra Østernvannet. Skal prøve med min nye Epic til helgen. Den har allerede tatt meg steder jeg ikke har fått til tidligere.
Morsomt å se at andre sykler her. Tror aldri jeg har truffet et levende menneske på denne turen, men en elg møter man jo i ny og ne.
Bra å høre at stien er klar for sykling etter vinteren. Super sti, men det trengs en dugnad på hugstfeltene nord for Mærraskallen. Disse er i ferd med å bli vanskelige å sykle om sommeren pga masse bjerkekratt som vokser helt inn i stien og tar sikten. Med grensaks vil nok 3-4 stykker få ryddet det meste i løpet av et par timer.
Hadde en flott tur over Merraskallen i går. Ganske vått enkelte steder men også overraskende tørt andre steder. Dro selv ned til Skrubbdal hvor man kjører i/følger en bekk, men tar stien rett til Skansebakken neste gang da den er mer artig. Det er nå og en måned fremover at denne stien er best, så ut og kjør alle som ikke har prøvd. Dagen ble komplett med indisk på Albertine og deretter konsert med Nils Petter Molvær. Excellent!
PS Er med på dugnad når tiden er inne.
Redigert av JOF; 10/05/200909:22.
Jan Ove --
[Re: JOF]
#72671510/05/200909:46
Hva skjer 26 mai? Fått godkjenning fra noen lokale småkonger? Blir det arrangert sammen med NOTS? DNTs ruteggruppe? Blir det ryddesag tilgjengelig? Jeg har kanskje tilgang på en. (Nemlig lite vits å kutte ned hundretusen småtrær for hånd) Kanskje også nøkkel til bommen i Sørkedalen slik at man kan kjøre inn grusveien.
Hei, mulig jeg var litt tidlig ute ang 26 mai - men det har vært oppe til diskusjon hos NOTS å gjennomføre en dugnad her da - uten at jeg vet om det er vedtatt. Jeg sjekker.
syklet der i går, mange kule partier! spesielt nedkøringen fra merraskallen. men det var mange vanskelige stigninger fra abbortjern og opp til merraskallen. tror jeg surra litt på slutten, kom ned en liten bekk/steinrøys og over noen hoggsfelt/myr. men alt i alt en vedlig fin tur!!!
[Re: koppers]
#73143816/05/200918:07
Var over i dag igjen. Denne gang fra nord. Ypperlige forhold nå! Nedkjøringen fra toppen av skallen og ned til Abortjern blir ikke bedre enn slik den er nå. Får se om jeg får til en tur i morgen igjen mens forholdene er så bra.
Tok turen i går fra nordsiden.Nå var det mange bløte partier og med mine "glatte dekk"var jeg og hilste på lyngen et par ganger.Flott utsikt fra toppen før nedkjøringen mot Abbortjern.
Hei, mulig jeg var litt tidlig ute ang 26 mai - men det har vært oppe til diskusjon hos NOTS å gjennomføre en dugnad her da - uten at jeg vet om det er vedtatt. Jeg sjekker.
Her ble jeg svar skyldig... Beklager manglende tilbakemelding. 26. ble satt som en "arbeidsdato", men det har blitt litt for knapt med tid i det siste til planlegging så vi må finne en ny dato. Jeg skal komme tilbake til det så fort som mulig.
Mvh Per Andreas Nestleder i NOTS
[Re: perano]
#78858613/08/200914:03
Jeg syklet denne stien for to uker siden - den er fin til Merraskallen og litt til. Nedkjøringen til Sørkedalen er belemret med noe vegetasjon, men ikke verre enn at det er kjørbart. Siden jeg ikke har vært med på noen dugnad i området, kjørte jeg like godt samme stien tilbake for å bidra til å holde den åpen.
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
Tenkte jeg kunne nevne at en av vårens fineste turer nå er "åpen". Tok turen på lørdag og det var fortsatt noen snøflekker igjen, men de er ubetydelige og snart borte. Ellers helt tørt! Det har blitt ryddet småtrær langs stien i hogstfeltene, så det går kanskje litt lenger tid før den gror igjen i år, men avkappet ligger midt i stien så pass på eikene..
-Kisp
Re: Merraskallen 2010 er klar!
[Re: Kisp]
#94108712/05/201009:17
Får vi til en dugnad i år? Jeg har treningsnekt i hele mai grunnet virus, og kan godt bruke en kveld (som ellers hadde gått til sykkel) på å jobbe meg oppover stien med redskap.